Indy
Indiana Jones és a kristálykoponya királysága
Nem tudom, hogy bírtuk közel húsz évig. De valahogy. Most azonban végre itt van. Lássuk! A legújabb Indiana Jones-kaland az USA délnyugati részén kezdődik a sivatagban, 1957-ben - a hidegháború csúcsán. Indy és társa, Mac alig tudnak elmenekülni az aljas szovjet ügynökök karmaiból egy elhagyatott repülőtéren. Jones professzor hazatér a Marshall egyetemre és azt látja, hogy a dolgok csak még rosszabbra fordultak. Közeli barátja, a dékán elmondja neki, hogy Indy tevékenysége a közelmúltban gyanússá vált a hatóságok szemében, és hogy a kormány nyomást gyakorolt az egyetemre, hogy kirúgják Jonest.
Indy már épp készül elhagyni a várost, amikor találkozik egy Mutt nevű ifjú lázadóval, aki ajánlatot hozott a kalandos kedvű régésznek: ha segít neki egy nagyon személyes küldetésben, akkor lehet, hogy megszerezheti a történelem leglátványosabb régészeti leletét: Akator Kristálykoponyáját, a legendás kincset, melyet oly sok monda, babona és félelem övez. Ám amint Indy és Mutt elindulnak Peru legtávolabbi zugai felé, az ősi sírok, elfeledett felfedezők és a legendás aranyváros vidékére, hamarosan ráébrednek, hogy nem csak ők kutatnak a kincs után. A szovjet ügynökök szintén a Kristálykoponya nyomában járnak.
...és mégis mozog
Első látásra
Klebercz Kriszta id. P. Brueghel Gyermekjátékok c. festmény parafrázisa © MOME |
2008-ban a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Vizuális Kommunikáció Tanszékének hallgatói mutatkoznak be. A Vizuális Kommunikáció Tanszéken állókép (grafika, fotó) és mozgókép (animáció, videó) készítést oktatnak. Miért lehet érdekes a jövő tehetséges művészeinek megismerése? A mai kor emberét számtalan vizuális hatás, vizuális inger éri. Olvas könyvet, újságot, ha végigsétál az utcán plakátokat, feliratokat, fotókat lát. A reklám- és médiaipar az elektronikus médiában, a tv-ben, az interneten filmekkel, mozgóképekkel bombáz bennünket. Nem mindegy, hogy milyen minőségű az a vizuális „világ”, amit a jelen generációi teremtenek a jövő számára.
szeptember 7-ig; Székesfehérvár; Szent István Király Múzeum
Az utca hírmondója
Magyar plakát-retro
Benczúr Gyula: Békeidő |
Június 22-ig; Bp., Budapest Galéria Kiállítóháza
Még mélyebbre
Nick Cave
Ránézésre képtelenség megmondani a korát; s az ember inkább a pályafutása alapján próbál számolgatni, de az igazság az, hogy Nick Cave már betöltötte az ötvenet.
1973-ban ismerkedett meg Mick Harvey gitárossal. Vele és Tracey Pew basszusgitárossal valamint Phil Calvert dobossal alapította meg első zenekarát, amelyben ő lett az énekes. Repertoárjuk ekkoriban Lou Reed, David Bowie, Alice Cooper és Roxy Music feldolgozásokból állt. Később felvették a Boys Next Door nevet és Nick saját szerzeményeit kezdték játszani. Nick Cave festészeti tanulmányokat folytatott, de egy év múltán felhagyott vele és teljesen a zenélés felé fordult. Apja 1978-ban autóbalesetben elhunyt, ami mélyen megrázta Nick-et. Ez tetten érhető mélyen érzelmes szövegeiben, ami gyakran vallásos színezetet is mutat.
Kis idő múlva a csapat Birthday Party névre váltott és Londonba, majd Nyugat-Berlinbe tették át székhelyüket, ám a zenekar 1984-ben szétesett, többek között alkohol- és kábítószer-problémák miatt.
Cave és Harvey viszont együtt maradtak és megalapították a máig is létező zenekart: Nick Cave & The Bad Seeds. Talán ettől a korszakától kezdve ismeri jobban a hazai közönség Nick Cave-et, aki már nem először jár Budapesten. Idén tavasszal jelent meg a Nick Cave & The Bad Seeds legújabb stúdiólemeze, a Dig, Lazarus, Dig!!! című album. Most újra nálunk ásnak.
Május 26; Bp. PeCsa
Bűn az élet
Tito and Tarantula
© A38 |
A zenekar vezérét, a gitáros-énekes Tito Larrivát talán színészként jobban ismerjük: ő lőtte szét Tarantino fejét a Desperadóban, ő volt a vámpírzenekar frontembere az Alkonyattól pirkadatigban, de A millió dolláros hotelben is feltűnik ez a rosszarcú mexikói.
Tito Larriva Mexikóban született, de Texasban nőtt fel, majd a hetvenes évek végétől kezdődően punkzenekarokban játszott, mint az Impalas, vagy Plugz (késõbb Cruzados). A rendhagyó rockból, bluesból és hetvenes évekbeli pszichedeliából kikevert "texmexrock" albumról albumra jobban szólt.
Éppen ezért nem véletlen, hogy az előbb említett két Rodriguez-film fő betétdalait is ő szerezte és játszotta, és azok Tito & Tarantula nevű együttesének Tarantism című 1998-as lemezén is hallhatók. Az ennek köszönhetően rögtön kultikus státuszba emelkedett zenekar jellemvonásai azóta sem változtak. Ők a halálblúz, a bűnrock, a baljós hangulatok nagy viccmesterei, szerelemi pátosszal és ironikus kacsintással operáló gengszterei.
május 29; Bp. A38