Tíz éves minden idők egyik legforróbb F1-es botránya a Hungaroringen

A saját kárán tanulta meg a McLaren, hogy Lewis Hamiltont és Fernando Alonsót nem szabad egy csapatba tenni. A konfliktusuk pont tíz évvel ezelőtt a Magyar Nagydíjon csúcsosodott ki.

Tíz éves minden idők egyik legforróbb F1-es botránya a Hungaroringen

Lewis Hamilton ma már a negyedik világbajnoki címére hajt a Mercedesnél, Fernando Alonso a poraiból próbálja reménytelenül feltámasztani a karrierjét a McLarennél. Kölcsönös tisztelet, már-már bajtársiasság jellemzi a kapcsolatukat, de ahhoz, hogy megbékéljenek egymással, tíz évre volt szükség. 2007-ben ez a két versenyző olyan elszántsággal próbálta kikészíteni a másikat, ami az ínyenceket már-már a Senna–Prost párharcra emlékeztette. És ez a hadviselés épp a Magyar Nagydíj hétvégéjén érte el a csúcspontját.

BERTRAND GUAY / AFP

A McLaren 2007-es versenyzőpárosítása különleges és sokat ígérő volt. Fernando Alonso kétszeres világbajnokként, a legnagyobb sztárként érkezett a McLarenhez, míg Lewis Hamilton a legnagyobb ígéretként lépett elő a csapat pilótájának. Az volt a minimum, hogy ismét világbajnok csapattá tegyék a McLarent. Ők pedig mind a ketten világbajnokok akartak lenni. Nagyon.

A státuszt és prezstízst tisztelő logika szerint Fernando Alonso joggal várhatta el, hogy első számú versenyzőként kezeljék. Lewis Hamiltonnak azonban eszében sem volt ezt a logikát követni. Végül is a McLaren valahol mindig büszke volt arra, hogy nincs első vagy második számú pilótája, a fiatal brit pedig komolyan vette ezt. Hamilton odatette magát, és mire Kanadába értek, megnyerte az első Forma–1-es versenyét. A magyar futamra már úgy érkeztek, hogy az újonc Hamilton két ponttal vezetett a rutinos Alonso előtt. És azt említettük már, hogy az időmérőkön is jobb volt? Vagyis Alonsónak volt oka arra, hogy érezze a nyomást. A Magyar Nagydíj szombati időmérőjén aztán a sportszerűség minden elemi szabályát félredobták.

Percről percre:

  • A Q3 elején Hamilton nem volt hajlandó maga elé engedni Alonsót, noha a csapaton belüli stratégiai megállapodás szerint ezt kellett volna tennie (Ennek azért volt jelentősége, mert így Alonso eggyel több kört tehetett meg az időmérő végén, és így könnyebb, tehát gyorsabb lehetett volna az autója. Ez még az úgynevezett üzemanyag-égetéses korszak volt, amikor az időmérő egy részében lényegében csak azért köröztek az autók a pályán, hogy fogyjon a benzinjük, és elérjék az ideális súlyt a gyors körhöz)
  • Hamilton azzal, hogy szembe ment az előre megbeszélt stratégiával, felborította Alonso terveit, ami érthető módon feldühítette a spanyolt.
  • A két autó a Q3 végén, a mindent eldöntő utolsó gyors kör előtt megérkezett az utolsó bokszkiállásra. Alonso állt be elsőként, megkapta a friss gumikat, majd a zöld jelzést is a tovább haladásra.
  • Alonso azonban nem mozdult. Hamilton pedig nem tudott besorolni utána a saját kerékcseréjére.
  • Eltelt egy másodperc, kettő, tíz. Pont annyi, amennyire Hamiltonnak szüksége lett volna ahhoz, hogy még a leintés előtt körbeérjen a pályán, és megkezdjen még egy gyors kört
  • Alonsóé lett így a legjobb idő és a pole pozíció, Hamiltonnak meg kellett elégednie a második hellyel
  • Nem sokkal az időmérő leintése után a versenybírók vizsgálatot indítottak, és felszólították a McLarent, hogy adja át a rádióforgalom felvételeit
  • Este 11-re született meg a döntés: Alonso öt rajthelyes büntetést kapott, így Hamilton indulhatott az első helyről. A McLarent pedig megfosztották a konstruktőri pontoktól

Hamilton simán megnyerte a 2007-es Magyar Nagydíjat, Alonso csak a negyedik helyet tudta megszerezni. A kapcsolata a McLarennel és a csapatfőnök Ron Dennisszel látszólag örökre megromlott. Mindeközben a sportág egyik legpatinásabb csapatát azzal vádolták meg, hogy hazudik. A brit sajtó széttépte Alonsót, a spanyolban pedig megszületett a felismerés, hogy a csapata hátba támadta.

A McLarennél ezek után már soha semmi nem volt ugyanolyan, mint előtte. A következő versenyeken fagyos volt a hangulat a csapatnál, a garázs két oldalán dolgozók kis túlzással nem is szóltak egymáshoz.

Alonso csak azért sem adja át a helyét
DB REUTERS- Pool / REUTERS-_Pool / DPA

Hamilton ezek után a világbajnoki cím komoly esélyesévé lépett elő, Dennis pedig már arról beszélt, hogy a McLarennek Alonso ELLEN kell versenyeznie. A világbajnoki címet végül a nevető harmadik, Kimi Raikkönen hozta el.

Bár három évre szerződtek, egy hónappal később Alonso és a McLaren útjai elváltak – látszólag örökre, valójában azonban csak 2015-ös visszatéréséig.

A történet főszereplői tíz évvel ezelőtt valószínűleg nehezen képzelték volna el, hogy mi lesz a felállás tíz évvel később. Fernando Alonso például visszatért a MacLarenhez, pont az a Dennis hívta vissza, akivel akkor a szakításig romlott a viszonyuk. A csapat viszont csak felvételeken nézheti vissza milyen volt, amikor még a világbajnoki címért harcoltak, néhány éve ugyanis a nagyon kínos hátsó sorokba férnek csak be. És ezt nem szépíti az sem, hog Dennis már nincs a McLarennél. A legjobb döntést viszont Hamilton hozta, átült a Mercedeshez, és most már a negyedik világbajnoki címéért van harcban.

Titokban kipróbálta a sóskúti akkufeldolgozót az Andrada: ömlött a fekete por

Titokban kipróbálta a sóskúti akkufeldolgozót az Andrada: ömlött a fekete por

Bár hivatalos próbaüzemről szó sem lehetett a szlovén Andrada akkuhulladék-hasznosító üzemében, a sóskúti telephelyen már tavaly nyáron bekapcsolták teszt jelleggel a nagy nehézségek árán összeszerelt gépsort. A birtokunkba került fotók és videók, valamint belső források elmondása alapján a próba eredménye totálisan eltér attól, mint amit a cég kezdettől ígér: a zárt és tiszta rendszer helyett ömlött a grafitot tartalmazó por az üzem gépeiből.