szerző:
Schreiber András

Ha csak a minőség számítana, akkor a legjobb film díja a Wall Street farkasának, a legjobb rendezésé pedig Alfonso Cuarónnak járna a Gravitációért. Először vehet át fekete rendező és először kaphat Leonardo DiCaprio aranyszobrocskát. Az Oscar-díjnak semmi értelme, az csak az amerikai filmesek önünneplése sok pénzből. Mégis nagyon várják világszerte, hogy mi hangzik el a vasárnap a "the winner is" tagmondatok után. Mi várható a gálán? Tippelje meg ön is!

Az Oscar-gálákat övező óriási érdeklődés leginkább az amerikai – na jó, az angolszász – film világpiaci hegemóniáját illusztrálja. Az átlagnéző leginkább amerikait fogyaszt, tehát számára az Amerikai Filmakadémia elismerése a legfontosabb, de legalábbis legismertebb filmdíj. Ebből pedig az következik, hogy az Oscar legfőbb értéke a reklám: a díjazott filmeknek általában nagyobb a közönsége (ez még az illegális letöltések mutatóin is meglátszik).

Egyébiránt az Oscarnak semmi értelme: az amerikai filmipar sok pénzből hangosan megünnepli magát, amit milliónyi mozirajongó megnézhet a tévében. A díjak semmit nem tesznek hozzá egy film valódi értékéhez. Próbáljunk csak filmes vitában egy alkotás mellett azzal érvelni, hogy díjat nyert – hasonló választ kaphatunk, mint a Trainspotting vonatkozó jelenetében: nem számít, “szimpátiaszavazás volt”.

Részben osztom Clarence Worley, a True Romance főhősének véleményét: “ki nem állhatom az Oscar-díjas filmeket, az összes a boncasztalra való unalmas lószar”. Boncasztalra való, mert az ötletéhségben szenvedő stúdiók rögvest meg akarják csinálni a következő Casablancát, Ben-Hurt, Titanicot, Schindler listáját. A mániákus trendre törekvés megöli az eredetiséget és rendkívül unalmas. Arról nem is szólva, hogy Oscart az a film nyer, amelynek alkotói ügyesen lobbiznak a hatezer filmakadémiai tagnál.

©

A “szimpátiaszavaztatásnál” azt sem árt figyelembe venni, hogy – a Los Angeles Times 2012-es cikke szerint – a döntést hozó akadémisták 94 százaléka kaukázusi fehér, 77 százaléka férfi, több mint a fele elérte a nyugdíjkorhatárt, egyharmada pedig korábbi nyertes vagy jelölt. Ez a tagság egyébként rendre igazítja a döntését, korábbi díjakhoz (például Goden Globe, BAFTA) és más fesztivál-elismerésekhez (Berlin, Velence, Cannes).

Ha tehát a legjobb filmért járó díjat a 12 év rabszolgaság hozza el, akkor az nemcsak azért lesz, mert a film valóban kiemelkedik a mezőnyből (jó film, tessék megnézni), hanem mert a fehér lelkiismeret szeret vezekelni (ahogy ezt a lobbisták presszionálni igyekeznek). Nemcsak a témaválasztás, de a rendező bőrszíne is számít. Steve McQueen ugyan nem afroamerikai, hiszen Londonban született, de ha nyer a filmje, ő lesz az első fekete rendező, akinek alkotását a filmakadémia a legjobbnak ítélte.

Sőt, a rendezői díjaknál is fehéruralom van – McQueen mellett eddig két fekete rendezőt jelöltek direktori elismerésre (John Singletont 1991-ben és Lee Danielst 2009-ben) –, nem véletlen, hogy az angolszász sajtóban előszeretettel sürgetik az Akadémiát, a két “legfontosabb” díjból legalább eggyel kínálják már meg a 12 év rabszolgaságot (ami már besöpörte a Golden Globe-ot, a BAFTA-t, és a New York-i filmkritikusok díját is).

Chiwetel Ejiofort a 12 év rabszolgaság című filmben
©

Egyébként kicsi a valószínűsége, hogy a film szobor nélkül marad: Chiwetel Ejiofort férfi főszereplőként, Michael Fassbendert (McQueen állandó színésze) férfi, Lupita Nyong'o-t női mellékszereplőként jelölték. Plusz esélyes az adaptált forgatókönyv, kosztüm, vágás, díszlet- és látványtervezés díjaira is. A kérdés csupán az, hogy mennyire szólal meg a fehér lelkiismeret (emlékeztetőül, tavaly a Lincoln nyert) – mert ha csak a minőség számít, akkor a legjobb film díja a Wall Street farkasának, a legjobb rendezésé pedig Alfonso Cuarónnak járna a Gravitációért (az űropera a látvány-kategóriákban, beleértve Emmanuel Lubezki operatőrt is, egészen biztosan tarolni fog).

Ami a Wall Street farkasát illeti, a netes közvélemény a színész kategóriában próbál nyomást gyakorolni, mondván Leonardo DiCaprio igazán megérdemelné már, hogy szobrot kapjon. Logikusabbnak tűnik azonban, hogy az Oscart Matthew McConaughey nyeri, nem feltétlenül azért, mert nagyobbat alakít a Mielőtt meghaltam AIDS-es rodeósának szerepében, hanem az akadémikusok HIV-szolidaritása miatt. Persze, lehet, hogy csak a mellékszereplőre terjed ki az együttérzés, és Jared Leto nyeri a díjat – ebben az esetben, szigorúan az alakítás minőségét szem előtt tartva, de nem a lobbinak engedelmeskedve, főszerepért DiCaprio nyer.

Leonardo Dicaprio a Wall Street farkasában
©

Kérdés, hogy a 77 százalékban férfiak dominálta akadémia miképp dönt a színésznők díjairól. A mellékszerepnél Lupita Nyong'o biztos esélyesnek tűnik, a főszerep valószínűleg Judi Dench és Cate Blanchett között dől el, már csak azért is, mert a Blue Jasmine és a Philomena is kifejezetten női sorsfilm, mindkét szerep igazi jutalomjáték – megosztott díj lenne ésszerű.

A Blue Jasmine esélyes lehet a legjobb eredeti forgatókönyv díjára is – csak nem tudni, hogy Woody Allen újramelegített zaklatási botránya milyen irányban befolyásolja a döntnököket. Nem mintha Allennek a díj és a ceremónia számítana, legendás gálakerülő, utoljára 2002-ben tette tiszteletét a Koda Theaterben, hogy 9/11 áldozataiért és New York filmes közösségének érdekében lobbizzon. A díj egyébként Spike Jonze-nak járna, A nő története kétségkívül a legeredetibb az idei felhozatalból.

Jelenet a Blue Jasmine című filmből
©

Ami pedig a legjobb idegen nyelvű filmeket illeti, a “verseny” valószínűleg A vadászat és A nagy szépség között dől el – de ez leginkább csak a dánokat és olaszokat izgatja (meg a kambodzsaiakat, belgákat, palesztinokat), hiszen az átlagnéző leginkább amerikai filmet fogyaszt, két hónapig emlékszik a díjazott filmekre, aztán ott hagyja őket a boncasztalon.

 

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
79 éves korában meghalt Peter Fonda

79 éves korában meghalt Peter Fonda

Zöld rendszámos izompacsirta és bakancsos terepes: dupla Volvo V60-teszt

Zöld rendszámos izompacsirta és bakancsos terepes: dupla Volvo V60-teszt

Újabb tüntetések Moszkvában

Újabb tüntetések Moszkvában

Felfoghatatlan összeg ment el eddig határvédelemre

Felfoghatatlan összeg ment el eddig határvédelemre

Új bizonyítékok az orosz hadsereg részvételére az ukrajnai háborúban

Új bizonyítékok az orosz hadsereg részvételére az ukrajnai háborúban

Rászorulók kapják a Sziget fesztiválon hátrahagyott 600 sátrat

Rászorulók kapják a Sziget fesztiválon hátrahagyott 600 sátrat