szerző:
Patyi Máté

Magyarországon nemzetközi összehasonlításban is kirívóan kevesen, mindössze a fiatalok 3,7 százaléka kezd saját vállalkozásba, miközben 5-6 éven belül a vállalkozói szektorban generációváltásra lesz szükség. A fiatalok szeretnének vállalkozni, de borúlátóak és inkább a biztosra mennek, pedig az álomvállalkozás megvalósításához kockáztatni kell. A segítséget a jó példák bemutatása, a fennálló lehetőségek kiaknázása és egy trójai faló jelentheti.

Bizonytalanság, alacsony kockázatvállalási hajlandóság, zavaros és ellentmondásos jövőkép, kishitűség. Miközben jelenleg csak a fiatalok 3,7 százaléka vállalkozik, 28 százalékuk szeretne saját vállalkozásba fogni – derül ki a Bridge Budapest egy tavalyi kutatásából. A kutatás szerint a magyar fiatalok 92 százaléka úgy gondolja, hogy a kiszolgáltatottság és a bizonytalanság soha nem látott méreteket ölt a munka világában, és minden a kapcsolatokon múlik. A fiataloknak több mint a fele hiányolja a vállalkozói tudást és képzést, és több mint háromnegyedük nem rendelkezik elegendő tőkével vállalkozásuk elindításához.

Vállalkozás inkubátorok

A tőkét nélkülöző fiatalok számára jött létre a Fiatal Vállalkozók Országos Szövetsége által is instruált Vállalkozz Itthon! program, melynek keretében a fiatalok maximum 3 millió, társas vállalkozás esetén legfeljebb 6 millió forint vissza nem térítendő támogatásra pályázhattak.

 

A startup 13 program keretében, négy nemzetközi tapasztalattal is rendelkező technológiai inkubátor révén tudja segíteni az induló vállalkozókat. Az Akkreditált Technológiai Inkubátor címet az Acme Labs Zrt, az Aquincum Technológiai Inkubátor Zrt, a Digital Factory és az iCatapult kapta meg.

 

A európai uniós Jeremie programok keretében több mint 200 milliárd forintnyi uniós kockázati tőke segítheti a nagy célokat kitűző startup cégek fejlődését. Emellett az Európai Unió fiatal vállalkozóknak és vállalkozni vágyóknak szóló  Erasmus-programján kersztül más országokban lehet mentorvállalkozásoknál tapasztalatokat szerezni.

Freész Gergely, a Corvinus Egyetem Kisvállalkozás-fejlesztési Központ PhD hallgatója szerint ugyanakkor az elmúlt években sokat bővült az induló vállalkozásokat segítő inkubátor programok és támogatások száma. Ezek kellő utánajárással mindenki számára elérhetőek. Ráadásul a manapság sokat emlegetett startup ökoszisztémának köszönhetően rekordgyorsan lehet akár globálisan is nagy sikereket elérni, de ehhez képesnek kell lenni kezelni az ezzel járó kockázatokat.

„Miután a fiatal vállalkozó aspiráns megtartja a cégéről a prezentációt, a befektetőknek számos esetben az az első kérdése, hogy és ön mekkora önrészt hajlandó kockáztatni? Erre a kérdésre azonban legtöbbször csak üveges tekintet a válasz. Nem egyszer láttam már ilyet különböző rendezvényeken” – meséli Freész Gergely, aki szerint a fiataloknak is áldozatokat kell hozni álmai vállalkozásuk beindításához. Akár vállalva, hogy még pár évet a szülőknél laknak a multi cégnél beinduló karrier helyett, s a siker érdekében akár későbbre halasztva az első autó megszerzését, és természetszerűen az első években lemondva a saját cégen belüli legjobb fizetésről.

A fiatal vállalkozásoknak pedig segítségre és mentorálásra is szükségük van. „A mentorálás nélkül induló vállalkozások fele elbukik, miközben a mentor rendszerben elinduló vállalkozások 80 százaléka életben marad. Egy induló vállalkozásnál sokat számít, hogy mennyi energiát visznek el az adminisztrációs részletek” – emeli ki Kovács Patrik.

Pedagógiai trójai faló

„A vállalkozásoktatás a porosz felsőoktatás pedagógiai trójai falova” – írta tanulmányában Szirmai Péter, a Corvinus vállalkozáskutató professzora. Tanulmányának egyik alaptézise, hogy a felsőoktatás pedagógiai módszertanát az utóbbi 20 év történelmi, társadalmi és javarészt technikai változásai lényegében hidegen hagyták – a „porosz” professzor a pulpitusról prédikál, a diák figyel, de legalábbis jegyzetel.

Pedig mára teljesen új kihívások állnak a fiatalok előtt, mint húsz évvel ezelőtt. „A mai fiataloknak a világgazdasági és a foglalkoztatási válság hatásaival is szembesülniük kell. A megbízható életstratégiák megszűntek, szinte nem lehet mondani már egy olyan szakmát sem, ami kiszámítható életutat jelenthet a jövőben” – emeli ki a fiatalok előtt álló leglényegesebb kihívásokat Kovács Patrik, a Fiatal Vállalkozók Országos Szövetségének (FIVOSZ) elnöke.

A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara által szervezett ''Szakma Sztár Fesztivál'' a Hungexpo területén 2013. április 24-én
©
Nem cégvezetők, és nem is alkalmazottak. Munkanélküliek.

Legújabban a Guardian globális időzített bombának, a Huffington Post pedig a következő világválságnak nevezte a fiatalok korábbiakat messze túlhaladó munkanélküliségi arányát és ennek következményeit. A világon az ILO szerint körülbelül 75 millió fiatalnak nincs munkája, azonban ezt a számot újabb elemzések a Világbank és az Economist részéről jóval 200 millió felé teszik.

 

Az Európai Unióban sem jobb a helyzet. Az Eurostat számadatai szerint az Európai Unióban 2013 novemberében 23,6 százalékon állt a fiatalok munkanélküliségi rátája, ez 5,661 millió fiatalt jelent. Az utóbbi évtized során a fiatalok munkanélküliségi rátája a teljes felnőtt munkanélküliségi arányérték közel kétszeresére nőtt. Különösen rossz a helyzet Görögországban, ahol a 60 százalék feletti adat csökkent le szeptemberre 54,8 százalékra és Spanyolországban, ahol a korábban mért 55-56 százalékos érték tavaly év végére 57,7 százalékra nőtt.

 

Bár Magyarországon jobbak az adatok, itthon sem mernek a fiatalok kockázatot vállalni. A Bridge Budapest friss kutatása szerint a magyar fiatalok 82 százaléka a biztosabb, de alacsonyabb jövedelmet biztosító munkát választaná a kockázatossal szemben.

A vállalkozásoktatás a megszokott képzésekhez képest kreatívabb hozzáállást igényel az oktató, és interaktívabb részvételt a hallgató részéről. A vállalkozásoktatásban nincs statikusan átadható tudás, legfejlebb tapasztalat, valamint innovatív és autodidakta hozzáállás. Ugyanakkor Európában és különösképpen Magyarországon, az amerikai és kínái példákkal szemben döntően elméleti oktatás folyik, és a gyakorlati tapasztalattal rendelkező oktatókból is hiány van. Bár az utóbbi években tapasztalható némi fejlődés.

„Manapság szinte minden napra jut egy vállalkozásokhoz köthető rendezvény, és egyre több az induló vállalkozásokat segítő szervezet is” – meséli Freész Gergely. Az elmúlt években már Magyarországon is a legtöbb egyetemen beindultak vállalkozást segítő kurzusok. Sőt, a Corvinuson a kisvállalkozói alapképzés és a vállalkozásfejlesztési mesterszak mellett 2008 óta már a vállalkozásokat segítő Spin-Off Klubot is működtetnek (a Bachelor szakos hallgatók, nagyjából ekkorra jutottak el a mesterképzésig). Bár a sokszor példaként emlegetett nyugati képzési struktúrákhoz képest a vállalkozásoktatás még így is alulreprezentált a hazánkban, és a szakértők szerint már gimnáziumban is el lehetne kezdeni.

Pozitív példákra van szükség

A FIVOSZ elnöke szerint a hagyományos vállalkozásösztönzők sem hatékonyak a fiatalok körében. „A fiatalok motiválásához jó példákra van szükség, de az is fontos, hogy a bukás ne bélyegezze meg a vállalkozót. Amerikában a kultúra része, hogy többször próbálkozik az ember, ez nem bukás, hanem tapasztalatszerzés” – jegyzi meg a Kovács Patrik.

Ezek a pozitív példák az elmúlt években szerencsére megszaporodtak, gondoljunk csak a Prezire, a Ustreamre vagy a LogmeInre. Freész Gergely szerint ez azért fontos, mert a fiatalok számára a digitális kor vállalkozói sokkal kézzelfoghatóbb példát nyújtanak, mint a rendszerváltás befutott vállalkozói és kényszervállalkozói. Ráadásul az elkövetkezendő 5-7 évben a vállalkozói szektorban generációváltásra lesz szükség.

Inspiráló sikertörténetek

BP shop-os srácok, Lenkey Ákos és Jakab Péter villámgyorsan váltották valóra minden olyan tizenéves fiatal álmát, aki arról álmodik, hogy barátai és gyerekkori idoljai a munkatársai, miközben azt csinál, amit igazán szeret. Mára a srácok diktálják a főváros patrióta fiataljainak a divatot, miközben működésük áthatja a teljes hazai hiphop szcénát.

Gögge Ádám és Horváth Zoltán, a Levest, a Pastát és a Desszertet elindító fiatalok nem akartak maguknak főnököt, de a vendéglátásban látták a jövőt, pénzük sem nagyon volt, ellenben komoly tapasztalatokat szereztek már diákkorukban. A két frissen végzett főiskolásnak sikerült meglovagolnia a streetfood-hullámot, kajáldáik mára a város legmenőbb helyeivé váltak.

A Plantomime csak két és fél éve létezik, de 2013-ra már 50 millió forint feletti árbevételt várnak. Keresztury Árpád Londonban volt bankár, majd hazajött, hogy barátjával, a virágművész Németh Attilával létrehozzon egy exkluzív szalont. Azt szeretnék megmutatni a fiataloknak, hogy itthon is lehet azt csinálni, amit szeretsz, és úgy, ahogyan szeretnéd, és ez mindenkinek jó lesz.

A LifeT!LT vezetője Balogh Tamás szókimondó életmód bloggerből lett Magyarország egyik legkeresettebb személyi edzője. Sikerének elsőszámú kulcsa a blogbejegyzésein is átütő őszinte személyisége. Mára már saját termékekkel rendelkező cégvezető lett, aki az itthoni sikereket meglovagolva 2014-ben Londonban terjeszkedik.

Ha a cikket érdekesnek találta, látogasson el a hvg gazd Facebook-oldalra, és nyomjon rá egy "Tetszik"-et. Plusztartalmakat is talál!

Állj mellénk!

Köszönjük a több mint 4000 tagnak és támogatónak, akik idáig
45 millió forinttal segítették munkánkat.
Ha neked is fontos a minőségi újságírás, csatlakozz!
Molnár Csaba Vállalkozás

Miskolctól a világhírig – kilenc kerékpárral

A világhír kapujába érkezett egy igazi garázsvállalkozás. A puritán módon működő, de kifejezetten exkluzív terméket, testre szabott, kézzel készített, számozott kerékpárokat gyártó magyar manufaktúra, a Merényi Bicycles a szakmai sikereket éppen most aratja le a brit piacon. Az igazi áttöréshez azonban fejleszteni kellene, de a reklámszakmából érkezett bicikliépítészek csak óvatosan vonnak be külső tőkét.

Gál Éva Laura Gazdaság

EasyMaths: Videóegyetem lógós diákoknak

A még csak két éve működő, de már számos díjat bezsebelő e-learning oldal, az easyMaths sikere többek között az alapítók profi együttműködésében rejlik. A matematikus Mosóczi András, illetve a menedzser Somogyi Tibor azért alkotnak jó párost, mert nem fedik le egymás tudástárát. Egyikük a matematikához ért, a másik az ügyvitelhez, de az üzleti modellt mindketten ugyanúgy képzelték el.

Patyi Máté Gazdaság

Farmville-t építenek 3D-ben az egyetemisták

Önkéntes munkára épít a gömörszőlősi Paraszt Wellness, melynek keretében meg lehet tanulni trágyát hordani, gazt irtani, veteményest művelni, állatokat gondozni – miközben a fenntartható gazdálkodásról is tudományos alapú, de gyakorlatorientált előadásokat hallhatunk. A szociális vállalkozás jelenleg épp a fenntarthatósággal áll hadilábon. Egyelőre az önkéntesek dobják össze az ottlétük rezsijét. Mégis imádják, mert jó ügy és jó buli.

Varga Szabolcs Vállalkozás

Táskatestvér: kettőt fizetsz, egyet kapsz

November közepére várhatóak az első CÓKMÓK táskák, amelyek egy társadalmi vállalkozás keretében születnek. Az alapanyagból megváltozott munkaképességűek gyártják le a formabontó hátizsákot, amelyből minden második darab nevelőotthonokban talál gazdára.

Nagyot esett a születések száma

Nagyot esett a születések száma

Szelfit kért négy srác két rappertől, erre azok szétverték őket

Szelfit kért négy srác két rappertől, erre azok szétverték őket

Álmodozásnak tűnik, de ártani nem árt, talán segíthet is a közösségi erdőtelepítés

Álmodozásnak tűnik, de ártani nem árt, talán segíthet is a közösségi erdőtelepítés

A horvát szövetség is gratulált a magyaroknak a bravúrgyőzelemhez

A horvát szövetség is gratulált a magyaroknak a bravúrgyőzelemhez

Vigyen haza egy Picassót!

Vigyen haza egy Picassót!

Állítólag csak egy hiba miatt küldtek bizalmas adatokat a Nokia telefonok kínai szerverekre

Állítólag csak egy hiba miatt küldtek bizalmas adatokat a Nokia telefonok kínai szerverekre