Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"a96b9404-536f-4886-9747-064e7c65a1c8","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A népszerű műsorvezetőt az édesanyja mellé helyezték örök nyugalomra.","shortLead":"A népszerű műsorvezetőt az édesanyja mellé helyezték örök nyugalomra.","id":"20250324_benyi-ildiko-temetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a96b9404-536f-4886-9747-064e7c65a1c8.jpg","index":0,"item":"0e7e8a3a-673e-4e28-bf70-9bd76fa27412","keywords":null,"link":"/elet/20250324_benyi-ildiko-temetes","timestamp":"2025. március. 24. 15:02","title":"Végső búcsút vettek Bényi Ildikótól","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0149b2bc-e3cc-494f-b0ae-ca2143514257","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A venezuelai olajat vásárló országokra csap le Donald Trump, Kínát érintheti legkeményebben a lépés.","shortLead":"A venezuelai olajat vásárló országokra csap le Donald Trump, Kínát érintheti legkeményebben a lépés.","id":"20250324_trump-vam-venezuela-kina-olaj","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0149b2bc-e3cc-494f-b0ae-ca2143514257.jpg","index":0,"item":"d6e5d2e6-29f9-46e4-be40-a5521746e236","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250324_trump-vam-venezuela-kina-olaj","timestamp":"2025. március. 24. 17:29","title":"Trump bejelentette az újabb vámot, ami sokaknak fájhat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a1fe54a7-0983-4a9b-80f4-bfe25af8d7e1","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Ferrari Purosangue szélesebb, alacsonyabb és erősebb lett.","shortLead":"A Ferrari Purosangue szélesebb, alacsonyabb és erősebb lett.","id":"20250325_alaposan-felmorcositottak-a-ferrari-purosangue-tuning-suv","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a1fe54a7-0983-4a9b-80f4-bfe25af8d7e1.jpg","index":0,"item":"ce13dde8-8136-4192-b139-9a77db1f4564","keywords":null,"link":"/cegauto/20250325_alaposan-felmorcositottak-a-ferrari-purosangue-tuning-suv","timestamp":"2025. március. 25. 07:59","title":"Alaposan felmorcosították a Ferrari első SUV-ját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"08a30176-48b2-4da1-b343-cb3d23955e47","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Szerencsére senki nem sérült meg, amikor egy méretes villám egy autópályát talált telibe. ","shortLead":"Szerencsére senki nem sérült meg, amikor egy méretes villám egy autópályát talált telibe. ","id":"20250324_vihar-kozeli-villamlas-fedelzeti-kamera-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/08a30176-48b2-4da1-b343-cb3d23955e47.jpg","index":0,"item":"cad1a00f-dfe7-48c8-8795-d47cb955cbc0","keywords":null,"link":"/tudomany/20250324_vihar-kozeli-villamlas-fedelzeti-kamera-video","timestamp":"2025. március. 24. 15:33","title":"Valóra vált rémálom: centikkel az autók mellett csapott be a villám – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ba1929e3-e6d4-4599-9e7e-8716c15e12b8","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"gazdasag","description":"Navracsics Tibor szerint az önkormányzatoknak nem lesz kötelező élni az identitásvédelmi intézkedésekkel.","shortLead":"Navracsics Tibor szerint az önkormányzatoknak nem lesz kötelező élni az identitásvédelmi intézkedésekkel.","id":"20250325_navracsics-identitasvedelem-intezkedesek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ba1929e3-e6d4-4599-9e7e-8716c15e12b8.jpg","index":0,"item":"c7b42fda-167c-46fb-9a66-17046590e32a","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250325_navracsics-identitasvedelem-intezkedesek","timestamp":"2025. március. 25. 20:55","title":"Navracsics újabb részleteket árult el arról, hogy védenék meg a településeket a kéretlen beköltözőktől","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"216f71d1-c051-4d69-85ae-53f9a1855454","c_author":"Horn Andrea","category":"cegauto","description":"Június közepéig kell elkészülnie a kivitelezőnek a Hungaroring felújításának második ütemével, amelynek során a főépületet és a főtribünt építették újjá. A változás tényleg rendkívül látványos, lassacskán eltűnik minden, ami retró.","shortLead":"Június közepéig kell elkészülnie a kivitelezőnek a Hungaroring felújításának második ütemével, amelynek során...","id":"20250324_hungaroring-felujitas-celegyenes-boxutca-paddock-fotribun-forma1-magyar-nagydij-gyulay-zsolt-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/216f71d1-c051-4d69-85ae-53f9a1855454.jpg","index":0,"item":"3ee41a62-86bd-4e54-b5d7-50f0ed25254d","keywords":null,"link":"/cegauto/20250324_hungaroring-felujitas-celegyenes-boxutca-paddock-fotribun-forma1-magyar-nagydij-gyulay-zsolt-ebx","timestamp":"2025. március. 24. 14:26","title":"Dimenziókapu Mogyoródon: így fest most a 79 milliárdból megújuló Hungaroring – képek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1fcda308-8cff-4931-bff1-25b0a1768b3d","c_author":"MTI","category":"itthon","description":"A torlódás 2 kilométeres.","shortLead":"A torlódás 2 kilométeres.","id":"20250325_m3-karambol-gorbehaza-torlodas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1fcda308-8cff-4931-bff1-25b0a1768b3d.jpg","index":0,"item":"35304ace-ffa0-488e-af5e-aaa7d2500216","keywords":null,"link":"/itthon/20250325_m3-karambol-gorbehaza-torlodas","timestamp":"2025. március. 25. 07:21","title":"Több jármű ütközött az M3-ason Görbeháza térségében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"852ca07d-5b33-4be3-a76b-694988ed4710","c_author":"Nemes Nikolett","category":"360","description":"Mindenkinek csak egy élete van, és azt bűnössé tenni, üldözni elég nagy luxus – mondja Ritter Andrea klinikai szakpszichológus arról, ahogy most a közbeszédben patologizálják, elkülönítik a társadalomtól a melegeket, évtizedekkel korábbi szinteket idézve. Szerinte hatalmas határátlépés, hogy a politika most, a Pride betiltása kapcsán is beleszűrődik a köz értékrendjébe. ","shortLead":"Mindenkinek csak egy élete van, és azt bűnössé tenni, üldözni elég nagy luxus – mondja Ritter Andrea klinikai...","id":"20250326_Pride-betiltas-buntetes-coming-out-LMBTQ-Ritter-Andrea-pszichologus","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/852ca07d-5b33-4be3-a76b-694988ed4710.jpg","index":0,"item":"4f45d55c-3bcd-4108-969c-6fca03e600df","keywords":null,"link":"/360/20250326_Pride-betiltas-buntetes-coming-out-LMBTQ-Ritter-Andrea-pszichologus","timestamp":"2025. március. 26. 10:06","title":"„Emberek életével játszunk, ami nem megengedhető egy normális társadalomban” – a Pride betiltásáról egy pszichológus szemével","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Vasárnap az amerikai pályán eldőlhet az Alonso vs. Vettel bajnoki versenyfutás. Hiba volna nem meglátni: a most debütáló versenycsíktól alkalmasabb hely e kérdés lezárására akkor sincs, ha a szezont a jövő héten, Brazíliában intik le végleg.
A német mérnök az utóbbi bő évtized legtöbbet foglalkoztatott pályatervezője.
Hermann Tilke, a pályaépítő
sutton images
Az idei versenynaptárban szereplő pályák közül az idén 58 éves mérnök cége építette a maláj, a bahreini, a kínai, a szingapúri, a valenciai, az abu-dzabii, dél-koreai, az indiai és amerikai pályát. Ha ehhez a listához hozzátesszük, hogy A) a versenynaptárból kihúzott török is (ami, ha Ecclestone megveszi magának, biztosan visszakerül), de a Red Bullnak át- és újjáépített osztrák ring is az ő keze munkája, B) az éppen most pauzált másik amerikai pálya (New Jersey) mellett az évek óta készülődő dél-afrikai és orosz versenycsíkot is ő álmodja meg, C) belelógott a logarléce (körzője, vonalzója, ArchiCAD-je) a hockenheimi, a monzai, a barcelonai, a silverstonei, a nürburgringi és a japán pálya drasztikus átépítésébe is, akkor látszik igazán Ecclestone főépítészének életműve.
A védjeggyé vált, hosszan elnyúló - olykor szinte magába visszaforduló ívű - kanyarok, a nagy erejű, nagy sebességről fékezésekből a kanyarcsúcspont utáni őrült kigyorsításokra helyezett súlypontok, és persze: az egy kilométernél is hosszabb egyenesek felidézése mellett azonban érdemes Austin apropóján azt is megemlíteni, hogy Tilke pályáit a legtöbb esetben a bukás előszele is meg-meglegyintette.
Fel egyszer sem döntötte, de hány pálya építése és átadása is ment a felsoroltak közül probléma nélkül? A török (2005) bár kétség kívül az egyik legjobb pálya a világon, a koreaihoz (2010) és a kínaihoz (2006) hasonlóan csak az utolsó utáni pillanatban készült el. A bahreinivel és a valenciaival kiegészítve a sort: egyik helyszín sem váltotta be (legalább is eddig) a hozzá fűzött látogatói, így fizetővendéges reményeket. És bár Abu-Dzabi és Szingapúr kétség kívül komoly gyógyírt jelent a káprázatos vizuális effektekre támasztott versenyeivel, hiba volna e két impozáns helyszínre úgy tekinteni, mint a pálya vagy az autóversenyzés nyers dicsőítésére. Mindkettő sokkal inkább a nagyvilágnak szóló országimázs masszírozás lényegét szimbolizálhatná.
Az austini pálya vonalvezetése - mint a hullámvasút
f1-live.hu
Tilkének ezen az egyenlegén javíthat - és hozhat több szempontból is újat - az első versenyére váró új amerikai pálya.
Austin, Austin, de csodás!
Az autóversenyzés legalább annyira amerikai mánia, mint angol/ francia/ német/ spanyol vagy finn. Austinnál jobb come backre nincs is lehet szükség, mert a pályának egyszerűen nincs unalmas része! A pilóták alig-alig pihenhetnek majd, a nézők viszont a pályán is szinte mindent láthatnak - ahogy azt a Nascaron és Indycaron szocializálódott amerikai néző elvárja.
Az austini versenypálya vonalvezetéséről összességében elmondható, hogy multikulturálisan tökéletes (van benne jó pár pályát idéző ív), de azért az igazság az, hogy a pálya legfontosabb része, a célegyenes vége tipikusan amerikai kreálmány. Aki látott már Laguna Secából autó- (vagy európaiaknak itt leginkább a 2008-as Rossi-Stoner csatából ismerős MotoGP-) versenyt, annak a texasi vonalvezetés ismerős lehet: a célegyenes vége egy meredek dombra fut fel, és az abból balra, sísáncot idéző dőlésszöggel megépített kanyarív "onnan való". S bár a híres-hírhedt dugóhúzó kanyarkombináció megmarad Laguna Seca sajátosságának, a domborzati viszonyok maximális kihasználása azt sugallja: itt a nyers erő diadalmaskodik.
Hogy aztán a dombok keltette kihívás milyen viszonyban van a többi, ismerősnek tűnő F1-es pályaelemmel és a stopperórával, szombaton mindenképpen kiderül.
Jelenleg az biztos, hogy a csütörtöki pályabejárás után nyilatkozó versenyzők a szokottnál is izgatottabbak. Hamilton azt emelte ki, hogy szerinte nehéz megtanulni a vonalvezetést és hogy Austin "talán egy kicsit hosszabb, mint néhány más pálya". A McLarentől győzelemmel búcsúzni szándékozó angolhoz képest is sokat beszélt a jövő évi Lotus pilótaülésében még mindig nem megerősített Grosjean, aki miután elmondta, hogy a pályát természetesen lenyűgözőnek találta, és Amerikában valahogy mindent nagyobbnak lát, mint Európában, elkotyogta, hogy a pálya egy valódi hullámvasút, olyan, amiben van néhány emlékeztető részlet Silverstoneból, az indiai pálya hajtűkanyarjából, és még egy csipetnyi a kínai és az isztambuli pályából is, de ahol az autók beállításánál fontos lesz arra is figyelni, hogy a hegymenetekre maradhasson elég plusz erő (értsd: KERS).
DC in Austin, Texas (2011)
f1-live.hu
A regnáló bajnok óvatos maradt, hiába, hogy ha valamelyik csapatnak lehet egy hajszálnyi előnye itt, akkor a Red Bull biztosan az (mivel Coultharddal már tavaly, akkor futottak egy demót ezen a pályán, amikor még aszfalt sem volt rajta.) Vettel azonban csak annyit mondott egyelőre: "úgy tűnik, elég érdekes lesz ez a pálya". Az óvatosság érthető is, mivel Alonso továbbra is a pszichológiai hadviselést választva most éppen nem mondott semmit. A Lotus futamgyőztes jég- és átoktörője, Räikkonen pedig miközben minden más versenyzőtől eltérően be sem ült a szimulátorba, (ehelyett beérte annyival, hogy a Lotusról itt készült videót megnézze), már rég megüzente: az neki eddig nagyon bejött, ha mindenkinek új a pálya.
Plusz egy kör
A texasi F1 futamon 56 versenykört (vagyis mintegy 309 km-t) repesztenek a győzelemért. Ebbe – mivel Austinban egy kör öt és fél kilométeres – a szabályok értelmében elvileg akár az is beleférne, hogy a verseny csak 55 körös legyen. Azzal is megvolna a 300+ km-es versenytáv. De pont a legutóbbi futamon igazolódott, az idén milyen sokat tud jelenteni egyetlen kör is – Abu Dzabiban ez akár Alonso győzelmét is jelenthette volna.
A „ha”-valkezdődő mondatoknak azonban már nincs helye! Vasárnap Austinban jó verseny lesz, mert pilóta annál több lehetőséget bizonyításra nem kaphat a sorstól, minthogy egy mindenki által ismeretlen pályán saját erőn fölüli eredményt tapos ki az autójából. Jó verseny lesz, mert a pontversenyben vezetőt üldöző Alonsónak ment az idén jobban; és azért is, mert az emlékezetes futamhoz (vagy akár a bajnokavatáshoz - ami Vettel végső győzelmét jelentené, egymás után harmadszor) az sem feltétlenül szükséges, hogy a vb-cím két aspiránsa közül akár az egyik is a dobogón,vagy annak tetején álljon.
A rajtot jelentő zöld lámpa felvillanása előtt egy dolog biztos: Amerika visszatérése a Forma-1-be sikerült.