szerző:
ecoline.hu
Tetszett a cikk?

Nagy kihívásnak nevezik légi közlekedési szakértők a Malév tervezett átalakítását, vagy egy új légitársaság...

Nagy kihívásnak nevezik légi közlekedési szakértők a Malév tervezett átalakítását, vagy egy új légitársaság létrehozását úgy, hogy a cég megszabaduljon a 100 milliárdos adósságától, de megmaradjanak repülési jogai. Abban is egyetértettek, hogy a jelenleginél kisebb, önálló légitársaság szinte biztosan működésképtelen lenne. Csatlakoznánk a szakértőkhöz, szerintünk legalább 10 éve fel kellett volna sózni az egészet. Kicsit sokba került ez a csődtömeg az adófizetőknek, haszna meg egyenlő a nullával.

Az MTI a nemzeti fejlesztési miniszter hétfői bejelentése kapcsán kérdezte a szakértőket. Fellegi Tamás azt mondta: előrehaladott tárgyalások folynak európai befektetőkkel egy új, Budapest-központú magyar nemzeti légitársaság létrehozásáról. Érsek M. Zoltán elmondta, hogy egy olyan légitársaságnak, amelynek nincs saját vagyona - ilyen a Malév is, hiszen a gépeit lízingeli - a legfontosabb értéke a márkaneve és az útvonalhálózata, a repülési jogai.

Utóbbiak közül a legértékesebbek az Európai Unión kívülre, főként Kelet-Európába és a Közel-Keletre szólnak, de az EU-n belül is vannak értékeik, amelyek közül "az arany tojást tojó tyúkot", a Heathrow-i leszállási jogot, a Malév komoly pénzért adta ugyan el, de ez is csak a töredéke volt annak, amit valójában ért, - főleg hosszú távon. (Mi ezt speciel nem tartjuk akkora hibának, nagyon kellett a pénz és akkori piaci áron adták el. Az, hogy utána tovább drágult, pech, de nem lehetett senki biztos benne előre, utólag könnyű okoskodni.)

Ha "egyszerűen bezárják" a Malévet az adósságokkal együtt és új légitársaságot hoznak létre, akkor ezek a jogok odavesznek, ezért ezt nem tartotta járható útnak a szakértő. (Szerintünk repülési jogok szerzéséhez az unión kívül csak jó kapcsolat kell, nem biztos, hogy egy új cég ne tudná meszerezni. Unión belül pedig szabad az égbolt.) Az az igazi kihívás, hogy olyan megoldást találjanak, amellyel megtartják a jogokat, de a veszteségeket leírhatják.

A szakértő szerint aki előre gondolkodik az nem kisebb, hanem ekkora, vagy nagyobb légitársaságra szavaz. Egy önálló kis légitársaság még nagyobb kudarc lenne véleménye szerint. A lehetséges befektetőkről annyit mondott: látszik, hogy iparági befektetők nem nagyon foglalkoztak a Malévvel, ahogy a régiós társakkal sem. Ugyanakkor úgy vélte, hogy Budapestnek bőven van kiaknázatlan kapacitása és a teherszállítás is jó potenciállal rendelkezik, a lehetséges befektetőknek azonban nagyon kell hinniük a régió fejlődésében. Azt kizártnak tartotta, hogy fapados cégek vegyenek részt az új társaságban, "az teljesen más üzleti koncepció". "Ugyanakkor ha nem lenne nemzeti légitársaság, akkor a turisztika és a gazdaságfejlesztés szempontjából a repülés területén nem lennék a magunk urai".

Mi ezt egyszerűbben fogalmaznánk meg: eddig se kellett senkinek ez a csődtömeg, kisebb mérettel még adósságok nélkül se tűnik vonzónak. Turisztikát pedig lehet fejleszteni nemzeti légitársaság nélkül is.

Egy másik, neve elhallgatását kérő szakértő arra hívta fel a figyelmet, hogy volt már rá példa, hogy veszteséges légitársaságot szüntettek meg, és hoztak létre helyette újat, amelyik eredményesen működik. Ez történt például a Swissairrel. A Malév jelen állapotában nem finanszírozható tovább - szögezte le a szakértő, aki szerint "tabula rasára" van szükség és a Malév tevékenységének  újraszervezésére. A ferihegyi forgalom idei növekedése azt jelzi, hogy van fejlődési potenciál, és Budapest geopolitikai elhelyezkedését is jól ki lehet használni. Ha megszűnne a Malév, lenne helyette más, például a Lufthansa vagy a WizzAir, amelyik betöltené a piaci űrt - hangsúlyozta.

Szerintünk a ferihegyi forgalom bővülése sovány vígasz az elmúlt évek nagyon rossz adatai után. Le kéne számolni végre azzal a marhasággal, hogy nemzeti légitársaság nélkül szegényebbek vagyunk. Ami nem működik, nem kell eröltetni, aki magyar zászlót akar nézni a gép oldalán, keressen egy Wizz Air gépet. Az nem kerül pénzbe az adófietőknek. Ha akad olyan lúzer befektető, aki hajlandó dealre a magyar kormánnyal, annak welcome, ha meg nincs ilyen, akkor sajnos földet rá! 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!