Banki csalás áldozata lett, és úgy érzi, nem hibázott? Varga Mihály öt csapása segít önnek. Vagy nem
Elkésett, tüneti, de látványos az MNB öt csapása, amelyekkel a bankok rovására ütne a kiberkalózokon. Az ügyfeleket továbbra is érheti kár.
A légitársaságok hamarosan utolérik a csomagfutárokat: bevezetik a feladott poggyászok alaposabb nyomon követését. Ami magától értetődőnek látszana, az többéves előkészület után, csak idén júniustól válik kötelezővé.
Az számít újdonságnak, hogy ezentúl még több helyen, mégpedig a bőröndök útjának négy legkritikusabb pontján azonosítják a csomagokat. A világszerte a légi utasok 83 százalékát szállító társaságok (az IATA szakmai szervezet 275 tagja) csatlakoznak a rendszerhez. A legvalószínűbb, hogy a vonalkódos cédulákat belátható időn belül rádiófrekvenciás (RFID) chipekre cserélik. Ez nem nagy dolog: boltokban már pár ezer forintos holmiknál is megéri felragasztani vagy a csomagolásba rejteni az ilyen elektronikus címkéket; ezek szoktak csipogni, amikor átkerülnek a kijárati lopásellenőrző kapukon. Ez a példa is mutatja, hogy az RFID-chipek leolvasása hatékonyabb, mint a címkék nézegetése akár emberi szemmel, akár kamerával. Az IATA szerint utasonként mindössze 10 dollárcentbe kerül majd az RFID-nyomkövetés, viszont a befektetés duplája lesz a légitársaságok haszna, ha kevesebbet kell költeni az elkallódó csomagok keresésére, illetve kártérítésekre. Az IATA arra számít, hogy 2022-re a mostanihoz képest akár negyedével csökkenhet az elveszett vagy eltévedt bőröndök aránya.
Miután az amerikai Delta és az ausztrál Qantas sikeres kísérleteket folytatott az RFID-csomagazonosítással, elsőként a Qatar Airways vezette be élesben a rendszert – szintén nem világszerte, hanem csak hazai pályán, a Hamad nemzetközi repülőtéren. Kedvcsinálóként egyik-másik légitársaság okostelefonos alkalmazást is készített, így az utasok maguk is figyelhetik, merre járnak az értékeik. Nem nehéz megjósolni, hogy az efféle appok gyorsan el fognak terjedni. Hasonlók eddig is léteztek, de többnyire azon az alapon, hogy a műszaki érdeklődésű utazók maguk szerelték fel a bőröndjüket valamilyen jeladóval (akár GPS-rendszerrel). Ez a divat akár szélesebb körben is elterjedhet, ha a repülőtereken bevezetik az RFID-azonosítást. Az is elképzelhető, hogy a jobb bőröndökbe saját RFID-chipet szerelnek, amely minden utasfelvételkor újraprogramozható, és amellett a gazdája igénye szerinti további információkat tartalmazhat és közvetíthet.
Elkésett, tüneti, de látványos az MNB öt csapása, amelyekkel a bankok rovására ütne a kiberkalózokon. Az ügyfeleket továbbra is érheti kár.
Ez egy kormányhatározatból derül ki, amely pénzt utal ki erre.
15 hónap alatt sajátította el a szakmát.
Gyűlöletkeltésre hivatkoznak.