Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"4c2e5428-dd0f-41a2-bb42-95ababe55f65","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Meta szóvivője, Andy Stone szerint egy meg nem nevezett hiba miatt váltak elérhetetlenné a politikai hashtagek az Instagramon, a cég pedig már dolgozik a probléma elhárításán. Rövid időn belül ez már a második ilyen korlátozás.","shortLead":"A Meta szóvivője, Andy Stone szerint egy meg nem nevezett hiba miatt váltak elérhetetlenné a politikai hashtagek...","id":"20250122_instagram-politikai-hashtagek-blokkolasa-meta","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4c2e5428-dd0f-41a2-bb42-95ababe55f65.jpg","index":0,"item":"e64df512-e7ca-4a96-b5a6-b064beb637bf","keywords":null,"link":"/tudomany/20250122_instagram-politikai-hashtagek-blokkolasa-meta","timestamp":"2025. január. 22. 09:27","title":"Blokkolta a politikai hashtageket az Instagram","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0384337f-679e-407f-8dc9-85e9a86b8836","c_author":"Fülöp István","category":"360","description":"Donald Trump második elnöki ciklusa alatt nem látott szintekre emelkedhet az Egyesült Államok és Kína technológiai háborúja, ami kifejezetten kínosan érintheti a kínai 5G-eszközöket előszeretettel alkalmazó európai távközlési cégeket. Köztük van a 4iG is, a céget arról kérdeztük, hogyan érintheti egy esetleges váltás.","shortLead":"Donald Trump második elnöki ciklusa alatt nem látott szintekre emelkedhet az Egyesült Államok és Kína technológiai...","id":"20250122_kina-5g-chip-europa-4ig","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0384337f-679e-407f-8dc9-85e9a86b8836.jpg","index":0,"item":"ed8c406f-6852-4d62-8fa3-2ac6692cd75e","keywords":null,"link":"/360/20250122_kina-5g-chip-europa-4ig","timestamp":"2025. január. 22. 15:03","title":"4iG: „Az nem jó, ha megmondják, hogy valakivel nem dolgozhatunk”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"91301d5a-4545-4c0e-bc1c-762ed2d3685b","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Csütörtök délelőtt több mint 240 oktatási intézmény kapott bombariadóval fenyegető levelet országszerte. ","shortLead":"Csütörtök délelőtt több mint 240 oktatási intézmény kapott bombariadóval fenyegető levelet országszerte. ","id":"20250123_bombariado_rendorseg_sajtotajekoztato","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/91301d5a-4545-4c0e-bc1c-762ed2d3685b.jpg","index":0,"item":"e48b32e2-927d-4d55-87d3-491044c9a334","keywords":null,"link":"/itthon/20250123_bombariado_rendorseg_sajtotajekoztato","timestamp":"2025. január. 23. 13:22","title":"268 oktatási intézménybe érkezett eddig fenyegető e-mail. A rendőrség sajtótájékoztatót tartott a bombariadóról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"173349a6-8f02-4be4-b6ca-0400dcdd9292","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Amerikai kutatók több mint 130 ezer ember egészségének alakulását követték nyomon 43 éven át, hogy megtudják, milyen mértékű szerepet játszik a táplálkozás a demencia kialakulásában.","shortLead":"Amerikai kutatók több mint 130 ezer ember egészségének alakulását követték nyomon 43 éven át, hogy megtudják, milyen...","id":"20250122_voros-hus-taplalkozas-demencia-kialakulasa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/173349a6-8f02-4be4-b6ca-0400dcdd9292.jpg","index":0,"item":"63abb193-5993-467b-af8c-42be291c8c75","keywords":null,"link":"/tudomany/20250122_voros-hus-taplalkozas-demencia-kialakulasa","timestamp":"2025. január. 22. 20:03","title":"Ez történhet az agyával, ha mindennap eszik vörös húst","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"18ef541a-5526-42f6-8b4b-f98926bd040b","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Negyedóra alatt akár 500 kilométernyi hatótáv is tölthető a Zeekr 007 GT-be.","shortLead":"Negyedóra alatt akár 500 kilométernyi hatótáv is tölthető a Zeekr 007 GT-be.","id":"20250123_latvanyos-uj-kinai-elektromos-sportkombi-tamadja-le-europat-zeekr-007-gt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/18ef541a-5526-42f6-8b4b-f98926bd040b.jpg","index":0,"item":"9ff27d85-c5f2-4c35-96d9-083c3435eecb","keywords":null,"link":"/cegauto/20250123_latvanyos-uj-kinai-elektromos-sportkombi-tamadja-le-europat-zeekr-007-gt","timestamp":"2025. január. 23. 07:59","title":"Látványos új kínai elektromos sportkombi támadja le Európát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"615379a8-b3e1-44bb-97a7-e657181173e3","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Visszatérhet az üzletkötésen alapuló filozófia, Grönland, Kanada és a Panama-csatorna viszont megnyugodhat, Trump csupán retorikai hatást szeretett volna elérni – állítja Nagy P. Tibor, aki mától igazgatásért felelős államtitkár a washingtoni külügyben. ","shortLead":"Visszatérhet az üzletkötésen alapuló filozófia, Grönland, Kanada és a Panama-csatorna viszont megnyugodhat, Trump...","id":"20250121_Magyar-szarmazasu-allamtitkart-neveztek-ki-Trump-kabinetjebe","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/615379a8-b3e1-44bb-97a7-e657181173e3.jpg","index":0,"item":"720c8bcf-0617-4df9-bf7c-eeaece3b1897","keywords":null,"link":"/vilag/20250121_Magyar-szarmazasu-allamtitkart-neveztek-ki-Trump-kabinetjebe","timestamp":"2025. január. 21. 19:15","title":"Megszólalt Trump magyar államtitkára: Nem fogunk amerikai csapatokat látni Grönlandon partra szállni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"71f9f1cf-4732-40fe-837e-010d66166845","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Ken megformálóját a Deadpool & Rozsomák rendezője kalauzolja a Star Wars-univerzumban.","shortLead":"Ken megformálóját a Deadpool & Rozsomák rendezője kalauzolja a Star Wars-univerzumban.","id":"20250122_Ryan-Gosling-fog-szerepelni-az-uj-Star-Wars-filmben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/71f9f1cf-4732-40fe-837e-010d66166845.jpg","index":0,"item":"6245f7f3-fd89-4b59-8267-afa3b6d46b5b","keywords":null,"link":"/kultura/20250122_Ryan-Gosling-fog-szerepelni-az-uj-Star-Wars-filmben","timestamp":"2025. január. 22. 08:37","title":"Ryan Gosling szerepelhet az új Star Wars-filmben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a6be0d35-b6e2-4073-a4b8-6800ead47a0d","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Még több termékkör árainak publikálására köteleznék a nagy kiskereskedelmi láncokat.","shortLead":"Még több termékkör árainak publikálására köteleznék a nagy kiskereskedelmi láncokat.","id":"20250122_A-kormany-egyik-legsikeresebb-eszkozet-veti-be-ismet-az-elelmiszerarak-ellen","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a6be0d35-b6e2-4073-a4b8-6800ead47a0d.jpg","index":0,"item":"7e22cdcf-cdfa-4b2e-8cb2-ef9f1475c0d9","keywords":null,"link":"/kkv/20250122_A-kormany-egyik-legsikeresebb-eszkozet-veti-be-ismet-az-elelmiszerarak-ellen","timestamp":"2025. január. 22. 13:30","title":"A kormány „egyik legsikeresebb eszközét” veti be ismét az élelmiszerárak ellen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A fénykorban dollárbolt és ultramodern automaták kötődtek a nevéhez, ma inkább a csokiroló iránti nosztalgia. Egykor monopolhelyzetben árulta a peronon a Bambit, ma inkább arra számíthat, hogy ha elakad a vonat valahol, többen térnek be az étkezőkocsiba. Az Utasellátó története sok-sok képpel.
Elképesztő állapotok címmel közölt olvasói levelet a Népszava 1994-ben. A napilapnak egy dühös hatvani utas írt arról, hogy a Keleti pályaudvaron kora délután már nem lehet szendvicset kapni, „amit a vonatra magunkkal felvihetnénk”. A levél szerint eltűnt a kínálatból a rántott húsos és a felvágottas szendvics is, ami a MÁV szolgáltatási színvonalának további esését mutatja.
Túry Gergely
Belegondolni is rémes, hogy lehetett kibírni a csaknem egyórás vonatutat a félig száraz zsemlébe tömött teljesen kiszáradt panírozott húsdarab nélkül (természetesen egy szelet savanyú uborkával), tény viszont, hogy a Népszava hatvani olvasójának kifakadása csak félig volt helytálló. Az Utasellátó akkor is létezett ugyan, de a MÁV a vasútállomásokon található egységeit 1992-ben átadta a Resti Kft-nek. (Nem véletlen, hogy egy másik, igencsak hasonló, ám a lángos minőségére panaszkodó olvasói levélnek a „Restek a restiben” címe adta a lap szerkesztője.)
Túry Gergely
A szendvicsek mellett ekkor tűntek el az ikonikus automaták is a még ikonikusabb csokis rolóval együtt, de ezt talán még túlélte volna valahogy az utazóközönség. A nagyobb baj az volt, hogy bár az új tulajdonosok a privatizáció idején komoly fejlesztéseket ígértek a 30 évre szerzett haszonélvezetért, ezekből nem lett semmi, a hozzájuk került üzlethelyiségek jó részét inkább kiadták. Így kerültek idővel a pályaudvarokra a kihűlt lángosokat és gumiszerű pizzákat árusító büfék mellé például használt mobiltelefonokat árusító üzletek.
Az Utasellátó – vagy inkább az éhes utazóközönség – kálváriájának ez azonban csak az első stációja volt: a Restibe beszálló külföldi tőkealap 2003-ban kivonult, részesedését pedig a CBA révén ismert Lázár-testvérek szerezték meg. Őket vásárolta ki – vagy tíz évvel a harmincéves szerződés lejárta előtt – az állam, amikor a kormánynak épp nagyívű tervei voltak ezekkel az üzlethelyiségekkel kapcsolatban. Ilyen volt a pályaudvari kormányablakok létesítése, aminek leginkább a munkaerőhiány tesz keresztbe –, persze Lázárék azon ötletének se látni sok nyomát, hogy a pályaudvarokon megjelentek volna CBA-boltok.
Fortepan / Bauer Sándor
A 2010-es években úgy tűnt, az állam számára fontosabb a kormányablakok fejlesztése, mint a büféké, a MÁV tulajdonában maradt fedélzeti szolgáltatás mindenesetre még jó ideig nem adott okot különösebb büszkeségre. Az újjászületésre 2020 júniusáig kellett várni, amikor, épp két Covid-hullám között megújították az időközben a MÁV-Start önálló igazgatóságává avanzsált Utasellátót – azóta lett új logó és napi 120 járaton új étlap, a fedélzeti szolgáltatás mellett pedig újra „állószolgálat” is a Batthyány téren, a régi automata helyén nemrég megnyílt falatozóval, a Keletiben létrehozott üzleti váróval.
Szombaton a Keleti pályaudvaron azonban nem a rendszerváltás óta eltelt időket, inkább a dicső múltat, no meg azt idézték meg, hogy az Utasellátó mindent túlélt. Éppen 75 éve kezdte meg működését a második világháború után a Wagons Lits-tól szerzett étkezőkocsikkal indult, és az államosítás-központosítás hevében egy 1948 novemberében megjelent határozattal egyesített Utasellátó Vállalat. Ahol a fénykorban több mint hétezren dolgoztak, de még ma is nagyjából négyszázan állnak az alkalmazásában.
Az Utasellátó történetéről ebben a cikkben olvashat:
Rántott húsos szendvics Rákosrendezőn és bécsi szelet a bécsi gyorson. Az Utasellátó szocialista óriásvállalat e két állomás között kitöltött mindent, földön, vízen és levegőn. Retróvilág, retrókereskedelem.
Jóllehet ennek talán legmaradandóbb kulturális lenyomata lett az, hogy sokak számára a mai napig nem létezhet vonatút szendvics nélkül, az Utasellátó fénykorában, a hatvanas-hetvenes években nem csak a vasúti szolgáltatásokhoz kötődött. Jelen volt minden pályaudvaron – függetlenül attól, hogy onnan vonat, távolsági vagy helyi autóbusz, netán hajó indult el, de működött Ferihegyen és a metróállomásokon is. „Mindenhol, minden időben” – szólt a szlogen, és ez egyáltalán nem volt túlzás.
Fortepan / Bauer Sándor
A vasútállomásokon működő éttermek (no meg a teraszaik) részei voltak a balatoni vendéglátásnak, a sétahajókon is a szárnyas embléma alatt lehetett meginni egy feketét, de a nyolcvanas években az a szocialista blokkba a Hungaroringen keresztül belépő Forma–1 mogyoródi vendéglátó egységeit is az Utasellátó üzemeltette.
Csak az érdekesség kedvéért: tette mindezt másodosztályú árakon, nagyjából az étkezőkocsik akkori árszintjének másfél-kétszereséért. A turistaszalámis zsemle (két paprikával) például 19 forint volt, míg egy sonkás szendvicset 9,30-ért lehetett akkoriban megvenni a vonatokon.
Fortepan / Főfotó
A korabeli tudósítások így felváltva morogtak az árak és a sorban állás miatt – igaz, ez nem volt különleges. Akkori monopóliumával az Utasellátó önmagában arra volt kárhoztatva, hogy senki ne dicsérje, mégis mindenki lelkesen fogyassza a termékeit.
A vállalat persze mindent megtett annak érdekében, hogy elfedtesse azt az előítéletet, hogy termékei nem jó minőségűek. Aminek azért néha volt alapja. „Az utasellátó szekszárdi söntésében azért kellett Horváthnét megbírságolni, mert a kommerszum szeszfoka 40 százalék helyett csak 35,6 százalék volt” – írta 1954-ben a Tolnai Népújság, de ugyanekkor a Szabad Nép is dörgedelmes kritikával illette az állami vállalatot például azért, mert rideg, barátságtalan és koszos a debreceni pályaudvar étterme, vagy mert csak egész csomag cigarettát hajlandóak eladni a Budapest–Szombathely vonaton, és azért is, mert „egyes vasútvonalakon — például a Budapest–Hegyeshalom, a Budapest–Pécs között közlekedő gyorsvonaton – gyakran nem vásárolhat a »kosarasoktól« az utas egyebet, mint kiflit, Bambit vagy bort”.
Fortepan / Bauer Sándor
A minőségi javulás mindenesetre tagadhatatlan volt az eltelt évtizedek alatt: a söntések és talponállók helyét sorra vették át a bisztrók az Utasellátó keze alatt, a maga korában modern, csillogó automaták jelentek meg az ország számtalan helyén, a vállalat pedig másképp is igyekezett erősíteni a minőségi szolgáltató imázsát. Az ország legnagyobb étteremhálózatának üzemeltetőjeként rendszeresen szervezett gasztronómiai versenyeket, ahol a kornak megfelelő luxusételeket kreáltak a résztvevők.
Fortepan / Bauer Sándor
Ezek egy része megjelenhetett azokon a fogadásokon is, amelyeket a MÁV „fapados” járatait jó eséllyel kevésbé használó állami vezetőknek bonyolítottak le. De 1984-től az Utasellátóhoz kötődtek a Donauprinzessin Budapest és Passau között közlekedő Donauprinzessin luxus szállodahajó vagy a bécsi hajóállomás vendéglátási szolgáltatásai is.
Fortepan / Bauer Sándor
A külföldi turisták azonban nemcsak itt találkoztak a szárnyas logóval, hanem az 1973-ban indult Utastourist boltokban is. Bár a név első látásra inkább a híres magyar vendéglátás idegennyelv-ismeret hiányosságait jelzi, valójában egy akkor már bejáratott márkát idéz: az Intertouristot és a Konzum-touristot, vagy ahogy ma inkább emlékezünk rájuk, a dollárboltokat. Csak amíg utóbbiakba matchboxért és Benetton-hátizsákért járt az, akinek valahonnan volt valutája, az Utastouristban márkás italok, cigaretták és szuvenírek várták a vonattal, hajóval vagy éppen Ferihegyre repülővel érkezőket.
Fortepan / Bauer Sándor
Az más kérdés, hogy ezek az üzletek valójában kit is igyekeztek megszólítani: a nyugati turistákat, akiknek mindegy volt, hol veszik meg a Herendi szuvenírt, és semmi érdekes nem volt abban, hogy Marlborót vásárolhatnak vagy a magyarokat, akik viszont máshol nem nagyon férhettek hozzá a nyugati márkákhoz. Az mindenesetre tagadhatatlan, hogy a műfaj nagy népszerűségnek örvendett a nyolcvanas évekre, amiből az Utasellátó is ki tudott hasítani egy szeletet.
A vállalatra mégsem emiatt emlékezünk ma, a 75. születésnapján: bár nagyot változott a világ, és ma már számtalan büfé vagy pékséglánc vállalja magára a pályaudvarokon az éhes utasok kiszolgálását, a zsemlébe tömött rántott hús ugyanúgy előkerül, ha elindul a vonat. És még mindig kicsit száraz a zsemle, még mindig nagyon száraz a rántott hús, és még mindig kötelezően egy darab nyamvadt savanyúság árválkodik benne.