Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"1534cee0-8be0-4043-a2d3-c136004949b4","c_author":"hvg.hu","category":"sport","description":"Az úszók gyakorlatilag teljes sebességgel csapódtak neki a medence falának, mert azt hitték, hogy még van két és fél méterük a fordulóig.","shortLead":"Az úszók gyakorlatilag teljes sebességgel csapódtak neki a medence falának, mert azt hitték, hogy még van két és fél...","id":"20250128_szervezok-hiba-zaszlosor-uszoverseny-tokio-uszok-serules","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1534cee0-8be0-4043-a2d3-c136004949b4.jpg","index":0,"item":"e74c201a-b986-43a6-807a-4197937fbaef","keywords":null,"link":"/sport/20250128_szervezok-hiba-zaszlosor-uszoverseny-tokio-uszok-serules","timestamp":"2025. január. 28. 10:34","title":"Hibáztak a szervezők, sok úszó egyszerűen lefejelte a falat egy tokiói versenyen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dbf1fac6-f6fc-4b66-84ec-8a75695d0a94","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Nehéz versenyképes vállalatokat kitermelni, de vannak pozitív példák a gazdaságkutató szerint, amely a Demján Sándor Programmal kapcsolatban elemezte a hazai cégek exportmutatóit. Megállapítják, hogy hiába a támogatások, a kkv-k exportképessége alig javult.","shortLead":"Nehéz versenyképes vállalatokat kitermelni, de vannak pozitív példák a gazdaságkutató szerint, amely a Demján Sándor...","id":"20250128_gki-elemzes-az-exporttamogatasokrol-demjan-sandor-program-versenykepesseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dbf1fac6-f6fc-4b66-84ec-8a75695d0a94.jpg","index":0,"item":"6318de0f-c69a-4bfa-a972-53aa3a763318","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250128_gki-elemzes-az-exporttamogatasokrol-demjan-sandor-program-versenykepesseg","timestamp":"2025. január. 28. 15:02","title":"GKI: Az óriáscégek helyett inkább hazai kkv-k exportját tolhatná meg a kormány ","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"05ac36a8-2f65-4f1d-87fa-f630a4729b57","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A támadás okát a nyomozás sem tudta megállapítani.","shortLead":"A támadás okát a nyomozás sem tudta megállapítani.","id":"20250129_italozas-tamadas-keseles-pesterzsebet-vademeles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/05ac36a8-2f65-4f1d-87fa-f630a4729b57.jpg","index":0,"item":"ee5256e6-796f-4f98-ad48-19004281d2b2","keywords":null,"link":"/itthon/20250129_italozas-tamadas-keseles-pesterzsebet-vademeles","timestamp":"2025. január. 29. 09:46","title":"Italozás közben hátba szúrta a sógornőjét, akinek ez elsőre fel sem tűnt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1da918ea-faeb-49da-807f-b04d745a411c","c_author":"Szentirmai Áron","category":"elet","description":"Igen! Vagy nem. Attól függ, hogy a fizikai kutatásokat, vagy a tapasztalatot vesszük alapul.","shortLead":"Igen! Vagy nem. Attól függ, hogy a fizikai kutatásokat, vagy a tapasztalatot vesszük alapul.","id":"20250128_ki-lehet-nyitni-a-felrazott-szensavas-italt-spricceles-nelkul-pockolos-modszer","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1da918ea-faeb-49da-807f-b04d745a411c.jpg","index":0,"item":"f1dc832d-a7fd-4da9-86ab-8c4c6bd0b39b","keywords":null,"link":"/elet/20250128_ki-lehet-nyitni-a-felrazott-szensavas-italt-spricceles-nelkul-pockolos-modszer","timestamp":"2025. január. 28. 05:31","title":"Ki lehet nyitni a felrázott szénsavas italt spriccelés nélkül?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"19207401-5923-4705-b08d-e156403b898d","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Különleges eszközt alkalmaz a korrupcióellenes Integritás Hatóság (IH), amellyel nemcsak az uniós finanszírozású projektek esetében tud eljárni, hanem például a Mészáros M1 Autókereskedő Kft. hazai költségvetési forrásból fizetett szolgáltatásaival kapcsolatban is.","shortLead":"Különleges eszközt alkalmaz a korrupcióellenes Integritás Hatóság (IH), amellyel nemcsak az uniós finanszírozású...","id":"20250128_Meszaros-Lorinc-egy-cegenek-is-nekiment-az-Integritas-Hatosag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/19207401-5923-4705-b08d-e156403b898d.jpg","index":0,"item":"9ec6f81e-36b7-46e3-9b38-9f4c1c02365a","keywords":null,"link":"/360/20250128_Meszaros-Lorinc-egy-cegenek-is-nekiment-az-Integritas-Hatosag","timestamp":"2025. január. 28. 12:57","title":"Mészáros Lőrinc egy cégének is nekiment az Integritás Hatóság","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3d55196c-2040-4190-a710-4be74cdbe6e0","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A legjobb tál díját hozták el Lyonból. ","shortLead":"A legjobb tál díját hozták el Lyonból. ","id":"20250128_bocuse-d-or-magyar-csapat-legjobb-tal-dij","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3d55196c-2040-4190-a710-4be74cdbe6e0.jpg","index":0,"item":"4f63f200-52ef-4ec6-b05c-ca3b89459744","keywords":null,"link":"/elet/20250128_bocuse-d-or-magyar-csapat-legjobb-tal-dij","timestamp":"2025. január. 28. 14:48","title":"Díjat nyert a magyar csapat a Bocuse d’Or döntőjében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7ef4f10d-13ce-4669-9935-9dec7fdc9017","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A magyar piac is bekerült azok közé, ahol elérhetők lesznek a limitált szériás, egyedi dizájnú Xbox Series X konzolok és kontrollerek.","shortLead":"A magyar piac is bekerült azok közé, ahol elérhetők lesznek a limitált szériás, egyedi dizájnú Xbox Series X konzolok...","id":"20250128_microsoft-coca-cola-xbox-series-x-fanta-kiadas-magyar-megjelenes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7ef4f10d-13ce-4669-9935-9dec7fdc9017.jpg","index":0,"item":"7ee2e67e-2b60-473c-a86f-624db802d680","keywords":null,"link":"/tudomany/20250128_microsoft-coca-cola-xbox-series-x-fanta-kiadas-magyar-megjelenes","timestamp":"2025. január. 28. 12:44","title":"A Coca-Cola bejelentette: Magyarországra is jön a fantás Xbox","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e0cadbf5-c3b2-4cc6-8f2a-14ef7681ce9f","c_author":"Gyükeri Mercédesz","category":"gazdasag","description":"A kormány és a GVH szerint spórolt vele a lakosság, a kereskedők és az élelmiszergyártók szerint viszont fals összehasonlításokra alkalmas. A vevők pedig, nos, leginkább tudomást sem vesznek az Árfigyelőről. A kormány mindenesetre bővíti a rendszerben szereplő élelmiszerek listáját, így megnéztük, tényleg le tudja-e ezzel törni az újból feléledő élelmiszer-inflációt.","shortLead":"A kormány és a GVH szerint spórolt vele a lakosság, a kereskedők és az élelmiszergyártók szerint viszont fals...","id":"20250128_arfigyelo-elemzes-ngm-elelmiszerarak-inflacio-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e0cadbf5-c3b2-4cc6-8f2a-14ef7681ce9f.jpg","index":0,"item":"8db19008-e99f-4e25-b822-73502682b57d","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250128_arfigyelo-elemzes-ngm-elelmiszerarak-inflacio-ebx","timestamp":"2025. január. 28. 12:01","title":"Mit adott nekünk az Árfigyelő? Valóban annyit spóroltunk a kormány briliáns ötletén?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Útja végén szenvedett súlyos balesetet a dél-koreai Asiana Airlines Szöul - San Francisco járata. Egyelőre nem tudni, hogy az AAR 214-es pilótája vétette-e el a leszállást, de jelenleg úgy tűnik, nem történt műszaki hiba. A gép a 28L leszállópálya elérése előtt a földhöz csapódott, egy része kigyulladt, farokrésze pedig teljesen megsemmisült. 180 ember megsérült, ketten meghaltak.
Rendben megkezdte a leszállást az Asiana Airlines Boeing 777-200ER típúsú gépe San Francisco Nemzetközi Repülőtéren (SFO). A repülő azonban 10 óra 23 percnyi repülés után nem tudta befejezni a landolást, mert egyelőre ismeretlen okokból a futópálya előtt ért földet. Előbb a gép futóművei és a farokrész szakadt le, majd a csúszás közben a két hajtómű is levált a törzsről, aminek ezután kigyulladt a jobb oldala. A tűzben a szárny feletti és előtti részek lényegében teljesen megsemmisültek.
Képernyőkép a CNN híradásából
CNN / KTVU
A gép fedélzetén a CNN szerint 291 utas és 12 főnyi személyzet tartózkodott, míg a Reuters 16 fős személyzetről tud, így összesen 307 főről ír. Az AP ismeretei szerint 182 ember sérült meg, 49 komolyabban - főleg égéssel és töréssel vittek kórházba sérülteket -, ketten pedig életüket vesztették. A Reuters beszámolója szerint a kórházba került sérültek ellátását nehezítette, hogy többségük csak koreaiul beszél, így még tolmácst is kellett keríteni azokhoz a sérültekhez, akik egyáltalán képesek voltak a beszédre.
A szintén 307-es létszámról író, az Asiana Airlines adataira hivatkozó KTVU azt írja: a 291 utas között 141 kínai, 77 dél-koreai, 61 amerikai és egy japán állampolgár volt.
Az egyik utas, David Eun mentés közben készült felvétele. A Twitteren azt írta: "Szürreális volt."
David Eun / Twitter / Path
Keresik a baleset okát, egyelőre találgatnak
A baleset pontos oka egyelőre nem ismert, a hírügynökségi források és az amerikai médiumok is találgatnak. Az időjárási helyzet megfelelő volt, csupán néhány felhő volt az égen és 6-7 csomó erejű (11-13 km/h-s, gyenge besorolású) szél fújt.
Néhányan azt feltételezik, hogy a pilóta vétette el a leszállást, míg más, szintén meg nem erősített információk szerint leszállás után a gép egyik futóműve elcsuklott, ez indította be a láncreakciót és vezetett a balesethez. A koreai légitársaság vezetője szerint azonban nem történhetett műszaki hiba, mert a leszállás előtt a gép pilótái nem kértek segítséget.
A FlightAware repüléskövető szolgáltatás adatai alapján az előbbi forgatókönyv tűnik valószínűnek, vagy legalábbis az utóbbi nem túl életszerű. A képen jól látszik, hogy a balesetet szenvedett gép (alsó) íve egyáltalán nem hasonlít egy (felső) biztonságos leszálláséhoz, a probléma tehát valószínűleg nem a földetérés pillanatában jelentkezett.
Az AAR 214-es járatának pénteki (rendben lezajlott) és szombati (balesetes) ereszkedési íve
FlightAware / @sbaker / Mashable
Ha jobban összehasonlítjuk a két görbét, az is látszik, hogy az alsón a repülő jóval magasabban van a folyamat képen látható részének elején, süllyedése a normálisnál egyértelműen meredekebb. A leszállás íve olyannyira nem volt normális, hogy ezt az utasok is érezték. Az egyik gépen tartózkodó Elliott Stone a CNN-nek a baleset után azt mondta, hogy a gép egy "kicsit magasról" kezdte meg a leszállást, majd "egy kicsit hirtelen" ereszkedett. Ezt erősíti meg a BBC-nek nyilatkozó szemtanú, Ki Siadatan is, aki szerint úgy tűnt, hogy a San Francisco-öbölbe történő ereszkedés közben a gép fölött "elvesztették a kontrollt" a pilóták.
Az ív végén megfigyelhető, hogy a Boeing a szokásosnál korábbi helyen, még a leszállópálya eleje előtt találkozik a földdel.
Elterelték az érkező gépeket
A baleset után az SFO reptérre érkező járatokat a környező repülőterekre irányították, több gépet fogadott Oakland, Sacramento, San Jose és Los Angeles is. A baleset után négy órával az SFO megnyitotta két leszállópályáját a forgalom előtt.
A baleset körülményeit és okát vizsgálják, a bűnügyi hatóságok, a Szövetségi Légügyi Hatóság (FAA) és a Boeing szakemberei mellé Dél-Koreából is szakértők érkeznek a helyszínre. A terrorcselekményt az FBI nem tartja valószínűnek. A Nemzeti Közlekedésbiztonsági Felügyelet magyar idő szerint szombat délután megtalálta a gép fekete dobozát.
Biztonságos géptípusról van szó
Az 1995-ben bemutatott Boeing 777-es típus kifejezetten biztonságosnak számít. A mostanin kívül egy komolyabb balesete volt a 777-esnek, 2008-ban a British Airways egy gépe hajtóműprobléma miatt végrehajtott kényszerleszállás közben szenvedett balesetet, szintén a futópálya közelében. A British 38-as járatának balesetében nem volt halálos áldozat, 47 ember sérült meg, közülük csak egy súlyosan.
Az Asiana Airlines Dél-Korea második legnagyobb légitársasága. Flottájában tizenkét Boeing 777-es gép van. A balesetet szenvedett HL-7742 lajstromszámú repülő első útja az Aviation Safety Network adatai szerint 2005. február 25-én volt, a gép 2006 óta teljesít szolgálatot az Asianánál.