Az izraeli-iráni háború lezárását jelentette be Donald Trump
A bejelentés hírére beszakadt az olaj ára.
A műtárgyak hamisítása már a görögöknél megkezdődött, később iparszerűen a Németalföldön űzték, manapság pedig kínai van Gogh-festmények kaphatók jutányos áron.
A műtárgyak készítése és hamisítása szinte egyidős a művészettörténettel. Már a görög Praxitelész elkezdte – ha eltekintünk az egyiptomi előzményektől -, amikor egy tanítványának aláírt a művet, amelyet ugyan nem ő készített, de a tanítvány így jobb áron tudta értékesíteni. A valódi és iparszerű hamisítás inkább a középkor után jelent meg, amikor a reneszánsz korban magángyűjtemények kezdtek kialakulni. Addig is voltak ugyan kollekciók, elsősorban a templomok, egyházak gyűjtötték a számukra fontosabb tárgyakat – akárcsak a görögök, a rómaiak és a középkori főpapok -, később pedig uralkodók, fejedelmek, előkelők foglalkoztak ilyenekkel.
A reneszánsz korában, különösen az 1460-as évektől - a humanista mozgalom hatására - az Alpoktól északra is ugrásszerűen megnőtt a gyűjtők és ezzel egy időben a hamisítók száma. Németalföldön alakultak meg az első hamisító műhelyek, melyek szintén először alkalmaztak profi szignóhamisítót – minderről a Váci Értéktárban tartott előadást Saphier Dezső műgyűjtő, a Magyar Műtárgy- és Régiségkereskedők Országos Szövetségének alelnöke.
Amint a reneszánsz idején elterjedt Nyugat- és Észak-Európában is a gyűjtés, a hamis festmények és hamarosan az álszignók is sorozatban kezdtek felbukkani. A XVII. századi holland hamisító-műhelyekben szinte komplett „gépsorok” működtek: volt, aki a hátteret tudta szépen festeni, mások a karokra, lábakra szakosodtak, egy „szép szemért” pedig akár külön mesterembert szerződtettek a műhelyek gazdái.
Mindez Saphier szerint kísértetiesen hasonlít a mai kínai módszerekre, csak most a keleti országokban a van Gogh-képek a keresettebbek, és a reneszánsszal még nem nagyon foglalkoznak Ázsiában. Mindenesetre ma is megfigyelhető a szakosodás a hamisítóknál, mindenki azt festi, amihez a legjobban ért. Ezek a távol-keleti képek aztán részben európai piacokon jelennek meg – ebben néhány honfitársunk is jeleskedik Saphier szerint.
Olasz családi tradíciók
Eltérő a hamisítás ettől Olaszországban. Ott családi hagyományokon alapszik az ipar- és képzőművészeti művek hamisítása. Jelenleg is faragnak és festenek egy-egy belső udvarban, az árkádok alatt - látszólag maguknak – „antik szobrokat képeket” a „megfelelő szakemberek”. Ha megkérdezi valaki a pipázó, borozgató mesterembereket, természetesen igazat mondanak, amikor azt állítják, hogy otthonukban fogják kiakasztani az alkotásokat. Az idő ugyanis nekik dolgozik, raktáron pedig vannak „régi” képeik, szobraik. Ők ugyanis a nagyapjuk hamisítványát árulják igaziként, ami tényleg ott lóg a falon, és valóban antiknak hat. Majd az unokák fogják eladni azt a festményt, amit korunkban készítettek a „mesterek”.
A hamisítás azonban – amint azt Praxitelész példájával illusztrálta Saphier - nem feltétlenül mindig gonosz szándékból történik, és nehéz a dolga a művészettörténészeknek és a többi szakembernek, ha meg akarják állapítani egy-egy tárgy vagy műalkotás eredetiségét. Ehhez ugyanis ismerni kell az adott kor művészeinek technikáit, a tárgyak készítésekor az előállításukhoz szükséges technológiákat.
A modern alkotóknál különösen nehéz megítélni az eredetiséget, mert a művészi technikák rendkívüli módon sematizálódtak, sőt éppen ez a lényegük. Ha például valaki festőhengert használ, nehéz lenne az ecsetkezelését azonosítani.
Saphier ezért is foglalkozott elsősorban az 1950 előtti művészekkel, előadásán főleg a grafikák, metszetek és festmények hamisításáról esett szó. A szakember ismertette a nyomtatás néhány technológiáját, a kőnyomatok, a rézkarcok technikáit, a hamisítás felismerésére pedig a vízjelek készítésének technológiájára hívta fel a figyelmet. Savazással és zsírozással próbálják például sokan a grafikák vízjeleit hamisítani, ami a szakértő számára szinte azonnal felismerhető. A hamisítók gyakran használnak kétféle lakkot is. Az egyik gyorsabban, a másik lassabban szárad és így megreped a festmény – „ódon” hatást keltve.
Táblaképek trükkjei
Szintén furcsa, ha valaki egy szuvas, korhadó fatáblára festett XVII-XVIII. századi holland festménnyel áll elő. A németalföldi fatáblakészítő céhek ugyanis ebben a korszakban 2-7 évig füstölték a fát, mielőtt a festők kezébe adták volna a terméket, amelyet a céhek jelzésével is elláttak. Ilyen fatáblákban természetesen ma sem találhatók farontó bogarak. Vagyis a lakkozás és a szúette fatáblák néha „túlzott” antik hatása is feltűnő lehet, ezek általában romos, férges fenyőbútorok ajtó-betéteiből készült „művek”.
Jó tudni azt is, hogy például egy kép kerete a festményhez tartozik-e egyáltalán. Ilyenkor a gravitáció és a súrlódás jó tanácsadó Saphier szerint. A képkeret felső, vízszintes része – annak aranyozása, festése - rendszerint ritkábban kopik el, mint az alsó és az oldalsó részé. A takarítás nyomai ugyanis egy évszázados képnél már igencsak meglátszanak, főleg ha a kép tényleg a falon lógott, és sosem vették le onnan, amikor letörölték róla a port.
A gravitáció is árulkodik
A bútoroknál a gravitáció és a súrlódás lehet árulkodó: egy sublód fiókjának kihúzásakor megítélhetjük, hogy a csúszóléc tényleg kétszáz éve része a bútornak, vagy csak két éve.
Előadása végén Saphier Dezső elmondta, hogy a műtárgyismeret alapjait minden gyűjtőnek érdemes elsajátítania. A régiségpiacokon ugyanis általában nincs idő a mérlegelésre, a beható vizsgálatra. Vásárláskor ezért legalább néhány támpontot adhat a biztos anyag- és technológiaismeret, s a legdurvább hamisítványokat könnyen felismerhetik a tájékozott gyűjtők.
A bejelentés hírére beszakadt az olaj ára.
Bár Donald Trump amerikai elnök hétfő este bejelentette, hogy megszületett Izrael és Irán között a tűzszüneti megállapodás, az érdekelt felek egyike sem erősítette meg hivatalosan is a fegyvernyugvási alku tényét.
Bár a támadás meglepte a világot, voltak jól látható előjelei annak, hogy mire készül az Egyesült Államok.
Korábban Lázár János azzal vádolta meg őket, hogy túlterheléses támadást indítottak az EMMA rendszere ellen.
Lázár János tiszás hőbörgésről és hobbivasutas dünnyögésről írt a Facebookon.
Az elnökkel egyszer az irodájában, egyszer pedig Lengyelországban próbáltak végezni.
Karácsony Gergely ismét felhívta a figyelmet arra: önkormányzati rendezvényről van szó.