szerző:
Vándor Éva
Tetszett a cikk?

Ezen a hétvégén 37. alkalommal rendezik meg a Magyar Nagydíjat a Hungaroringen, ami azt is jelenti, hogy ez a pálya a legendák földje. Elképesztő sporttörténelem rakódott a Hungaroring aszfaltjára, még a legemlékezetesebb pillanatok is hosszú listát töltenének meg. Nem véletlenül mondta Carlos Sainz a csütörtöki sajtótájékoztatón, hogy már amikor 2010-ben először érkezett ide egy tesztelésre, egyből az ugrott be neki, hogy ezen a pályán látta versenyezni a hőseit, és hatalmas kiváltságnak élte meg, hogy ő is itt versenyezhetett. Összeszedtünk néhány szempontot, amely a magyar pályát klasszikussá tette az elmúlt csaknem több mint három évtizedben.

Még hogy nem lehet előzni!

A magyar helyszínt sok szempont miatt szeretik a versenyzők, a legtöbbször viszont az a kritika éri a pályát, hogy nem lehet előzni rajta – ebben a minőségében sokat hasonlítják a monacói pályához. Ez a „városi legenda” még úgy is tartja magát, hogy maguk a versenyzők számtalan alkalommal megcáfolták. Sőt azt is bebizonyították, hogy a Hungaroringen még a hátsóbb sorokból is lehet nyerni. Nigel Mansellt 1989-ben a 12. helyről rajtolva intették le először a kockás zászlóval. A brit versenyző eléggé elszúrta a kvalifikációját, két teljes másodperccel volt a pole-t megszerző Riccardo Patrese mögött. Annál jobban sikerült viszont a rajtja, már az első kanyar után négy hellyel előbbre jött, majd menetelt tovább az első helyig – nyilván segítségére volt, hogy több kollégája technikai problémákkal küzdött. A győzelemért Ayrton Sennát előzte meg.

2006-ban Jenson Button élete első F1-es futamgyőzelmét szerezte meg itt, mégpedig a 14. helyről rajtolva. Ez volt az első esős magyar verseny, ami a meglepetés erejével hatott még akkor, és sok csapatot megoldhatatlannak tűnő feladat elé állított. Ütközések, technikai problémák megtisztították némileg a pályát Button előtt, de a britnek így is embert próbáló körülmények között kellett helytállnia. A magyar pályát aztán annyira a szívébe zárta, hogy még a 200. futamát is megnyerte itt.

Jenson Button a Hungaroringen
DAMIEN MEYER / AFP

De Daniel Ricciardo is bebizonyította, hogy a Hungaroringen parádés előzéseket lehet bemutatni. 2014-ben itt nyerte meg a második F1-es versenyét. A meteorológiai előrejelzések akkor is alig bírták követni, amit az időjárás produkált, a verseny előtt lezúduló eső miatt mindenki intermediate gumikon rajtolt, többször kellett bevetni a biztonsági autót, de a folyton változó körülményeknek Ricciardo az ura tudott maradni. A verseny utolsó tíz körében pedig olyan akciót produkált, ami csak öregbítette a Hungaroring hírnevét. A első helyért hármas csata alakult ki, és Ricciardónak egy körön belül sikerült megelőznie Fernando Alonsót és Lewis Hamilton is. Két körrel a vége előtt átvette a vezetést, és meg is tartotta. Az is kisebb csodával ért fel, hogy Hamilton a harmadik lett, ő ugyanis a bokszutcából rajtolt.

Ricciardo pezsgőzik
DIMITAR DILKOFF / AFP

Nemcsak legendák, csodák helyszíne is

A Hungaroring sok versenyzőnek hozott szerencsét, öten – Damon Hill, Jenson Button, Fernando Alonso, Heikki Kovalainen és Esteban Ocon – is itt nyerték meg életük első nagydíját. De van olyan pilóta is, aki itt született újjá. Felipe Massa a 2009-es futamon szenvedett életveszélyes fejsérülést, ez volt a Magyar Nagydíjak eddig legsúlyosabb balesete. A Ferrari akkori brazil versenyzőjének a sisakját egy elszabadult rugó találta el, amely Rubens Barrichello autójáról vált le. A véletlen nem szerencsét, hanem szerencsétlenséget hozott, a rugó ugyanis pont a sisakrostély és a bukósisak héjának a találkozásánál csapódott neki Massa fejének, aki azonnal elvesztette az eszméletét. Massa több napig kórházban volt, az Állami Egészségügyi Központban mentették meg az életét, majd hosszas utókezelésre szorult még Brazíliában. Felépült, és aztán még hét évig versenyzett a Forma–1-ben.

A Ferrari Massának szurkol
FRED DUFOUR / AFP

Brutális balesete volt az ír Ralph Firmannek is, aki 2003-ban vesztette eszméletét a Jordanben, amelynek leszakadt a hátsó szárnya és irányíthatatlanul csapódott a gumifalba a 4-es kanyarban az egyik edzésen. Firman nem is tudott rajthoz állni a versenyen, viszont a helyére a helyi hős, Baumgartner Zsolt ülhetett be.

Firman összetörte
GERO BRELOER / DPA / DPA PICTURE-ALLIANCE VIA AFP

Mémek múzsája

A Hungaroring jónéhány olyan történésnek, gesztusnak volt a tanúja, amely egy jó poénért kiáltott, mert még elkeseredett helyzetek is kaptak itt egy humoros árnyalatot. Ilyen volt a legendás Taki Inoue 1995-ös emlékezetes kísérlete, hogy tűzoltóként is kipróbálja magát. A japán pilóta Footwork-Hartjának a motorja ugyanis elfüstölt, Inoue pedig késztetést érzett arra, hogy maga oltsa el a lángokat. Csakhogy, amikor szaladt vissza az autójához a tűzoltó-készülékkel, a szintén segíteni érkező orvosi jármű egészen közelről elütötte. Inoue egy drámai mozdulattal a földre zuhant, szerencsére semmije sem sérült, leszámítva talán az önérzetét, emiatt azonban kárpótolta, hogy a sokmillió néző szeme láttára történtek igazi mémcelebbé tették. Inoue egyébként 18 Forma–1-es versenyen vett részt összesen, és már ennyi idő alatt minden idők legrosszabb F1-es pilótájának kiáltották ki. Soha egyetlen pontot sem szerzett.

(null)

(null)

Minden idők egyik legnagyobbra tartott F1-es pilótája is odatette azonban magát, hogy mémek szempontjából is emlékezetessé tegye a Magyar Nagydíjat. Fernando Alonso 2015-ben már abban a tudatban jött Mogyoródra, hogy korábban a Brazil Nagydíj kvalifikációján róla elkapott fotóból már mém lett: az akkor szinte használhatatlannak tűnő McLaren megint cserben hagyta, ő pedig fogta magát, és leült a pálya szélén egy kempingszékre, mint aki mostantól az álmodozásnak szenteli az életét. Ebből születtek aztán a Helyek, ahol Alonso szívesebben lenne mémek. A hagyományosan a nyári szüneti előtt utolsó versenyen pedig reprodukálta a kiülést: a Hungaroring paddockjába kitett napágyakon dőlt hátra.

És akkor itt van még a mi színmagyar házi mémünk az 1997-es Magyar Nagydíjról, ahol Damon Hill kisebb csodát hajtott végre a finoman szólva is gyenge Arrowsban, a nagy riválisát, Michael Schumachert is megelőzte egy szemtelen manőverrel, majd a győzelem felé menetelt, amikor egy hidraulikai probléma miatt az utolsó körben lelassult, és el kellett engednie a mögötte jövő Jacques Villeneuve-öt. Csakhogy a kamerák ezt nem mutatták, a Hill győzelmére lélekben felkészülő kommentátor, Palik László, mivel sehol sem tudta beazonosítani a pályán a brit pilótát, elkeseredett hangon kiáltotta bele a világba, hogy

Hová tűnt Damon Hill?

Instant örökzöld lett, ami mi sem bizonyít jobban, hogy még mindig halljuk a fejünkben.

Ahol nemcsak az időjárás, hanem a botrány is forró

Talán a szezon közepi kimerültség, talán a kánikula, vagy a minden áron győzni akarás miatt, de többször előfordult, hogy a versenyzők elvesztették a hidegvérüket a Hungaroringen. 2010-ben ez majdnem egy ijesztő balesetbe torkollt, amikor a Mercedesben visszatérő Michael Schumachernek annyira nehezére esett, hogy átadja a tizedik helyét az egykori csapattársának, Rubens Barrichellónak, hogy a Williams brazil pilótáját majdnem felkente a bokszutca falára. A versenybírók tízhelyes rajtbüntetésre értékelték Schumacher manőverét a következő futamon.

Lewis Hamilton és Fernando Alonso hadviselése is a Hungaroringen érte el a csúcspontját.

Tíz éves minden idők egyik legforróbb F1-es botránya a Hungaroringen

A saját kárán tanulta meg a McLaren, hogy Lewis Hamiltont és Fernando Alonsót nem szabad egy csapatba tenni. A konfliktusuk pont tíz évvel ezelőtt a Magyar Nagydíjon csúcsosodott ki.

2007-ben úgy érkeztek meg Magyarországra, hogy az újonc Hamilton két ponttal vezetett a rutinos Alonso előtt. Minden azzal kezdődött, hogy a Q3 elején Hamilton nem volt hajlandó maga elé engedni Alonsót, noha a csapaton belüli stratégiai megállapodás szerint ezt kellett volna tennie. Ezzel felborította Alonso terveit, ami érthető módon feldühítette a spanyolt. Alonso a bokszutcában állt bosszút: tíz hosszú másodpercen át tartotta fel Hamilton, aki így már nem tudott egy gyors körre visszatérni a pályára. A versenybírók aztán éjjel 11-re lecsaptak, és öt rajthelyes büntetést adtak Alonsónak. Hamilton simán megnyerte a 2007-es Magyar Nagydíjat, Alonso csak a negyedik helyet tudta megszerezni. A kapcsolata a McLarennel látszólag örökre megromlott, egy hónappal később el is váltak az útjaik, hogy aztán Alonso 2015-ben visszatérjen a csapathoz. Ezzel is bizonyítva, hogy a Forma–1-ben aligha van olyan viszály, amelyet nem szépít meg az idő. Ahogy a hungaroringi emlékeket is. 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Vándor Éva Sport

Úgy esnek egymás torkának, mintha kamera venné őket

Az elmúlt csaknem egy évtizedben a Forma–1-es csapatok legnagyobb kihívása az volt, hogy lelökjék a Mercedest a csúcsról. Ez csak tavaly sikerült végre a Red Bullnak, de az oda vezető úton a két csapat vezetője, Toto Wolff és Christian Horner átírta mindazt, amit a sportág addig a pszichológiai hadviselésről gondolt. Személyeskedés, gáncsoskodás, egotrip – minden volt itt, és még messze a vége.

Vándor Éva Sport

A Forma–1 valamire nagyon ráérzett

Míg a járvány alatt a nagy sportesemények behúzták a satuféket, a Forma–1 rákapcsolt: az elmúlt évek marketingfilozófiai nyitásának, közösségi médiás terjeszkedésének köszönhetően minden eddiginél több rajongót tudhat magáénak a sportág, sőt még a bevehetetlennek tűnő Amerikát is meghódították. Hogyan csinálták?