szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Sikeresen visszaperelte Romániában a jogtalanul elvett márkanevét és emblémáját a debreceni Hajdú Gabona Zrt., amely árujának mintegy felét Románia területén, főleg Erdélyben értékesíti. A jogi vita végén arra a tanulságra hívják fel a figyelmet: minden magyar vállalkozó védje le egész Európára érvényesen a külföldön forgalmazott árujának márkanevét.

A cég már több mint húsz éve van jelen a romániai piacon, ahol évente 3,5-4 milliárd forint értékben adnak el lisztet. 2015-ben jelentkezett náluk az Accenture Consulting Srl. ügyvédi iroda, amely bejelentette: ő rendelkezik a román szabadalmi hivatalnál levédett Hajdu Finom márkanévvel és emblémával. Ez utóbbi nagyon hasonlított a lovast ábrázoló Hajdu Gabonáéra.

A jogi vita kimenetelét Lakatos Zoltán elnök-vezérigazgató ismertette pénteken, szerinte a román cég miatt a romániai éves forgalom mintegy 15-20 százalékát vesztették el. Kezdetben békés megoldást javasoltak, de a román cég ragaszkodott ahhoz, hogy a Hajdú Gabona csak rajtuk keresztül forgalmazzon Romániában, amit a debreceniek elutasítottak, így bírósági eljárást indítottak a márkanév visszaszerzése érdekében.

A legfelsőbb bíróság jogerős ítéletben megállapította, hogy a román cég rosszhiszeműen használta a Hajdú Finom márkanevet és a lovas emblémát.

Az elnök-vezérigazgató szerint az ügy fő tanulsága, hogy minden vállalkozó védje le egész Európára érvényesen a külföldön forgalmazott árujának márkanevét, hiszen ez megoldható mintegy 300 ezer forintból. Elismerte, hibáztak, hogy nem védték le nevüket külön Romániában is, hiszen amennyiben elvesztették volna a román piacot, a vállalkozásuk meg is bukhatott volna.

Fazekas István
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!