szerző:
hvg.hu

Huszonötszörös túljelentkezést legyűrve, egyedüli magyarként jutott a Start-Up Chile vállalkozáskeltető programba a magyar Selfmapping. Volt persze némi helyzeti előnyük, hiszen az általuk kidolgozott, a HR-tesztek piacán elérhető legújabb szoftvert már több nagyon ismert multinacionális vállalat is használja. Már az ír, a német és a holland piacot is célba vették.

Marik Ágnes
©

"Évtizedek óta figyelem, mennyi időt és energiát emészt fel a cégeknél a humán fejlesztési tervek elkészítése, és azt is, hogy milyen sok minden félresikerülhet" – mondja Marik Ágnes, aki több évtizede dolgozik trénerként és coachként, emellett pszichiáterként pszichoterápiával foglalkozik. Vannak persze eszközök egy vállalati HR-es kezében, de azoknak mind van valami hibájuk Marik szerint. A kompetenciaalapú teljesítménymérésnél gond, hogy gyakran mindenki mást ért egy-egy adott kompetencia alatt. Tréningeken sem szívesen vesznek részt az alkalmazottak, hiába is célozza az a gyengeségeik kijavítását – mert éppen attól tartanak, hogy ha kiderülnek a gyengeségeik, akkor könnyen utcára teszik őket – érzékelteti két példán.

Ezért aztán három évvel ezelőtt jutott arra a tréner, hogy a HR-tesztek piacán meglévő hiányt pótolni kellene valahogy. Olyan tesztet szeretett volna létrehozni, ami komplex, egyszerre ad egyéni és csoportos visszajelzést és személyre/csoportra szabott fejlesztési tervet, valamint képes időben követni a változásokat.

Az első skiccek elkészítése után csatlakozott hozzá Király Barnabás pszichológus és további nyolc szakember, főként szintén pszichológusok, de volt közgazdász, tréner, statisztikus is, hogy együtt dolgozzák ki az új szoftver alapjait. A több hónapos tesztidőszak alatt lépett be a történetbe Fodor Ákos, aki nemzetközi vállalatoknál és saját vállalkozásaiban szerzett online marketing és üzletfejlesztési területen tapasztalatot, ő vette kezébe a termék- és üzletfejlesztést. (Marik, Király és Fodor vezetik a céget.) A fejlesztést megkönnyítette az Új Széchenyi Terv keretében kiírt Innovatív Startup pályázaton 2014 júniusában elnyert 8,5 millió forint – a vissza nem térítendő támogatásból lett pénzük a programozásra. Ebből lett a Selfmapping.

©

A Selfmapping úgy működik, mint egy profi tanácsadó: órák alatt felméri a fejlesztendő területeket és pontos képzési tervet készít. 133 faktort vizsgálva azonosítja azokat a tényezőket vagy területeket, amelyek veszélyt jelentenek a munkavállalóra vagy az egész cégre a sikeresség szempontjából. Az eredményeket egy saját jelszóval védett, interaktív online felületen jeleníti meg, ahol a felhasználó számszerű, grafikus és szöveges értékelést is kap. A szoftver a felmért faktorok között vizsgálja az összefüggéseket, és képes tréningeket, egyéni akcióterveket is javasolni. A teszt időről időre megismételhető, ami főleg átszervezések, tréningek után hasznos, mert kimutatja az egyes faktorok változását és a fejlődés irányát.

A cég
A Selfmapping "üzleti keretét", a HRPoint Kft.-t 2011 júliusában alapították 600 ezer forint alaptőkével, főtevékenysége üzletviteli és egyéb vezetési tanácsadás – derül ki az Opten céginformációs szolgáltató adataiból. A cég forgalma stabilan nőtt, 2011-ben félmillió forint, 2012-ben 6,4 millió forint, egy évvel később 12 millió forint bevételük volt. Míg 2011-ben veszteséges volt a cég, a következő évet már 1,5 millió forint adózott eredménnyel zárták, ami 2013-ra 3 millióra növekedett.

Kitöltötték, leforgatták, megnyerték

A tesztidőszaknak nemcsak a termék, de a későbbi ügyfélkör szempontjából is nagy jelentősége volt, mivel ekkor olyan nagy cégek is tesztelték a szoftvert, akik később a Selfmapping ügyfeleivé váltak. De az első ügyfelek között voltak egyéni felhasználók is.

Aztán gondoltak egy nagyot, a háromfős vezetői csapat eldöntötte, hogy pályázik a Start-Up Chilébe, a chilei állam féléves vállalkozáskeltető programjába. Azért ebbe, és másik vállalkozáskeltetőbe nem, mivel a Start-Up Chilének a többivel szemben hatalmas előnye, hogy nem kér részesedést az anyagi támogatásért cserébe. A program mellett szólt továbbá, hogy tizenkettedik alkalommal rendezték meg; az elmúlt években több mint kilencszáz induló vállalkozást segített, így kapcsolatrendszer és tudásbázis szempontjából is komoly múlt áll mögötte.

©

Néhány hónap múlva megjött az eredmény, a közel 2500 jelentkező közül egyedüli magyar csapatként a Selfmapping bejutott a Start-Up Chilébe. A féléves program alatt a Selfmapping közel 9 millió forintnak megfelelő chilei pesót kap, amit termék- és üzletfejlesztésre fordíthatnak.

A Start-Up Chile

A Start-Up Chile négy évvel ezelőtt indult azzal a céllal, hogy megváltoztassa a chilei vállalkozói ökoszisztémát, s mára a világ egyik legmenőbb startup keltetője lett. A világ minden tájáról várják azokat a vállalkozásokat, amelyekben látnak üzleti potenciált és amelyeknek pénzzel, tudással és kapcsolati tőkével segíthetik a fejlődését azzal a nem titkolt céllal, hogy aztán maradásra bírják őket. Évente három turnus zajlik, a túljelentkezés hatalmas, a legutóbbiba, amelybe a Selfmapping bekerült, huszonötszörös volt, 2500 jelentkező közül választottak ki százat.

A hat hónapos program alatt a vállalkozók előre meghatározott szakmai programokon vesznek részt, megtanítják őket pitchelni, találkozhatnak befektetőkkel, munkájukat mentor segíti, ha igénylik. A program számos szakmai partnere kedvezményesen vagy ingyen kínálja szolgáltatásait a feltörekvő vállalkozóknak, így a Google, a PayPal, az American Airlines vagy az Amazon Web Services, sok pénzt spórolva meg a részt vevő vállalkozásoknak.

Az alapítók szerint a már meglévő néhány ügyfél és a tesztelők sokat lendítettek a szekerükön a pályázat elbírálásakor, hiszen a program célja olyan vállalkozásokat támogatni, amikre bizonyítottan van kereslet. Pedig az első igazán komoly ügyfél csak ezután érkezett: néhány héttel azután, hogy megtudták, hogy bekerültek a Start-Up Chilébe, a DHL kezdte el használni a Selfmappinget. A multicég Global Forwarding HR-igazgatója még a kezdetekben ingyenesen tesztelte a szoftvert, és mivel elégedett volt az eredményekkel, a Selfmapping ügyfelévé vált.

Az elkövetkezendő 6 hónap meghatározó időszak a termék jövője szempontjából, a szoftvert felhasználóbarátabbá teszik, átalakítják a szűrési rendszert, aminek az a célja, hogy különböző csoportok eredményeit is össze lehessen hasonlítani. Egy multinál például, ahol több ezren dolgoznak, a szoftver segítségével össze lehet majd mérni az értékesítési és a marketing osztály stressz- és kompetenciaszintjét. A Selfmapping a magyar mellett angolul is elérhető, a spanyol verzió a jövőbeli eladások függvényében készül el.

Írország lesz a következő célpiac, majd Hollandia és Németország

A pályázati pénz jelentős részét a szoftver továbbfejlesztésére költik. Emellett komolyabb összegeket fordítanak a piaci bevezetésre, marketingre. E téren első körben direkt értékesítést és közösségi médiát – a Facebookot és a LinkedInt – használják, később pedig rendszeres emailmarketinget is terveznek. Meghatározott időközönként kell elszámolniuk az elköltött pénzzel, nagyjából félidőben pedig szakmai szempontból kell bemutatniuk, hogy mire jutottak a vállalkozásukkal, s ekkor van lehetőségük befektetőkkel is találkozni. Hetente több szakmai és informális programon vehetnek részt, de ezek nem kötelezőek, minden vállalkozó maga döntheti el, hogy mik azok a programok, amik a vállalkozása szempontjából hasznosak lehetnek.

Mindenesetre a program nagy előnye a kapcsolati tőke, "számos potenciális jövőbeli partnerrel és befektetővel találkozunk a program ideje alatt” – mondja Ákos. „Vétek lenne kihasználatlanul hagyni, hogy ennél nemzetközibb közegben sosem leszünk, ráadásul a résztvevők háromnegyedének van startupos múltja, így minden felvetődő kérdésre jön valamilyen inspiráló válasz. Az ír csapattal való számtalan beszélgetésből jöttünk rá például arra, hogy Írország egy potenciális piac a Selfmapping szempontjából. Míg korábban Hollandiába vagy Németországba terjeszkedtünk volna a magyar piac után, mostanra biztosak vagyunk benne, hogy Írország lesz a következő célpiac.”

Egymás után jönnek a nagyobbnál nagyobb vállalatok

A program alatt a magyar piacra fókuszálnak, céljuk, hogy szeptemberig bővüljön a csapat, és az értékesítési és a marketing feladatokat már az új munkatársak lássák el. Erre feltehetőleg szükségük is lesz, hiszen néhány hónapja újabb nagy cégekkel bővült az ügyfélkörük: tavasz óta a Groupama Garancia Biztosító, az Avon és a Microsoft is használja a Selfmappinget. Az Avon HR-csapata már a kezdetektől részt vett a tesztelésben és mivel elégedett volt a szoftverrel, később meg is rendelte.

Eddig azt gondolták, hogy leendő ügyfeleiket a céges világban kell felkutatniuk, nemrég azonban kiderült, hogy egyéni ügyfelek is nyitottak a Selfmappingre, így a jövőben B2C irányba is nyitnak majd. Később szeretnének olyan befektetőt bevonni, akinek már van B2B szoftverértékesítésben tapasztalata, hiszen a befektetővel az a céljuk, hogy hozzásegítse őket új piacok nyitásához.

Magyar startupok, amelyek Chilében indultak

Eddig 900 vállalkozás vett részt a Start-Up Chilében, a magyar startupok közül a Selfmapping a negyedik, akit a latin-amerikai ország pénzzel és szakmai tudással támogat. A magyar Brickflow 2013-ban jutott be a Start-Up Chilébe, az ott elnyert 40 ezer dollárból fejlesztették tovább az előtte az észtországi Startup Wise Guys akcelerátor keretein belül épített alkalmazást. A Brickflow egy multimédia app, melynek segítségével nagyon egyszerűen rakhatunk össze saját történeteket. Lényege, hogy közösségi médiatartalmakat lehet interaktív slideshow-ba rendezni. Az app a világon elsőként tette lehetővé Instagram-videók történetekké fűzését. Elsősorban bloggereknek és marketingeseknek ad új, kreatív eszközt, de személyes történetek elmesélésére is alkalmas. Az első verzióval a Start-Up Chile végén jött ki a csapat, amit azóta is folyamatosan fejlesztenek. Ma már több tízezer felhasználójuk van.

A Sighter nevű magyar vállalkozás 2013 végén vett részt a programban. A városi kincsvadász alkalmazás megmutatja a közelben lévő kincseket – sightokat  –, a feladat pedig ezek felkutatása és lefényképezése. Ebben iránytű és hideg-meleg jelzések segítenek a felhasználónak. Aki megtalálja és lefotózza a keresett részletet, érdekes információkat és képeket kap jutalmul, valamint pontokat gyűjtögetve lépkedhet feljebb a ranglistán. A csapat időközben nyitott egy irodát Dublinban, az applikáció pedig már nemcsak iOS-en, hanem Androidon is elérhető.

Tavaly nyáron vett részt a Start-Up Chilében a magyar My3Dreams vállalkozás, ami egy online piactér 3D nyomtatott modellek számára. Az alapítók nagyjából a program felénél rájöttek arra, hogy a piac még nincs kész az ötletükre, lévén nem elég elterjedt a 3D nyomtatási technológia, így ezt a projektet parkoló pályára tették. Azóta beindították az Optopus nevű vállalkozást, amellyel online lehet saját napszemüveget tervezni. A felhasználók által az oldalon készített terveket 3D nyomtatóval kinyomtatják és ki is szállítják a vevő címére. Jelenleg fejlesztés alatt áll a termék, előrendeléseik már vannak és egy befektető is beszállt a vállalkozásba.

 

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!