Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"cb85f3f7-98e2-4d23-a998-90f09c4b39b6","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Német újságok is beszámoltak arról, hogy Magyarországon a befektetési alapoknak mostantól több állampapírt kell vásárolniuk.","shortLead":"Német újságok is beszámoltak arról, hogy Magyarországon a befektetési alapoknak mostantól több állampapírt kell...","id":"20250329_Nemet-lapok-magyar-allampapirok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cb85f3f7-98e2-4d23-a998-90f09c4b39b6.jpg","index":0,"item":"99b3ec5c-bfb0-4ff7-b073-a67a4dd66cf6","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250329_Nemet-lapok-magyar-allampapirok","timestamp":"2025. március. 29. 09:11","title":"Német lapok: Orbán szokatlan eszközökkel finanszírozza a választási ajándékokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6b77170d-efd9-4dac-8427-879a7f8d44d3","c_author":"Lengyel Tibor","category":"itthon","description":"Tömeges igény sose volt az Adaptív Védelem programra, mégis futtatták – leginkább pr-akcióként. Ám a tragikus kézigránát-baleset azt bizonyítja, hogy ez hibás politikai döntés volt – súlyos következményekkel. Sok még a nyitott kérdés, nagy a sunnyogás.","shortLead":"Tömeges igény sose volt az Adaptív Védelem programra, mégis futtatták – leginkább pr-akcióként. Ám a tragikus...","id":"20250328_Kezigranat-baleset-A-miniszter-marad-az-onkentes-harcaszati-program-marad-ahogy-a-kinzo-kerdesek-is-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6b77170d-efd9-4dac-8427-879a7f8d44d3.jpg","index":0,"item":"4fb410de-c509-44b7-b200-6cf85052ee56","keywords":null,"link":"/itthon/20250328_Kezigranat-baleset-A-miniszter-marad-az-onkentes-harcaszati-program-marad-ahogy-a-kinzo-kerdesek-is-ebx","timestamp":"2025. március. 28. 15:02","title":"Kézigránát-baleset: A miniszter marad, az önkéntes harcászati program marad, ahogy a kínzó kérdések is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c52c7494-71f7-417d-a4df-001b62c25504","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Tavaly ősz óta tart a huzavona.","shortLead":"Tavaly ősz óta tart a huzavona.","id":"20250328_lucerna-hm-fly-coop","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c52c7494-71f7-417d-a4df-001b62c25504.jpg","index":0,"item":"29af996c-1b32-4c32-9142-c249937488e2","keywords":null,"link":"/itthon/20250328_lucerna-hm-fly-coop","timestamp":"2025. március. 28. 09:50","title":"24.hu: A lucernás tartja rabságban a HM sugárhajtású gépét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4865a196-5555-45f2-a959-8d0cfd9899ba","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Stellantis konszern német márkája ezúttal egy üzemanyagcellás hidrogénes új modellel rukkolt elő.","shortLead":"A Stellantis konszern német márkája ezúttal egy üzemanyagcellás hidrogénes új modellel rukkolt elő.","id":"20250328_par-perc-alatt-teljesen-feltoltheto-az-opel-vivaro-villanymotoros-hidrogen-ujdonsag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4865a196-5555-45f2-a959-8d0cfd9899ba.jpg","index":0,"item":"0a963f67-0a97-4d5c-8474-1394de3f7d78","keywords":null,"link":"/cegauto/20250328_par-perc-alatt-teljesen-feltoltheto-az-opel-vivaro-villanymotoros-hidrogen-ujdonsag","timestamp":"2025. március. 28. 06:41","title":"Pár perc alatt teljesen feltölthető az Opel villanymotoros újdonsága","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a3592374-209c-4d69-8707-f0e7c2d23aac","c_author":"MTI","category":"elet","description":"A kortárs magyar irodalom kiemelkedő alakja 84 éves volt.","shortLead":"A kortárs magyar irodalom kiemelkedő alakja 84 éves volt.","id":"20250328_Meghalt-Tolnai-Otto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a3592374-209c-4d69-8707-f0e7c2d23aac.jpg","index":0,"item":"74ab8aec-5ea5-4e7d-8ec8-3a0f4d73ea10","keywords":null,"link":"/elet/20250328_Meghalt-Tolnai-Otto","timestamp":"2025. március. 28. 05:58","title":"Meghalt Tolnai Ottó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5fe2b388-3b25-4137-9f83-54d74b28022d","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Az amerikai alelnök beszédére sorra érkeznek a dán politikusok felháborodott reakciói.","shortLead":"Az amerikai alelnök beszédére sorra érkeznek a dán politikusok felháborodott reakciói.","id":"20250329_J-D-Vance-Gronland-Donald-Trump","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5fe2b388-3b25-4137-9f83-54d74b28022d.jpg","index":0,"item":"8cb4593e-d04d-4fca-b48a-3d878e46d450","keywords":null,"link":"/vilag/20250329_J-D-Vance-Gronland-Donald-Trump","timestamp":"2025. március. 29. 15:15","title":"J. D. Vance „Trump-stílusú megállapodással” fenyegeti a grönlandiakat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5476ebe8-038e-4946-ba87-9cd1c5089da4","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Eddig a hivatalának saját becslése szerint is az összeg töredékénél jár.","shortLead":"Eddig a hivatalának saját becslése szerint is az összeg töredékénél jár.","id":"20250328_elon-musk-interju-megtakaritas-megbizas-letelik","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5476ebe8-038e-4946-ba87-9cd1c5089da4.jpg","index":0,"item":"074d1886-7039-4fff-9304-bcda9ac2298f","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250328_elon-musk-interju-megtakaritas-megbizas-letelik","timestamp":"2025. március. 28. 05:24","title":"Musk biztos benne, hogy talál egybillió dollár felesleges kormányzati költést, mire két hónap múlva lejár a megbízatása","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8cd87b3a-d448-4c17-a72e-a748c2bcc6ba","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Felszabadult, de azt sem titkolja, hogy a visszavonulás anyagi áldozattal is jár. ","shortLead":"Felszabadult, de azt sem titkolja, hogy a visszavonulás anyagi áldozattal is jár. ","id":"20250328_Verebes-Istvan-visszavonul-Kadarkai-Endre-musor-bejelentes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8cd87b3a-d448-4c17-a72e-a748c2bcc6ba.jpg","index":0,"item":"f990a2eb-e55c-4447-a3cf-c9b400d64aee","keywords":null,"link":"/elet/20250328_Verebes-Istvan-visszavonul-Kadarkai-Endre-musor-bejelentes","timestamp":"2025. március. 28. 13:47","title":"Verebes István befejezte a színházi pályáját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A fénykorban dollárbolt és ultramodern automaták kötődtek a nevéhez, ma inkább a csokiroló iránti nosztalgia. Egykor monopolhelyzetben árulta a peronon a Bambit, ma inkább arra számíthat, hogy ha elakad a vonat valahol, többen térnek be az étkezőkocsiba. Az Utasellátó története sok-sok képpel.
Elképesztő állapotok címmel közölt olvasói levelet a Népszava 1994-ben. A napilapnak egy dühös hatvani utas írt arról, hogy a Keleti pályaudvaron kora délután már nem lehet szendvicset kapni, „amit a vonatra magunkkal felvihetnénk”. A levél szerint eltűnt a kínálatból a rántott húsos és a felvágottas szendvics is, ami a MÁV szolgáltatási színvonalának további esését mutatja.
Túry Gergely
Belegondolni is rémes, hogy lehetett kibírni a csaknem egyórás vonatutat a félig száraz zsemlébe tömött teljesen kiszáradt panírozott húsdarab nélkül (természetesen egy szelet savanyú uborkával), tény viszont, hogy a Népszava hatvani olvasójának kifakadása csak félig volt helytálló. Az Utasellátó akkor is létezett ugyan, de a MÁV a vasútállomásokon található egységeit 1992-ben átadta a Resti Kft-nek. (Nem véletlen, hogy egy másik, igencsak hasonló, ám a lángos minőségére panaszkodó olvasói levélnek a „Restek a restiben” címe adta a lap szerkesztője.)
Túry Gergely
A szendvicsek mellett ekkor tűntek el az ikonikus automaták is a még ikonikusabb csokis rolóval együtt, de ezt talán még túlélte volna valahogy az utazóközönség. A nagyobb baj az volt, hogy bár az új tulajdonosok a privatizáció idején komoly fejlesztéseket ígértek a 30 évre szerzett haszonélvezetért, ezekből nem lett semmi, a hozzájuk került üzlethelyiségek jó részét inkább kiadták. Így kerültek idővel a pályaudvarokra a kihűlt lángosokat és gumiszerű pizzákat árusító büfék mellé például használt mobiltelefonokat árusító üzletek.
Az Utasellátó – vagy inkább az éhes utazóközönség – kálváriájának ez azonban csak az első stációja volt: a Restibe beszálló külföldi tőkealap 2003-ban kivonult, részesedését pedig a CBA révén ismert Lázár-testvérek szerezték meg. Őket vásárolta ki – vagy tíz évvel a harmincéves szerződés lejárta előtt – az állam, amikor a kormánynak épp nagyívű tervei voltak ezekkel az üzlethelyiségekkel kapcsolatban. Ilyen volt a pályaudvari kormányablakok létesítése, aminek leginkább a munkaerőhiány tesz keresztbe –, persze Lázárék azon ötletének se látni sok nyomát, hogy a pályaudvarokon megjelentek volna CBA-boltok.
Fortepan / Bauer Sándor
A 2010-es években úgy tűnt, az állam számára fontosabb a kormányablakok fejlesztése, mint a büféké, a MÁV tulajdonában maradt fedélzeti szolgáltatás mindenesetre még jó ideig nem adott okot különösebb büszkeségre. Az újjászületésre 2020 júniusáig kellett várni, amikor, épp két Covid-hullám között megújították az időközben a MÁV-Start önálló igazgatóságává avanzsált Utasellátót – azóta lett új logó és napi 120 járaton új étlap, a fedélzeti szolgáltatás mellett pedig újra „állószolgálat” is a Batthyány téren, a régi automata helyén nemrég megnyílt falatozóval, a Keletiben létrehozott üzleti váróval.
Szombaton a Keleti pályaudvaron azonban nem a rendszerváltás óta eltelt időket, inkább a dicső múltat, no meg azt idézték meg, hogy az Utasellátó mindent túlélt. Éppen 75 éve kezdte meg működését a második világháború után a Wagons Lits-tól szerzett étkezőkocsikkal indult, és az államosítás-központosítás hevében egy 1948 novemberében megjelent határozattal egyesített Utasellátó Vállalat. Ahol a fénykorban több mint hétezren dolgoztak, de még ma is nagyjából négyszázan állnak az alkalmazásában.
Az Utasellátó történetéről ebben a cikkben olvashat:
Rántott húsos szendvics Rákosrendezőn és bécsi szelet a bécsi gyorson. Az Utasellátó szocialista óriásvállalat e két állomás között kitöltött mindent, földön, vízen és levegőn. Retróvilág, retrókereskedelem.
Jóllehet ennek talán legmaradandóbb kulturális lenyomata lett az, hogy sokak számára a mai napig nem létezhet vonatút szendvics nélkül, az Utasellátó fénykorában, a hatvanas-hetvenes években nem csak a vasúti szolgáltatásokhoz kötődött. Jelen volt minden pályaudvaron – függetlenül attól, hogy onnan vonat, távolsági vagy helyi autóbusz, netán hajó indult el, de működött Ferihegyen és a metróállomásokon is. „Mindenhol, minden időben” – szólt a szlogen, és ez egyáltalán nem volt túlzás.
Fortepan / Bauer Sándor
A vasútállomásokon működő éttermek (no meg a teraszaik) részei voltak a balatoni vendéglátásnak, a sétahajókon is a szárnyas embléma alatt lehetett meginni egy feketét, de a nyolcvanas években az a szocialista blokkba a Hungaroringen keresztül belépő Forma–1 mogyoródi vendéglátó egységeit is az Utasellátó üzemeltette.
Csak az érdekesség kedvéért: tette mindezt másodosztályú árakon, nagyjából az étkezőkocsik akkori árszintjének másfél-kétszereséért. A turistaszalámis zsemle (két paprikával) például 19 forint volt, míg egy sonkás szendvicset 9,30-ért lehetett akkoriban megvenni a vonatokon.
Fortepan / Főfotó
A korabeli tudósítások így felváltva morogtak az árak és a sorban állás miatt – igaz, ez nem volt különleges. Akkori monopóliumával az Utasellátó önmagában arra volt kárhoztatva, hogy senki ne dicsérje, mégis mindenki lelkesen fogyassza a termékeit.
A vállalat persze mindent megtett annak érdekében, hogy elfedtesse azt az előítéletet, hogy termékei nem jó minőségűek. Aminek azért néha volt alapja. „Az utasellátó szekszárdi söntésében azért kellett Horváthnét megbírságolni, mert a kommerszum szeszfoka 40 százalék helyett csak 35,6 százalék volt” – írta 1954-ben a Tolnai Népújság, de ugyanekkor a Szabad Nép is dörgedelmes kritikával illette az állami vállalatot például azért, mert rideg, barátságtalan és koszos a debreceni pályaudvar étterme, vagy mert csak egész csomag cigarettát hajlandóak eladni a Budapest–Szombathely vonaton, és azért is, mert „egyes vasútvonalakon — például a Budapest–Hegyeshalom, a Budapest–Pécs között közlekedő gyorsvonaton – gyakran nem vásárolhat a »kosarasoktól« az utas egyebet, mint kiflit, Bambit vagy bort”.
Fortepan / Bauer Sándor
A minőségi javulás mindenesetre tagadhatatlan volt az eltelt évtizedek alatt: a söntések és talponállók helyét sorra vették át a bisztrók az Utasellátó keze alatt, a maga korában modern, csillogó automaták jelentek meg az ország számtalan helyén, a vállalat pedig másképp is igyekezett erősíteni a minőségi szolgáltató imázsát. Az ország legnagyobb étteremhálózatának üzemeltetőjeként rendszeresen szervezett gasztronómiai versenyeket, ahol a kornak megfelelő luxusételeket kreáltak a résztvevők.
Fortepan / Bauer Sándor
Ezek egy része megjelenhetett azokon a fogadásokon is, amelyeket a MÁV „fapados” járatait jó eséllyel kevésbé használó állami vezetőknek bonyolítottak le. De 1984-től az Utasellátóhoz kötődtek a Donauprinzessin Budapest és Passau között közlekedő Donauprinzessin luxus szállodahajó vagy a bécsi hajóállomás vendéglátási szolgáltatásai is.
Fortepan / Bauer Sándor
A külföldi turisták azonban nemcsak itt találkoztak a szárnyas logóval, hanem az 1973-ban indult Utastourist boltokban is. Bár a név első látásra inkább a híres magyar vendéglátás idegennyelv-ismeret hiányosságait jelzi, valójában egy akkor már bejáratott márkát idéz: az Intertouristot és a Konzum-touristot, vagy ahogy ma inkább emlékezünk rájuk, a dollárboltokat. Csak amíg utóbbiakba matchboxért és Benetton-hátizsákért járt az, akinek valahonnan volt valutája, az Utastouristban márkás italok, cigaretták és szuvenírek várták a vonattal, hajóval vagy éppen Ferihegyre repülővel érkezőket.
Fortepan / Bauer Sándor
Az más kérdés, hogy ezek az üzletek valójában kit is igyekeztek megszólítani: a nyugati turistákat, akiknek mindegy volt, hol veszik meg a Herendi szuvenírt, és semmi érdekes nem volt abban, hogy Marlborót vásárolhatnak vagy a magyarokat, akik viszont máshol nem nagyon férhettek hozzá a nyugati márkákhoz. Az mindenesetre tagadhatatlan, hogy a műfaj nagy népszerűségnek örvendett a nyolcvanas évekre, amiből az Utasellátó is ki tudott hasítani egy szeletet.
A vállalatra mégsem emiatt emlékezünk ma, a 75. születésnapján: bár nagyot változott a világ, és ma már számtalan büfé vagy pékséglánc vállalja magára a pályaudvarokon az éhes utasok kiszolgálását, a zsemlébe tömött rántott hús ugyanúgy előkerül, ha elindul a vonat. És még mindig kicsit száraz a zsemle, még mindig nagyon száraz a rántott hús, és még mindig kötelezően egy darab nyamvadt savanyúság árválkodik benne.