Az Uber jól kitalálta, hogyan kell megtrükközni a magyar taxis piacot, hogy olcsóbban tudjanak szállítani

Az Uber egy éve tért vissza a magyar taxis piacra, azóta is folyamatosan akciókat, kedvezményeket kínál a felhasználóinak, így praktikusan olcsóbb, mint a versenytársai. Ezt azonban megteheti, mindaddig, amíg a kedvezmények csak ideiglenesen elérhetők.

  • HVG HVG
Az Uber jól kitalálta, hogyan kell megtrükközni a magyar taxis piacot, hogy olcsóbban tudjanak szállítani

Egy éve, 2024 júniusában, nyolc év szünet után hatalmas akciókkal tért vissza az Uber Budapestre. Előbb ingyenes próbautakat, később a hatósági árból 80, majd 50 százalékos kedvezményt kínáló promóciókat ajánlottak az utasoknak. Azóta, hogy újra lehet uberezni Budapesten, a cég szinte folyamatosan ad kedvezményeket. Vagyis praktikusan a hatósági ár alatt kínál taxis szolgáltatást.

Az Uber alkalmazásán keresztül címeket kapó sofőrök nincsenek tisztában azzal, hogy az utasuk hatósági áron utazik-e, vagy jelentős kedvezményeket kap. A taxiórán ugyanis a hatósági ár szerepel. A kedvezmények megléte és mértéke csak az utasnál látszik, az applikációban.

„A hatósági árszabályozás betartásának ellenőrzése az árszabályozó, Budapest Fővárosi Önkormányzat feladatkörébe tartozik” – írta első körben a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a Telex megkeresésére.

Azonban a BKK szerint nekik „nincs hatáskörük

megítélni az F Mobilitás Kft. által UBER TAXI üzleti néven üzemeltetett önálló diszpécserszolgálat árképzési gyakorlatát.” „A személytaxi-szolgáltatást a Taxitársaságoktól elkülönülő, de azokkal szerződéses kapcsolatban álló személytaxi-szolgáltató vállalkozások végzik; a taxik üzemben tartói az egyéni vagy társas vállalkozások”, írta a BKK.

Taxisok tüntetnek a főváros egyik főutcáján, Budapest központjában 2016. január 20-án
AFP / NurPhoto / Hristo Rusev

A 2013-as taxisrendelet csak személytaxi-szolgáltatásra vonatkozó szabályok megsértése esetén ír elő szankciót – az Uber pedig diszpécserszolgálat, nem nyújt taxiszolgáltatást.

A BKK álláspontja szerint az„állandó kedvezmény ügye versenyjogi szabályok megsértésének minősülhet, ami a Gazdasági Versenyhivatal hatáskörébe tartozik”.

Az Uber egyébként azt válaszolta a lap megkeresésére, a kedvezmények „időben korlátozottak”.

A GVH szerint ebben a konkrét esetben „nem valószínűsíthető” a tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról szóló, a GVH hatáskörébe tartozó törvények megsértése.

Versenypolitikai értelemben a fogyasztók számára nyújtott árkedvezmények fő szabály szerint a verseny megnyilvánulásai

és nem tekinthetők tiltott versenyellenes gyakorlatnak.”