Megtartották a hidrogénes autók első versenyét

Most hétvégén rendezték Rotterdamban a világ első, nemzetközi, hidrogénhajtású autók számára rendezett versenyét.

  • hvg.hu hvg.hu
Megtartották a hidrogénes autók első versenyét

Célegyenesben a hidrogénmeghajtás
© BBC
A BBC értesülései szerint a Formula Zero nevet viselő összecsapás során öt ország – Hollandia, Spanyolország, Belgium, Nagy-Britannia, Egyesült Államok - csapatai mérték össze mérnöki és vezetői tudásukat egy gokartverseny keretein belül.

Mindegyik csapat járművét egy kereskedelmi forgalomban kapható üzemanyagcella hajtotta, amelyben hidrogén szolgáltatta az elektromosságot. A versenyt végül a holland csapat nyerte, míg a leggyorsabb kört a spanyol gokart tette meg.

A Formula Zero-t Godert van Hardenbroek és Eelco Rietveld alapította, s a kezdeményezést máris elismerte a Nemzetközi Autósport Szövetség, az FIA (Fédération Internationale de l’Automobile).

A bajnokság során több eseményen is próbára tették a versenyzőket, s rendhagyó módon nem az első, hanem a nulladik hely jelentette a dobogó legfelső fokát. Az egyik feladat egy spirnt verseny volt, amelyet az EuplatecH2 nevű spanyol csapat nyert 36 másodperces köridővel. Ezt követte a tartósságot vizsgáló endurance futam, amelyet a holland Delft egyetem Greenchoice Forze nevű alakulata nyert meg, akik az összetettben is az élen zártak. A harmadik a londoni Imperial College Imperial Racing Green nevű csapata lett, akik az értékelés szerint a legmegbízhatóbbnak bizonyuló gokarttal álltak rajthoz.

„Tíz éven belül a autó-, és motorsport-iparnak drasztikusan csökkentenie kell a károsanyag-kibocsátását, különben nem maradhat fenn a jelenlegi formájában” – nyilatkozta az Imperial csapat vezetője, Greg Offer. „Azok a csapatok, amelyek már hamar elkezdik használni az új technológiákat, hatalmas előnyre tehetnek szert.”

Offer szerint a versenyek továbbra is izgalmasak lesznek majd, a környezetbarát hajtóanyagok ugyanis nem jelentenek hátrányt a teljesítmény szempontjából.

„Egy robbanómotor esetében el kell érni legalább a 3-4000-es fordulatszámot a megfelelő teljesítményhez” – tette hozzá. „Egy elektromotornál ez a teljesítmény adott, vagyis jóval hatékonyabb ez a fajta meghajtás.”

Az iparági szakértők szerint a Formula Zero járművek először a Forma-3-as versenyautók méretét érhetik el, majd akár ennél nagyobb géposztályokat is meghódíthatnak a hidrogénhajtású motorok. A Formula Zero versenysorozatának következő futamát márciusban rendezik az Egyesült Államokban. A jövő évben a versenynaptárba ezen kívül három további helyszín és időpont is bekerül majd.

Gárdos Péter író-rendező: „A Kádár-rendszer kedélyes borzadály volt, a mostani pedig hideglelős borzalom”

Gárdos Péter író-rendező: „A Kádár-rendszer kedélyes borzadály volt, a mostani pedig hideglelős borzalom”

„Olyannyira rímelnek egymással az ifjúkori élményeim és a mai benyomásaim, hogy azt éreztem, ha 1971–1972-ről írok, akkor az olvasó talán ráismer, hogy ugyanez történik most, csak jóval nagyiparibb módszerekkel vernek át minket” – mondja a 77 éves, tíz éve még sikeres filmrendező, aki azóta pályát módosított. A Hamisítók című hatodik regénye az 1970-es évek kommunikációs trükkjeit és ügynökügyeit eleveníti fel.