Itt az új MNB-program: jön a minősített vállalati hitel
Új minősített hitelterméke vezet be a Magyar Nemzeti Bank. Milyen előnyöket tartogat ez a lehetőség a vállalkozások számára?
Egyre kevésbé divatos plázázni, a bevásárlóközpontokban – hétvégi program gyanánt – shoppingolni. A válság hatására visszafogott költések és a racionalizáltabb autóhasználat jobb helyzetbe hozzák a lakóhelyhez közeli kisebb boltokat. Ahogy a tematikus vásárlóutcákba tömörült belvárosi kereskedők is megkontrázták a bevásárlóközpontok eddig nyerő lapjait. Vajon ki nyeri ezt a partit?
A PlanetRetail elemzőcég előrejelzése szerint a vezető diszkontláncok várhatóan kétezer új áruházat nyitnak Európában a követező 5 évben – közölte Matthew Stych, a cég kutatási igazgatója a Mai Piac, Jövkép 2010 elnevezésű szakmai konferenciáján. Úgy látják, hogy a Lidl lesz a legagresszívebb szereplő, versenytársai pedig az Aldi, a Penny, a Netto és a lengyel Biedronka. Magyarország kulcsfontosságú területnek számít Közép-Európában, itt ugyanis mind az öt nagy lánc harcol majd a piaci pozícióért. Bulgária egy viszonylag egyszerű összecsapás, a Lidl és a Penny közötti háború tanúja lesz. Az olyan piacokon, mint Nagy-Britannia, Spanyolország vagy Magyarország, ahol a piac előreláthatóan szűkülni fog, a diszkontok folytatják hódító hadjáratukat azoknak a vásárlóknak a megnyerésével, akik mindennap a megbízhatóan alacsony árakat keresik.
Bár sokak szerint a diszkontok növekedését akadályozza, hogy a nagyobb jövedelmű vásárlók „lenézik” őket. Ez a probléma különösen Nagy-Britanniában jelentős. Ugyanakkor jól illusztrálja a helyzetet változását, a diszkntok térnyerését, hogy az Angliában piacvezető Tesco 2008-ban új szlogennel jelentkezett: „Tesco, Anglia legnagyobb diszkontja”. Ez a lépés még a konkurenciára is pozitív hatással volt, hiszen hozzájárult, hogy az Aldi hálózatának eladásai is 1,7 százalékkal nőjenek 2009-ben. A Tesco ugyanebben az időszakban 3,2 százalékos emelkedést ért el.
Miközben a diszkontok Európában új, a hipermarketekben megszokott kényelmi szolgáltatásokkal igyekeznek egyre nagyobb részt kihasítani a versenytársaik piacából, addig nálunk a lakóhelyhez közeli boltok és az egymással összefogó belvárosi kereskedők harcolnak a bevásárlóközpontokkal. Tematikus utcákat, fesztiválokat és speciális rendezvényeket szerveznek, hogy újjáélesszék a kiskereskedelmet olyan városnegyedekben, ahol – kereslet híján – az elmúlt években egymás után mentek tönkre a kisvállalkozások.
Budapesten például a vasárnapi piac a Gozsdu udvarban, a Fashion street a Deák tér környékén vagy a lakberendezői boltok összefogásával létrejött úgynevezett Design street a Király utcánál mutatják, hogy közös kommunikációval és fellépéssel jobbak a piaci esélyeik, mint ha egyedül küszködnének a nagyáruházak elszívó hatásával. A Gozsdu udvar tulajdonosa egyebek közt a hétvégi piacnak köszönheti, hogy sikerült kiadnia a lassan évek óta üresen álló üzlethelyiségeket, a Ráday utcában, a kilencvenes évek végén lezajlott rehabilitáció után – egy szociológiai felmérés szerint – megváltozott a lakosság összetétele, a diplomások aránya 20 százalékkal nőtt – fejtette ki Demeter Anna, a Studio Metropolitana városfejlesztő műhely munkatársa.
A lakók, a kiskereskedők és a kulturális intézmények összefogásával hosszú távon gazdasági, kulturális és kereskedelmi vonzóerőt jelenthetnek a belvárosi kereskedő és vendéglátó egységek, sőt, építészeti, kulturális hátterüknek köszönhetően komoly potenciál van bennük versenytársként is – vélekedik Demeter Anna, aki jó esélyt lát rá, hogy a kereskedelem visszafoglalja a belvárosokat.
A spanyol kisvárosokban lehetett megfigyelni azt a folyamatot, hogy a kiskereskedők alulról jövő kezdeményezéseinek hatására a kereskedelmi élet fellendült, megnőtt a vásárlóerő, az ingatlanok értéke legalább tizedével megnőtt, a kihasználatlan üzletek aránya pedig jelentősen (egyes helyeken 30-ról 10 százalékra) csökkent.
A magyarok igényei – derült ki a Nielsen egyik korábbi felméréséből – néhány vonásukban eltérnek a nemzetközi trendektől. Nekünk kevésbé számít a kényelmes parkolás vagy a környezetbarát csomagolóanyagok használata. A minden nap alacsony árak ígérete és az olcsóbb kereskedelmi márkák széles választéka is alig nyom a latban, míg a barátok ajánlása alapján sokan választanak boltot. A megkérdezett magyarok 87 százaléka számára ugyanakkor lényeges, hogy vásárláskor a pénzéért jó értéket kapjon. Pontosan ekkora az európai átlagos mutató is, míg a globális középérték 84 százalékos. A vásárlást meghatározó következő tényező – ahogy más európai országokban – nálunk is a jó minőséget megtestesítő márkák és árucikkek bő választéka.
Bár Németországban nagyobb a kereslet a sajátmárkák és a környezetvédelmi szempontoknak is megfelelő termékek iránt, a fogyasztók árérzékenysége hasonló, mint a magyaroké – fejtette ki egy szakmai fórumon Herman Sievers, az SMK Consulting tanácsadója. Szerinte ezt jól mutatja, hogy a németek 98 százaléka egy héten legalább egyszer diszkontláncban vásárol, még ha közel 50 százalékuk emellett rendszeresen költ drága világmárkára is. Ez azonban inkább azt jelenti, hogy okosan adják ki a pénzt: az élelmiszerláncokban megspórolt eurókat adják ki luxustermékekre, vagyis nem szórják a pénzt.
Sievers véleménye szerint nemcsak a vásárlóknak és gyártóknak, hanem a kereskedőknek is az volna az érdekük, hogy zömmel magyar termékek kerüljenek a hazai boltláncok polcaira. Azaz a gyártóknak és kereskedőknek kell összefogniuk ahhoz, hogy a vevő elégedett legyen. A regionális termékek térnyerésében nélkülözhetetlen szerepe van a helyi kistermelőket a kereskedők támogatásának, s a helyi kínálatról a lehető legjobban kommunikáljanak. Németországban igen jelentős eredményeket sikerült elérni a helyi, nemzeti termékek szerepének erősödésében mind tartományi, mint országos szinten – hangsúlyozta Sievers. Ehhez kellett a kereskedők és a gyártók szoros együttműködése: a régióban előállított árut helyben értékesítik az ott lakóknak, lefaragva a szállítási költségeket. Annak hangsúlyozásával erősítik a fogyasztók hazafias és lokálpatrióta érzéseit, hogy nemcsak német, de regionális munkahelyeket támogatnak az ott kapható termékek megvásárlásával. A példa figyelemre méltó számunkra, még ha teljességében nem is lehet átörökíteni a magyar piac mérete, az eltérő fogyasztási szokások és fejlettség miatt.
Nemcsak a magyar termékek hazai értékesítéséhez, de a vásárlók bizalmának megtartásához, a keresletet és költési hajlandóság növeléséhez szemléletváltásra, magasabb szintű összefogásra lenne szükség – állították egyöntetűen a nagyvállalatokat képviselő résztvevők a német tanácsadó előadását követő kerekasztal beszélgetésen.
Wéber György, a Metro Holding korábbi beszerzési igazgatója szerint azonban nehéz helyzetben van a kereskedő, amikor a beszállító, annak ellenére szeretné növelni eladásait, hogy terméke nem váltja be a hozzáfűzött értékesítési reményeket, s költeni sem tud rá. Általában akkor alakul ki elégedettséget eredményező (win-win) helyzet, ha mindkét fél enged egy kicsit – reagált a felvetésre Walter György, a Wrigley Hungária Kft. értékesítési igazgatója. E probléma kezeléséhez – amely az éves tárgyalásokon is rendszerint felmerül – elengedhetetlen, hogy mindkét oldal nyitottabb legyen a kompromisszumokra, a beszállító és a hálózat képes legyen stratégiai céljait összehangolni és nem utolsósorban közös portfóliócélokat tűzzenek ki. Ebben a kérdésben egyetértett Berczik Márton, a kereskedelemnek informatikai megoldásokat szállító SAP munkatársa Osztoics Bernadettel a Nielsen ügyfélkapcsolati igazgatójával. Hogy a kis magyar termelők és boltok, illetve a multinacionális beszállítók és kereskedők találkozásakor vajon az egyezkedés hogyan válhat kiegyensúlyozottabbá, arról ez alkalommal nem esett szó.
Új minősített hitelterméke vezet be a Magyar Nemzeti Bank. Milyen előnyöket tartogat ez a lehetőség a vállalkozások számára?
Mit mutatnak a kutatási adatok? Kell aggódni a munkahelyek elvesztése miatt?
Változásokat jelentettek be a Demján Sándor Tőkeprogramhoz kapcsolódó Demján Sándor Tanácsadási Voucher Programban.
A cégértékelés egy bonyolult, összetett folyamat, vannak azonban széles körben elfogadott értékelési módszerek, amelyek erre alkalmazhatók.
Az Indiára kiszabott magas amerikai vámok alááshatják a két ország közeledését, aminek Kína és Oroszország is csak örülhet.
Az alig egy héten belüli, immár negyedik esetről, ami még szombaton történt, egy fideszes fővárosi politikus tett közzé videót.
Horváth László nem ellensége a fesztiváloknak úgy általában, vannak köztük jók is, például az MCC Feszt.
A miniszterelnök üzent: „Kijev, Brüsszel, Tisza – együtt akarják megbuktatni a magyar kormányt”, de ezt nem hagyja szó nélkül.
Az elnök rajongója, Laura Loomer aktivistaként szenteli az életét annak, hogy leleplezze azokat, akik nem eléggé lojálisak Trumphoz.
Árvízvédelem, Budapest–Belgrád vasútvonal és kórházfejlesztés.