szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Nem messzire, csak a virginiai partokig, ahol lepakolnak róla egy sor konténert, majd kijavítják.

Kihajózott Baltimore kikötőjéből hétfőn a Dali nevű óriás konténerszállító, amely még márciusban összedöntötte a több kilométer hosszú Francis Scott Key hidat egy műszaki hiba miatt. A 300 méter hosszú Dali kikötői kalauzok segítségével, de a saját motorját használva indult el a virginiai International Gateway kikötőbe, ahol a súlycsökkentés érdekében lerakodnak róla 1500 konténert, majd Norfolkba hajózik, ahol kijavítják a sérüléseit. A szövetségi parti őrség (Coast Guard) fél kilométeres biztonsági zónát alakított ki a mozgásban lévő hajó körül, és végig biztosítja az útját.

A Dali fedélzetén 22 fős legénység tartózkodik – akik közül már csak négyen vannak a baleset idején is szolgálatba lévők közül a BBC szerint –, valamint a helyreállításban részt vevő 6 szakértő. Az eredeti személyzet a baleset után hónapokig a hajó foglya maradt.

Kényszerfogság Baltimore-ban: miért raboskodik két hónapja a fedélzeten a hidat letaroló hajó legénysége?

A hajózási törvények és a lejárt vízum is meggátolja a Dali személyzetét abban, hogy szárazföldre lépjen, és egyelőre nem tudni, meddig tart a fogságuk. Esetük azonban nem egyedi: vannak olyan tengerészek, akik évekig raboskodnak a fedélzeten, miután a hajó tulajdonosa felszívódik: pénzt, ellátást nem kapnak, és bürokratikus akadályok miatt haza sem mehetnek.

A Dali március 26-án, a kora hajnali órákban vált irányíthatatlanná, miközben teljes rakománnyal a fedélzetén kihajózott a kikötőből. A magatehetetlenül sodródó hajó végül a Patapsco-folyó torkolatában álló acélszerkezetű híd pillérjének csapódott, ledöntve a több ezer tonna súlyú építményt. A balesetben hat, éppen a hídon dolgozó útjavító munkás vesztette életét, volt, akinek a maradványait csak hetekkel később találták meg.

MV Dali Ship Towed From Baltimore After Key bridge Collapse

On Monday, June 24, 2024, the MV Dali ship which had crashed into he Francis Scott Key Bridge in Baltimore, MD, causing the collapse of the bridge, was finally towed away from the Seagirt Terminal and out of the Port Of Baltimore for it’s journey to Norfolk, Va.

A több héten keresztül zajló mentési munkálatok eredményeként a hajót fogva tartó acélszerkezetet május 20-án sikerült eltávolítani, ezután a hajót visszavontatták kisebb javításokra a kikötőbe.

A szerencsétlenség nyomán a baltimore-i központtal működő Johns Hopkins Egyetem szakértői csoportot hozott létre, amelynek a feladata, hogy megvizsgálja a hasonló, kikötői bejáratok felett ívelő hidak stabilitását, és azt, hogy azok miként reagálnának egy olyan becsapódásra, mint ami a Francis Scott Key híd végét okozta.

Maryland állam kormányzója, Wes Moore azt ígérte, hogy a hidat újjáépítik, Joe Biden elnök pedig áprilisban arra tett ígéretet, hogy a munkára szövetségi forrásokból teremtik elő a fedezetet. Az autópálya szélességű utat hordozó híd 1977-es átadása óta meghatározó közlekedési útvonal volt Maryland államban, az újbóli megnyitását 2028-ra ígérik.

Baltimore kikötőjét a hídomlás miatt több hétre teljesen le kellett zárni, majd fokozatosan nyitották újra, teljes kapacitással május végén kezdhetett ismét üzemelni. A kikötői zárlat érzékelhető kiesést okozott az amerikai gazdaság számára, mert a keleti partvidék egyik meghatározó teherszállítási központjáról van szó, és ezrek maradtak átmenetileg munka nélkül.

Újra megnyílt a baltimore-i hajózási csatorna három hónappal a híd összeomlása után

A baltimore-i kikötő hajózási csatornája ismét teljes szélességében hajózható, 11 héttel azután, hogy a Francis Scott Key híd összeomlott, amikor egy konténerhajó nekiütközött.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!