szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az, hogy a magasabb költségvetés okozza a Forma-1-es csapatok közti különbséget, csak nagy vonalakban fedi a valóságot. A Lotus technikai igazgatója belement a részletekbe.

AP

A többek között az alkatrészek beszerzését is korlátozó 2010-es RRA-egyezmény (Resource Restriction Agreement) megszabja a Forma-1-es csapatoknak, hogy hányan és mennyiszer fordulhatnak kéréseikkel a beszállítókhoz. Ez a gazdagabb istállókat arra ösztökélte, hogy pénzzel javítsanak a saját helyzetükön.

„Lavina indult el, és a nagycsapatok egyre több pénzt szabadítottak fel alkatrészpótlásra, a helyzet pedig szinte behozhatatlanul hátrányos helyzetbe hozta - és hozza most is - a kisebb csapatokat" – mondta Mike Gascoyne, a Lotus technikai igazgatója a német Auto Motor und Sportnak.

„A nagyok gyorsan és több pénzt fizetnek, így a kicsik hátrébb szorulnak a várólistán. Ez a lista pedig igen hosszú, az igény ugyanis nagy, elvégre tizenkét csapat van a sorozatban a szerintem ideális tíz helyett.” A magas csapatlétszám Bernie Ecclestone, a Forma-1 gazdasági igazgatójának szemét is szúrja, aki hivatalos lépéseket is akar tenni az ügyben.

Ez a helyzet nyomást gyakorol, és egyre eredményorientáltabbá teheti a Virgin Racing és a Hispania Racing csapatait, melyek jelenlétét sokan amúgy is megkérdőjelezik a Forma-1-ben. „A helyzet világos – folytatta Gascoyne. – A lehetőségek miatt a Lotus a második vonalhoz akar és tud felzárkózni a Toro Rosso, a Sauber és a Force India mellé. Ez is kemény dolog 18 hónap alatt.”

A szakember szerint a helyzetük egyben üzenet is a sportnak, miszerint ésszerű költségvetési tervvel is el lehet indulni a sorozatban, de figyelmeztető jel a pénzügyi nehézségekkel küzdő csapatoknak. „A Forma-1 a versenyzésről szól. Ez az autósport csúcsa, ahol senki sem indulhat el úgy, hogy spórolni szeretne. Aki nem bírja tartani ezt a szintet, az ne itt versenyezzen.”

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!