szerző:
ND

Utálja a komolyzenei körök elitizmusát, a punk zenétől jutott el Chopinig, és ugyanolyan otthonosan mozog a világ legelegánsabb koncerttermeiben, mint a modern közösségi oldalak világában. Ólafur Arnalds szentimentális, végtelenül egyszerű, de cseppet sem felszínes zenéje újra élőben szólal meg Budapesten.

A Reykjavíktől negyed órányi autóútra található, kilencezer lelket számláló település, Mosfellsbær két dologról nevezetes. Élete jelentős részében a város közelében lakott és alkotott a Nobel-díjas író, Halldór Laxness, akinek egykori otthona ma múzeum, valamint Mosfellsbærben található a kortárs izlandi könnyűzene zseniális alakulata, a Sigur Rós stúdiója, a Sundlaugin, melyet a kultikus poszt-rock együttes egy hatalmas úszómedencével felszerelt épületből alakított át.

Ebben a városban született 1986. november 3-án Ólafur Arnalds zenész, komponista és producer, aki munkáival az elmúlt öt évben sokat tett azért, hogy a konzervatív és zárkózott komolyzene fogyasztók, valamint a könnyebb zenei megfejtésekre fogékony hallgatók tábora közelebb kerüljön egymáshoz. Arnalds a kezdetektől elutasította azt az ortodox nézetet, hogy a komolyzene kizárólag a klasszikusokat jól ismerő és kifinomult ízlésű hallgatók számára létezik, azok pedig, akik nem mélyítették el ismereteiket a műfajban, sosem lehetnek igazán részesei azoknak a csodáknak, melyeket a komolyzene nagyjai a világnak ajándékoztak.

Ahhoz, hogy eredményes alternatívát tudjon felmutatni a klasszikus zene elitizmusával szemben, a fiatal zenésznek - aki karrierje kezdetén hardcore, illetve metál bandákban dobolt, és még nyolc évvel ezelőtt is egy olyan zenekar albumához adta a nevét, mint a német Heaven Shall Burn, akik aztán végképp nem nevezhetőek az elegáns dresszkódot megkövetelő koncerttermeket és a komolyzene panteonjait látogató fehérgalléros közönség kedvenceinek - egy olyan különleges zenei formulát kellett kidolgoznia, amely harmonikusan szintetizálja a klasszikus szépségeket és az egyszerűen befogadható, ugyanakkor intelligens hallgatóságot feltételező könnyed témákat.

Arnalds a harmóniát az elektronika, valamint vonós és billentyűs hangszerek felhasználásával alkotta meg, ami még önmagában nem nevezhető formabontó crossover technikának, az viszont már igen, hogy mindezt a kortárs izlandi zenékre jellemző erős képi szuggesztiók bevonásával és alkalmazásával teremtette meg. A játékában elmerülő hallgatók előtt hangról hangra és hangulatról hangulatra folyamatosan átalakuló képzeletbeli univerzum tárul fel, amiben a Debussyért és Bachért rajongók ugyanúgy otthonra találnak, mint azok, akik a Radiohead, Yann Tiersen, Brian Eno vagy a minimalista Max Reichter műveit tartják etalonnak. Nem mellesleg az utolsóként említett előadó világa az, amely a leginkább közel áll Arnalds-éhoz, akit elsősorban zenéinek elragadó egyszerűsége az, ami kiemel a 'modern icelandic sound' kiváló zenészeinek és zenekarainak sorából. Az ő univerzumában nem tombolnak olyan fenséges viharok, mint a Sigur Róse-ban, tételei nem olyan infantilisek és játékosak, mint a Múmé, de nem is az a szorongató és feszült atmoszféra jellemző rájuk, mint ami a björki misztikumtól elválaszthatatlan. Arnalds zenéinek a jéghegy csúcsa alatt rendkívüli erőket sejtető minimalizmusa a legnagyobb erőssége.

A közönség először öt évvel ezelőtt, az Euology for Evolution albumot hallgatva győződhetett meg, melyet egy évvel később követett a Variations of Static című kislemez. Arnalds ezzel a két munkájával a könnyű- és komolyzenével foglalkozó kritikusok szívébe egyaránt belopta magát, majd még több hívet szerzett magának, amikor 2008-ban Kjartan 'Kjarri' Sveinsson, a Sigur Rós billentyűsének felkérésére együtt turnézott hazájának legnagyobb aktuális sztárzenekarával. Ugyanebben az évben hősünk varázslatos koncertet adott a Londoni Szimfonikusok és a BBC Szimfonikusok otthonában, a legnagyobb és legrangosabb európai koncerthelyszínek között jegyzett londoni Barbican Hallban. Fellépését Gilles Petterson, a BBC Radio 1-on futó Worldwide című adás műsorvezetője az év koncertjének választotta. Arnalds tizennyolc hónap után kezdett el ismét újabb anyagokat felvenni: 2009 áprilisában egy héten keresztül élőben követhették rajongói a Twitteren és a Facebookon, hogy hogyan születik meg a Found Songs című anyag, amit később több mint háromszázezren töltöttek le kiadója, az Erased Tapes honlapjáról.

Legfrissebb zenei projektje, a Living Room Songs is a Found Songs-hoz megszólalásig hasonló egy hetes küldetés volt, de ennél jóval komolyabb visszhangot váltott ki második nagylemeze, az ...And They Have Escaped the Weight of Darkness. Arnalds saját bevallása szerint a lemez címében megjelenő metaforát Tarr Béla filmjéből, a Werckmeister Harmóniákból vette át, a lemez pedig a sötétség és a világosság állandó körforgásáról szól.

"Ahhoz, hogy a komolyzenének legyen egy nagy és aktív rajongótábora arra van szükség, hogy a velünk egykorú vagy nálunk fiatalabb srácoknak megmutassuk, milyen izgalmas a komolyzene világa. Ez mehet úgy, hogy beléjük verjük a klasszikusokat, de nekem az a tapasztalatom, hogy az akadémiai módszer helyett nagyobb sikereket érhetünk el azzal, hogy populáris műfajok felől közelítjük meg a dolgot. Engem is a punk zene vitt el Chopinhez."  - mondta legutóbbi budapesti koncertjén, az A38 Hajón az izlandi zenész, aki március 27-én újra Magyarországon látogat: ezúttal az Erzsébet téri Akvárium Klubban, ahol az ismert német ambient zongorista, Nils Frahm előtt lép színpadra. 

Ólafur Arnalds, Akvárium Klub, Budapest, március 27. 20:30

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Törölheti a túl fiatal felhasználókat az Instagram

Törölheti a túl fiatal felhasználókat az Instagram

Párizsban most kiélheti magát, aki a festészetért rajong

Párizsban most kiélheti magát, aki a festészetért rajong

Tíz évig trükköztek a riasztók forgalmazói, félmilliárdosnál is nagyobb bírságot kaptak

Tíz évig trükköztek a riasztók forgalmazói, félmilliárdosnál is nagyobb bírságot kaptak

Videóra vette egy motoros, hogy végighajt egy forgalmas híd ívszerkezetén

Videóra vette egy motoros, hogy végighajt egy forgalmas híd ívszerkezetén

Hogyan kell gyapjúból reggelit főzni? Szuper kis videón mutatja be egy művész

Hogyan kell gyapjúból reggelit főzni? Szuper kis videón mutatja be egy művész

A pénzügyminisztérium szerint elismerés az IMF Magyarországról szóló jelentése

A pénzügyminisztérium szerint elismerés az IMF Magyarországról szóló jelentése