szerző:
Zelki Benjámin
Tetszett a cikk?

Komolyan kérdésessé vált, hogy egyáltalán ki tud-e adni elég midibuszt az érintett budapesti vonalakra a BKV, miután a csődbe menekülő gyártó felhagyott a kétéves, de rendszeresen elromló buszok karbantartásával.

Csődvédelmet kért, és kapott is júliusban az Ikarus Egyedi Kft., az a cég, amely 180 autóbuszt szállított volna a BKV és a Volánbusz számára áprilisban, ám ezekből határidőre csupán öt jármű érkezett meg. Ugyanez a cég gyártotta viszont a Modulo C68e típusú elektromos buszokat is, amelyek megérkeztek, azonban híresen rossz az üzemképes járművek aránya.

A kétéves, darabonként kétszázmillió forintos buszoknak télen csupán az ötöde, a húszból napi 4-5 jármű tudott forgalomba állni a nagy hideg miatt:

Itt a hideg, a kétéves elektromos buszok ötöde jár csak a fővárosban

Rosszul bírják a hideget a BKV alig két éves elektromos buszai, csütörtökön kora délután csak 4 jármű közlekedett a 20-ból.

A járművek csapnivaló üzemképessége miatt a gyártó eddig külön szerelőapparátust is fenntartott a BKV kelenföldi garázsában, mondta el kérdésünkre Naszályi Gábor, az Egységes Közlekedési Szakszervezet elnöke, eddig tehát – így vagy úgy – biztosították a kellő számú jármű napi forgalomba adását.

Azonban a hvg.hu birtokába jutott információk szerint a csődvédelmet kérő gyártó nemrégiben megszüntette a telephelyen folytatott karbantartó tevékenységét. A szakszervezeti vezető kérdésünkre ezt az értesülést is megerősítette.

Egyre több elektromos Modulót vesznek ki a forgalomból, és most, hogy már a szerelőgárda sincsen jelen, a BKV-nak saját eszközeivel kell a rendszeresen lerobbanó buszok folyamatos szervizelését megoldania, ami a cégnek egyre nehezebben megy

– mondta el kérdésünkre Naszályi. A birtokunkba jutott információk szerint például hétfőn a 20-ból már 12 elektromos Modulo busz volt üzemképtelen.

A BKV ezeket a járműveket négy vonalon járatja: a 39-es és 191-es viszonylaton, itt nagyobb buszokat is be lehet vetni helyettük, tehát elvileg nincsen gond. De a budavári 16-os és a Gellérthegyre közlekedő 27-es vonalakon csak kisebb, azaz midi buszok forgalomba adása engedélyezett. Az elektromos midibuszok nagyszámú kiesését követően viszont a cégnek nem lesz elegendő ilyen járműve. A BKV-nak csak a török gyártású Karsan buszai, illetve a szintén híresen rossz állapotú Ikarus 405-ösök felelnek meg ennek a kritériumnak. De utóbbiakat éppen a sok probléma miatt kitiltották ezekről az amúgy turisták körében igencsak kedvelt vonalakról.

A kétéves elektromos buszok közül az elsőt már korábban ki is vonták a forgalomból.

A matuzsálemek maradnak, kétéves elektromos buszt viszont leselejtez a BKV

A gyártó egy rendeletmódosításra hivatkozva árat emelt, de a megrendelő városvezetés szerint azt nem indokolta meg pontosan, mi okozza a több mint kétmillió forintos buszonkénti költségnövekedést. A buszok eredeti ára rendelkezésre áll, és el is van különítve egy bankszámlán.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Zelki Benjámin Gazdaság

Csak nem jöttek meg a buszok, szerződést bont a BKV az Ikarus Egyedivel

Az Ikarus Egyedi Kft. 150 buszt kellett volna, hogy leszállítson áprilisig a Volánbusznak, 30-at a BKV-nak, azonban a határidőig összesen öt járművet adott át. Az anyagi gondokkal küzdő cég nemrég leépítésekbe kezdett, de a kormány ismét kedvezett nekik és stratégiailag kiemelt jelentőségű gazdálkodó szervezetté minősítette a gyárat, hogy elkerülhessék a csődöt.