szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A Közép-Magyarországi Fogyasztói Egyesület (KÖFE) a Magyar Telekom NetStart csomagjával kapcsolatos fogyasztói panaszok miatt a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatósághoz (NMHH) fordult. Álláspontjuk szerint ugyanis a mobilcég változatlanul megrendelés nélkül indítja szolgáltatását, az NMHH szerint azonban a cég már orvosolta a problémát.

Az egyesület pénteken az MTI-nek eljuttatott közleményében úgy véli: a Magyar Telekom a NetStart mobilinternet csomaghoz kapcsolódóan még mindig megrendelés nélkül szolgáltat internetet, csak a lehetőségét adja meg, hogy a szolgáltatást az előfizető lemondja. Kóródy Dávid, a KÖFE szakértője ismertette: a Magyar Telekom SMS-ben értesíti az ügyfeleket arról, hogy a NetStart mobilinternet csomagot mennyiért használhatja, és arról, hogy az előfizetői szerződés létrejött. Lemondásért pedig egy SMS-t kell küldenie az ügyfélnek. A szakértő megjegyezte: mire a lemondást megtenné az előfizető, addigra akár már tízezer forintos számlája is keletkezhet.

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóságnál az MTI kérdésére azt mondták: az SMS küldését éppen a hatósági szerződésben vállalta a Magyar Telekom a hatóság határozatára. Az NMHH ugyanis megállapította, hogy a szolgáltató a "NetStart" szolgáltatás automatikus aktiválásával megsértette az általános szerződési feltételeit (ÁSZF), mivel az előfizetők a szolgáltatást az ott előírt módon nem rendelték meg. A hatóság kötelezte a szolgáltatót arra, hogy az ÁSZF-et módosítsa úgy, hogy az megfeleljen az elektronikus hírközlésre  vonatkozó jogszabályokban foglaltaknak, valamint törölje a szolgáltatás automatikus aktiválására vonatkozó rendelkezéseket.

hvg.hu archív

A hatóság beszámolt arról is, hogy folyamatosan figyelemmel kísérték a határozat végrehajtását, 2011 novemberében utólagos ellenőrzést is végeztek és kifogásolni valót nem találtak. A szolgáltató módosította az általános szerződési feltételeket. A „NetStart” szolgáltatást nem aktiválja automatikusan új előfizetők esetében, és kikapcsolta a szolgáltatást azoknál a meglévő előfizetőknél, akik azt az elmúlt egy évben nem vették igénybe, a szolgáltatást használó előfizetők figyelmét pedig felhívta a lemondás lehetőségére.

Emellett a kiugró összegű számlák és következményeik elkerülése érdekében a szolgáltató módosította  a számlázással és a reklamációkezeléssel kapcsolatos eljárásait, új, lényegesen alacsonyabb díjazású havidíjmentes mobilinternet szolgáltatást vezetett be, valamint tájékoztatót készített előfizetői számára az okostelefonok és a rájuk telepített alkalmazások által okozott adatforgalomról és annak lehetséges költségvonzatairól.

Az NMHH az előfizetők érdekeinek még hatásosabb védelme érdekében 2011. december 16-án  hatósági szerződést kötött a Magyar Telekommal. Ebben a szolgáltató a korábban már teljesítetteken felül vállalta, hogy azokat az előfizetőket, akiknél a „NetStart” szolgáltatás még a szerződéskötéskor is aktív volt, három hónapon át havonta küldött SMS üzenetekkel tájékoztatja a szolgáltatásról, annak díjáról, valamint az igénybevétel és a lemondás lehetőségéről. Azoknál az előfizetőknél, akik a szolgáltatást a szerződéskötéstől számított hat hónap alatt nem vették igénybe, ott azt kikapcsolta.

A hatóság a válaszban külön kiemelte, hogy  a „NetStart” szolgáltatás előfizető akaratán kívüli igénybevétele miatt benyújtott panaszokat és reklamációkat a szolgáltató nem utasítja el, hanem – az ügyfél választása szerint – valamely, az igényeinek megfelelő kedvezőbb díjú mobilinternet díjcsomagot aktivál a számára, és a „NetStart” szolgáltatás igénybevételéből adódó, a reklamáció tárgyát képező díjat is ennek az új díjcsomagnak megfelelően számolja újra. Lehetőség van a mobilinternet szolgáltatás kikapcsolására és a reklamált díjat ez esetben elengedik. Ennek feltétele az, hogy az előfizető a számlareklamációt a vitatott díjat tartalmazó számla kézhezvételétől számított 30 napon belül nyújtsa be.

A hírközlési hatóság felhívja a figyelmet arra, hogy ezek a vállalások 2011. december 16-tól érvényesek, amikor a hatósági szerződést megkötötték. Az NMHH az MTI kérdésére beszámolt arról, hogy korábban megfontolta közérdekű kereset benyújtását a károk megtérítésére, de elállt ettől, mert a fenti hatósági szerződés gyorsabb és hatékonyabb megoldást nyújt a Magyar Telekom előfizetőinek.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!