Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"af83c1b5-6988-4a62-8721-95516e25a4fe","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Putyin ismét sikeresen vert éket Európa és Amerika közé. Putyin és Zelenszkij nem azért terjesztette elő a maga javaslatát, mert lát esélyt a megegyezésre. Trump tárgyalási stratégiája szomorújáték. Ha egy szuperhatalmat irányítasz, nem ignorálhatod a világot. Trump a vámháborús romhalmaz tetején ünnepli saját magát. Témák és vélemények a világsajtóból.","shortLead":"Putyin ismét sikeresen vert éket Európa és Amerika közé. Putyin és Zelenszkij nem azért terjesztette elő a maga...","id":"20250513_Nemzetkozi-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/af83c1b5-6988-4a62-8721-95516e25a4fe.jpg","index":0,"item":"8d3f8e2b-1df4-4546-b7c0-4d7dc5eca4ad","keywords":null,"link":"/360/20250513_Nemzetkozi-lapszemle","timestamp":"2025. május. 13. 10:44","title":"Putyin az orránál fogva vezeti Trumpot; Trump még mindig beveszi, hogy Putyin ártatlan – a világsajtó készül az ukrán–orosz béketárgyalásra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3daee131-710a-46dd-ae2b-dee6b543c895","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A kisfiú anyja szerint senki nem törli ki gyereke fejéből azt, amit az edző mondott neki.","shortLead":"A kisfiú anyja szerint senki nem törli ki gyereke fejéből azt, amit az edző mondott neki.","id":"20250513_karateedzo-gyerekbantalmazas-birosagi-targyalas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3daee131-710a-46dd-ae2b-dee6b543c895.jpg","index":0,"item":"b6e07394-67d7-49eb-84a7-5cbae3507458","keywords":null,"link":"/itthon/20250513_karateedzo-gyerekbantalmazas-birosagi-targyalas","timestamp":"2025. május. 13. 20:23","title":"A bíróságon felolvasott vallomásában bocsánatot kért a gyereket felrúgó karateedző","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7f7fbf1d-2207-4491-b886-6910e588d6f7","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A közel 650 lóerős szörnyeteg értéke bőven meghaladja az 1 milliárd forintot.","shortLead":"A közel 650 lóerős szörnyeteg értéke bőven meghaladja az 1 milliárd forintot.","id":"20250513_a-normal-ferrari-f40-nel-sokkal-durvabb-verseny-verziot-kinalnak-eladasra","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7f7fbf1d-2207-4491-b886-6910e588d6f7.jpg","index":0,"item":"cbba6ab0-3e97-4dfc-99f3-7d8b399e19a7","keywords":null,"link":"/cegauto/20250513_a-normal-ferrari-f40-nel-sokkal-durvabb-verseny-verziot-kinalnak-eladasra","timestamp":"2025. május. 13. 06:41","title":"A normál Ferrari F40-nél sokkal durvább verseny verziót kínálnak eladásra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dc2b1cca-1bed-4aec-829c-9ed4b4ef7ab4","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Bolla Tibor Balin is járhatott „Nagymesterrel”.","shortLead":"Bolla Tibor Balin is járhatott „Nagymesterrel”.","id":"20250512_bkv-bolla-tibor-nagymester-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dc2b1cca-1bed-4aec-829c-9ed4b4ef7ab4.jpg","index":0,"item":"39dab059-48e4-4435-9683-3bb656581449","keywords":null,"link":"/itthon/20250512_bkv-bolla-tibor-nagymester-ebx","timestamp":"2025. május. 12. 07:41","title":"444: Fotók bizonyítják, hogy a BKV vezérigazgatója jó kapcsolatban volt a vállalatot lehúzó bűnbanda vezérével","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"760ecef5-d0d6-48fb-b335-6af1c638b1f4","c_author":"MTI","category":"itthon","description":"Az első fokú ítéletet az ügyészség és a vádlott, illetve ügyvédje sem fogadta el.","shortLead":"Az első fokú ítéletet az ügyészség és a vádlott, illetve ügyvédje sem fogadta el.","id":"20250513_csalo-itelet-Magyarorszag-Dominika","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/760ecef5-d0d6-48fb-b335-6af1c638b1f4.jpg","index":0,"item":"fc66c0d1-cf07-4873-a9b2-73ce1a6cf0d1","keywords":null,"link":"/itthon/20250513_csalo-itelet-Magyarorszag-Dominika","timestamp":"2025. május. 13. 15:29","title":"Nyolc év börtönt kapott T. Alex, aki Dominikáról irányította a milliárdos magyarországi ingatlancsalásait","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c41a000f-e2d9-4f77-b159-1c269b802078","c_author":"Rácz József","category":"360","description":"Minden társadalomnak el kell döntenie, hogy a szigor vagy a segítés útját választja – Magyarország a drogfogyasztás büntetése mellett döntött, a gyógyítás helyett a szenvedés útját választotta. Milyen hatásai vannak a kriminalizációnak, és milyen eredményeket értek el azok az országok, amelyek a szerhasználatot nem rendészeti, hanem közegészségügyi problémaként kezelik? Rácz József pszichiáter, addiktológiai szakértő, egyetemi tanár, az MTA doktorának írása.","shortLead":"Minden társadalomnak el kell döntenie, hogy a szigor vagy a segítés útját választja – Magyarország a drogfogyasztás...","id":"20250513_racz-jozsef-pszichiater-drogtorveny-velemeny-kriminalizacio-fogyasztok-gyogyitas-borton-melyszegenyseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c41a000f-e2d9-4f77-b159-1c269b802078.jpg","index":0,"item":"bfee330b-7e3d-4f0b-aa0a-23d26cb3f908","keywords":null,"link":"/360/20250513_racz-jozsef-pszichiater-drogtorveny-velemeny-kriminalizacio-fogyasztok-gyogyitas-borton-melyszegenyseg","timestamp":"2025. május. 13. 14:10","title":"Rácz József pszichiáter: Ember helyett semmirekellő – amilyen az ország, olyan a drogtörvénye","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2da09c2d-9f88-4830-984c-755d152667a3","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Amerikai kutatók a gépi látás segítsége nélkül dolgozó rendszert fejlesztettek ki, ami képes felismerni a tárgyak tulajdonságait anélkül, hogy arról bármilyen vizuális információja lenne.","shortLead":"Amerikai kutatók a gépi látás segítsége nélkül dolgozó rendszert fejlesztettek ki, ami képes felismerni a tárgyak...","id":"20250512_targy-felismerese-robot-doboz-szenzor-mozgas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2da09c2d-9f88-4830-984c-755d152667a3.jpg","index":0,"item":"c60d3070-75b3-4cb7-b2cc-bf627a1fafce","keywords":null,"link":"/tudomany/20250512_targy-felismerese-robot-doboz-szenzor-mozgas","timestamp":"2025. május. 12. 16:03","title":"Csak megrázza a dobozt a robot, és máris megmondja, milyen tárgy lehet benne","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"15fb6818-e3ca-4bec-9279-52adfb5305c1","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Abdullah Öcalan szabadságáért cserébe Recep Tayyip Erdogan kiegyezhet a több évtizede fegyveres harcot folytató kurdokkal.","shortLead":"Abdullah Öcalan szabadságáért cserébe Recep Tayyip Erdogan kiegyezhet a több évtizede fegyveres harcot folytató...","id":"20250512_feloszlik-a-kurdisztani-munkaspart","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/15fb6818-e3ca-4bec-9279-52adfb5305c1.jpg","index":0,"item":"2b88565e-ca27-4a3b-b411-c1e13468fcca","keywords":null,"link":"/vilag/20250512_feloszlik-a-kurdisztani-munkaspart","timestamp":"2025. május. 12. 10:27","title":"A Kurdisztáni Munkáspárt bejelentette a feloszlását","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Rendkívüli politikai csatározások közepette, a miniszterelnök távollétében adták át 1876-ban a második állandó hidat a Duna pesti szakaszán. Az elsőt még Haynau avatta fel, a másodikat, a Margit hidat viszont egy mára elfeledett közlekedési miniszter.
Több mint 135 évvel ezelőtt, 1876. április 30-án avatták fel Budapest második állandó hídját, a Margit hidat. Ez az átkelőhely valamivel kevésbé lehangoló körülmények között nyílt meg, mint az első. A Lánchidat ugyanis az osztrák rémuralom idején maga Haynau, az aradi vértanúk kivégeztetője avatta fel 1849. november 20-án – a levert szabadságharc után pár hónappal.
Ehhez képest 27 évvel később, a Margit híd avatásakor „csak” a dunai árvíz és a magyar kormány lemondása zavarta itthon az általános közhangulatot. Ezek közül az árvíz levonult, a magyar kormány pedig maradt a helyén, hiszen az egy évvel korábban hatalomra került Tisza Kálmán és „cabinetjének” nem nagyon volt alternatívája Magyarországon.
Zavaros politikai helyzet
Megírta ezt a Pesti Napló is, amely 1876. április 30-án, a hídavatás napján így tudósított az akkori nagypolitikai eseményekről: „A válság vége felé közeledik. A kérdés vajjon a Tisza-cabinet lemondásához ragaszkodik, s a király a demissiót elfogadja-e, választ kap legközelebb. A mai tőzsde, bécsi hírekre, már megadta a választ; ’a kiegyezés megvan’ (…) Hogy a Tisza-cabinet lemondásának idehaza semmi ratiója nincs, azt felesleges bizonyítani. Számbavehető ellenzéke nincs; a pártban versenytárs nélkül áll, s a ház nagy többségével rendelkezik.”
Tisza Kálmán
Valóban: az 1867-es kiegyezés után évekig kormányzó Deák-párt 1875-ben a korrupció és az 1873-as gazdasági válság miatt teljesen szétzilálódott. Éppen ezért kénytelen volt egyesülni az addigi „Balközéppel”, vagyis a Tisza Kálmán vezette – viszonylag mérsékelt - ellenzéki csoportosulással, akik szögre akasztották addigi kiegyezés-ellenes álláspontjukat, így stabil kormány jött létre az egyesült Szabadelvű Pártra alapozva. Ez a politikai tömörülés 1906-ig, amíg kormánypárt maradt, az Osztrák-Magyar Monarchia „magyar pillérét” alkotta.
Már áprilisban, az árvíz idején is használták a hidat
A hídavatáson az elfoglalt miniszterelnök, Tisza Kálmán nem vehetett részt. A király azonban elküldte képviselőjeként az április 30-ai eseményre a közlekedési minisztert, Péchy Tamást. A Pesti Napló, 1876. május elsején, a hivatalos átadás kapcsán azonban megjegyezte, hogy az április árvíz miatt már rég használják a pestiek a hidat:
„A múlt hó első napjaiban, midőn a főváros több pontján az árvíz pusztított, adatott át a Margit-híd a forgalomnak. Minden ünnepélyesség nélkül ment végbe ama nagyfontosságú esemény, hogy új és nagyszerű állandó híd épült a Dunán. A veszély, mely a fővárost fenyegette, nem hagyott időt az ünnepélyre. Az új hidat a közönség azonnal tömegesen használni kezdette. Itt szállították át az élelmi szert, a víz alatt álló budai részekbe, itt sietett át mindenki, a ki a veszélyben forgó lakosságnak segélyt akart nyújtani.”
Azért átadták hivatalosan is a hidat
Végül azonban április 30-án mégiscsak átadták a hidat „és pedig oly fénynyel, mely méltó volt a fontos eseményhez”. „Egy órával a kitűzött idő előtt sok ezernyi közönség sietett ki fényes fogatokon, bérkocsikon, lóvasúton s gyalog, az ünnepély színhelyéhez” – a Pesti Napló szerint. „Mindkét hídfőnél óriási lobogók lengtek, babér övezte lapjaikon aranyos betűkkel ragyogott az ’1876’; a feljárati oszlopokon az ország és a főváros czímerei díszlettek; a hídon és a híd alján álló hajókon temérdek zászlót lobogtatott a szél.”
Ernest Gouin, a Margit híd tervezője
Wikipedia
Az átadáson megjelent „de Gouen Ernő úr a franczia akadémia és törvényhozó testület tagja, az egyesült franczia kereskedelmi és iparkamarák elnöke, ki a hidat építette” – írta a Pesti Napló. A híd tervezőjének a nevét sokféleképpen írják azóta is: „Ernest Alexandre Goüin” és Gouin a leginkább elterjedt változatok.
Hídavatás és várostervezés
A híd közepén aztán Ráth Károly főpolgármester kezdte az átadási beszédeket: „A Margit-hídnak megnyitása, mely a fővárosnak a Duna folyam elválasztott két részét ismét egy ponton új ponton örökre összeköti, rendkívüli fontossággal bír, nem egyedül csak közlekedési tekintetben, hanem különösen a fővárosi forgalom élénkítése, az ipar s kereskedelem fejlesztése, a főváros jellegének emelése, a főváros szépítése, s fekvőségeinek értékesítése szempontjából. Rendkívüli fontossággal bír annál is inkább, mert ezen újabbi összeköttetése a fővárosi Dunapartoknak oly szerencsés ponton lőn létesítve, mely a főváros eddigi terjeszkedési irányának és a megállapított szabályozási tervnek leghelyesebben megfelel és azon biztos reményre jogosít, hogy ezen újabb közlekedési mű, a forgalom előmozdítása mellett nemcsak a főváros szabályozási terveinek keresztülvitelét fogja elősegíteni s gyorsítani, hanem általában a főváros fejlődésének, szépítésének s felvirágozásának egyik hatalmas emeltyűjét képezendi.”
Képes történelem a Margit hídról - kattintson!
hvg.hu
Ráth főpolgármester nem véletlenül utalt a főváros egészére, Budapest fejlesztésére. A Margit híd pesti oldalán ugyanis éppen ekkoriban kezdődött a Nagykörút kiépítése. Erről a híd építéséhez hasonlóan törvények, jogszabályok rendelkeztek, amit jól bizonyít a Pesti Napló egy korábbi cikke, a Fővárosi Közmunkák Tanácsának áprilisi üléséről. A tanács 1876 áprilisában egy „átnézeti tervet” dolgoztatott ekkor ki, amelyben a különböző adómentességeket tüntették fel egy térképen. Az első csoportba tartoztak a „nagy körúti és sugárúti új épületek” (Sugár út: a mai Andrássy út). Ezek az első 15 éven át teljes adómentességben részesülnek, a következő 15 évre pedig a háziadó elengedése mellett, „csak is jövedelmi adó fizetésre kötelezvék”. A második csoportba a 25 évig adómentes épületek tartoztak: „mindazon legalább is két emeletes új épületek, amelyek Pesten a körút és a Duna közötti területen (…) létesülnek és 1877. évi aug. haváig lakhatókká válnak”. A harmadik csoportba tartozókat húszévi adómentesség illette meg: „mindazon legalább is egy emeletes új házakat, melyek Pesten a belső és nagy-körút közötti területen (…) 1877. augusztus haváig lakhatókká válnak”.
A Nagykörút 1894-ben - nézze meg képeinket!
Wikipedia
Mindez azt mutatja, hogy a Nagykörút kiépülését adókedvezményekkel (is) segítette az egységesülő főváros. Az 1873-ban egyesített Pest, Buda és Óbuda között ugyanis a Margit híd és a Nagykörút teremtett fontos közlekedési kapcsolatokat. Tehát nemcsak a körút nyomvonalát jelölték ki, hanem anyagilag is ösztönözte a város és a magyar állam a mai Nagykörút beépülését, meghatározva a városfejlesztés későbbi irányait is.
Ki adta át végül a hidat?
Nézzük végül, hogy ki is avatta fel az új Margit hidat 1876-ban. A főpolgármester után Péchy Tamás közlekedési miniszter szólalt fel: „Most, hogy a híd teljesen kész, és azon czélnak, mely főczélul lebegett a törvényhozás előtt: a közforgalom biztosításának, könnyebbítésének – teljesen megfelelhet: ezennel ő felsége nevében ezen Szent-Margit-hidat megnyitottnak és a közforgalomnak átadottnak nyilvánítom” – tudósított a Pesti Napló.
Péchy bejelentését „élénk éljenzés” fogadta, majd „a korlát leeresztetett, és a fényes közönség végig ment a hídon és a budai oldalon eloszolt”.
A Margit híd felújításának kivitelezője ma este kezdi az átkelő Margitszigetre vezető szárnyhídjának próbaterhelését, a gyalogosok itt csak a mérések szüneteiben tudnak bemenni a szigetre.
A szárnyhídra nyolc, egyenként 26 tonnás teherautó hajtott fel, amelyekkel hét tesztet hajtanak végre különböző teherállásokban, amikor a járműveket más-más alakzatban állítják fel a szárnyhídon.
A Margit híd felújítása két éve, 2009. augusztus 21-én kezdődött el. Az első elképzeléshez képest egy évvel később helyezik véglegesen forgalomba - írja a Blikk.
Tömegkatasztrófa történt 1944. november 4-én Budapesten: a budapesti Duna-hidak közül elsőként a Margit híd esett el. Német utászok dolgoztak a Margit híd aláaknázásán, amikor a szombat déli csúcsforgalomban – máig tisztázatlan okokból – óriási robbanás történt. A detonáció következtében leomlott a híd Pest és Margitsziget közti része. A halálos áldozatokról máig sincs biztos adat: 100-600 között mozognak az iszonytató számok.
Elrontott a kivitelező a Margit híd budai hídfőjébe fúrt új kerékpáros alagút forgalomtechnikai jelzéseit, ezért zárták le az átjárót kedden nem sokkal a megnyitása után – írja az Index.
Továbbra is zajlanak a munkálatok a Margit hídon. A járókelők leginkább a villamosmegálló átadását várják, amelyet várhatóan augusztus végétől lehet használni.
Hétfőtől ismét megállnak a villamosok a Margitszigetnél és részlegesen átadták a Margit híd északi járdáját is, ezzel a legtöbb forgalmi korlátozás megszűnt a felújított átkelőn. A Margit híd rekonstrukciója több mint két évig tartott; a híd közelgő átadása alkalmából összefoglaltuk a felújítás részleteit.
A fővárosi projektek esetében már megszokott költségnövekedés a Margit hidat sem kerülte el, ám az, hogy a híd rekonstrukciója az eredetileg becsült összeg duplájába került, még a költségtúllépésben tapasztalt várospolitikusokat is meglepte. Hogy szállt el így a hídfelújítás ára? S kik állnak a közbeszerzésen induló cégek mögött? Pénzügyi összefoglalónk.
Fel sem épülhetett volna, mégis felépült. Kevésnek bizonyult, kibővítették. Kétszer is elpusztították, mégis újra áll. Aztán békeidőben elhasználtuk. A Margit híd Budapest egyik legfontosabb és legkülönlegesebb hídja, amely végre visszakapta régi, Budapesthez méltó pompáját. A felújítás végéhez közeledve felidézzük a Margit híd kalandos történetét.