szerző:
Bicsérdi Ádám - Bodnár Zsolt
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Félő volt, hogy a sokszínűség csak hangzatos, de tartalom nélküli jelszava lesz az idei Emmy-gálának, aztán több szempontból is történelmi díjátadó lett a tévés világ nagy ünnepéből. Először kapott díjat meleg, fekete nő, muszlim színész, és a hollywoodi sztereotípiákat meghazudtolva egy hatvanon túli színésznő is karrierje csúcsára ért a gálán. És itt megtörténhetett az is, hogy a legnagyobb álló ovációt nem filmes művész, hanem egy szépíró kapta.

Innen nézve könnyű lenne úgy értelmezni a 2017-es Emmy-gálát, hogy az Oscar- vagy Golden Globe-díj-átadókhoz hasonlóan szinte szó szerint Donald Trumpnak szólt, de a szokásos üzengetésnél sokkal izgalmasabb, és a televíziózás jövőjét alapjaiban meghatározó döntések születtek ezen az estén (magyar idő szerint hétfő hajnalban). Még akkor is így volt ez, ha a Saturday Night Live Trump- és Clinton-paródiáinak díjazása fontos részét képezte a gálának.

A szolgálólány meséje szinte mindent vitt

Kezdjük a szórakoztatóipar számára legfontosabb történéssel: először nyert streaming-szolgáltató által gyártott sorozat a legfontosabb, a legjobb drámasorozat kategóriájában. Várható volt, hogy 2017 lesz ebből a szempontból a fordulópont, hiszen az HBO addig egyeduralkodó nagyágyúja, a Trónok harca az Emmy szabályai miatt ezúttal nem indult a versenyben, így szabad volt az út több kiváló produkciónak is.

Amíg azonban eddig mindenki azt jósolta, hogy a Netflix vagy az Amazon valamelyik szériája hozza a nagy áttörést, addig szinte a semmiből, egy okos döntéssel a Hulu arathatta le a babérokat. A Hulu ugyanis egy viszonylag csendesebb időszakban, áprilisban indította el A szolgálólány meséjét (hazánkban az HBO-n futó sorozat), amely előbb a kritikusokat, majd szinte az összes sorozatrajongót lenyűgözte. A Margaret Atwood regényéből készült, a nők elnyomására épülő, zsarnoki Amerikában játszódó disztópikus sztori nem csak erős társadalmi üzenetet közvetített, de még a mostani tévés aranykorban is kifejezetten míves munkának számít, mind a rendezést, mind a szereplőgárda teljesítményét nézve.

A szolgálólány meséje
©

A szolgálólány meséjének díjazása üzenetértékű, hiszen így egy tabutémákat feszegető, korunk társadalmi feszültségeire ügyesen utaló drámát ismertek el egy biztonságibb döntés helyett. A sorozat ráadásul szinte minden fontos díjat bezsebelt. Nem csak a legjobb dráma, de a legjobb női főszereplő díját is Elizabeth Moss kapta, mint ahogy a széria első epizódját rendező Reed Morano is megnyerte saját kategóriáját.

De az este két legmeghatóbb pillanatát is A szolgálólány meséjének diadalmenete okozta. A legjobb női mellékszereplő a drámasorozatok mezőnyében Ann Dowd lett, személyében pedig egy addigi karrierje során amolyan "könnyen felejthető" karakterszínészként elkönyvelt, idős színésznő kapta meg élete legnagyobb elismerését. Tegyük hozzá gyorsan, teljesen megérdemelte a sorozat egyik legantipatikusabb, mégis árnyaltan ábrázolt szerepéért a kitüntetett figyelmet.

Ann Dowd meghatódott a díjtól
©

De a legnagyobb ünneplést még így sem ők kapta a gálán, hiszen abban a pillanatban, ahogy a regényt író, a sorozatot producerként segítő Margaret Atwood megjelent a színpadon, mindenki felugrott a helyéről: klasszikus szépíró ekkora ovációt aligha kapott eddig tévés díjátadón. Az este legtöbbet idézett mondata is a sorozat kreatív vezetőjétől, Bruce Millertől származott az est végén: "irány haza, dolgozzunk tovább, még rengeteg dologért kell harcolnunk".

Két fantasztikus sorozatepizód végre megkapta a neki járó figyelmet

Amikor bemutatták a Master of None második évadát, borítékolni lehetett, hogy a sorozat megható és vicces, önálló kisfilmként is remekül működő epizódja, a Thanksgiving (Hálaadás) ott lesz majd a díjátadókon, de ekkora diadalra talán a sorozatrész két írója, Lena Waithe és Aziz Ansari sem számított. Az epizód a társíró Waithe saját coming outjának története: ha a színészi gárdát, az atmoszférát, a történet jelentőségét nézzük, talán a legjobb félóra, amit idén tévéképernyőn láthattunk. Az írópáros a legjobb forgatókönyvért kapott díjat, Waithe ezzel a első meleg fekete nő lett, akit valaha színpadra szólítottak az Emmy-gálák történetében.

(Balról): Aziz Ansari és Lena Waithe az Emmy-díjakkal
©

"Az a dolog, ami megkülönböztet minket másoktól, valójában a szuperképességünk" – mondta ihletett köszönőbeszédében Waithe, aki ezzel az LGBTQIA-közösségnek küldött inspiráló üzenetet.

A tévés fenegyerek Charlie Brooker sem számított eddig annak a tipikus Emmy-figurának, ám a Black Mirror első már nem a brit Channel 4-nak, hanem a amerikai Netflixnek készített évada azonban egyik epizódjával új hangnemet ütött meg, olyannyira, hogy ez a bizonyos rész külön életre kelt. Természetesen a Black Mirror cinikus, disztópikus világának egyetlen optimista kicsengésű részéről, a szokatlan díszletek között játszódó szerelmi történetet feldolgozó San Junipero című epizódról van szó, amelyért Brooker a legjobb tévéfilm, és a legjobb tévéfilmes forgatókönyv díjét is elnyerte. "Azt hallottam, hogy 2017 olyan, mint egy hosszú, véget nem érő Black Mirror-rész. De de azt hiszem, ha én írtam volna, nem lenne benne ennyi náci és gyűlölet” – mondta szokásos fanyar humorával Brooker köszönőbeszédében.

A díjazott San Junipero-epizód a Black Mirrorból
©

Nem a Westworld, hanem a Hatalmas kis hazugságok lett az HBO díjhalmozója

A családon belüli erőszak, a nők elleni elnyomás témáját ügyesen a sorozatba csempésző Hatalmas kis hazugságok alkotói is örülhettek a gálán, hiszen a tévéképernyőre idén stílusosan a legjobb sorozatokkal visszatérő Laura Dern, és Alexander Skarsgård is a legjobb mellékszereplő díjának örülhetett a minisorozatok műfajában mint ahogy a rendező, Jean-Marc Vallee is olyan nagyágyúk között lett a legjobb a műfajban, mint az Aznap éjjel, vagy a Fargo. Ahhoz pedig kétség sem férhetett, hogy Nicole Kidman bezsebeli a legjobb női főszereplőnek járó elismerést.

A Hatalmas kis hazugságok stábja a gálán
©

Bár Az alelnök iránti nem szűnő elfogultság azt is jelentette, hogy az általunk a tavalyi év egyik abszolút legjobbjának választott Atlanta nem nyerte meg a legjobb komédiasorozat díját, az este egyik nagy nyertese mégis a fekete Amerikát egyszerre rejtélyesen és viccesen bemutató széria atyja, Donald Glover volt. A producerként, íróként, rendezőként és főszereplőként is jelölt Glover az utóbbi két kategóriában be is gyűjtötte a díjat. A forradalmi B.A.N. című epizód készítéséért nyert elismerése ráadásul azt is jelentette, hogy ő az első fekete rendező, aki komédiasorozat rendezéséért Emmyt kapott. Emellett köszönőbeszédében sem ment el: „Szeretném megköszönni Trumpnak, amiért a feketéket első helyre tette a legelnyomottabbak listáján. Valószínűleg miatta állok most itt”.

A sokszínűség rekordjai azonban nem álltak meg itt: a minisorozatok közt Riz Ahmedet választották meg a legjobb férfi főszereplőnek az Aznap éjjelben játszott szerepéért, ezzel a pakisztáni származású színész nemcsak az első dél-ázsiai, de az első muszlim Emmy-díjas férfi színész is lett. Csak egy gyors felsorolás, hogy kivel kellett megküzdenie a kategóriájában: Robert De Niro, Benedict Cumberbatch, Ewan McGregor vagy Geoffrey Rush – és amíg az elmúlt évekig valószínűleg közülük került volna ki a biztonságos győztes, most úgy tűnik, végre tényleg a minőség az első számú szempont, aminek nem tesz keresztbe egy túlságosan egyszínű szavazóbizottság.

 

A 2017-es Emmy-gála díjazottjai

Legjobb drámasorozat: A szolgálólány meséje
Legjobb női főszereplő (dráma):
Elisabeth Moss (A szolgálólány meséje)
Legjobb férfi főszereplő (dráma):
Sterling K. Brown (Rólunk szól)
Legjobb női mellékszereplő (dráma):
Ann Down (A szolgálólány meséje)
Legjobb férfi mellékszereplő (dráma):
John Lithgow (The Crown)
Legjobb rendező (dráma):
Reed Morano (A szolgálólány meséje)
Legjobb forgatókönyvíró (dráma):
Bruce Miller (A szolgálólány meséje)

Legjobb komédiasorozat: Az alelnök
Legjobb női főszereplő (komédia):
Julia Louis-Dreyfus (Az alelnök)
Legjobb férfi főszereplő (komédia):
Donald Glover (Atlanta)
Legjobb női mellékszereplő (komédia):
Kate McKinnon (Saturday Night Live)
Legjobb férfi mellékszereplő (komédia):
Alec Baldwin (Saturday Night Live)
Legjobb rendező (komédia):
Donald Glover (Atlanta)
Legjobb forgatókönyvíró (komédia):
Aziz Ansari, Lena Waithe (Master of None)

Legjobb minisorozat: Hatalmas kis hazugságok
Legjobb tévéfilm:
Black Mirror – San Junipero
Legjobb női főszereplő (minisorozat/tévéfilm):
Nicole Kidman (Hatalmas kis hazugságok)
Legjobb férfi főszereplő (minisorozat/tévéfilm):
Riz Ahmed (Aznap éjjel)
Legjobb női mellékszereplő (minisorozat/tévéfilm):
Laura Dern (Hatalmas kis hazugságok)
Legjobb férfi mellékszereplő (minisorozat/tévéfilm):
Alexander Skarsgard (Hatalmas kis hazugságok)
Legjobb rendező (minisorozat/tévéfilm):
Jean-Marc Vallée (Hatalmas kis hazugságok)
Legjobb forgatókönyvíró (minisorozat/tévéfilm):
Charlie Brooker (Black Mirror – San Junipero)

Legjobb talk show: Last Week Tonight with John Oliver
Legjobb reality verseny:
The Voice
Legjobb szkeccs show: Saturday Night Live

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Már interneten is lehet vásárolni az Aldiból Budapesten

Már interneten is lehet vásárolni az Aldiból Budapesten

Nyolcvan intenzív terápiás ágy van szabadon egész Romániában

Nyolcvan intenzív terápiás ágy van szabadon egész Romániában

Orbán: Jövő héttől lehet jelentkezni a vakcináért, a kórházakban nem biztató a helyzet

Orbán: Jövő héttől lehet jelentkezni a vakcináért, a kórházakban nem biztató a helyzet