szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Mit is akarunk elérni egy rövid, legfeljebb egyperces dumával? Egyáltalán, mit érhetünk el? Természetesen hiú ábránd azt gondolni, hogy 60 másodperc múltán nyílik a csekk-könyv és mire kiszállunk abból a bizonyos liftből egy befektetővel gazdagabbak vagyunk. A Startupdate összeszedte a sikeres pitch eszközeit.

A pitch célja, hogy felkeltse a hallgató(k) érdeklődését, adjanak egy névjegyet és amikor megkapják a miénket, ne mentsék a számunkat azonnal a startupper-koldul-ne-vedd-fel kategóriába. A cél tehát egyszer az érdeklődés felkeltése. Az sem hátrány, ha a pitch nem olyan, mintha benyomnának rajtad egy gombot, és a benned rejlő Startup Kid Droid 2.0 ledarálná a dumát – vagyis legyen a pár indító szóból párbeszéd, indítson el egy együtt-gondolkodást – írja a Starupdate. A pitch talán legnehezebb része szimpátiát ébreszteni a másikban, és ezáltal akarja a következő találkozót.

Melyek is a legfontosabb eszközök? Célszerű a pitchinget olyan mondattal kezdeni, hogy a hallgatóság kíváncsi legyen a második mondatra is. Ez a legnehezebb része, mert hónapok, sőt évek munkáját kell összefoglalni, és ez talán lehetetlennek tűnik, de meg lehet csinálni. Fontos a magabiztos fellépés, amibe azonban érzelmek is megjelennek. Ahogy egy randin nem célszerű egy problémás csaj/pasi képét kialakítani, úgy a pitch sem lehet izzadtságszagú. Az viszont nagyon hasznos, ha látszik, hogy a startupper él-hal azért, amit csinál, feltétel nélkül hisz benne.

Az idő rövid, minden szónak jelentősége van, és kevés kivételtől eltekintve nem jó, ha a pitch-nek hirdetés szaga van. A bullshit pont attól bullshit, hogy közhelyes és gyakran fölényeskedő, és a hallgatóságban erőszakosan kelt bevonódási kényszert. Legyen kapaszkodó benne. Felhasználószám, bevétel, növekedés, egy nagy név, aki mögötte áll – ezek pozitív mankót adnak a hallgatóságnak. Gyakorolni és gyakorolni. Egy profi előadó szerint amíg fel nem mondja saját magának az előadását legalább kétszázszor, addig még a saját családjának sem mutatja be. A sok gyakorlásnak azonban nem szabad látszania, azaz váljon készséggé a pitch.

Az elevator pitch-ben nem célszerű a pénzrők beszélni, aki befektetne, és van is pénze, az majd megkérdezi. Érdemes egy plusz mondattal befejezni, amit a pitching guide-ok nem említenek: hogyan hat az ötlet – megvalósulása esetén – társadalmilag, kik fogják használni és miért. Ez jó záró mondat, mert segít a hallgató félnek együtt gondolkodni. Hab a tortán, s asikerül szimpátiát kelteni. Erre nincs recept, a szerény ségés a kiegyensúlyozottság még seniknek sem vált hátrányára.

További részleteket itt lehet olvasni.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!