szerző:
Onozó Róbert - Varga Ferenc (Cannes)
Tetszett a cikk?

A cannes-i filmfesztivál második hete könnyedebb filmekkel nyitott, így helyszíni podcast tudósításunkban már abban reménykedünk, hogy Dakota Johnson visszahozza a romantikus vígjáték műfaját a tévéből a mozikba. Láttunk még vizuálisan bravúros, de fárasztó AIDS-filmet a Titán rendezőjétől, és egy egyiptomi krimit arról, hogy a diktatúra mocskos módszereit illetően mindig van lejjebb.

Második hetébe lépett a 78. cannes-i filmfesztivál, és helyszíni tudósítóink hullafáradtan, de kitartóan nézik a napi négy-öt filmet, és hálásak, ha egy könnyed, vicces gyöngyszemet látnak a sok nyomasztó vagy éppen apokaliptikus vízió között. Éppen ezért tökéletes hétfői kezdés volt a francia Classe moyenne (Középosztály) című fekete komédia, amely A Fehér Lótusz stílusában figurázza ki a privilégiumaikat természetesnek vevő gazdagokat és kisebb mértékben a gátlástalan személyzetüket is.

Gyakran láthattuk már ezt az alaphelyzetet filmekben és tévésorozatokban is, de a Classe moyenne intimebb, mint a Downton Abbey és visszafogottabb, mint az Élősködők. A hangsúly azon van, hogy minden párbeszéd vicces legyen és hűen reflektáljon a korra, amiben élünk. A mindössze hétfős szereplőgárda minden tagja parádés alakítást nyújt, különösen a menczertamásos arroganciát árasztó, latin kifejezésekkel dobálózó sztárügyvédet alakító Laurent Lafitte.

CLASSE MOYENNE | TEASER

Une comédie d’Antony Cordier, avec Laurent Lafitte, Élodie Bouchez, Ramzy Bedia, Laure Calamy, Sami Outalbali, Noée Abita et Mahia Zrouki. Mehdi a prévu de passer un été tranquille dans la somptueuse demeure de ses beaux-parents. Mais dès son arrivée, un conflit éclate entre la famille de sa fiancée et le couple de gardiens de la villa.

A fergeteges hangulatot a Splitsville című amerikai függetlenfilmnek sikerült fokoznia, amelyet talán a fesztivál eddigi legnagyobb ovációja fogadott. A meghatott rendező, Michael Angelo Covino meg is jegyezte, hogy úgy tűnik Cannes-nak több vígjátékra van szüksége és a moziban együtt hahotázás élményét semmi nem válthatja fel. Covinónak egyébként 2019-ben is sikerült a bravúr, hogy a Felfelé a lejtőn című filmjétől fetrengett a röhögéstől a cannes-i közönség, de a film végül eltűnt a Covid süllyesztőjében. Szerencsére felfigyelt rá azonban Dakota Johnson, aki elvállalta a női főszerepet és a produceri teendőket a Splitsville-ben.

Képkocka a Splitsville című filmből
IMDb

Covino és alkotótársa, Kyle Marvin többször is reflektál arra, hogy külsőre nem igazán vannak egy ligában Johnsonnal és a másik női főszereplővel, Adria Arjonával, de ez Woody Allent sem zavarta soha. A podcastben latolgatjuk, hogy megmenti-e a Splitsville a mozikból szinte teljesen a streaming platformokra szorult romantikus komédia műfaját, és számba vesszük azt is, hogy hány A-listás színész és rendező volt ott velünk a premieren.

Meglepő módon az Egyiptomban játszódó versenyfilm, az Eagles of the Republic is szórakoztatóan kezdődik, pedig a témája Magyarországon is átérezhető, miszerint mivel jár, ha egy színész eladja magát a diktatúrának egy propagandafilmben vállalt szereppel. A dilemmát már Szabó István is feldolgozta az 1981-es, Oscar- és cannes-i díjas Mephistóban, és ahhoz képest a Svédországban élő Tarik Saleh filmje felszínesebb, sőt ponyva krimibe hajló.

Eagles of the Republic new clip official from Cannes Film Festival 2025

Eagles of the Republic new clip official from Cannes Film Festival 2025 Director: Tarik Saleh The film is part of the Official Cannes 2025 selection This is a clip for press use (EPK), for any enquiries you can reach us on info@theupcoming.co.uk. ►► Haven’t subscribed yet? Do it now!

A könnyed, közönségbarát napba a végén Julia Ducournau Alphája rondított bele, pedig nagyon vártuk, hogy a négy évvel ezelőtt Arany Pálmát nyert Titán után mivel áll elő a rendező. A jó hír, hogy mert újítani, és nem egy újabb body horrort hozott a Riviérára. A rossz viszont, hogy az Alpha csak vizualitásában és pár videoklipszerű (egy Portishead- és egy Nick Cave-szám különösen emlékezetes) jelenetében tud felérni az elvárásokhoz. Ebben a mezőnyben viszont ez édeskevésnek tűnik idén.

Cannes #6 – Tíz per tízes nők az öt per tízes pasikkal (feat. Jakab-Benke Nándor)

Túl vagyunk a cannes-i filmfesztivál felén és még emberek tudtunk maradni. Hétfőn röhögtünk a gazdag franciákon és a nyitott párkapcsolatban élő amerikaiakon, kiderült az is, hogy a hatalomhoz nem lehet csak egy kicsit dörgölőzni, illetve hogy a vécé egy veszélyes hely Cannes-ban.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!