"Egyszerűen kidobták, nekem viszont jó üzletnek tűnt"
Egymást érik a használtruha-üzletek a városban, a second hand modellnek azonban nem feltétlenül kell a divatiparra koncentrálnia. A ráckevei Szépséghibás Áruk Boltja leselejtezett építkezési és barkácskellékeket, új vagy újszerű állapotban lévő működőképes háztartási gépeket kínál nyomott áron a lelkes közönségének. Egy ingatlanos találta ezt a menekülési útvonalat magának, miután bedőlt a teljes építőipari szektor.
„A működési modell a 100 forintos bolt és egy barkács-turkáló elegye. Eleinte nem hosszú távra terveztünk, de mivel konkurencia nincs, az érdeklődés ellenben folyamatos, évek óta gyarapodunk” – magyarázza Schwarcenberger Zoltán tulajdonos, hogy mi a lényege a Szépséghibás Áruk Boltjának. A Ráckevén és Kiskunlacházán egy-egy üzletben működő kis cégnél a barkácsgéptől a hómarón át a szaniteráruig és a kerti medencéig sok minden kapható olcsóbban, mint a szakboltokban – de cserébe picit az igényekből is engedni kell. Az üdülőövezetben ez a profil életképesnek bizonyult.
Pályamódosítás globális nyomásra
„Legutóbb vettünk 500 darab ruhaszárítót, amin valószínűleg a szállítás vagy a csomagolás során eltörtek egy apró műanyag bilincset. Mindegyiket ugyanott, ugyanúgy. Mi pedig mindegyiket kicseréltük néhány nap alatt, és kerestünk vele több mint 500 ezer forintot. Így megy az üzlet” – avat be az üzletpolitika rejtelmeibe a ráckevei, műemlék jellegű házban működő üzlet vezetője.
A 41 éves férfi állítása szerint öt éve még nagyot nevetett volna azon, ha azt hallja, hogy hetente többször szaniteráruért fog járni egy bérelt kisteherautóval, és saját üzletet menedzsel. Akkortájt éppen amiatt főtt a feje, hogy hogyan lehet két hónap alatt 350 lakáson túladni. Egy ingatlanfejlesztő cég munkatársa volt, ahol az értékesítés mellett egy sor lakástervezési és szervezési kérdésbe bevonták. Bár már nyakukon volt az amerikai ingatlanpiaci válság, a cégnél erről mit sem tudtak. Kész tervek voltak egy következő projektre: nemcsak az építkezési telek volt meg, már a fejlesztéshez szükséges összes engedélyt is beszerezték.
Aztán egyik napról a másikra a finanszírozó bankok kifaroltak a projekt mögül, a cég lába alól kihúzták a szőnyeget. Zolinak váltania kellett. Először megpróbált más ingatlanos céghez bekerülni, de az építkezések és a vállalkozások is sorra dőltek be. Megértette, a korábbi pályán nincsen már hova mennie.
Kávés, futár, barkács-turkálós
Zoltán eredeti végzettsége villamosenergia-ipari technikus. Pályája kezdetén pár évet le is húzott a repülőgépgyárban, de sosem érezte úgy, hogy a szakmában sok keresnivalója lenne. Egy barátjával közösen inkább megpróbált a kávéautomata-üzletbe betörni, de fél év kísérletezés után egyszerűen túladtak a gépeken. „Én mondtam ki, hogy ennek annyi. Osztottunk-szoroztunk, és kiderült, túl sokat visz ahhoz képest, amennyit hoz. A piaci résekbe sem sikerült betörni, így ki kellett szállni” – mondta Zoltán, aki szerinte ez általában ilyen egyszerű.
Hasonló koreográfiával gründolt egy mini futárcéget. A különbség, hogy ez még öt év után is működik. Leszerződtek néhány céggel, és mivel ma is megelégszenek a kapcsolati hálójukból befűzött fix ügyfelekkel, szerényen, de kétemberes cégre szabva, működik a modell. Zoltán egyébként már csak résztulajdonos a cégben, mivel szintén egy barátjával együttműködésben elkezdett szépséghibás árukkal foglalkozni.
Az egésznek az alapja – ahogy az a zseniális ötleteknél szokott lenni – pofonegyszerű. Az egyik nagy barkácsáruházláncról kiderült, hogy a 72 órán belül visszaszállított hibás visszárujával nem tud mit kezdeni. „Egyszerűen kidobták, mert a nagy eladási volumen mellett a „forgácsot” nem tudták kezelni. Még az is költséget jelentett számukra, hogy az anyagot el kellett vitetni. Nekem viszont jó üzletnek tűnt” – mesélte a boltos. Az árut, ha lehetett, megjavították, és egy apró, 30-35 négyzetméteres bérelt üzletben kezdték értékesíteni. A napernyőtől a bojlerig és a fűtőtestig, a legkülönfélébb szerszámokon át a szaniteráruig mindenféle eklektikus termékre szert tettek. A cég áruházaiban összegyűjtötték a pakkot, „én meg béreltem egy kisteherautót, elmentem érte, hazahoztam, kibontottuk, és megnéztük, hogy mit lehet vele kezdeni. Mint egy klasszikus bálás ruhaboltban, csak nem kilóra, átalányban fizettem" – tette hozzá. Most is ez a képlet, de az áru már kevesebb, mint pár éve. Korábban volt, hogy hetente kétszer is fordult, manapság hetente, 10 naponta van egy-egy forduló.
Hátha van valami érték
Kincskeresés? - Zoltán szerint végül is az. „Van olyan, hogy nem tudok a termékkel mit kezdeni, mert ha törött fajanszok vannak a leszállított csomagban, akkor legfeljebb abban lehet bízni, hogy nem mind ugyanott tört el, és így több törött áruból össze lehet párosítani hibátlan szerelvényeket, de a többit én is elvitetem, amiért pluszban fizetnem kell” – magyarázza. Mégis sikeres a modell, mert bár látszólag ez nem az a bolt, ahová az érdeklődő rendszeresen visszatér, Schwarcenberger hamar arra figyelt fel, hogy vannak vevők, akik hetente legalább kétszer benéznek, hátha van valami érték számukra. A strandszezonban pedig egyszerűen őrült tempóra kell váltani, mert a nyaralóövezetiek ilyenkor mindenféle hasznosítható dolgot megvesznek.
A négy és fél éve nyitott boltot gyorsan kinőtték, ezért a szomszédos helyiséget is kibérelték. Az üzlet eleinte arra volt elég, hogy eltartsa saját magát. „Akkor még nem fektettem bele az összes energiámat, és csak úgy tudott fennmaradni, hogy a két kisgyerekkel gyesen lévő nővérem és a hasonló cipőben járó barátnője egymást váltotta a boltban” – meséli Zoltán, aki a futármeló mellett szállította a friss árut is, ha az idejébe belefért.
"Egy alkalommal besétált a boltba egy ember, aki Angliából hozott be és adott tovább a miénkhez hasonlóan 72 órán belül visszavitt háztartási kisgépeket: mikrohullámú sütőt, porszívót, kenyérpirítót, szagelszívót. Tehát nem vagyunk egyedül, sőt, az indulás óta nagyon sok hasonló gondolkodású emberrel megismerkedtem. Nincs semmi különleges abban, amit mi is megláttunk” – magyarázza a cégvezető.
A Szépséghibás Áruk Boltjának hamar híre ment. Három éve egy cég képviselője azzal kereste meg Zoltánt, hogy ők hűtőgépek, mosógépek felújításával foglalkoznak, és hogy árulnák-e. De beállított már hozzájuk sérült csomagolású finomáruval házaló ügynök is. Mindkét esetben a vevők visszaigazolták, hogy van igény ezekre a termékekre is. Zoltán szerint sokáig nem áll áru az üzletekben. Legfeljebb egy-egy szezonális termék kel el a következő szezon elején, de Schwarcenberger szerint megéri kivárni.
Az üzleti modell lényege az üzletvezető szerint, hogy minden termék új vagy újszerű állapotban van, és funkcionálisan hibátlanul működik, de olcsóbb, mint ha friss csomagolásban, újonnan vennék meg, amikor még nem látott szerelőt. „Mindent leszervizelünk, mert hibás termék nem kerülhet ki a polcra” – mondja Zoltán, sorolva, hogy mire adnak három és mire 6 hónapos garanciát. Ezzel együtt, ha a vevő visszahozza az árut, ő sosem vitatkozik. „Kicseréljük, a vételárat levásárolhatják vagy visszaadjuk a pénzt. Még akkor is, ha látom, a búvárszivattyú a rossz használat miatt égett le. Elmondom a vevőnek, hogy szerintem ez miért miatta történt, de nem állok le vitázni. Ezt a békát le kell tudni nyelni” – állítja Schwarcenberger, aki nagyjából három éve gondolta először úgy, hogy ez a munka neki való, és érdemes vele életvitelszerűen foglalkozni.
Akkor nyitották a boltot Kiskunlacházán, ahol egy nyugdíj előtt álló ezermestert alkalmaztak, aki a szervizelések nagy részét átvette. „Nem vagyok csodabogár, csak látni kell, hogy mire van igény, és hogy mit tud ebből az ember a kapcsolataira támaszkodva kielégíteni” – magyarázza. A rossz idő ellenére az aktuális sláger a műanyag kerti medence: mintegy száz darabot most cipelnek majd le a padlásról. Többségük június végén már nem lesz itt.
Árrés-talány
A kiskereskedelemben általában 18-20 százalékos haszonkulcsból lehet az üzlet rezsijét kigazdálkodni (ha a boltos nem nagy tömegben árul, és a termékek ára sem túl magas), a tulaj ilyen megoldókulcsot a Szépséghibás Áruk Boltjához nem árul el. Azzal, hogy egyszer napernyőt, másszor épp légkondicionáló berendezést tud kitenni a polcra, nem tudja megmondani, hogy pontosan mekkora rajta a haszon. Az eladási árat a piaci árakhoz igazítja, és mivel mindig alájuk lő, sokszor nem foghat mellé a termékekkel. „A bevételi-kiadási oldalon visszafelé haladva tudom az egyensúlyt kialakítani, és a termékeimet beárazni. Ehhez az is kell, hogy folyamatosan tudjam, mi van a legkülönfélébb áruházi prospektusokban, mik az akciós termékek” – magyarázza.
A modell működőképességnek egyik kulcsa, hogy a boltost nem hajtják állandó növekedési ambíciók, megelégszik azzal, hogy Ráckevén és Kiskunlacházán meg tud felelni az elvárásoknak. „Aki komolyabb barkácsfelszerelésre vágyik, annak innen legalább Csepelig fel kell utaznia. Fűtőtestet helyben máshol nem tud venni, mert nincs. Csak nálunk. Az áruról mindenki pontosan tudhatja, hogy honnan származik, milyen állapotban van. Egyszóval, hogy mire számíthat. Így nagy viták nem voltak soha” – érvel Zoltán a bolt lokális beágyazottsága mellett.
És ha az életszínvonala még nem is érte el az ingatlanosként megtapasztalt megélhetési szintet, örül annak, hogy kevésbé idegőrlő munkát végez, és a munkája kiszámíthatóbb. Azért most épp azt szeretné kitalálni, hogyan tudna a kicsivel nagyobb forgalomból több hasznot megtermelni. Mert azért van egy családi háza, és Zolinak az idén gyermeke is születik.
*
Ha a cikket érdekesnek találta, látogasson el a hvg gazd Facebook-oldalra, és nyomjon rá egy "Tetszik"-et. Plusztartalmakat is talál!
* * * Támogatott hitel vállalkozások számára
A Széchenyi Kártya Program némileg megváltozott feltételekkel, Széchenyi Kártya Program MAX+ néven folytatódik 2023-ban. Ennek köszönhetően év végéig fix 5 százalékos kamat mellett kaphatnak kölcsönt céljaik megvalósításához a vállalkozások. Ez a jelenlegi piaci kamatozású vállalkozói hitelekhez képest 12-18 százalékos kamatelőnyt jelent. A Bankmonitor Széchenyi Hitel kalkulátorával a vállalkozások ellenőrizhetik, hogy milyen támogatott hitelt igényelhetnek.