Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"5b2e6ab6-7944-4160-a66c-5d6468ad82b2","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Valójában inkább egy kupé, ami nyomokban sem hasonlít az eddigi terveken látott igazi Tesla Roadsterre.","shortLead":"Valójában inkább egy kupé, ami nyomokban sem hasonlít az eddigi terveken látott igazi Tesla Roadsterre.","id":"20241126_Megunta-varakozast-epitett-egy-Tesla-Roadstert-egy-amerikai-ezermester","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5b2e6ab6-7944-4160-a66c-5d6468ad82b2.jpg","index":0,"item":"02d35bd4-817d-411c-8cc4-220058cfc414","keywords":null,"link":"/cegauto/20241126_Megunta-varakozast-epitett-egy-Tesla-Roadstert-egy-amerikai-ezermester","timestamp":"2024. november. 26. 08:27","title":"Megunta várakozást, épített egy Tesla Roadstert egy amerikai ezermester","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"387483b2-0f56-4ac2-8aca-42bffd3984f0","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"A még meglévő létesítmények nagyjából 480 ezer embert képesek befogadni.","shortLead":"A még meglévő létesítmények nagyjából 480 ezer embert képesek befogadni.","id":"20241125_nemetorszag-ovohelyek-osszeiras","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/387483b2-0f56-4ac2-8aca-42bffd3984f0.jpg","index":0,"item":"c68e23bc-214e-4d17-9924-fe4762847e77","keywords":null,"link":"/vilag/20241125_nemetorszag-ovohelyek-osszeiras","timestamp":"2024. november. 25. 18:08","title":"Németországban megkezdték a lehetséges óvóhelyek összeírását","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8b79e0c5-f0a1-458c-bdb8-0debcd48671e","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A férfi gallyakat gyújtott meg és olvasztott havat ivott, hogy életben maradjon.","shortLead":"A férfi gallyakat gyújtott meg és olvasztott havat ivott, hogy életben maradjon.","id":"20241126_felsotarkany-bukk-tura-fagyhalal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8b79e0c5-f0a1-458c-bdb8-0debcd48671e.jpg","index":0,"item":"99fc051c-45b3-4382-8e7c-d4f8915e3d24","keywords":null,"link":"/itthon/20241126_felsotarkany-bukk-tura-fagyhalal","timestamp":"2024. november. 26. 08:00","title":"Napokig feküdt a Bükkben egy argentin túrázó, az arra futó polgármester mentette meg","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9bf2616f-871c-49db-9765-e50378058cd9","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"tudomany","description":"Az Epsilon S rendkívül fontos a japán űrprogram önállóságának biztosítása érdekében.","shortLead":"Az Epsilon S rendkívül fontos a japán űrprogram önállóságának biztosítása érdekében.","id":"20241126_epsilon-s-japan-raketa-felrobbant-hajtomu","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9bf2616f-871c-49db-9765-e50378058cd9.jpg","index":0,"item":"11722b9f-9a50-4076-88d3-9e2fcba02a1e","keywords":null,"link":"/tudomany/20241126_epsilon-s-japan-raketa-felrobbant-hajtomu","timestamp":"2024. november. 26. 18:19","title":"Felrobbant és kigyulladt a japánok új rakétája, megszakították a tesztelést – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f0ed63f4-bafe-485e-8718-facaf3a7b0c9","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"A Nemzeti Filmintézeten kívül eső független filmezés újabb nagy sikere ez.","shortLead":"A Nemzeti Filmintézeten kívül eső független filmezés újabb nagy sikere ez.","id":"20241125_mozi-nezettseg-herendi-gabor-futni-mentem-mozinezok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f0ed63f4-bafe-485e-8718-facaf3a7b0c9.jpg","index":0,"item":"501cdf8f-3432-463a-bdf0-6f87ff89b448","keywords":null,"link":"/kultura/20241125_mozi-nezettseg-herendi-gabor-futni-mentem-mozinezok","timestamp":"2024. november. 25. 17:52","title":"Első helyen nyitott Herendi Gábor állami támogatás nélkül készült vígjátéka – Hugh Grantet és a Gladiátort is lenyomta","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"39f059de-8766-40e7-9889-7e5672130e41","c_author":"Mészáros Márton Balázs","category":"360","description":"Bár változott a munkavédelmi törvény, továbbra is a munkáltató felelős a dolgozója egészséges munkafeltételeiért. A látszólagos enyhítés sok cégvezetőt vezetett félre, főleg a kkv-k hozhatnak rossz döntéseket.","shortLead":"Bár változott a munkavédelmi törvény, továbbra is a munkáltató felelős a dolgozója egészséges munkafeltételeiért...","id":"20241126_hvg-egeszseg-2024-maganegeszsegugy-munkakori-alkalmassagi-vizsgalat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/39f059de-8766-40e7-9889-7e5672130e41.jpg","index":0,"item":"766a359c-4341-4254-a0ba-e877b502e90a","keywords":null,"link":"/360/20241126_hvg-egeszseg-2024-maganegeszsegugy-munkakori-alkalmassagi-vizsgalat","timestamp":"2024. november. 26. 09:30","title":"Azt hallotta, hogy megszűnik a kötelező munkaköri alkalmassági vizsgálat? Akkor félrevezették","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6c0b876a-f04a-4244-978a-b156f8f496a2","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"Bár az év elején gond nélkül bejegyezték, most már törölteti a cégbíróság azt a két hatalmas tőkeemelést, amely kétes hátterű brazil államkötvényekkel történt két magyar cégnél.","shortLead":"Bár az év elején gond nélkül bejegyezték, most már törölteti a cégbíróság azt a két hatalmas tőkeemelést, amely kétes...","id":"20241125_ezer-milliardos-tokeemeles-torlese-brazil-brasil-allamkotveny-hasznosito-zrt-donor-zrt-T-Janos-Gyorgy-cegbirosag-csalas-kkv","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6c0b876a-f04a-4244-978a-b156f8f496a2.jpg","index":0,"item":"8ed71c17-fab4-4880-8f55-f05f6c28e3f3","keywords":null,"link":"/kkv/20241125_ezer-milliardos-tokeemeles-torlese-brazil-brasil-allamkotveny-hasznosito-zrt-donor-zrt-T-Janos-Gyorgy-cegbirosag-csalas-kkv","timestamp":"2024. november. 25. 13:02","title":"Már bejegyzésükkor is törvényt sértettek, törölték a több ezer milliárddal kitömött cégek mesés tőkeemelését","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2bfc34da-88f6-452e-880d-fa8c291d463c","c_author":"hvg.hu","category":"cegauto","description":"Pályát tévesztett egy ittas autós.","shortLead":"Pályát tévesztett egy ittas autós.","id":"20241125_Vonat-helyett-egy-Suzuki-futott-be-az-Erdligeti-allomasra","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2bfc34da-88f6-452e-880d-fa8c291d463c.jpg","index":0,"item":"2499da91-e32c-4675-bac9-d7fc300093ac","keywords":null,"link":"/cegauto/20241125_Vonat-helyett-egy-Suzuki-futott-be-az-Erdligeti-allomasra","timestamp":"2024. november. 25. 16:56","title":"Vonat helyett egy Suzuki futott be az érdligeti állomásra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Útja végén szenvedett súlyos balesetet a dél-koreai Asiana Airlines Szöul - San Francisco járata. Egyelőre nem tudni, hogy az AAR 214-es pilótája vétette-e el a leszállást, de jelenleg úgy tűnik, nem történt műszaki hiba. A gép a 28L leszállópálya elérése előtt a földhöz csapódott, egy része kigyulladt, farokrésze pedig teljesen megsemmisült. 180 ember megsérült, ketten meghaltak.
Rendben megkezdte a leszállást az Asiana Airlines Boeing 777-200ER típúsú gépe San Francisco Nemzetközi Repülőtéren (SFO). A repülő azonban 10 óra 23 percnyi repülés után nem tudta befejezni a landolást, mert egyelőre ismeretlen okokból a futópálya előtt ért földet. Előbb a gép futóművei és a farokrész szakadt le, majd a csúszás közben a két hajtómű is levált a törzsről, aminek ezután kigyulladt a jobb oldala. A tűzben a szárny feletti és előtti részek lényegében teljesen megsemmisültek.
Képernyőkép a CNN híradásából
CNN / KTVU
A gép fedélzetén a CNN szerint 291 utas és 12 főnyi személyzet tartózkodott, míg a Reuters 16 fős személyzetről tud, így összesen 307 főről ír. Az AP ismeretei szerint 182 ember sérült meg, 49 komolyabban - főleg égéssel és töréssel vittek kórházba sérülteket -, ketten pedig életüket vesztették. A Reuters beszámolója szerint a kórházba került sérültek ellátását nehezítette, hogy többségük csak koreaiul beszél, így még tolmácst is kellett keríteni azokhoz a sérültekhez, akik egyáltalán képesek voltak a beszédre.
A szintén 307-es létszámról író, az Asiana Airlines adataira hivatkozó KTVU azt írja: a 291 utas között 141 kínai, 77 dél-koreai, 61 amerikai és egy japán állampolgár volt.
Az egyik utas, David Eun mentés közben készült felvétele. A Twitteren azt írta: "Szürreális volt."
David Eun / Twitter / Path
Keresik a baleset okát, egyelőre találgatnak
A baleset pontos oka egyelőre nem ismert, a hírügynökségi források és az amerikai médiumok is találgatnak. Az időjárási helyzet megfelelő volt, csupán néhány felhő volt az égen és 6-7 csomó erejű (11-13 km/h-s, gyenge besorolású) szél fújt.
Néhányan azt feltételezik, hogy a pilóta vétette el a leszállást, míg más, szintén meg nem erősített információk szerint leszállás után a gép egyik futóműve elcsuklott, ez indította be a láncreakciót és vezetett a balesethez. A koreai légitársaság vezetője szerint azonban nem történhetett műszaki hiba, mert a leszállás előtt a gép pilótái nem kértek segítséget.
A FlightAware repüléskövető szolgáltatás adatai alapján az előbbi forgatókönyv tűnik valószínűnek, vagy legalábbis az utóbbi nem túl életszerű. A képen jól látszik, hogy a balesetet szenvedett gép (alsó) íve egyáltalán nem hasonlít egy (felső) biztonságos leszálláséhoz, a probléma tehát valószínűleg nem a földetérés pillanatában jelentkezett.
Az AAR 214-es járatának pénteki (rendben lezajlott) és szombati (balesetes) ereszkedési íve
FlightAware / @sbaker / Mashable
Ha jobban összehasonlítjuk a két görbét, az is látszik, hogy az alsón a repülő jóval magasabban van a folyamat képen látható részének elején, süllyedése a normálisnál egyértelműen meredekebb. A leszállás íve olyannyira nem volt normális, hogy ezt az utasok is érezték. Az egyik gépen tartózkodó Elliott Stone a CNN-nek a baleset után azt mondta, hogy a gép egy "kicsit magasról" kezdte meg a leszállást, majd "egy kicsit hirtelen" ereszkedett. Ezt erősíti meg a BBC-nek nyilatkozó szemtanú, Ki Siadatan is, aki szerint úgy tűnt, hogy a San Francisco-öbölbe történő ereszkedés közben a gép fölött "elvesztették a kontrollt" a pilóták.
Az ív végén megfigyelhető, hogy a Boeing a szokásosnál korábbi helyen, még a leszállópálya eleje előtt találkozik a földdel.
Elterelték az érkező gépeket
A baleset után az SFO reptérre érkező járatokat a környező repülőterekre irányították, több gépet fogadott Oakland, Sacramento, San Jose és Los Angeles is. A baleset után négy órával az SFO megnyitotta két leszállópályáját a forgalom előtt.
A baleset körülményeit és okát vizsgálják, a bűnügyi hatóságok, a Szövetségi Légügyi Hatóság (FAA) és a Boeing szakemberei mellé Dél-Koreából is szakértők érkeznek a helyszínre. A terrorcselekményt az FBI nem tartja valószínűnek. A Nemzeti Közlekedésbiztonsági Felügyelet magyar idő szerint szombat délután megtalálta a gép fekete dobozát.
Biztonságos géptípusról van szó
Az 1995-ben bemutatott Boeing 777-es típus kifejezetten biztonságosnak számít. A mostanin kívül egy komolyabb balesete volt a 777-esnek, 2008-ban a British Airways egy gépe hajtóműprobléma miatt végrehajtott kényszerleszállás közben szenvedett balesetet, szintén a futópálya közelében. A British 38-as járatának balesetében nem volt halálos áldozat, 47 ember sérült meg, közülük csak egy súlyosan.
Az Asiana Airlines Dél-Korea második legnagyobb légitársasága. Flottájában tizenkét Boeing 777-es gép van. A balesetet szenvedett HL-7742 lajstromszámú repülő első útja az Aviation Safety Network adatai szerint 2005. február 25-én volt, a gép 2006 óta teljesít szolgálatot az Asianánál.