F1: "Első Vettel. Pont!"
Eddig volt a cirkusz körüli cirkusz, a teszteredmények feltételes összehasonlítgatása, de 18-án hajnalban Ausztráliában fehéren-feketén kiderül, melyik csapat, pilóta milyen munkát végzett eddig. Tippeket és indoklást kértünk Forma 1-es specialistáktól, így, bár a szezonrajtra vasárnapig még várni kell, de mi már most megmondjuk a tutit!
A szív után a józan ész, a remények után a kérlelhetetlen realitások hétvégéi jönnek: indul a 2012-es szezon. Melbourne szokás szerint a nyitány. A teszteken begyűjtött adathalamaz-kilométerekből nem sok minden látszik biztosnak. A legjobban, ugyankkor - hosszú mondat következik - a legkevésbé feltűnő módon a McLaren csiszolgatta az új versenyautót, miközben a regnáló bajnok Red Bulltól a máris mentegetőző Ferrarin át az első teszten még a tavalyi járgánnyal megjelenő, és idő előtt távozó gyári Mercedesen át és a titkon remélt új favorit, de konstrukciós problémák miatt talán máris hátrányba került Lotusig mindenkinek voltak problémás, és így pocséknak mondható napjai. De a teszt az teszt, és pontokat jelen állás szerint csak a versenyen osztanak a Forma-1-ben.
(Apropó "téli tesztek"; a klasszikus megfogalmazás elég fura és sántít is, mivel a tavalyi szezon november közepén ért csak véget, de az istállók csak három hónappal később, február 7-én küldhették ki az első körözgetésre az új autókat. Azt hozzátéve, hogy az Ausztráliában bevetésre váró versenygépek pedig csak szűk két hete kezdték elnyerni a versenyformájukat, talán jobb volna az F1 téli álmának végéről írni.)
A cirkuszi mutatvány főpróbája megvolt, pénteken és szombaton jön a bemelegítés, aztán kezdődhet az előadás! Mivel azonban olyan sok a "talán" és a "ha", előzetesen négy szakértő véleményét is kikértük. A kérdések egyszerűek voltak, a válaszok - amit Czollner Gyula, Dénes Gergely, Gyulay Zsolt és Simon István adott - pedig olykor kifinomultan szofisztikáltra sikeredtek.
1. kérdés: Mit vársz Melbourne-től vasárnap?
Czollner Gyula (az utóbbi évek legismertebb magyar tévés F1-es szakkommentátora): Hát, biztos nem azt, amit sokan mások... Kimi Räikkönen elsőre nem fog nyerni. Szerintem. Két év kihagyás után kicsit mérsékelni kell az elvárásokat vele szemben. Bár a ralizás akár fejleszthette is a képességeit, de mezőnyben nem autózott régóta. Márpedig a Forma-1 az idén ebből a szempontból talán a valaha volt legerősebb. Räikkönen mellett öt világbajnok van (Schumacher, Alonso, Vettel, Hamilton, Button) és egy borzasztó erős középmezőny.
Én mindig úgy várom az év első futamát, hogy a gyengébbeknek drukkolok. Azért, hogy ne mindig ugyanazokról szóljon a Forma-1. Most például nagyon bízom a Force Indiában és a Toro Rossóban; mindkét istálló nagyot léphet előre, a versenyzőik (Di Resta, Hülkenberg, Vergne, Ricciardo) pedig mind szupertehetségek. De van egyvalaki, aki az idén berobbanhat az abszolút élmezőnybe, sőt némi összeget is fel mernék tenni arra, hogy a melbourne-i futamot megnyeri. Nico Rosbergre gondolok. Az indokom? A Mercedes a harmadik évét kezdi meg Ross Brawn irányításával, és kb. ennyi kell ahhoz, hogy egy csapat összeálljon. Ha végre egy jó autót tesznek Rosberg alá, akkor egyből jönnek majd a győzelmek.
Egyszer voltam eddig Melbourne-i futamon, az Albert Park, ahol a pálya fekszik gyönyörű, de ebből a versenyzők nem sokat látnak. A közutakból kialakított ideiglenes pályát betonfalak veszik körül, köztük helyenként 300 km/h körüli tempóval nyomják a pilóták. Egészen ijesztő látvány! Ráadásul az aszfalt tapadása nem túl jó, hiszen közútról van szó, versenyzésre máskor nem használják. Éppen ezért valaki mindig felkenődik a betonfalra, sajnos. A Melbourne-i futamnak a versenyzők mellett van még egy biztos résztvevője: Bernd Maylander. Ő a biztonsági autó sofőrje, aki balesetnél jön be a pályára, hogy megfogja a mezőnyt. Az elmúlt években mindig jött, és szerintem idén is jönni fog.
Dénes Gergely (az f1-live.hu száguldó tudósítója): Vasárnap mindenki újra rá fog döbbeni: nincs mese, ha győzni akarnak, akkor le kell szerződtetni Adrian Neweyt. Mert a Red Bull megint fél másodperccel gyorsabb mindenkinél! De ha a McLaren-Mercedes lemaradása csak két tized másodperc lesz, akkor már tényleg izgalmas bajnokságnak nézünk elébe. Az még megválaszolásra váró kérdés, hogy kiderüljön: a pöttyös labdához a gyári Mercedes és a Lotus is hozzá akar férni. Az pedig egy másik: tudnak-e? Ha igen, akkor Schumacher és Räikkönen is biztosan próbálkozni fog egy-egy kapura lövéssel.
Gyulay Zsolt (a Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatója): Melbourne két fontos apropót jelent számomra. Az egyik, hogy végre elindul az utóbbi évtized talán legkiegyensúlyozottabb bajnoksága, amiben szerintem nem csak a dobogóért, hanem az első öt-hat helyért is sok futamon őrült szoros verseny lesz. Ebben nekünk az volna igazán jó, ha Räikkönen és a Lotus minél feljebb rangsorolná magát, mert akkor a németek mellett a finn szurkolók is ismét nagy tömegben jönnének a Hungaroringre. Nagyon különleges hangulatot tudnak teremteni! A másik apropót pedig az jelenti, hogy 2012-16 között a Magyar Televízió és a Kossuth Rádió közvetíti a futamokat. Így Melbourne-től azt is várom, hogy bebizonyosodjon: jól döntöttünk, amikor az eddigiektől eltérő közvetítés terve mellé álltunk, és bízom benne, hogy az új stáb megfelel majd a felfokozott várakozásoknak.
Simon István, (a Száguldó cirkusz könyvek szerzője, az MTV Formula-1-es adásainak szerkesztője): Én pénteken puhatolózást, szombaton sziporkázást, vasárnap versenyt várok – utóbbit nagyon nagy "V"-vel. A téli tesztek után az erőviszonyok nem annyira letisztultak, mint az előző években. Még mindig a Red Bull a legjobb autó, de Vettelék nagy előnye elolvadt. A McLaren úgy faragta le a hátrányát, hogy semmi látványosat nem csinált a teszteken. A wokingi gárda (mondjuk, hogy Hamilton) a titkos favoritom a melbourne-i győzelemre, a többit meglátjuk. Utánuk tempóra a Mercedes és a Lotus következik, de hogy a versenyen mire lesznek képesek, mennyire koptatják el a hátsó gumikat, az csak később mutatkozik meg.
A képet az is árnyalja, hogy változékony időt jósolnak a hétvégére, ezért én egy esős-száraz versenyt várok. No meg az Ausztráliában szinte kötelező safety car-periódusokat, ami akár a feje tetejére is állíthatja a papírformát. És akkor már simán benne van a pakliban egy Räikkönen- vagy Schumacher-dobogó is. A vélelmezett középmezőnyből a Sauber és a Force India is dobbanthat, utóbbinál az külön szimpatikus, hogy bevállaltak két „csikót” - Di Resta és Hülkenberg is csak alulról súrolja a 25-öt.
A Ferrari számomra nagy kérdőjel: szombaton gyors lesz az F2012, de Alonsóéknak óvatosan kell bánniuk a gumikkal, mert azok az idén ráadásul lágyabbak is lesznek, mivel a tavalyi keménnyel szemben a Pirelli most a lágy és a közepes keveréket kínálja a csapatoknak. A Ferrari ugyanakkor versenyben hagyományosan erősebb tempóra képes, mint edzésen - és ha hinni lehet Niki Laudának, a kocsi messze nem olyan rossz, mint amilyennek eddig tűnt.
Czollner Gyula: Ha négyet lehetne mondani, akkor egyszerűbb lenne a helyzet: Red Bull, McLaren, Ferrari, Mercedes. Ebből a négyesből a Red Bull biztos Top3-as, de hogy melyik kettővel... na azt nem tudom. A Mercedes idén fel fog nőni az élmezőnyhöz, ezt a riválisok is tudják. Ez pedig vagy a McLarennek vagy a Ferrarinak fog fájni. De azt nem tudom még, hogy melyiknek jobban. Egy biztos, az idei Mercedes egyedi technikai megoldásokkal készült és ha ezek bejönnek, akkor jön majd a fejvakarás az "ellenségeknél". Majd meglátjuk, hogy lesz-e mit másolni, de csak halkan jegyzem meg, hogy a Mercedes főnöke, Ross Brawn legutoljára 2009-ben talált mások számára ki nem használt kiskaput, és akkor a dupla diffuzorral Button világbajnok lett.
Gyulay Zsolt: Red Bull, McLaren és a harmadik a Ferrari. Vagy a Mercedes? Mégis inkább az előbbi, mert szerintem azok a hírmorzsák, amikből azt a következtetést vonja le a legtöbb sajtóorgánum, hogy a Ferrari le van maradva, és "nincs esélye", szerintem nagyrészt csak a cirkuszi felhajtás részei.
Simon István: Első a McLaren, mert övék a legkiforrottabb tervezési koncepció. Nem véletlenül hagyták – a topcsapatok közül egyedül – laposan az autó orrát, ez a 2009 óta követett tervezési felfogás egyenes következménye. Lewis Hamiltontól újra a régi, világbajnoki formáját várom, látványos felvillanásokkal. Jenson Button tavaly megmutatta, hogy a 2009-es vb-címe nem a véletlen (meg a domináns Brawn-Mercedes) műve volt. Olyannak látom, mint anno Prostot: ahogy telnek az évek, egyre jobb, egyre precízebben vezet. A nagy számok törvénye alapján is a McLarent várom előre: egyéniben 2008-ban, csapatban 1998-ban nyertek utoljára.
Nálam a 2. a Red Bull. Amit az elmúlt három évben megtanultak, nem felejtették el, és náluk dolgozik az F1 legnagyobb tervezőzsenije, Adrian Newey. Newey pedig tízből kilencszer pontosan tudja, min és mit kell változtatni, hogy az autó még gyorsabb legyen. A Red Bull nagyon szoros versenyben lesz a McLarennel, e két csapat fejlesztési potenciáljával csak a Ferrarié vetekedhet. Ráadásul, ahogy a pénz pénzt vonz, a győzelmek is újabb győzelmeket, és ebből az elmúlt két évben bőven kijutott a bikáknak.
A harmadik a Ferrari, mert az olaszok nagymesterek abban, hogyan kell egy gyengébb szezonkezdés után a padlóról felállni és a konkurenciánál nagyobb lépésekben fejlődni. Alonso a kulcsfigura, ő a nagy motivátor, ami egyfelől ritka kvalitás egy pilótától, másfelől viszont elgondolkodtató. A gyenge láncszem Stefano Domenicali, akinek irányítása alatt a Scuderia visszatért az olaszosan hanyag, a részletekre nem eléggé figyelő morál megtűréséhez, és aki hamarabb küldte el a főtervezőt (Aldo Costát, aki az idén már a Mercedesnek dolgozik), mint hogy beismerje saját alkalmatlanságát. A Ferrari nem engedheti meg magának, hogy ne végezzen a Top3-ban, de ehhez a főmérnök, Pat Fry sikeressége és a maranellói csapatba építése is szükséges lesz.
3. kérdés: Ki a 2012-es idény első három pilótája Nálad? Miért?
Dénes Gergely (aki a két kérdést összevonta): Papírforma szerint Sebastian Vettel és a Red Bull Racing viszi az első helyeket, amibe csak az RB8-as B verziójával teljesített kevés kilométer rondíthat bele. Valószínűleg a Red Bull nem vetné be a módosított gépet az első versenyen, ha nem bíznának a benne rejlő potenciálban.
A második hely egyértelműen a McLarent illeti: úgy tűnik, hogy Wokingban nemcsak szép, hanem egyben egy gyors gépet hoztak össze, mely képes lehet megszorongatni a Red Bullt. Jenson Button kiegyensúlyozottan és magabiztosan várhatja az idei bajnokságot, mivel a 2009-es világelső – némi szerencsével – a második helyen végzett tavaly, és a csapaton belül is „megágyazott” a jövő számára.
Könnyen elképzelhető, hogy a Mercedes átvette a harmadik helyet a Ferraritól, mivel Ross Brawnék F-csatornákkal teletűzdelt gépe sokkal ígéretesebb koncepciónak tűnik, mint a még mindig megfejtésre váró Ferrari. Ennek ellenére a harmadik helyre mégis egy mclarenes versenyző, Lewis Hamilton fut be. A 2008-as bajnok az egyik leggyorsabb pilóta a mezőnyben, és ha a McLaren is képes lesz hozni a szintet, akkor a bizonyítási vágytól égő Hamilton lehet az egyik befutó.
Czollner Gyula: Nekem egyelőre Vettel, Alonso és Hamilton a Top3. Most hármójukban látok hasonlóságokat: például hogy nincs olyan autó, amivel ne lennének gyorsak, mert még egy rosszabb konstrukcióból is ki tudják hozni a maximumot. Náluk olyat nem lehet hallani, hogy valami nem passzol a vezetési stílusukhoz, mindenhez tudnak alkalmazkodni, valahogy a génjeikben hordozzák a gyorsaságot. Azt hiszem egyébként, hogy Rosberg és Kubica is ilyen. De ez persze csak egy jelenlegi helyzet.
Gyulay Zsolt: Vettel, Hamilton és van egy titkos favoritom, olyan, aki az utóbb években nem volt ott az élen.
A második nálam Hamilton. Lewis a télen rendezte viszonyát popénekes barátnőjével, ez láthatóan lenyugtatta, ami azért fontos, mert a nyugodt lelkiállapot egy ilyen érzékeny srácnál nagyban befolyásolja a teljesítményét. Ő az, aki, ha elemében van, zavarba ejtően látványosan tud vezetni, gyakran képes lehetetlennek tűnő előzésekre. És miután tavaly Button jól elkalapálta, bizonyítani akar, bizonyítania kell - és ez újabb motivációt fog adni neki.
A harmadik Räikkönen. Ha a finn szívvel-lélekkel versenyzik, lehetetlen megverni. Már most is minden mozdulatán érződik, hogy két év ralizás után alig várja, hogy újra versenyezzen az F1-ben. A bökkenő ott lehet, hogy a lelkesedése kitart-e a teljes szezonban, mert annak idején a McLarennél és a Ferrarinál az történt, hogy ha a kocsi nem volt a topon, Kimi motivációja elszivárgott. Ezért azt gondolom, hogy ha a Lotus-Renault - ami a mezőny sötét lova - a szezon közben lépést tud tartani a három nagycsapattal a fejlesztésekben is (és ne felejtsük el: májusban lesz még egy tesztelés Mugellóban), Kimi képes lesz kiugró eredményekre. De inkább dobogós helyezésre számítok tőle, mint győzelmekre. Márpedig: ha a szezon tényleg olyan változatos és szoros lesz, amilyennek a teszteredmények alapján tűnik, a rendszeres dobogóközeli befutók sokat érhetnek a végelszámoláskor.