szerző:
Hajdók Dávid
Tetszett a cikk?

Mindenki jól jár: a felhasználó olcsóbban vásárol, a kereskedő potenciális visszatérő vásárlókat és ismertséget szerez, az üzemeltető pedig busás jutalékot kap. A magyar weben gombamód szaporodnak a közösségi vásárló oldalak.

Senki nem titkolja: az amerikai Groupon találta ki azt az üzleti modellt, amelyet másol szinte mindenki a piacon. De minek is térnének le a járt útról, amikor az biztos nyereséget hoz. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint a Groupon példája, amely ősszel nem adta magát, és ellenállt a Google 6 milliárd dolláros felvásárlási ajánlatának. Közben természetesen a Google is elindította a saját Groupon-klónját (Offers) és hasonlóan lépett a Facebook is (Deals). Látható, hogy a Groupon nagy ellenszélben marad talpon az amerikai piacon, és tovább terjeszkedik. 

A hazai szereplők sem titkolják: tartanak a Groupon érkezésétől, és próbálnak addig megerősödni, amíg a nagy vetélytárs le nem tarol mindent. A terjeszkedés Magyarországon elsősorban a vidéki városok lefedését jelenti.

A közösség a kulcs

A hazai oldalak üzemeltetői szerint az elsődleges cél az oldalhoz tartozó közösség kiépítése. Ennek megfelelően a legtöbb közösségi vásárló oldalon az üzemeltetők egyedileg, saját névvel és telefonszámot kiírva foglalkoznak az ügyfelek esetleges problémáival. Mivel a legtöbb oldalon a kommentelés Facebook-profillal működik, az üzemeltetőknek elemi érdekük, hogy a felhasználóik elégedettek legyenek. A meg nem oldott problémáik ugyanis - a közösségi oldal nyilvánosságát kihasználva - könnyen az adott oldal rossz hírét kelthetik. Éppen ezért az üzemeltetők nagyon vigyáznak arra, hogy ne kerüljön homok a gépezetbe: a kereskedőket, szolgáltatókat többkörös szűrőn keresztül tesztelik.

Groupon: talán hamarosan érkezik a legnagyobb külföldi rivális

A Groupon-modell

A rendszer lelke a közösség, illetve az üzemeltető, aki megfelelően méri fel közössége igényeit. A kuponos oldalak felhasználói a felmérések szerint általában 18-35 év közötti, nagyvárosban élő, magas iskolai végzettségű, jól kereső hölgyek.

A Groupon modellje szerint az üzemeltető keresi meg a kereskedőt, illetve a szolgáltatót, hogy tegyen ajánlatot az oldalán keresztül. Példánk legyen ezúttal egy szépségszalon, amely a 8000 forintos műkörömépítést kevesebb mint fél áron, 3800 forintért vállalja. Az üzemeltető garantálja, hogy az ajánlat érvényességi ideje alatt (mondjuk, egy hétig) 15 vásárlót mindenképpen hoz a kozmetikának. Ugyanakkor - a nagy anyagi veszteség elkerülése érdekében - lehetséges egy másik ellensúlyt is a szerződésbe építeni: vagyis maximalizálni (mondjuk, 500 főben) a vásárlók számát.

[[ Oldaltörés (A Groupon-modell) ]]

Ha a felhasználónak tetszik az ajánlat, akkor ezt jelzi az üzemeltető oldalán, megrendeli a szolgáltatást. Átutalással kifizeti a szolgáltatás árát az oldal üzemeltetőjének, majd kap egy egy kinyomtatható kupont, amellyel a megadott érvényességi időn belül igénybe veheti az adott szolgáltatást – ez esetben műkörömépítést. A kezelésért a kozmetikában már nem kell fizetni, hiszen az árat már átutaltuk a kuponos oldal üzemeltetőjének. Költség csak akkor van, ha egyéb szolgáltatást is igénybe veszünk a helyszínen.

A Bónusz Brigád ajánlata - újabban utazni is lehet

Az általunk kifizetett árat a kuponos oldal üzemeltetője a megfelelő százalékú jutalék levonása után eljuttatja a kereskedőnek, szolgáltatónak (példánkban a szépségszalonnak), és átadja a felhasználható kuponok egyedi azonosító számait is.

A felhasználó egyértelműen jól jár, hiszen kevesebb mint fél áron vett igénybe egy számára fontos szolgáltatást. A kereskedő, szolgáltató jól jár, mert hirtelen sok vevőre tesz szert, akik elképzelhető, hogy mást is vásárolnak, más szolgáltatást is igénybe vesznek, illetve – nem utolsó sorban – jól ellenőrizhető megtérülésű hirdetéshez jut. Végül pedig jól jár a szolgáltató, hiszen megkapja a jutalékát.

Kupon Világ - a fogfehérítés sztár-ajánlat
A kivétel
A veddvelem.hu oldal más üzleti modell szerint működik. Itt nem a szerkesztők kutatják fel a kereskedőket, hanem az üzletek a kereskedők és a felhasználók egymásra találásából jönnek létre. Jellemzően a kereskedők által indított akciók a sikeresek, leginkább a hazánkban nem kapható áruk esetében.

 

A piac szereplőinek véleménye szerint Magyarország még csak ismerkedik a közösségi vásárlás lehetőségével, ezen belül is leginkább a nagyvárosokban kínálnak akciókat az üzemeltetők. A legnépszerűbb magyar oldala Bónusz Brigád (bonuszbrigad.hu), és a Kupon Világ (kuponvilag.hu), de rajtuk kívül számos kisebb oldal is létezik. A happyfaces.hu vagy a mindenkupon.hu aggregátor oldalak lehetőséget kínálnak, hogy áttekintsük a hazai oldalak ajánlatait.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!