Mitől jó egy történelmi film? – történészek és filmesek a Fülkében
A Petőfi-film után videós panelbeszélgetésünkben Deák Kristóf Oscar-díjas filmrendező, Tóth Barna filmrendező és forgatókönyvíró, Hermann Róbert Széchenyi-díjas történész és Hahner Péter történész, a Rubicon Intézet főigazgatója segítségével néztük meg, az érintett szakmák szerint mik a történelmi filmkészítés alapszabályai.
hvg.hu
Másfél hónappal a valaha volt legdrágább magyar film, a Rákay Philip-féle Most vagy soha! bemutatója után lenyugodtak a kedélyek, így elérkezettnek tartottuk az időt arra, hogy szakmai szempontból vizsgáljuk meg: mi tesz igazán jóvá egy történelmi filmet?
Szabad-e megmásítani történelmi tényeket, és ha igen, mennyire és milyen célból? Baj-e, ha van mögötte politikai akarat? Miben térnek el más és más országok történelmi filmjei? Mitől függ, hogy készül-e film valamiről vagy sem?
Ezeket a kérdéseket járta körbe Lenthár Balázs és Kovács Bálint két elismert filmrendezővel és történésszel. A Fülke különkiadásának vendégei
Deák Kristóf Oscar-díjas filmrendező,
Tóth Barna filmrendező és forgatókönyvíró,
Hermann Róbert Széchenyi-díjas történész,
és Hahner Péter történész, a Rubicon Intézet főigazgatója voltak.
01:02 Megnézték-e már, érdeklődnek-e a vendégek a Most vagy soha című film iránt?
02:26 Milyen a jó történelmi film, mitől tudunk egy filmet történelmi filmnek nevezni?
07:09 Igaz-e, hogy a német filmesek jobban tudnak reflektálni a történelmükre, mint más nemzetek alkotói?
08:11 Mennyire lehet feláldozni a történelmi hitelességet a dramaturgiai célok érdekében? Elnézünk-e bármilyen ferdítést, ha jó a film?
10:48 Van-e különbség ennek megítélésében a nagy hollywoodi produkciók és a magyar történelmi filmek között?
13:57 Regényadaptációk esetén elvárható-e bármennyire a történelmi hitelesség? (A kőszívű ember fiai, A párduc)
16:38 A történelmi filmnek inkább a maga korszakának a problémáira, vagy a mi korunk kérdéseire kell, hogy reflektáljon?
19:05 Miért rugózunk minden film esetén mégis a történelmi hitelesség kérdésén, ha fontosabb az, hogy jó-e a film?
20:53 Hol van a határ a történelmi hitelességben? Elnézhető-e az, hogy az adott téma fő kérdéseiben ferdítsen a film?
26:32 Mi a helyzet Ridley Scott Napóleonjával?
30:44 Mik azok a történelmi ferdítések, amik történész szemmel vagy filmes szemmel még beleférhetnek?
33:38 Mennyire vállalható az egyértelmű politikai elfogultság?
36:15 Számít-e egy film megítélésében, hogy honnan jön rá a pénz?
39:05 A hatvanas évek sikerei után miért nem készültek (jó) magyar történelmi filmek?
41:57 Történelmi film volt-e Bacsó Péter A Tanúja?
46:35 Inkább a kisebb, emberi történetek érdeklik a filmkészítőket, vagy a grandiózus szereplők feldolgozása?
53:03 Miért van az, hogy az alkotók érdeklődésével és ambícióival ellentétben az állami rendszer nem a kisemberek történeteit, hanem a nagy, híres, fennkölt események feldolgozását támogatják?
58:13 Kikről látnának legszívesebben filmeket a történészek, és kikről készítenének filmet az alkotók, ha minden körülmény adott lenne?
Nyaktörő iramú drágulásba kezdett a platina, a múlt héten közel 11 éves csúcsra emelkedett az ára, és a látványos ralinak az elemzők szerint még koránt sincs vége. Az árfolyam sokat köszönhet az elektromos autózás átmeneti megtorpanásának, de még annál is jóval többet a csinosba öltöző kínaiaknak.