Tóta W. Árpád: Nemzeti együttműködés a Fidesz ellen
Magyarország felébredt, pezseg, forr és tüntet, és egész biztosan tudja, mit nem akar. Állampártot. Vélemény.
Mikor ért véget a II. világháború? – kvízjátékok gyakran szereplő kérdése ez, amelyre minden nebuló rávágná: 1945-ben, helyes válaszként azonban az 1989-es évszámot szokták elfogadni, a berlini fal leomlásának évét, ami Németország újraegyesítéséhez vezetett. Az utóbbi hónapok műkincspiaci eseményei azonban mintha rácáfolnának erre. A II. világháború során eltulajdonított műkincsek visszaperlése csupán az elmúlt években kezdődött meg.
Ernst Ludwig Kirchner: Berlini utca, 1913. Eltemetett stílusok jönnek elő © Műértő |
A folyamat tehát alapvetően megfordult: nem a tulajdonosok keresik műkincseiket, hanem az ügyvédi irodák és szerencsevadászok által felkutatott műkincsek keresik tulajdonosaikat. Az ügyvédek a zsidó családok leszármazottainak felajánlják, hogy a restitúciós perben képviselik őket; honoráriumot sikertelen per esetén nem kérnek, ám siker esetén a műkincs értékének 40–50 százalékára igényt tartanak. Az így forgalomba került alkotások felpezsdítik a műkereskedelmet, a múzeumokat viszont aggodalommal töltik el. Különösen amióta a bíróságok megtalálták a jogi alapot arra, hogy a harmincas évek közepén kényszer hatása alatt áron alul eladott képekre is kiterjesszék a restitúciós törvény alkalmazását. Ma már nehéz megítélni az egykori adásvételek körülményeit; a Christie’s által árverezett Kirchner-kép visszaszolgáltatását éppen emiatt kifogásolják sokan, mondván: a visszaigénylő nagyapja piaci áron adta el a művet annak idején.
Az aukciósházak sok energiát fektetnek a provenienciakutatásokba, elsősorban azért, hogy megelőzzék a vitatott tulajdonú művek elárverezését, így aztán igazán nagy meglepetésként hatott, amikor a Christie’s említett novemberi aukciójáról az utolsó pillanatban visszavontak egy Andrew Lloyd Webber alapítványának tulajdonában lévő, 40–60 millió dollárra becsült Picasso-képet, amelyre néhány nappal az aukció előtt adtak be váratlanul visszaigénylési kérelmet. Ezt arra alapozták, hogy a felperes családjára 1934-ben a náci Németországban nyomás nehezedett, amikor a Picasso-festményt (Van Gogh Napraforgóival együtt) eladta. Webber ügyvédei a kérelmet megalapozatlannak és a jogi lehetőségekkel való visszaélés kísérletének minősítették. A Christie’s is hasonló tartalmú közleményt adott ki, és kártérítés követelését helyezte kilátásba.
A londoni National Gallery Vénusznak panaszkodó Ámor című Cranach-képe már 1999-ben a hiányos provenienciájú művek listájára került. Nemrég erről is bebizonyosodott, hogy a háború során amerikai hadizsákmánnyá vált, ezt megelőzően pedig valószínűleg Göring gyűjteményét gazdagította. Eredeti tulajdonosa jelenleg nem ismert, de a provenienciakutatás fellendülését figyelembe véve kiléte bizonyára nem marad sokáig homályban.
A műtárgypiac jelenlegi sikereinek oka persze nemcsak a restitúciós eljárások nyomán váratlanul előkerülő alkotások tömeges megjelenésében, hanem a vásárlói réteg kibővülésében is keresendő. A Sotheby’s amerikai aukcióin például megfigyelték, hogy a vevőknek csupán kevesebb mint a fele amerikai; túlnyomó részük európai, kanadai, japán vagy koreai, de megjelentek az orosz tőke képviselői is, akik már nemcsak az orosz műtárgyakat tekintik jó befektetésnek. Az új szereplőkre az a jellemző, hogy a piac legfelső szegmensébe lépnek be, tehát csak a kiemelkedő kvalitású műveket keresik. A másik változás, hogy míg a műgyűjtők korábban az „új”, azaz ritkán felbukkanó művekre vadásztak, s azok nem – vagy csak hosszú idő után – kerültek ki a gyűjteményekből, ma nem ritkaság, hogy egy-egy munka néhány éven belül többször is felbukkan különböző árveréseken. Ez a gyűjtőknek csöppet sem szegi kedvét, a műtárgyak pedig gyakran rendkívül meredeken felfelé ívelő árgörbével vándorolnak aukcióról aukcióra.
A műkereskedelem, különösen annak modern és kortárs szegmense a kilencvenes évek után ma újra sikertörténet. Az elemzők az utóbbi években rendszeresen aggályaikat fejezték ki a precedens nélküli, hosszan tartó szárnyalás miatt, újra és újra a buborék kipukkanásától tartottak. A gyűjtők egyre bővülő köre azonban szilárd alapot teremt, és éppen ez garantálja, hogy a műkereskedelem a következő években is sikert sikerre halmozzon majd.
Csizmadia Alexa
(A cikk a Műértő című folyóirat februári számában jelent meg.)
Magyarország felébredt, pezseg, forr és tüntet, és egész biztosan tudja, mit nem akar. Állampártot. Vélemény.
A HVG újságírói adnak pár tippet a vakációhoz.
Az énekes már elnézést kért, amiért elragadta az aljas indulat.