Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"a59e5490-3e13-46d7-98a6-2764e035005e","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A mesterséges intelligencia az építés és a játék határait feszegető LEGO-világban is megjelent: a LegoGPT már szövegbevitel alapján képes terveket készíteni.","shortLead":"A mesterséges intelligencia az építés és a játék határait feszegető LEGO-világban is megjelent: a LegoGPT már...","id":"20250609_legogpt-szoveges-utasitas-lego-epitesi-terv","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a59e5490-3e13-46d7-98a6-2764e035005e.jpg","index":0,"item":"91a3664e-d34d-43bb-b534-708e477059a1","keywords":null,"link":"/tudomany/20250609_legogpt-szoveges-utasitas-lego-epitesi-terv","timestamp":"2025. június. 09. 16:03","title":"Mondja el a LegoGPT-nek, hogy mit szeretne, és már el is készülnek a legós építési tervek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"857a1016-88e7-45a6-a536-35df4d39aaa9","c_author":"Gyükeri Mercédesz","category":"360","description":"Mindig lesznek olyanok, akik a készpénzhasználatban a szabadságot fogják meglátni, ez azonban nem állítja meg a technológiai fejlődést – vallja Ivan Grzalja, a Money Motion konferencia szervezője. A horvát szakemberrel arról is beszélgettünk, hogyan segítheti a technológiai fejlődés a bürokrácia leépítését, és arról is, miért érezte fontosnak a zágrábi találkozó megszervezését.","shortLead":"Mindig lesznek olyanok, akik a készpénzhasználatban a szabadságot fogják meglátni, ez azonban nem állítja meg...","id":"20250609_money-motion-interju-Ivan-Grzalja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/857a1016-88e7-45a6-a536-35df4d39aaa9.jpg","index":0,"item":"611dfecb-8fd8-4550-8eb2-d6a37fa67e55","keywords":null,"link":"/360/20250609_money-motion-interju-Ivan-Grzalja","timestamp":"2025. június. 09. 10:30","title":"Azt nem tudjuk, Trump mit lép holnap, azt viszont igen, hogy Európa nem bírja követni a tempót","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b352cedd-314b-4ba0-b699-b30cad51752b","c_author":"Csendes-Erdei Emese","category":"360","description":"Néhány magánintézményben már végeznek robotok felhasználásával térdprotézisműtéteket. Az MI-vel megtámogatott szerkezetek pontosan modellezik, hogy a protézis hogyan illeszkedne a legjobban.","shortLead":"Néhány magánintézményben már végeznek robotok felhasználásával térdprotézisműtéteket. Az MI-vel megtámogatott...","id":"20250609_hvg-terdprotezismutet-magankorhaz-robotika","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b352cedd-314b-4ba0-b699-b30cad51752b.jpg","index":0,"item":"7fe26597-c4ee-4214-ace1-e9e42421704c","keywords":null,"link":"/360/20250609_hvg-terdprotezismutet-magankorhaz-robotika","timestamp":"2025. június. 09. 12:30","title":"Drága, de pontos: ilyen, amikor robot segíti a térdprotézisműtéteket Magyarországon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e56bccce-23d4-4c9d-a162-ef8fcedcbda1","c_author":"Üdülés Ausztriában","category":"brandchannel","description":"Klagenfurt egyesíti magában a mediterrán hangulatot, az alpesi frissességet és az osztrák precizitást. Városi kaland vagy természetközeli elvonulás? Nem kell döntenünk, itt mindezekben egyaránt részünk lehet. ","shortLead":"Klagenfurt egyesíti magában a mediterrán hangulatot, az alpesi frissességet és az osztrák precizitást. Városi kaland...","id":"20250417_feelaustria_karintia_klagenfurt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e56bccce-23d4-4c9d-a162-ef8fcedcbda1.jpg","index":0,"item":"77471b25-56b4-4909-9fd1-c918af4764b4","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250417_feelaustria_karintia_klagenfurt","timestamp":"2025. június. 08. 15:30","title":"Nem kell az Adriáig utazni a mediterrán hangulatért","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Üdülés Ausztriában","c_partnerlogo":"70c878ef-b3d1-46f9-bb8b-a23cffee679c","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"77ae4794-220c-4008-be4d-67ca6924e1cc","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Ugyanúgy, mint decemberben, most is a szóvivő válaszolt a Tisza elnökének.","shortLead":"Ugyanúgy, mint decemberben, most is a szóvivő válaszolt a Tisza elnökének.","id":"20250609_Orban-Viktor-helyett-Menczer-Tamas-reagalt-Magyar-Peter-kihivasara","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/77ae4794-220c-4008-be4d-67ca6924e1cc.jpg","index":0,"item":"b4246357-9233-49f0-9860-2c50f1bcd991","keywords":null,"link":"/itthon/20250609_Orban-Viktor-helyett-Menczer-Tamas-reagalt-Magyar-Peter-kihivasara","timestamp":"2025. június. 09. 15:03","title":"Orbán Viktor helyett Menczer Tamás reagált Magyar Péter kihívására","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5f1212dd-cf5d-4f98-82b3-9fa8c6c49f16","c_author":"hvg.hu","category":"sport","description":"A kanadai Summer McIntosh három nap alatt két világrekordot is átadott a múltnak. A magyar klasszis gratulált neki.","shortLead":"A kanadai Summer McIntosh három nap alatt két világrekordot is átadott a múltnak. A magyar klasszis gratulált neki.","id":"20250610_summer-mcintosh-hosszu-katinka-vilagcsucs-vegyesuszas-olimpiai-bajnok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5f1212dd-cf5d-4f98-82b3-9fa8c6c49f16.jpg","index":0,"item":"5c54f5d4-7c68-458c-ac00-f9a4ac0e8cdc","keywords":null,"link":"/sport/20250610_summer-mcintosh-hosszu-katinka-vilagcsucs-vegyesuszas-olimpiai-bajnok","timestamp":"2025. június. 10. 11:07","title":"Megdöntötték Hosszú Katinka tízéves világcsúcsát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f221a337-86f5-43fd-b61a-23738238f6e1","c_author":"HVG","category":"sport","description":"Moldova ellen még Luciano Spalletti fog ülni a kispadon.","shortLead":"Moldova ellen még Luciano Spalletti fog ülni a kispadon.","id":"20250608_olasz-valogatott-szovetsegi-kapitany-menesztes-luciano-spalletti","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f221a337-86f5-43fd-b61a-23738238f6e1.jpg","index":0,"item":"e28c3dd9-b1fa-4669-aa6d-649d1c6557d9","keywords":null,"link":"/sport/20250608_olasz-valogatott-szovetsegi-kapitany-menesztes-luciano-spalletti","timestamp":"2025. június. 08. 15:59","title":"Kirúgták az olasz válogatott szövetségi kapitányát a norvégok elleni zakó után","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"524e1fcd-e025-44db-9d90-3ca8bc3af4bf","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Marine Le Pen ünneplésén egységes európai szélsőjobbról beszéltek, de olyan nincs. Simicska Lajos intő példa Elon Musk számára. Az az igazi vészhelyzet, hogy Trump szövetségi csapatokat vezényelt Los Angelesbe a zavargások miatt. Az egykor pacifista Joshka Fischer volt német külügyminiszter a kötelező katonai szolgálat visszaállítását sürgeti. Témák és vélemények a világsajtóból.","shortLead":"Marine Le Pen ünneplésén egységes európai szélsőjobbról beszéltek, de olyan nincs. Simicska Lajos intő példa Elon Musk...","id":"20250610_Nemzetkozi-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/524e1fcd-e025-44db-9d90-3ca8bc3af4bf.jpg","index":0,"item":"5ffd3bc4-533d-4d85-9b71-188616e7003f","keywords":null,"link":"/360/20250610_Nemzetkozi-lapszemle","timestamp":"2025. június. 10. 10:57","title":"Orbán a migráció ellen szónokolt, miközben 6000 fős francia hallgatósága perui húsos batyut és magrebi kolbászt evett a sör mellé","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Vasárnap az amerikai pályán eldőlhet az Alonso vs. Vettel bajnoki versenyfutás. Hiba volna nem meglátni: a most debütáló versenycsíktól alkalmasabb hely e kérdés lezárására akkor sincs, ha a szezont a jövő héten, Brazíliában intik le végleg.
A német mérnök az utóbbi bő évtized legtöbbet foglalkoztatott pályatervezője.
Hermann Tilke, a pályaépítő
sutton images
Az idei versenynaptárban szereplő pályák közül az idén 58 éves mérnök cége építette a maláj, a bahreini, a kínai, a szingapúri, a valenciai, az abu-dzabii, dél-koreai, az indiai és amerikai pályát. Ha ehhez a listához hozzátesszük, hogy A) a versenynaptárból kihúzott török is (ami, ha Ecclestone megveszi magának, biztosan visszakerül), de a Red Bullnak át- és újjáépített osztrák ring is az ő keze munkája, B) az éppen most pauzált másik amerikai pálya (New Jersey) mellett az évek óta készülődő dél-afrikai és orosz versenycsíkot is ő álmodja meg, C) belelógott a logarléce (körzője, vonalzója, ArchiCAD-je) a hockenheimi, a monzai, a barcelonai, a silverstonei, a nürburgringi és a japán pálya drasztikus átépítésébe is, akkor látszik igazán Ecclestone főépítészének életműve.
A védjeggyé vált, hosszan elnyúló - olykor szinte magába visszaforduló ívű - kanyarok, a nagy erejű, nagy sebességről fékezésekből a kanyarcsúcspont utáni őrült kigyorsításokra helyezett súlypontok, és persze: az egy kilométernél is hosszabb egyenesek felidézése mellett azonban érdemes Austin apropóján azt is megemlíteni, hogy Tilke pályáit a legtöbb esetben a bukás előszele is meg-meglegyintette.
Fel egyszer sem döntötte, de hány pálya építése és átadása is ment a felsoroltak közül probléma nélkül? A török (2005) bár kétség kívül az egyik legjobb pálya a világon, a koreaihoz (2010) és a kínaihoz (2006) hasonlóan csak az utolsó utáni pillanatban készült el. A bahreinivel és a valenciaival kiegészítve a sort: egyik helyszín sem váltotta be (legalább is eddig) a hozzá fűzött látogatói, így fizetővendéges reményeket. És bár Abu-Dzabi és Szingapúr kétség kívül komoly gyógyírt jelent a káprázatos vizuális effektekre támasztott versenyeivel, hiba volna e két impozáns helyszínre úgy tekinteni, mint a pálya vagy az autóversenyzés nyers dicsőítésére. Mindkettő sokkal inkább a nagyvilágnak szóló országimázs masszírozás lényegét szimbolizálhatná.
Az austini pálya vonalvezetése - mint a hullámvasút
f1-live.hu
Tilkének ezen az egyenlegén javíthat - és hozhat több szempontból is újat - az első versenyére váró új amerikai pálya.
Austin, Austin, de csodás!
Az autóversenyzés legalább annyira amerikai mánia, mint angol/ francia/ német/ spanyol vagy finn. Austinnál jobb come backre nincs is lehet szükség, mert a pályának egyszerűen nincs unalmas része! A pilóták alig-alig pihenhetnek majd, a nézők viszont a pályán is szinte mindent láthatnak - ahogy azt a Nascaron és Indycaron szocializálódott amerikai néző elvárja.
Az austini versenypálya vonalvezetéséről összességében elmondható, hogy multikulturálisan tökéletes (van benne jó pár pályát idéző ív), de azért az igazság az, hogy a pálya legfontosabb része, a célegyenes vége tipikusan amerikai kreálmány. Aki látott már Laguna Secából autó- (vagy európaiaknak itt leginkább a 2008-as Rossi-Stoner csatából ismerős MotoGP-) versenyt, annak a texasi vonalvezetés ismerős lehet: a célegyenes vége egy meredek dombra fut fel, és az abból balra, sísáncot idéző dőlésszöggel megépített kanyarív "onnan való". S bár a híres-hírhedt dugóhúzó kanyarkombináció megmarad Laguna Seca sajátosságának, a domborzati viszonyok maximális kihasználása azt sugallja: itt a nyers erő diadalmaskodik.
Hogy aztán a dombok keltette kihívás milyen viszonyban van a többi, ismerősnek tűnő F1-es pályaelemmel és a stopperórával, szombaton mindenképpen kiderül.
Jelenleg az biztos, hogy a csütörtöki pályabejárás után nyilatkozó versenyzők a szokottnál is izgatottabbak. Hamilton azt emelte ki, hogy szerinte nehéz megtanulni a vonalvezetést és hogy Austin "talán egy kicsit hosszabb, mint néhány más pálya". A McLarentől győzelemmel búcsúzni szándékozó angolhoz képest is sokat beszélt a jövő évi Lotus pilótaülésében még mindig nem megerősített Grosjean, aki miután elmondta, hogy a pályát természetesen lenyűgözőnek találta, és Amerikában valahogy mindent nagyobbnak lát, mint Európában, elkotyogta, hogy a pálya egy valódi hullámvasút, olyan, amiben van néhány emlékeztető részlet Silverstoneból, az indiai pálya hajtűkanyarjából, és még egy csipetnyi a kínai és az isztambuli pályából is, de ahol az autók beállításánál fontos lesz arra is figyelni, hogy a hegymenetekre maradhasson elég plusz erő (értsd: KERS).
DC in Austin, Texas (2011)
f1-live.hu
A regnáló bajnok óvatos maradt, hiába, hogy ha valamelyik csapatnak lehet egy hajszálnyi előnye itt, akkor a Red Bull biztosan az (mivel Coultharddal már tavaly, akkor futottak egy demót ezen a pályán, amikor még aszfalt sem volt rajta.) Vettel azonban csak annyit mondott egyelőre: "úgy tűnik, elég érdekes lesz ez a pálya". Az óvatosság érthető is, mivel Alonso továbbra is a pszichológiai hadviselést választva most éppen nem mondott semmit. A Lotus futamgyőztes jég- és átoktörője, Räikkonen pedig miközben minden más versenyzőtől eltérően be sem ült a szimulátorba, (ehelyett beérte annyival, hogy a Lotusról itt készült videót megnézze), már rég megüzente: az neki eddig nagyon bejött, ha mindenkinek új a pálya.
Plusz egy kör
A texasi F1 futamon 56 versenykört (vagyis mintegy 309 km-t) repesztenek a győzelemért. Ebbe – mivel Austinban egy kör öt és fél kilométeres – a szabályok értelmében elvileg akár az is beleférne, hogy a verseny csak 55 körös legyen. Azzal is megvolna a 300+ km-es versenytáv. De pont a legutóbbi futamon igazolódott, az idén milyen sokat tud jelenteni egyetlen kör is – Abu Dzabiban ez akár Alonso győzelmét is jelenthette volna.
A „ha”-valkezdődő mondatoknak azonban már nincs helye! Vasárnap Austinban jó verseny lesz, mert pilóta annál több lehetőséget bizonyításra nem kaphat a sorstól, minthogy egy mindenki által ismeretlen pályán saját erőn fölüli eredményt tapos ki az autójából. Jó verseny lesz, mert a pontversenyben vezetőt üldöző Alonsónak ment az idén jobban; és azért is, mert az emlékezetes futamhoz (vagy akár a bajnokavatáshoz - ami Vettel végső győzelmét jelentené, egymás után harmadszor) az sem feltétlenül szükséges, hogy a vb-cím két aspiránsa közül akár az egyik is a dobogón,vagy annak tetején álljon.
A rajtot jelentő zöld lámpa felvillanása előtt egy dolog biztos: Amerika visszatérése a Forma-1-be sikerült.