szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Most hétvégén rendezték Rotterdamban a világ első, nemzetközi, hidrogénhajtású autók számára rendezett versenyét.

Célegyenesben a hidrogénmeghajtás
© BBC
A BBC értesülései szerint a Formula Zero nevet viselő összecsapás során öt ország – Hollandia, Spanyolország, Belgium, Nagy-Britannia, Egyesült Államok - csapatai mérték össze mérnöki és vezetői tudásukat egy gokartverseny keretein belül.

Mindegyik csapat járművét egy kereskedelmi forgalomban kapható üzemanyagcella hajtotta, amelyben hidrogén szolgáltatta az elektromosságot. A versenyt végül a holland csapat nyerte, míg a leggyorsabb kört a spanyol gokart tette meg.

A Formula Zero-t Godert van Hardenbroek és Eelco Rietveld alapította, s a kezdeményezést máris elismerte a Nemzetközi Autósport Szövetség, az FIA (Fédération Internationale de l’Automobile).

A bajnokság során több eseményen is próbára tették a versenyzőket, s rendhagyó módon nem az első, hanem a nulladik hely jelentette a dobogó legfelső fokát. Az egyik feladat egy spirnt verseny volt, amelyet az EuplatecH2 nevű spanyol csapat nyert 36 másodperces köridővel. Ezt követte a tartósságot vizsgáló endurance futam, amelyet a holland Delft egyetem Greenchoice Forze nevű alakulata nyert meg, akik az összetettben is az élen zártak. A harmadik a londoni Imperial College Imperial Racing Green nevű csapata lett, akik az értékelés szerint a legmegbízhatóbbnak bizonyuló gokarttal álltak rajthoz.

„Tíz éven belül a autó-, és motorsport-iparnak drasztikusan csökkentenie kell a károsanyag-kibocsátását, különben nem maradhat fenn a jelenlegi formájában” – nyilatkozta az Imperial csapat vezetője, Greg Offer. „Azok a csapatok, amelyek már hamar elkezdik használni az új technológiákat, hatalmas előnyre tehetnek szert.”

Offer szerint a versenyek továbbra is izgalmasak lesznek majd, a környezetbarát hajtóanyagok ugyanis nem jelentenek hátrányt a teljesítmény szempontjából.

„Egy robbanómotor esetében el kell érni legalább a 3-4000-es fordulatszámot a megfelelő teljesítményhez” – tette hozzá. „Egy elektromotornál ez a teljesítmény adott, vagyis jóval hatékonyabb ez a fajta meghajtás.”

Az iparági szakértők szerint a Formula Zero járművek először a Forma-3-as versenyautók méretét érhetik el, majd akár ennél nagyobb géposztályokat is meghódíthatnak a hidrogénhajtású motorok. A Formula Zero versenysorozatának következő futamát márciusban rendezik az Egyesült Államokban. A jövő évben a versenynaptárba ezen kívül három további helyszín és időpont is bekerül majd.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Tech

Hidrogénautót tesztel az Európai Parlament elnöke

Hans-Gert Pöttering, a szén-dioxid-kibocsátás csökkentését állhatatosan szorgalmazó Európai Parlament elnöke is csatlakozott azon politikusokhoz és hírességekhez, akik tesztelik a BMW Hydrogen 7 típusú, hidrogénhajtású limuzinját, amely a gyártó szerint a világ első, sorozatgyártásra alkalmas hidrogénhajtású autója.

MTI Tech

Több mint 500 kilométer egy tank hidrogénnel

A hidrogéncellás gépkocsik egy tankolással több, mint 500 kilométert is megtehetnek, ami egy új tárolási eljárásnak köszönhető. Az új eljárás még kísérleti stádiumban van, ennek ellenére brit kutatók szerint tíz év múlva már sorozatban gyárthatják ezeket a kocsikat - írja a Der Spiegel című német hetilap online kiadása.

Autó

Hidrogénautó-gyártók versenye

Több nagy autógyártónál is készülnek már kis szériában hidrogénhajtású autók, ám a vízgőzt kipufogó négykerekűek még drágák, és tankolni sem könnyű velük.