szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Egy képviselő írásbeli kérdésére adott válaszában Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter kifejtette, hogy korlátozottak a lehetőségek egy új nemzeti légitársasági létrehozására kizárólag állami forrás bevonásával, ám a helyzet az elmúlt évekhez képest kedvezőbb, a kormány pedig nyitott egy tőkeerős befektetővel történő tárgyalásra. A cégben a magyar állam akár kisebbségi tulajdonrészt is vállalhatna.

А kormány nyitott a tárgyalásokra minden komoly érdeklődővel, tőkeerős szakmai és külső befektetővel egy új hazai légitársaság megalapításáról, amelyben kisebbségi tulajdonosként а magyar állam is részt vállalhatna –
válaszolta Tóth Bertalan szocialista képviselő azon írásbeli kérdésére, mely szerint mikor lesz új nemzeti légitársaság.

A miniszter idézi az Európai Bizottság 2012 elején hozott döntését, mely szerint "egy ( . . .) új nemzeti légítársaság létrehozásában az állami vagyon szerepe nem Iehet meghatározó, és az állam vállalkozói szerepvállalása kizárólag üzleti alapon történhet". Így Varga szerint а lehetőségek erősen korlátozottak, új vállalat alapítása kizárólag állami forrásokból nem finanszírozható, ebben а kérdésben az állami vagyongazdálkodási eszközrendszer keretein belül nincs mozgástér.

A Sólyom Airways gépei egyelőre nem hasítják az eget, az állam tőkeerős befektetőre várna egy új nemzeti légitársaság megalapítására
©

A miniszter kiemelte azonban, hogy a helyzet az elmúlt évekhez képest több szempontból kedvezőbb: а légiipar és а Iégiközlekedési piac felívelőben van, egymás után szállnak be arab és ázsiai befektetők а kelet-európai és balkáni légitársaságokba. A javuló körülmények Varga meglátása szerint jó alapot teremtenek ahhoz, hogy egy versenyképes piaci stratégiával, pénzügyi szempontból is fenntartható üzemelési modellel és а szükséges induló tőkét biztosítani képes üzleti partnerrel sikeresen kísérelhessük meg egy magyar érdekeltségű légitársaság elindítását. Konkrét céldátumot azonban még korai lenne megjelölni – tette hozzá a miniszter.

Mint ismeretes, a közelmúltban volt már próbálkozás magyar érdekeltségű légitársaság beindítására: a Sólyom Airways gépeire már tavaly augusztusban lehetett volna jegyet vásárolni az ígéretek szerint, a cég hat gép lízingelésére kötött szerződést, ám végül egyetlen járat sem startolt el a mai napig. A cég tavaly októberben fizetésképtelenné vált, novemberben el is adták, majd idén májusban arról lehetett hallani, hogy egygépes charterként indulnának, és ehhez keresnek befektetőt.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!