Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"8895e1e0-c6b4-4cfe-aacc-369ba1dfb8de","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"A hegedűművész újévi gáláján hívták a színpadra.","shortLead":"A hegedűművész újévi gáláján hívták a színpadra.","id":"20250106_Maga-Zoltan-Leslie-Mandoki-elismeres-galadij","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8895e1e0-c6b4-4cfe-aacc-369ba1dfb8de.jpg","index":0,"item":"dbb90e83-bd7f-4f9f-bd8f-7d4aa500cbf8","keywords":null,"link":"/kultura/20250106_Maga-Zoltan-Leslie-Mandoki-elismeres-galadij","timestamp":"2025. január. 06. 17:04","title":"Mága Zoltántól vehetett át díjat Leslie Mandoki","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b4dfd742-bccf-407d-9f6d-aa2e75a99a27","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Az Emmy-díjas operatőr szerint az idei első munkahét kezdete tökéletes alkalom a lemondások beadására, már ami a filmügyi kormánybiztost és a döntőbizottság tagjait illeti. ","shortLead":"Az Emmy-díjas operatőr szerint az idei első munkahét kezdete tökéletes alkalom a lemondások beadására, már ami...","id":"20250106_Rev-Marcell-operator-Nemzeti-Filmintezet-Magyar-Labdarugo-Szovetseg-fuggetlen-filmesek-allami-tamogatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b4dfd742-bccf-407d-9f6d-aa2e75a99a27.jpg","index":0,"item":"2b65df42-8ab8-4a6a-bbc0-f4c271cc5a64","keywords":null,"link":"/kultura/20250106_Rev-Marcell-operator-Nemzeti-Filmintezet-Magyar-Labdarugo-Szovetseg-fuggetlen-filmesek-allami-tamogatas","timestamp":"2025. január. 06. 13:28","title":"Rév Marcell: A Nemzeti Filmintézet lett az új Magyar Labdarúgó-szövetség","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d668c1c8-59b9-4415-a1ea-c265ba3438eb","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Markus Persson, a Minecraft megalkotója az X-en jelentette be, hogy jön a világ legkelendőbb játékának folytatása. Azt viszont már nem lehet majd Minecraftnak nevezni.","shortLead":"Markus Persson, a Minecraft megalkotója az X-en jelentette be, hogy jön a világ legkelendőbb játékának folytatása. Azt...","id":"20250106_minecraft-2-markus-persson-videojatek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d668c1c8-59b9-4415-a1ea-c265ba3438eb.jpg","index":0,"item":"7d19f285-18eb-4fea-959f-aadd40654642","keywords":null,"link":"/tudomany/20250106_minecraft-2-markus-persson-videojatek","timestamp":"2025. január. 06. 11:03","title":"Jön a Minecraft 2","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ba50bd17-a70e-4224-8264-cb8e6ac794ec","c_author":"HVG","category":"360","description":"A paradicsomtermesztés egyik legnagyobb kihívása, hogy kompromisszumot kell kötni az íz és a termelékenység között, ugyanis az édesebb és így jobb ízű paradicsomhoz általában alacsonyabb termésátlag tartozik.","shortLead":"A paradicsomtermesztés egyik legnagyobb kihívása, hogy kompromisszumot kell kötni az íz és a termelékenység között...","id":"20250106_hvg-edesebb-paradicsom-termeshozam-genmodositas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ba50bd17-a70e-4224-8264-cb8e6ac794ec.jpg","index":0,"item":"71fe011d-e8af-4b30-8062-282c783edb10","keywords":null,"link":"/360/20250106_hvg-edesebb-paradicsom-termeshozam-genmodositas","timestamp":"2025. január. 06. 12:15","title":"Így lesz 30 százalékkal édesebb a paradicsom úgy, hogy közben sok terem belőle","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6f10cb7e-598c-4368-b4e5-84f6133bb2c5","c_author":"hvg.hu","category":"hvgkonyvek","description":"Az olasz famíliában, Amerikában felnőtt színész és gasztronómus, Stanley Tucci egyik kedvenc levese a csülkös borsóleves. Íme egy recept a Tucci asztalnál című könyvből.","shortLead":"Az olasz famíliában, Amerikában felnőtt színész és gasztronómus, Stanley Tucci egyik kedvenc levese a csülkös...","id":"20250105_Kivancsi-hogy-kesziti-Stanley-Tucci-a-csulkos-borsolevest","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6f10cb7e-598c-4368-b4e5-84f6133bb2c5.jpg","index":0,"item":"55501ce4-324a-487c-9991-5eb53c9f1dbd","keywords":null,"link":"/hvgkonyvek/20250105_Kivancsi-hogy-kesziti-Stanley-Tucci-a-csulkos-borsolevest","timestamp":"2025. január. 05. 19:15","title":"Kíváncsi, hogy készíti Stanley Tucci a csülkös borsólevest? Íme a színész receptje!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"78ce22f7-d711-4c16-965f-92467fbf6a61","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A károk is jelentősek, a régióban az áram- és vízellátás is szünetel.","shortLead":"A károk is jelentősek, a régióban az áram- és vízellátás is szünetel.","id":"20250107_foldrenges-kina-tibet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/78ce22f7-d711-4c16-965f-92467fbf6a61.jpg","index":0,"item":"4912f109-3078-43f5-96e6-ced8222b9b64","keywords":null,"link":"/vilag/20250107_foldrenges-kina-tibet","timestamp":"2025. január. 07. 06:48","title":"Nagy erejű földrengés rázta meg Tibetet, sokan meghaltak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"42c1a96d-c3c2-4e1d-9ad2-d96481cf1bb4","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Duplájára nő az adatátvitel sebessége a HDMI 2.2-vel, ami a kép- és hangminőségben is érezteti majd a hatását. Ehhez azonban új tévé és kábel is kell majd, de egy kicsit még várni kell a megjelenésükre.","shortLead":"Duplájára nő az adatátvitel sebessége a HDMI 2.2-vel, ami a kép- és hangminőségben is érezteti majd a hatását. Ehhez...","id":"20250107_uj-hdmi-2-2-szabvany-bemutatas-csatlakozo-kabel-ces-2025-kepatvitel-hangatvitel-96-gbps","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/42c1a96d-c3c2-4e1d-9ad2-d96481cf1bb4.jpg","index":0,"item":"401c6a4c-5b6d-461d-96b9-a0c29f5bed98","keywords":null,"link":"/tudomany/20250107_uj-hdmi-2-2-szabvany-bemutatas-csatlakozo-kabel-ces-2025-kepatvitel-hangatvitel-96-gbps","timestamp":"2025. január. 07. 09:03","title":"Új kábel kell majd a tévékhez: bemutatkozott a HDMI 2.2, hatalmas előrelépést hoz az új szabvány","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6d2a680e-8d07-48db-b7fc-b31beffe09dd","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A felfrissített Genesis GV60 műszerfalát egy hatalmas méretű, 27 colos képátlójú kijelző uralja.","shortLead":"A felfrissített Genesis GV60 műszerfalát egy hatalmas méretű, 27 colos képátlójú kijelző uralja.","id":"20250106_megujult-a-hyundai-premium-villanyautoja-genesis-gv60","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6d2a680e-8d07-48db-b7fc-b31beffe09dd.jpg","index":0,"item":"d3962ed6-a1eb-48c3-af6c-69f9b55ce347","keywords":null,"link":"/cegauto/20250106_megujult-a-hyundai-premium-villanyautoja-genesis-gv60","timestamp":"2025. január. 06. 07:59","title":"Megújult a Hyundai prémium villanyautója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Hol tart ma Japán: reménytelen fiatalok, lerombolt városok
szerző:
Bari Máriusz
Tetszett a cikk?
Idén nyolcadszor rendezték meg a világ legnagyobb japán filmművészeti rendezvényét - Frankfurtban. Az európai premiereket is felvonultató Nippon Connection fesztivállal egyidőben azt fejtegeti egy Majna-parti kiállítás, hogy élőlénynek tekinthető-e egy város és miért is kedveli annyira a pusztulást a japán popkultúra.
Az idei legjobb japán játékfilm
A Bankhaus Metzler által felajánlott 2000 eurós Euro Nippon Cinema Award közönségdíjat Yousuke Fujita Zenzen daijobu (Fine, totally fine) című komédiája nyerte, amelynek főszereplője a világ legrémisztőbb kísértetházát akarja felépíteni.
A 2000 óta évente megrendezett frankfurti Nippon Connection a világ legnagyobb japán filmművészeti eseményének számít, tovább erősítve a német nyelvterületeken tapasztalható hatalmas érdeklődést az ázsiai (pop)kultúra iránt. A rendezvény az új mozifilmek, animációs és kísérleti rövidfilmek, valamint a hatvanas-hetvenes évek rajzfilmjei mellett a program számos kulturális betéttel lett feldúsítva: a japán teaceremónia, karaoke-bár és shiatsu masszázsterem mellett hangzott el például előadás a jakuzák teljes testét beborító tetoválások hagyományairól és a szaké előállításáról is.
Az idén bemutatott közel 150 filmet három szekcióra tagolva tekinthették meg az érdeklődők: a NIPPON CINEMA alá az elmúlt év új mozifilmjei kerültek, a NIPPON DIGITAL szekcióban legalább legalább annyira voltak láthatóak a mindennapi japán valóságra koncentráló független filmes alkotások, mint számítógépes vagy stop-motion animációs rövidfilmek, a NIPPON RETRO pedig a mai animációs filmekre hatást gyakorolt korai alkotók munkáit mutatta be. A rendezvény híres prominens vendégeinek listájáról is, akik a bemutatott filmeket prezentálják, illetve szerepelnek moderált kerekasztal-beszélgetéseken: míg korábban olyan nagy nevek szerepeltek a listán, mint Kaori Momoi, Shinya Tsukamoto vagy Ryuichi Hiroki, idén inkább az Európában kevésbé ismert nevek voltak terítéken. A fesztivál nyolcadik etapja azért is jelentős, mert idén először költöztetik át a rendezvény bizonyos elemeit Berlinbe, Barcelonába, Lipcsébe és New Yorkba további bemutatásra.
Külön említést érdemel a Németországban debütált APPLESEED: EX MACHINA. A tudományos-fantasztikus animék egyik legújabb sikervárományosa a zsáner klasszikus kérdéseit teszi fel újra: elérhető-e a világbéke, ha a különálló emberi tudatokat egy globális elmévé kapcsoljuk össze, illetve hogyan mérhetőek össze klónok tulajdonságai ugyanabban a helyzetben - a meglehetősen tudományos kérdés szürreális párkapcsolatba ágyazva kap igen emberi választ. A film a 2004-ben nagy sikert aratott Appleseed folytatása (amely a science-fiction rajongók egyik kedvenc rajzolójának, Masamune Shirow-nak megegyező című mangáján alapul), producerei között pedig a hong kongi akciófilmek legpazarabb akciójelenteiért felelős kulcsfigurája, John Woo is megtalálható.
Dainipponjin: manapság már sanyarú a szuperhősök élete
Számos CG-betétet tartalmaz a fesztivál egyik legjobb komédiája, a Matsumoto Hitoshi által rendezett DAINIPPONJIN is. A Downtown komikusduó egyik tagja által fémjelzett film gyakorlatilag a szórakoztatóipar egyik igen ismert műfaját, a Godzillához hasonló óriásszörnyek csatáit megörökítő kaiju-filmeket parodizálja (a film YouTube-on is megtalálható fináléja ennek igen erős példája, bár ez igazából csak a film végignézése esetén fejti ki a kívánt hatást). A film egyediségét és minőségét azonban mégis a dokumentarista jelleg adja: hogyan él jelenleg a japán társadalomban egy egyre jobban lecsúszó és egyre érdektelenebb szuperhős-dinasztia aktív tagja, hogyan küzd meg családi problémáival és miként próbál meg eközben pénzügyileg is sikeres lenni. A Tokiót megtámadó szörnyekkel vívott csatákat a tévécsatornák is közvetítik, a főszereplő Daisatou ügynöke pedig egyre-másra helyezteti el a kamerák szempontjából stratégiailag fontos helyekre a minél kedvezőbb áron megvehető támogatói logókat. A film gyakorlatilag pont vizsgálódásával adja a legjobb társadalomkritikát a tipikus kisemberről: aki a japán utalásokat nem érti, feltehetőleg inkább sanyarú és bizarr életképnek tekintheti a filmet. (Hasonló utalásokban bővelkedik a NEGADON: THE MONSTER FROM MARS is, amely a hatvanas évek Godzilla-filmjeit ötvözi a legújabb CG-megoldásokkal is.)
The Virgin Wildsides: szobájuk a világ
Számos független film reflektál a mai japán fiatalok kilátástalanságára és számkivetettségére is. A Tetsuaki Matsue által rendezett THE VIRGIN WILDSIDES és Hiroki Iwabuchi A PERMANENT PART-TIMER IN DISTRESS c. filmje megrázó képet fest a reménykedésbe és kényszermegoldásokba belekövült tinédzserek világáról. Betekintést nyerhetünk a japán részmunkaidősök életébe (Iwabuchi filmje szerint a japán gazdaság egyharmada dolgozik így), illetve a szobájukba bezárkózó, a társadalomtól izolált fanatikus otakuk világába is: a Virgin Wildsides-ben bemutatkozó fiatal gyakorltilag azért dolgozik egy szemétzúzó üzemben, hogy a szeméttelepekről kiválogatott újságokból fiatal lányok képeit ragasztgathassa egy füzetbe.
Lerombolandó új épületek (Oldaltörés)
A Majna mentén mindeközben nemcsak a Filmmúzeum által felkarolt NIPPON RETRO érinti a japán popkultúrát - a közvetlenül mellette lévő Német Építészeti Múzeumban a japán képregények és rajzfilmek, valamint a modernkori építészet összefüggéseit taglalja egy rövid, de annál velősebb kiállítás.
A felvonultatott tervrajzok és futurisztikus koncepciók jó része a hatvanas évek Japánjáig követhető vissza. Ahogyan a magyarázatokból kiderül, a nyolcvanas évektől virágzó sci-fi képregények hatalmas metropoliszai a metabolista mozgalom elképzeléseiből merítenek.
A mozgalom nevét adó Metabolism egy brossúra címe volt, az anyagot egy építészekből, tervezőkből és építészelméleti szakértőkből álló csoport publikálta az 1960-as tokiói World Design Conference alkalmából. A csoport előszeretettel alapozott a korabeli megaépületekre és metropoliszokra (a világháború utáni építészeti és város-újjáépítési trendekre adott válaszreakcióként), ezekben látták ugyanis a társadalmi fejlődés megtestesülését. A popkultúrával együtt felnövő építészek globális, országoktól független struktúrákat alkottak, szerintük a városok önregeneráló organizmusok, amelyekbe tetszés szerint lehet integrálni újabb és újabb elemeket. A városokban így gyakorlatilag az élőlényekhez hasonló biológiai ciklus figyelhető meg, ez pedig rávetíthető a folyamatos társadalmi váltakozásra is.
A mangákban az utópikus városok nemcsak ismerős városi környezetet teremtenek az olvasók számára, hanem erős atmoszférikus hatást is keltenek: Arata Isozaki, Kenzo Tange vagy Kisho Nariaki Kurokawa munkáit nemcsak átveszik, hanem tovább is fejlesztik a sci-fi történetek rajzolói. Mivel a városok a főhős élőhelyét mutatják be, az ábrázolások önkéntelenül vázolnak fel teljes társadalmi struktúrákat is: a képregény olvasói számára így a felvonultatott koncepciók teljes városok, nem csupán az építészek tervei.
Miért jó a pusztítás?
A legjelentősebb elpusztított japán metropoliszok
Neo Tokyo (Katsuhiro Otomo: Akira, 1982) - Olympia (Masamune Shirow: Appleseed, 1985) - Mega Tokyo 2040 (Hiroki Hayashi: Bubblegum Crisis, 1987) - New Port City (Masamune Shirow: Ghost in the Shell, 1989) - Zalem (Yukito Kishiro: Battle Angel Alita, 1991) - Tokyo (Clamp: X - 1999, 1992) - Tokyo 3 (Neon Genesis Evangelion, 1995)
Sokak szerint a japán popkultúrában látható, az európai szem által érthetetlen pusztítás-imádat a világháborús traumából fakad. A magyarázat azonban a japán psziché más pontjain is kereshető. Az a tempó, amellyel a japánok a mangákat olvassák, egyben vissza is tükrözi a japán városképre olyannyira jellemző változási sebességet és ciklust. Az épületek folyamatosan változnak, versengenek egymással a négyzetméterekért, folyamatosan bomlanak le és épülnek újra - ez a jelenség pedig még most sem változott, pedig egyre-másra jelennek meg a jobb minőségű és hosszabb élettartamot biztosító építészeti megoldások és alapanyagok.
A technológiai fejlődés náluk egyenlő magával a fejlődéssel - ennek köszönhetően születik számos mozgóépületes koncepció és áll a hit, hogy földrengéstől és cunamiktól függetlenül is képesek óriási épületeket alkotni. A jövőépítészeti megoldások azonban - hasonlóan a modernkori épületekhez - magukban hordozzák a névtelenséget, arctalanságot és személytelenséget: feltehetően emiatt is szenvedik el a városok olyan gyakran a totális pusztulást.
A képregények után már a könyvek is egyre nagyobb teret hódítanak a japán mobilhasználók körében. A New York Times által megszerzett 2007 decemberi bestseller-összesítésből kiderült, a tavalyi év legfogyasztottabb regényei közül ötöt telefonon írtak, mobilos közönségnek. A közvélemény a hagyományos irodalom halálát emlegeti.
Olyan hordozható robotruhát mutatott be japán kutatók egy csoportja, amellyel megnövelhető a farmerek fizikai teljesítőképessége. A megoldás igencsak aktuális abban a mezőgazdasági rendszerben, ahol egyre idősebb gazdák dolgoznak - derült ki a Sankei hírügynökség anyagából.
Állatok vesznek maguknak jegyet a vonatra, a farmerek robotruhával szedik a retket, a virtuális robotok megtapinthatóak, valamint emberméretű babákat mászatnak le tornyokból: ilyen most az élet Japánban. A YouTube videóiból válogattunk.