Itt az új MNB-program: jön a minősített vállalati hitel
Új minősített hitelterméke vezet be a Magyar Nemzeti Bank. Milyen előnyöket tartogat ez a lehetőség a vállalkozások számára?
Kedvezőtlen folyamatokra világít rá a friss céges fenntarthatósági index. A többség leginkább az energiahatékonyságra koncentrál, ugyanakkor a zöldenergiát kevesen preferálják. A papírfelhasználás csökkentésén lelkesen dolgoznak, de a vízfelhasználásra odafigyelők aránya csökkent.
Két kiemelt terület rajzolódik ki a fenntarthatósági törekvésekben a magyar vállalatok körében – állapítható meg a K&H fenntarthatósági index legfrissebb adatai alapján. Ezek pedig:
Az energiahatékonysági intézkedések váltak az egyik leggyorsabban növekvő prioritássá, ami nem csoda az ukrajnai háború miatt meredeken növekvő energiaárakat látva. Ennek a területnek az érdéke a fenntarthatósági index első adatfelvételekor, 2022. első félévében még csak 72 ponton állt.
A cégek
Érdekes módon míg nagy részük tesz energiahatékonyságot célzó lépéseket,
a zöldenergia használata továbbra is marginális: a vállalatok mindössze 4 százaléka vásárolt vagy tervez ilyet vásárolni,
a teljes energiafogyasztáshoz viszonyított használati aránya pedig csak 1,8 százalék – bár ez az eddigi mérések legmagasabb értéke, írták a K&H közleményében.
A munkavállalók fenntartható közlekedését bérletekkel és biciklitárolókkal támogatják: a cégek 40 százaléka már tett lépéseket annak érdekében, hogy a dolgozókat környezetbarát munkába járásra ösztönözze – fél évvel ezelőtt ez az arány még 30 százalék alatt volt.
A papírfelhasználás csökkentése fontos szempont maradt, nem véletlen, hiszen nem igényel komolyabb beruházást. A cégek 92 százaléka már tett lépéseket ezen a téren: digitális megoldásokra állnak át a papíralapú folyamatok helyett, és a szelektív papírgyűjtés, az újrahasznosított papír használata is terjed.
Bizonyos fenntarthatósági lépések háttérbe szorultak, aggasztóan, soha nem látott mélységbe zuhant
A CSR-tevékenységek közül kiemelkedik az etikus üzleti viselkedés fontossága, amelyet a vállalatok 61 százaléka tart kiemelt témának.
Azokat a cégeket, amelyek rendelkeznek fenntarthatósági stratégiával, leginkább az alkalmazottakkal szembeni méltányos bánásmód foglalkoztatja (74%), de a felmérésben résztvevő összes vállalat számára is ez a második leggyakoribb téma (58%). A legnépszerűbb CSR-témák között van még a munka-magánélet egyensúlyának támogatása, az őszinte marketingkommunikáció és a sokszínű munkahelyek létrehozása is.
Összességében még elég magas – 29 százalékos – azon cégek aránya, amelyek egyik témával sem foglalkoznak. Ez a második legkedvezőtlenebb érték az előző félévi 33 százalék után, vagyis
tízből három vállalat egyáltalán nem érzi fontosnak a társadalmi felelősségvállalást.
Új minősített hitelterméke vezet be a Magyar Nemzeti Bank. Milyen előnyöket tartogat ez a lehetőség a vállalkozások számára?
Mit mutatnak a kutatási adatok? Kell aggódni a munkahelyek elvesztése miatt?
Változásokat jelentettek be a Demján Sándor Tőkeprogramhoz kapcsolódó Demján Sándor Tanácsadási Voucher Programban.
A cégértékelés egy bonyolult, összetett folyamat, vannak azonban széles körben elfogadott értékelési módszerek, amelyek erre alkalmazhatók.