Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"4d899ef0-b026-41fb-a749-d2ed3aea0726","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Több mint 11 000 milliárd forint nem fial Magyarországon.","shortLead":"Több mint 11 000 milliárd forint nem fial Magyarországon.","id":"20250422_Rekordszintre-ugrott-a-lekotes-nelkul-a-szamlakon-parkolo-penzek-osszege-februarban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4d899ef0-b026-41fb-a749-d2ed3aea0726.jpg","index":0,"item":"be5182af-30d4-421a-baa3-a46f547003b1","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250422_Rekordszintre-ugrott-a-lekotes-nelkul-a-szamlakon-parkolo-penzek-osszege-februarban","timestamp":"2025. április. 22. 12:38","title":"Rekordszintre ugrott a lekötés nélkül a számlákon parkoló pénzek összege februárban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"afa5e577-844b-48d3-b523-ccb24e7a79e4","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Világszerte 350 millióan tesznek fel legalább havi egyszer valamilyen kérdést a Gemini MI-nek, ami nem tűnik kevésnek – ám a Google maga közölt becsült adatokat arról, mennyien használják az OpenAI chatbotját. És úgy tűnik, bőven van mit ledolgoznia a keresőpiacot jelenleg uraló Google-nek.","shortLead":"Világszerte 350 millióan tesznek fel legalább havi egyszer valamilyen kérdést a Gemini MI-nek, ami nem tűnik kevésnek –...","id":"20250424_google-gemini-mesterseges-intelligencia-hasznalati-adatok-birosag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/afa5e577-844b-48d3-b523-ccb24e7a79e4.jpg","index":0,"item":"1ffb273f-0f50-4394-b38d-acd86080ae56","keywords":null,"link":"/tudomany/20250424_google-gemini-mesterseges-intelligencia-hasznalati-adatok-birosag","timestamp":"2025. április. 24. 09:03","title":"Kitárta lapjait a Google, ennyien használják a Geminit – és ekkora a lemaradásuk a ChatGPT mögött","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"38a39571-40be-4f97-b86f-0e77da84b31e","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Hat ingatlant szereztek meg bűntársaival, az ügy éveken át húzódott, mire jogerős ítélet született.","shortLead":"Hat ingatlant szereztek meg bűntársaival, az ügy éveken át húzódott, mire jogerős ítélet született.","id":"20250422_ugyved-lakasmaffia-jogeros-itelet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/38a39571-40be-4f97-b86f-0e77da84b31e.jpg","index":0,"item":"4df4324a-11da-4b68-b229-eacb1052cbe4","keywords":null,"link":"/itthon/20250422_ugyved-lakasmaffia-jogeros-itelet","timestamp":"2025. április. 22. 10:55","title":"Ügyvéd vezette a lakásmaffiát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"37dc4c8c-bff7-43a5-8aaf-6da23b02d787","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A képet Nikasz Szafronov, Oroszország egyik leghíresebb művésze készítette, mert úgy érezte, ez közelebb hozná hazáját az USA-hoz.","shortLead":"A képet Nikasz Szafronov, Oroszország egyik leghíresebb művésze készítette, mert úgy érezte, ez közelebb hozná hazáját...","id":"20250422_trump-festmeny-putyin-safranov","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/37dc4c8c-bff7-43a5-8aaf-6da23b02d787.jpg","index":0,"item":"f2cb2583-0944-4148-93b4-7bfa8acc081c","keywords":null,"link":"/elet/20250422_trump-festmeny-putyin-safranov","timestamp":"2025. április. 22. 17:27","title":"Megmutatták: ezt a festményt kapta Trump Putyintól","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c833cf4e-52c1-4e33-be6c-bad1d4672667","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az Indexet tulajdonló Indamedia 50 százalékos tulajdonosa április 22-től tölti be új pozícióját.","shortLead":"Az Indexet tulajdonló Indamedia 50 százalékos tulajdonosa április 22-től tölti be új pozícióját.","id":"20250422_Hivatalos-tavozik-a-TV2-vezerigazgatoja-Vaszily-Miklos-lep-a-helyebe-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c833cf4e-52c1-4e33-be6c-bad1d4672667.jpg","index":0,"item":"370fa697-4ee5-42bb-829e-221d54dcde3e","keywords":null,"link":"/elet/20250422_Hivatalos-tavozik-a-TV2-vezerigazgatoja-Vaszily-Miklos-lep-a-helyebe-ebx","timestamp":"2025. április. 22. 14:14","title":"Hivatalos: távozik a TV2 vezérigazgatója, Vaszily Miklós lép a helyébe","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7e2239db-24c5-4954-8c5d-c5552b459f7a","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Magyar Péter azokkal a szavakkal búcsúzott a szentatyától, amelyeket Ferenc pápa magyarul mondott el a budapesti látogatása során.","shortLead":"Magyar Péter azokkal a szavakkal búcsúzott a szentatyától, amelyeket Ferenc pápa magyarul mondott el a budapesti...","id":"20250423_magyar-peter-vatikan-ferenc-papa-nunciatura-temetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7e2239db-24c5-4954-8c5d-c5552b459f7a.jpg","index":0,"item":"45fc1bf1-2166-437c-a734-f06313f8002b","keywords":null,"link":"/itthon/20250423_magyar-peter-vatikan-ferenc-papa-nunciatura-temetes","timestamp":"2025. április. 23. 17:12","title":"Magyar Péter a Vatikán budapesti nunciatúráján tisztelgett Ferenc pápa emléke előtt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0ac95a0b-8b7c-438f-b2c9-5490587a242e","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Baranyi Krisztina elmondása szerint a minisztériumi egyeztetésen vázlatszintű terveket mutattak nekik, de az kiderült belőlük, hogy a 12 ezer kollégiumi férőhely megépülne.","shortLead":"Baranyi Krisztina elmondása szerint a minisztériumi egyeztetésen vázlatszintű terveket mutattak nekik, de az kiderült...","id":"20250423_kisajatitas-fovaros-ferencvaros-ingatlanok-diakvaros","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0ac95a0b-8b7c-438f-b2c9-5490587a242e.jpg","index":0,"item":"60bd3936-9c83-4a17-949a-16429d44f6b8","keywords":null,"link":"/itthon/20250423_kisajatitas-fovaros-ferencvaros-ingatlanok-diakvaros","timestamp":"2025. április. 23. 07:21","title":"Kisajátította a Diákváros területeit az állam","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c1ea662f-9ba1-4d64-8c15-76ec89ede3e0","c_author":"Folk György (EUrologus)","category":"eurologus","description":"A számok azt mutatják, hiába az európai konzervatívok retorikája, az öreg kontinens polgárai ragaszkodnak a legtöbb tagállamban évtizedekkel ezelőtt kivívott abortuszjogok fenntartásához, megerősítéséhez.","shortLead":"A számok azt mutatják, hiába az európai konzervatívok retorikája, az öreg kontinens polgárai ragaszkodnak a legtöbb...","id":"20250423_abortusz_alairasgyujtes_polgari-kezdemenyezes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c1ea662f-9ba1-4d64-8c15-76ec89ede3e0.jpg","index":0,"item":"e4fdb398-630e-430c-9824-3b2ffee9b060","keywords":null,"link":"/eurologus/20250423_abortusz_alairasgyujtes_polgari-kezdemenyezes","timestamp":"2025. április. 23. 15:34","title":"Közel 1,2 millióan írták alá az abortuszt támogató európai uniós polgári kezdeményezést","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A németországi IT piac, a maga 77,8 milliárd eurós forgalmával igencsak vonzó perspektíva a magyar KKV-k számára. A Kürt Zrt. adatmentés üzletág vezetője, a közelmúltban 8 millió dollár tőkebefektetést realizáló Balabit ügyvezetője, valamint az M27 ABSOLVO külpiacra lépési üzletágának vezetője számolnak be tapasztalataikról, mi a titka a sikeres németországi piacra lépésnek.
A Balabit 2003-ban mutatkozott be a német piacon, ekkor kötötte meg első német viszonteladói szerződését, majd 10 évvel ezelőtt német képviseletet is nyitott a vállalat. A Németországban mára több mint 15 százalékos részesedést szerzett Kürt Zrt. pedig 2003 óta működik sikeresen Európa legerősebb piacán. A célpiac kiválasztása mindkét cég számára – ugyan más okokból – de viszonylag egyértelmű volt. A Kürt Zrt. világszínvonalú szolgáltatása egy meglehetősen bátor lépéssel kezdett el Németországban terjeszkedni. 2000-re felépítettek egy Európát behálózó partnerhálózatot, amit azonban egy versenytársuk felvásárolt. Mégis maradtak és úgy döntöttek, saját maguk hoznak létre egy európai leányvállalatot. „Hittünk abban, hogy ha a német piacon megálljuk a helyünket, akkor bárhol máshol is sikeresek lehetünk!” – emelte ki Kertész Zoltán, a cég adatmentés üzletágának vezetője.
A Balabit a földrajzi közelség mellett a két ország közötti megfelelő gazdasági, és kulturális kapcsolatokra épített; a vezetőség úgy gondolta, hogy Európán belül nem érheti őket igazán nagy meglepetés. Ők is felismerték, hogy a német referencia kiemelkedően fontos, presztízsértékű, mely képes megnyitni később a kapukat Európa egyéb országai felé is. A német piacra lépés azonban egy hosszú, sokrétű, bonyolult és kihívásokkal teli folyamat, amelynek során a cégek számtalan olyan kérdéssel szembesülnek, amelyeket érdemes előre átgondolni. A feladat a Balabit és a Kürt számára óriási volt, a helyzetet pedig nehezítette, hogy a két cég egyike sem fektetett akkoriban kellő hangsúlyt a piacfelmérésre, a versenytársak feltérképezésére. "Megtanultuk a leckét! Ma már, egy új piacra lépés előtt alapos és átfogó felmérést végzünk, kitérve mindenre a helyi szabályozásoktól kezdve, a versenytársak felmérésén, az elérhető marketing eszközökön és informatikai kiállításokon át, a helyi kulturális jellemzőkig. 2005-ben, Németországban ezt nem tettük meg" – fűzte hozzá Györkő Zoltán, a Balabit ügyvezető igazgatója.
A Kürt Zrt. számára pedig épp a piac felmérhetetlensége okozta a gondot. Kevés olyan versenytársuk volt, aki hozzánk hasonló világszínvonalon lett volna képes adatmentési szolgáltatást nyújtani, de nehezítette a tisztánlátást, hogy a német ügyfelek nagy része nem vállalja fel nyíltan, hogy adatvesztést szenvedett el, és segítségre szorul az adatok mentésében – így azt sem tudták mekkora potenciál van a piacban, kik pontosan a versenytársak, mekkora területet és hogyan fednek le szolgáltatásaikkal.
Gyurácz Németh Iván, az M27 ABSOLVO külpiacra lépési üzletágának vezetője alapvető fontosságúnak tartja a piacfelmérést, a minden területre kitérő helyzetelemzést, és a versenytársak pontos ismeretét is. „Az infokommunikáció területén a magyar vállalkozások egyrészt az egyediségre, a kiváló minőségre, és az árelőnyre alapozhatnak, másrészt komoly lehetőséget teremt számukra a Nyugat-Európában tapasztalható szakember-hiány. Ugyanakkor látni kell, hogy ennek ellenére erős versenyhelyzetbe kerül az, aki Németország felé nyit. A piacon jelen vannak egyre nagyobb számban egyrészt az ázsiai, főleg indiai cégek, másrészt pedig a magyar cégekhez igen hasonló felkészültségű és árú közép-európai cégek is, ebben elsősorban Románia a versenytársunk.”
Német precizitás vs. magyar kreativitás
A Kürt és a Balabit is nagyszabású tervekkel indultak, de számtalan meglepetés, új helyzetek és folyamatos kihívások jellemezték a kezdeteket. Új belépőként meg kellett harcolniuk a részesedésért, meg kellett feleltetni szolgáltatásaikat a német piac elvárásainak.
„Habár átadtuk a technológiát az ottani kollégáknak, kezdetben mégis azt tapasztaltuk, hogy a német mérnökök nem olyan sikeresek, mint a magyar munkatársak. Végül rájöttünk, hogy egyszerűen nem tudtak mit kezdeni azzal, hogy a folyamataink során nem egy előre definiált sablonon kell végighaladni, hanem nagyfokú mérnöki kreativitás szükségeltetik. A német mérnökök azonban maximálisan precízek voltak, és esetünkben pont ez jelentette a problémát. Ahogy nincs két egyforma adatvesztés, úgy nincs két egyforma megoldási útvonal sem. Ez nem lemodellezhető” - mesélt a kezdeti időszak élményeiről Kertész Zoltán, a Kürt Zrt. adatmentési üzletág vezetője.
A német mérnökök szabálykövetéséről Györkő Zoltán, a Balabit ügyvezetője is hasonló tapasztalatokat szerzett: „Az egyik legnagyobb tanulság számunkra az volt, hogy az a sztereotípia, miszerint Németországban „kockafejű” mérnökök dolgoznak, tökéletesen igaz. Hiába megfelelő a technológiád, ha a dokumentáció nem tökéletes, akkor esélyed sincsen arra, hogy betörj a piacra!”
„A német piac nem alkalmas arra, hogy egy magyar startup vagy KKV itt tesztelje, hogy az éppen befejezés előtt álló termékén még mit kell csiszolni. A német vevők kész, kipróbált és megbízható termékeket szeretnének látni, mert ezt kapják a többi globális szereplőtől is. Ugyanakkor számos olyan magyar innováció, termék van ma a magyar KKV-knál, melyekkel a megfelelő piaci felmérések és előkészítés elvégzése után érdemes lenne a német piacra lépni. Nem elég azonban jónak lenni, annak is kell látszani. – teszi még hozzá Gyurácz Németh Iván. - Tapasztalataink szerint a magyar cégek marketing-anyagai, kommunikációs és értékesítési eszközei nem mindig felelnek meg annak a magas minőségnek, amit a termékeik képviselnek. Bár az IKT szektor e téren jobban áll, mint más iparágak, a piac elvárásait ebben is maximálisan figyelembe kell venni. Ha a magas tudást a megfelelő köntösben kínáljuk, a várva várt siker sem maradhat el.”
Németországban eladni csak németül lehet
Györkő Zoltán szerint a két ország közötti különbségek más területeken is alapos stratégiai megfontolások elé állítják a terjeszkedni kívánó cégeket. Alapvető kérdés többek között, hogy ki értékesítsen, ki lesz az első referencia, akire a további üzlet építhető, és mennyibe fog mindez kerülni. „Mindenáron szükség van legalább egy helyi referenciára. Az első vevőt, partnert megszerezni a legnagyobb kihívás, de ezt tűzön-vízen át el kell érni! Enélkül szinte lehetetlen a továbblépés – ha nincs német referenciád, esélytelen eladnod. Hasonlóképpen lényeges a megfelelő helyi értékesítő, ami azonban rendkívül költséges. Egy német junior sales-es átlagos éves keresete 120 000 Euró, míg ez az összeg egy senior kolléga esetében elérheti akár a 200 – 250 000 Eurót is. Enélkül azonban a cégek túlnyomó többsége nem lehet versenyképes. A német ügyfelek, vevők ugyanis igénylik a személyes találkozást, a közös nyelvet és kultúrát. A bizalomépítés egyik legfontosabb eszköze, hogy a két ember ugyanazon a viccen tudjon nevetni.” - tette hozzá Györkő Zoltán.
„A német piacon nem várható gyors megtérülés, mindenképpen hosszú építkezéssel kell számolni. Első körben általában alvállalkozóként, és várhatóan kevésbé izgalmas projektekben számítanak a közép-európai cégekre, hiszen az első és legfontosabb érv ezen cégek mellett az árelőny: az átlagos fejlesztői, mérnöki óradíj 79 euró Németországban, 50 euró alatt pedig még a legegyszerűbb feladatra sem lehet szakembert találni, míg Magyarországon az átlag valahol 30 euró körül mozog. Lassú bizalomépítési folyamat után lehet csak stratégiai partnerségeket kialakítani, amely akár 2-3 évig is eltarthat, cserébe viszont hosszú távú üzleti lehetőséget jelent.” – ezt már Gyurácz Németh Iván mondja.
Mitől lesz sikeres egy magyar cég Németországban?
A Balabit,a Kürt Zrt. és az M27 ABSOLVO szakemberei egyetértenek abban, hogy a jó minőségű áru vagy szolgáltatás nem versenyelőny, hanem alapkövetelmény; e nélkül nem érdemes rajthoz állni sem. A sikerhez azonban ez messze nem elég; ezen felül folyamatos alkalmazkodási, tanulási és fejlődési képesség és készség, megfelelő emberi és pénzügyi erőforrások , és hatékony kommunikáció szükséges a siker megalapozásához.
A kockázatok, buktatók, sőt, a költségek egy része is elkerülhető, ha egy vállalkozás kellő felkészüléssel, előkészítéssel, stratégiai gondolkodással lép piacra, amiben egy helyi piacot ismerő és kapcsolatokkal rendelkező partner sokat segíthet. A Kürt és a Balabit esetében is a második-harmadik-negyedik piacra lépés már szignifikánsan rövidebb ideig tartott, mert saját bőrükön tapasztalták meg a buktatókat, és szakértőt vontak be a külpiacra jutás előkészítésébe és megvalósításába.