A hvg által szervezett [email protected] az újításokat és innovatív ötleteket ösztönző és felkaroló TED-del szoros kapcsolatot ápoló, mégis különálló új platform, amely a TED szellemiségében gondolkodó és cselekvő fiatalokat mutat be. Különleges látásmódjuk, érzékenységük, nyitottságuk segíthet más szemszögből látni a világot és magunkat. 2010. november 20-án – az ENSZ Egyetemes Gyereknapján – a világ számos pontján rendeztek TEDxYouth eseményeket.

Battha Gáspár 22 éves, 2 éve a bécsi Iparművészeti Egyetem média-művészeti tagozatán tanul. Az Illuvision VJ csapat tagjaként videós és animációs projekteken dolgozik, színpadi díszleteket, interaktív videoinstallációkat tervez, architekturális vetítéseket csinál, de nyílt már lehetősége bécsi és berlini galériákban is kiállítani. Saját ajánlása: – A színpadon felállított installáción bemutatom, miként lehet a térmanipulatív vetítéssel a valóságot és a virtualitást közelebb hozni egymáshoz, új tereket teremteni, vagy akár tárgyakat és épületeket mozgatni. Az előadásom szerintem mindenki számára érdekes lehet, mivel ez a médiaművészetnek egy olyan új ágazata, ami pusztán a látványra épít, és olyan illúziót kelt, ami nemtől, kortól, társadalmi háttértől függetlenül minden embert elvarázsol.
©
Borzák Márton öt éve foglalkozik komolyabban tervezőgrafikával, egyszemélyes stúdiójában leginkább arculatok és nyomtatott anyagok tervezésével tölti idejét. Fiatal kora ellenére megrendelői között tudhat jó néhány nagy céget, akiknek különleges megoldásokat dolgoz ki. Az utóbbi időben érdeklődése a generatív grafika és a vizuális rendszerek felé fordult. Kísérleteit igyekszik az ügyfelek számára készült munkákba csempészni. Saját ajánlása: – Azoknak ajánlom az előadásomat, akik úgy gondolják, egy szakma lehet több is a mindennapi munkánál. Érdekes, megvalósult tervezőgrafikai megbízásokkal igyekszem bemutatni azt a gondolkodásmódot, amit szerintem ez a kreatív alkotómunka igényel.
©
Cellux csoport A Cellux Csoport programjain a gyerekekkel és felnőttekkel együtt gondolkodunk a minket körülvevő világ fontos kérdéseiről. Alapanyagaink háztartási és városi hulladékok, mert a környezettudatos nevelés az elsődleges szempontunk. A csoport tagjai közt van iparművész, képzőművész, pszichológus, pedagógus, szociológus és kertész is, így ezen látásmódok sajátos keveréke foglalkozásaink és minden más munkánk alapja. A művészet és az alkotás eszközeivel társadalmi és környezeti kérdéseket feszegetünk. Úgy érezzük, amit a csoportunk alapításakor elképzeltünk, az működőképes. Még ha kezdetben csupán kedves ötletnek tűntek is céljaink, ma már komoly feladatokat bíznak ránk. Reméljük bátorítást adunk az előadásunkkal azoknak, akik jó kezdeményezéseikkel még maguk vannak, és lelkesedést azoknak, akik szkeptikusan vagy épphogy tettrekészen állnak a globális problémák megoldásához. Ajánljuk előadásunkat azoknak, akik kíváncsiak, hogy válik a szemétből arany és ezzel milyen céljaink vannak...
©
Csíkos Péter András Az ajánlórendszereket fejlesztő Gravity R&D ügyvezető igazgatója. A cég egy év alatt jutott el a 4 egyetemi kutató által működtetett garázscég állapotából oda, hogy egy 10 országban ügyfelekkel rendelkező, nemzetközileg elismert céggé váljon. Péter 17 éves kora óta vállalkozik, és személyes feladatának tartja azt, hogy megmutassa az embereknek, vállalkozni márpedig lehet és érdemes.
©
Deák Dániel Film- és weblapkészítő, esszéista. 2007-ben alapította a Daazo.com-ot Aprily Zoltánnal közösen, ami hamar az európai kisfilmesek online központjává vált. Írásai médiáról, filmekről, internetről és ezek kölcsönhatásairól szólnak. Itt lehet őt követni: twitter.com/hasitottfa “Ha valamit igazán létre akarsz hozni, bele kell vágnod! Nincs kifogás: hosszú idő óta a legszerencsésebb generáció vagyunk - temérdek lehetőséggel. Az előadásommal - a saját projektem történetével - ezt szeretném tudatosítani mindenkiben.”
©
Hajnal Miklós 15 éves tanuló az ELTE Radnóti Miklós Gyakorlóiskolában. Eddig két magyar és egy németországi általános iskolában, illetve egy magyar gimnáziumban tanult. Ajánlás: Vannak dolgok, amik zavarnak engem az oktatási rendszerben, ezért szeretném elmondani, szerintem hogyan lehetne sikeresebbé tenni, hogy még több, a TEDxYouth-on felszólalókhoz hasonló, nagy eredményt elérő fiatal legyen az országban. Bemutatom, milyennek látom az oktatási rendszert, milyen fontos dolgok hiányoznak belőle, és hogyan lehetne javítani rajta.
©
Horváth Dávid Az első magyarországi online kampányversenynek győztese, ezzel pedig Magyarország első NetMiniszterelnöke. Jelenleg a Színház- és Filmművészeti Egyetem 23 éves televíziós műsorkészítő hallgatója, akinek célja, hogy jó kommunikációs szakemberré és digitális újságíróvá váljon. Az első Tudományfesztivál online szakembere és szervezője. Szerinte 2010 a NetOkrácia éve.
©
Kajtár Máté Kajtár Máté 3. éves gépészmérnök hallgató a Budapesti Műszaki Egyetemen. Fiatal kora óta foglalkozik földalatti üzemanyag-tároló tartályokkal. „Veszélyes folyadékok biztonságos tárolása a földalatt” című pályamunkájával megnyerte a 18. Ifjúsági Innovációs Versenyt, majd az (EUCYS) Európai Ifjúsági Innovációs Verseny különdíját Párizsban. Eddigi legnagyobb sikere egy aranyérem a Fenntarthatósági Olimpiáról (I-SWEEEP), Houstonból.
©
Kaszás Krisztián 18 éves, a BME Nemzetközi Gimnázium végzős tanulója. 16 éves korában emelt szintű érettségit tett angol nyelvből, s ugyanakkor sikeresen letette a Cambridge Proficiency nyelvvizsgát. Szereti a rock- és a metálzenét, gitározik, foglalkoztatja az animáció, a számítógéphardver és -szoftver. Multimédiás prezentálással 6 éves kora óta foglalkozik. A MindMapping certifikált trénere. Az oktatási rendszert hiányosnak és túlhaladottnak tartja. Előadásomat ajánlom mindazoknak, akik rövid impulzust szeretnének kapni a digital native korosztályról, amelyet a szociológia előszeretettel és talán túl elméleti megközelítéssel nevez Y generációnak. Azoknak, akiket valóban érdekelnek a mi kommunikáció-fogyasztási szokásaink, továbbá az, hogy miért nem vagyunk megközelíthetőek a hagyományos, papíralapú médiumokkal. Az előadás második része azoknak szól, akiket érdekel, hogy miért tartjuk elmaradottnak az oktatási rendszert e tekintetben.
©
Kis Noémi Cintia Első éves orvostanhallgató, a KEKSz csoport diák kapcsolattartója, a Demokratikus Ifjúságért Alapítvány önkéntese. „5 évvel ezelőtt találkoztam az alapítvánnyal és a munkásságával. Felötlött bennem a kérdés: „ Miért jó ez nekik? Ingyen dolgozni?” , és tudtam, csak egy módon kaphatok választ, ha én is kipróbálom. Kipróbáltam és életem kiadós részét azóta is ez határozza meg: megmutatni másoknak az önkéntességben rejlő erőt és szépséget.” „Ezek a mai fiatalok...” - hangzik el gyakran az elégedetlen félmondat. Számtalanszor hallottam már korombeliektől és idősebbektől is. Valóban annyira élhetetlenek, passzívak, anyagiasak és elutasítóak vagyunk mi, mai fiatalok, vagy egyszerűen csak arról van szó, hogy rossz a megközelítés? Én az utóbbi mellett voksolok. Tapasztalataim szerint a fiatalság megmozgatható. Hogyan, és miért jó nekik ez? Ezekre a kérdésekre szeretnék válaszolni előadásomban, azzal a nem titkolt céllal, hogy a fentebb említett mondat kevesebbszer hangozzon el, hangoztatói pedig kedvet kapjanak ahhoz, hogy önkéntesként is kipróbálják magukat, a fiatalokkal együtt.
©
Korsós Milán végzős informatikus hallgató a Műegyetemen. A Kitchen Budapestben három éve dolgozik olyan projekteken, amikről azt gondolja, hogy jobbá, könnyebbé vagy viccesebbé teszi a mindennapjainkat. Több mint egy éve a KIBU-s mobilalkalmazások születésében segít, a MobilPiknik egyik kitalálója és szervezője. Több féléven keresztül demonstrátorkodott a BME Média Oktató és Kutató Központ újmédiás kurzusain és a technika korlátainál mindig is jobban érdekelte az, hogy a felhasználók mitől fogják jobban szeretni az adott eszközt, terméket vagy szolgáltatást. Az előadás mindazoknak szól, akik már próbálták saját ötleteiket megvalósítani, de egy kicsit sajnálják, hogy nem ők találták ki a Facebookot. Továbbá azoknak, akikben ennek még a gondolata sem merült fel, de nyitottak arra, hogy valami új kihívást keressenek.
©
Mangel Koppány Jelenleg 32 fogat birtoklok abból a körülbelül 217.600.000.000 darabból, amikkel fajtársammal közösen fogyasztjuk a Földet, és bár fogaim számának alakulását csak mérsékelten tudom befolyásolni, étvágyamat annál inkább. Ez lett a munkám is és szerencsésnek érzem magam, hogy avval foglalkozhatok a mindennapokban, ami gyerekkorom óta hobbim és szenvedélyem. Ajánlás: A környezetvédelem egy könnyed, humoros, szeretnivaló dolog, amiben jó részt venni, mert az ember boldog lesz tőle. Ja, hogy ezt eddig senki nem mondta neked? Na, akkor itt az ideje, hogy egy kicsit másképp tekints a világra!
©
Molnár Anna Természettudományi tagozaton tanuló 17 éves lány. A molekuláris biológia terén végzett kutatásával kijutott a lisszaboni EU Fiatal Tudósok Versenyére. Zongorázással, festéssel, színjátszással, jazz-balettezéssel, madárvédelemmel, énekléssel foglalkozik. Ajánlás: Ornitológia ovisoknak, éneklés szólóban és kórusban, génazonosítás mikrochipekkel, jazz-balett, 400 növény- és állatfaj latinul, dupla női főszerep egy színdarabban, túravezetés, négykezes zongoradarabok. Ez az én világom. Te nyitott vagy a világra?
©
Rada Péter Nemzetközi kapcsolatok szakértő, a Corvinus Külügyi és Kulturális Egyesület elnöke, elméletben és gyakorlatban is a demokratikus fejlődés kihívásaira keresi a választ. Kutatóként Indiában (Nehru University), Washingtonban (Johns Hopkins University) és New Yorkban (Columbia University) dolgozott. Gyakorlati munkájának elismeréseként az Egyesült Államok külügyminisztériuma meghívta az International Visitor Leadership Programon való részvételre. A 21. század minden problémát felülíró nemzetközi kihívása a világ országai demokratikus fejlődésének lelassulása. Szomália, Irak, vagy Afganisztán helyzete a világ beavatkozását követeli. A „bűvös dilemma”, hogy hogyan lehet egyszerre figyelembe venni a demokratikus fejlődés helyi sajátosságait és a nemzetközi környezet igényeit. Az előadásban ismertetett modell a Rubik-kocka analógiájára mutatja be a megoldási javaslatot a feloldhatatlannak tűnő ellentmondásra
©
ifj. Rubik Ernő km. rubik.erno.quintet Zeneszerző, jazz-zongorista, improvizatív zenész, 4. éves zeneszerző hallgató a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen. Az utóbbi években sokat dolgozik színházi produkciókban, mint zeneszerző és előadó. Zenekarával az improvizáció különböző formáit kutatják és gyakorolják. Ajánló: Hogyan hallgatod a zenét? Odafigyelsz rá, vagy csak szól valami, míg te egész mást csinálsz? Előadásom elsősorban azoknak szól, akik gyakran unatkoznak, esetleg kifejezetten szenvednek zenehallgatás közben. A közhiedelemmel ellentétben ugyanis a hallgató maga is írja a darabot. Ennek tudatában értékessé varázsolhatjuk az eddig érthetetlennek tartott zenék hallgatásával töltött időt és a zenék új világa nyílhat meg előttünk – bennünk
©
Takács Viktória Filozófiát és médiaelméletet hallgatott az ELTE-n, elsősorban az állampolgárság-téma megközelítései foglalkoztatják. 2006-ban önkénteskedni kezdett a Demokratikus Ifjúságért Alapítvány csapatában. Ma a DIA vitakultúra-fejlesztő programjának vezetője, és azért dolgozik, hogy Magyarországon egyre több fiatal megismerje a demokratikus párbeszéd szemléletét és kipróbálja magát a vita művészetében. Ajánlás: A vitáról ritkán jutnak pozitív dolgok az eszünkbe, a szó hallatán konfliktusokra, veszekedésekre gondolunk. De képzeljük csak el, milyen lenne, ha a vitáink nem a szembenállásról, egymás legyőzéséről szólnának, hanem valami egészen másról…
©
Újvári Milán Tánc- és előadóművész, kezdő koreográfus és táncpedagógus. Tanulmányait a dunaújvárosi Gárdonyi Géza Általános Iskola táncművészeti tagozatán és a Magyar Táncművészeti Főiskolán végezte. Eddigi pályája során dolgozott többek közt a Frenák Pál Társulattal, a Cirque du Soleil-el és a Krétakör Színházzal. Ajánlás: Az előadásomat kiváltképp olyanoknak ajánlom, akik mernek játszani, képesek akár önmagukon is nevetni, és szeretnének többet megtapasztalni a tánc- és előadóművészet közvetlenségéből.
©
Varga Tamás Varga Tamás tanárnak készült, elismert fiatal informatikai vezető lett, akinek családja után a legfontosabb időtöltése, hogy biogazdaságokat segít önkéntes munkával. Amikor azt halljuk, hogy 2010 nyarán egy svéd, egy ausztrál és egy kanadai lány önkéntesként segít a 11. században alapított Bakonybéli Szent Mauríciusz Monostorban, felmerülhet a kérdés, mit keresnek ott. Ez is kiderül az előadásból, és az is hogyan tehettek ti is hasonlót a világ bármely táján.
©
Zábori Balázs A BME fizikus hallgatója. Kiskora óta érdekli az űrutazás, az Univerzum felfedezése, a földönkívüli élet lehetősége. Évek óta részt vesz az Európai Űrügynökség diákműhold és egyéb űrkutatási programjaiban. Előadóként jelen volt az elmúlt évben a nemzetközi űrkutatási és asztronautikai konferenciákon. A nyár folyamán csatlakozott a magyar Pulispace csapathoz. Ajánlom mindazoknak az előadást, akik éjjelente felnéztek már a csillagos égre, rácsodálkoztak égi kísérőnk szépségére, érezték, hogy csalogatja őket a végtelen és feltették magukban a kérdést: vajon mi vár bennünket odakint?
©
Zalka Csenge Virág, a Tarkabarka Hölgy, nemzetközi mesemondó. Külföldi fellépésein magyar meséket mond három nyelven; cserébe hazahozza más országok, más kultúrák történeteit. Kellner- és Fulbright-ösztöndíjas; több nemzetközi mesemondó szervezetben ő képviseli Magyarországot. Könyveket ír, énekel, táncol, utazik. Éli a vándor mesemondók kalandos életét. Ajánlás: Az előadás mindazoknak szól, akik szeretik és élvezik a meséket – és azoknak is, akik úgy gondolják, már kinőttek belőlük. Egy valódi mesemondó történetei mindenkihez szólnak; rajtuk keresztül kapcsolódik össze több tucatnyi ország több ezer színes lelkű művésze. És ha esetleg nem tudnád, mit is jelent az, hogy valaki "valódi", "hivatásos", "nemzetközi" mesemondó; ha eddig nem is sejtetted, milyen sokan vannak, és mennyi mindent tesznek a világért nap mint nap, hát hallgass meg! Van számodra egy történetem.
©
Závada Péter Amióta az eszét tudja, a szavak színe, szaga, anyaga, hőmérséklete, egymással ápolt viszonya, ág-bogas társas- és még kacifántosabb magánélete érdekli. Ennek köszönhetően nincs magánélete. Mindig ott bujkál, settenkedik, ólálkodik körülötte egy szó. 1996 óta az Akkezdet Phiai alternatív rap formáció tagja. Verseket publikál a Jelenkor, a Holmi, az Irodalmi Jelen Online és a Litera című folyóiratokba. Ajánló: Feltett szándékom, hogy újra szexivé, menővé tegyem a verset. El szeretném érni, hogy újra lehessen verssel csajozni. Kizárólag ezért írok, no meg a pénzért. Ha valaki művészi ambíciókat vél felfedezni bennem, az csak a sors rosszízű tréfája lehet. Azért várlak el benneteket szeretettel erre az előadásra, mert jó volna, ha ezután ti sem lennétek soha többé egyedül - a szemetek sarkából mindig látnátok, hogy valahol ott lapít, sumákol körülöttetek egy szó. Valamennyit fogok beszélni, aztán pedig zenére fogok verselni, mert tudom, hogy zene nélkül már az angyalokban sem hisztek.
©
Kattintson a képre az előadásokról készült videók megtekintéséhez!