szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

2016. augusztus 17-én a bedfordshire-i Cardington Sheds repülőtérről indult első útjára az Airlander 10. Egy héttel később, a második útján lezuhant, de idén márciusban ismét felszállt, és ezúttal sikeresen landolt. A fejlesztések jelenleg is tartanak. Íme, 10 érdekesség, amit jó tudni az óriásról, mely talán a jövő repülőgépe lesz.

1. A héliummal töltött Airlander 10 a repülő járművek tökéletes keveréke: a léghajó, a légpárnás hajó, a helikopter és a repülőgép legjobb tulajdonságait ötvözi. A végeredmény egy extrém kinézetű, hatalmas repülőgép.

2. Hivatalos nevét a bedfordshire-ben megrendezett ceremónián Eduárd kenti hercegtől kapta, aki felesége után Martha Gwynre keresztelte a repülő óriást.

3. Nem hivatalos neve sokkal beszédesebb: „Flying Butt”, azaz Repülő hátsó.

4. Több mint 90 méteres hosszúsága egy futballpályáénak felel meg. Ezzel 15 méterrel hosszabb a legnagyobb utasszállító Jetnél.

5. 50 tonna rakománnyal több mint 2500 km-t képes megtenni.

6. Eredetileg az amerikai kormánynak fejlesztették megfigyelő repülőgépnek, de a projekt polcra került a védelmi költségcsökkentések miatt. Egy brit cég azonban kampányt indított 2015 májusában, hogy az Airlander visszatérhessen az égre. A hatalmas gép alkalmas lehet megfigyelésre, kommunikációra, segítségnyújtásra és utasszállításra is.

7. Az Airlander 10 képes öt napon át egy helyben lebegni emberekkel a fedélzeten, anélkül pedig akár hetekig is.

8. Bár gyorsasági versenyt nem nyerne a maga 160 km/órás sebességével, de cserébe gyakorlatilag bárhol képes leszállni, legyen az jég, homok, hó vagy akár víz.

9. Az Iron Maiden frontembere, Bruce Dickinson, aki pilótaként maga is a repülés szerelmese, az Airlander 10 fejlesztését 450 ezer dollárral támogatta.

10. A gyártócég 2021-re 10 Airlandert tervez gyártani.

A Gigantikus építmények című Spektrum-sorozat a repülőgépektől a kambodzsai Angkorvat templomegyüttesen és a dubaji Burj Khalifa felhőkarcolón át egészen a TGV-ig sorra veszi az ember alkotta legnagyobb építményeket, közlekedési eszközöket – hogyan születtek, hogyan buktak el egyesek, és hogyan lettek sikeresek vagy maradtak fenn a mai napig.

A hatrészes sorozat július 1-jén szombaton 13:10-kor indul. A további epizódok hétvégenként ugyanebben az időpontban láthatók.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!