Egy Új-Guineán honos gyíkcsoport különleges tulajdonsággal rendelkezik: zöld színű a vére. A kutatók DNS-vizsgálatokkal próbálják kideríteni, milyen előnyökkel járhat ez a tulajdonság és milyen úton fejlődött ki az evolúció során.

A kutatók a hat zöldvérű gyíkfaj és 45, velük közeli rokonságban álló, vörösvérű faj DNS-vizsgálatának segítségével létrehozták a gyíkok a családfáját és megállapították, hogy a zöldvérűség az evolúció négy teljesen különálló pontján fejlődött ki az Új-Guineán élő úgynevezett szkinkek, vagyis vakondgyíkok között.

"A legfontosabb felismerés az volt, hogy a zöldvérű gyíkok nem közeli rokonai egymásnak, és mindegyik faj egy vörösvérű őstől származik. Ez azt jelenti, hogy a zöld vér valószínűleg függetlenül alakult ki különböző gyíkoknál, ami arra utal, hogy a zöldvérűség valamilyen előnyt jelent az állatok számára" - mondta Zachary Rodriguez, a Louisiana-i Állami Egyetem (LSU) Természettudományi Múzeumának biológusa, a Science Advances című tudományos lapban megjelent tanulmány egyik szerzője.

A szkinkek vére, nyelve, izmai és csontjai is zöldes színűek, aminek oka a biliverdin, a zöld epefesték hatalmas mennyisége a szervezetükben – mondta el Christopher Austin, az LSU biológusa. A legtöbb állatban a biliverdin nagy koncentrációja sárgaságot okoz. Ezek a gyíkok azonban remekül vannak annak ellenére, hogy biliverdinszintjük jóval túlszárnyalja az ember számára halálos értéket: a gyíkokban 40-szer magasabb, mint amennyi már mérgező lenne az emberi testben. "Ez nem lehet véletlen a természetben. Az evolúció fantasztikus dolgokat tud alkotni megfelelő idő alatt" – véli Austin.

Vörös vér (felül), zöld vér (alul)