szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A megnövekedett költségek és adóterhek miatt elkerülhetetlen az áremelés a söriparban – az ágazat idén a tavalyihoz hasonló értékesítési adatokat produkálhat, a jövedelmezőség azonban várhatóan jelentősen romlik. A Heineken Magyarországon 10 százalékos áremelést tervez 2013-ra.

James Bond is ezt itta

A nemzetközi cégcsoport a hírek szerint 45 millió dollárt fizetett azért, hogy a Heineken James Bond kedvenc söre legyen. Dele Ajayi szerint a James Bond-film nagyon komoly hozzáadott értéket jelent a Heineken márkának, és viszont. Az eddigi értékesítési adatok alapján is úgy tűnik, jó döntést hozott a cégcsoport.

A sörgyártók több speciális adónemmel is kalkulálniuk kell. Az áfa és jövedéki adó mellett ilyen a környezetvédelmi termékdíj, de vonatkozik rájuk a nemrégiben bevezetett népegészségügyi termékdíj, közismerten a chipsadó is. "Ezen adónemek mindegyike nőtt, így elkerülhetetlen, hogy a költségek növekedését legalább részben érvényesítsük a fogyasztói árakban. Ezért jövőre átlagosan 10 százalékos áremelést hajtunk végre" – mondta a Világgazdaságnak Dele Ajayi, a Heineken Hungária vezérigazgatója. A változások hatásait a szakember szerint ugyanakkor nem háríthatják teljes egészében a fogyasztókra, hiszen az a jelenlegi gazdasági helyzetben beláthatatlan, sokkszerű következményekkel járna. 
 
A vezérigazgató úgy látja, hogy az iparág a tavalyi 3-4 százalékos növekedés után ebben az évben egy-két százalékos növekedést  tud produkálni. A múlt évi bővülés legfontosabb oka ugyanis az innováció volt: a gyártók többsége számos új, gyümölcs ízesítésű termékkel jelent meg, amelyek gyorsan jelentős szeletet tudtak kihasítani a teljes piacból. Az egyes kategóriákat külön megnézve már nem ennyire szép a kép: a prémium sörök súlya tovább csökkent, miközben folytatódott a mainstream márkák térhódítása.

Az értékesítési számokról még korainak vélte becslést adni a szakember, hiszen a december még hátra van, ami a karácsonyi és újévi ünnepek miatt kiemelten fontos időszak. Ezzel együtt is azonban nagyjából hasonló értékesítési mennyiséggel számolnak, mint tavaly. A működési eredmény viszont a már említett adóváltozások és az egyéb költségek átlagosan 12–14 százalékos növekedése miatt jelentősen csökkenhet az idén.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!