A Pride volt az Orbán-rendszer temetési menete
A rendszerváltás idejének hangulatát lehetett érezni abban a tömegben, ahol a legtöbben legfeljebb gyerekek voltak akkoriban.
Ha Krakkóban jár, ne hagyja ki Amerikát. Nem tévedés. Lengyelország kulturális fővárosában látható az amerikai álom egy darabja. A Műértő ott járt.
A Krakkóban, Lengyelország kulturális fővárosában Amerika, Amerika… címmel zajló művészeti projektet abból az apropóból szervezték, hogy a lengyelek és az amerikaiak 90 éve állnak diplomáciai kapcsolatban egymással. A helyi Nemzeti Múzeum főépületében az évforduló alkalmából a következő kiállításokat rendezték: Weegee. Fotók Hendrik Berinson gyűjteményéből; Első lépés… a nyugati kortárs művészet felé; Amerikai álom; Művészet vagy reklám és Jam Session. A Wyspianski Múzeumban pedig az amerikai Lengyel Múzeum grafikai gyűjteményét mutatják be.
A kiállítássorozat központi eseménye az Amerikai álom című tárlat, amelyen a hagyományos műtárgyak és installációk mellett filmeket és dokumentumokat is láthatunk, sőt még zenehallgatásra is lehetőségünk nyílik. A kiállítás kultúrtörténeti áttekintést kíván nyújtani az elmúlt évtizedek Amerikájáról. Lengyelország (egy posztszocialista ország) helyzetét alapul véve vizsgálja, mi az, amit a vasfüggöny mögött Amerikáról tudni lehetett, és mely klisék határozzák meg a mai napig az Amerikáról alkotott képet.
Ralph Goings: Miss Albany Étkező, 1993. olaj, vászon © Műértő |
A fotórealista tárlat reprezentatív válogatás a Louis K. és Susan P. Meisel házaspár gyűjteményéből. A kiállítás rendezésében társkurátorként részt vevő Louis K. Meiselt a fotórealizmus keresztapjának tekinthetjük. A hatvanas évek végén az új stílusban, fotó alapján dolgozó festők műveire sokféle elnevezést használtak (szuperrealizmus, mágikus realizmus, radikális realizmus, hiperrealizmus), de Meisel volt az, aki 1969-ben először nevezte fotórealizmusnak Richard Estes és Chuck Close festésmódját. A gyűjtő és műkereskedő Meisel ekkoriban nyitott galériát New Yorkban, hogy az új irányzatot elismertté tegye. Ez a mai napig a fotórealistákat képviseli, a világhírűvé vált nagymestereken kívül azonban a második, harmadik, sőt már a negyedik generáció is feltűnt kínálatában és így a krakkói kiállítás képei között.
Meisel 1972-ben megfogalmazott ötpontos definíciója szerint a fotórealisták (1.) fényképezőgépet és fotókat használnak az információk összegyűjtésére, majd (2.) mechanikus vagy félmechanikus eszközökkel ezt átviszik a vászonra, és (3.) tökéletesen fotószerűre megfestik. Ahhoz, hogy valaki a fotórealizmus „központi alakja” legyen (4.), már 1972 körül fotórealista képeket kellett kiállítania, illetve (5.) legalább öt éven át ilyen stílusú képeket kell készítenie. A definíció pontjait figyelembe véve a 20 kiállító közül a fotórealizmus központi alakjának számít: Charles Bell, Ralph Goings, Richard Estes, Audrey Flack, Robert Bechtle, Don Eddy, Richard McLean, David Parrish, Tom Blackwell, Ron Kleemann. A többi művész – mivel nem felel meg a 4. pontnak – a fiatalabb generációt képviseli.
Mel Ramos Lucky Lulu Blonde (1965) című festményének szerepeltetése elég megdöbbentő, hiszen Ramos kétséget kizáróan pop-art művész, noha képeinek egyes részleteit fotóról másolja. Az, hogy mégis bekerült a kiállításra, valószínűleg Meisel személyes ízléséből fakad, hiszen az utóbbi galériája az ő műveivel is foglalkozik. Hiányzik viszont az egyik legismertebb fotórealista: Chuck Close. A katalógusban azzal magyarázzák távollétét, hogy arcképei nem illettek a tematikába.
David Parrish: Elvis és Marilyn, 1996., olaj, vászon © Műértő |
A tárlat alkalmából két kötet is megjelent: a katalógus – az összes mű reprodukciójával és a két kurátor, Louis K. Meisel és Magdalena Czubinska egy-egy tanulmányával –, továbbá egy lexikon, amelynek több mint 250 szócikke az amerikai és a lengyel művészetet, kultúrát vagy politikát összekötő embereket, jelenségeket és tényeket mutat be.
A kiállítás azt vizsgálja, hogy mit jelent az Amerikai álom egy olyan nemzetnek, amely a kommunizmusban élte át azokat az évtizedeket, amikor az amerikaiak a szabadság határait keresték. A fotórealizmus alkalmas erre, hiszen igazi amerikai irányzat. Az elmúlt negyven évben hihetetlen sikert tudhat maga mögött – bár leginkább a hazájában. Lengyelországban most először állítottak ki fotórealista műveket. Meisel három műtárgyat ajándékozott a krakkói múzeumnak: Charles Bell és Audrey Flack egy-egy szitanyomatát és Ron Kleemann akrilfestményét.
(Megtekinthető október 4-ig.)
Zombori Mónika
A rendszerváltás idejének hangulatát lehetett érezni abban a tömegben, ahol a legtöbben legfeljebb gyerekek voltak akkoriban.
A tömeg emberekből áll – őket mutatjuk meg külön-külön és együtt a HVG fotósainak szemével.
A Tisza Párt és a fővárosi csőd sem maradt ki.
Hatalmas. Ez minden idők legnagyobb Pride felvonulása. Ha nem hiszi, nézze meg a videókat.
Beszédek a 30. Budapest Pride-on.
A hatalom melegellenes politikája minden eddiginél több ellenzékit vitt ki az utcára – fogalmazott a Die Zeit tudósítójának egy Budapest Pride-résztvevő.
A Tisza elnöke szerint látszatpolitizálás folyik trükkök százaival és hazugságokkal.
Szerinte a kérdés csak az, ki akarja-e tenni annak a gyerekeit, amit az elmúlt tíz évben ő is átélt.
„Jó hazafi harcoshoz” méltón tette közzé, hogy 100 százalékos magyar érettségit tett.
Közéjük Charles Leclerc fért be.