szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A jelek szerint nemcsak a Model 3, a napelemes tetőcserép gyártásával is meggyűlik a baja a Teslának. Bennfentesek szerint a cégnek komoly nehézségei vannak mind a gyártósor, mind pedig Elon Musk követelései miatt.

Az elmúlt bő egy évben igen sokat lehetett hallani arról, hogy a Tesla komoly gyártási nehézségekkel küzd. A probléma elsősorban a cég által kínált legolcsóbb elektromos autót, a Model 3-at érinti – igaz, a legfrissebb jelentések szerint a Tesla már tényleg ontja magából a villanyautókat. Úgy tűnik azonban, a termelési "válság" más téren is felütötte a fejét az amerikai cégnél.

A Reutersnek több egykori és jelenlegi Tesla-dolgozó is arról beszélt, hogy nem halad a napelemes tetőcserepek gyártása. Az alkalmazottak szerint amellett, hogy gond van a gyártósorral, Elon Musk sem könnyíti meg a helyzetüket. A Tesla-vezér szigorú esztétikai követelményei szintén hátráltatják a gyártást, amely a Panasonic és a Tesla közti feszültséghez vezetett. (Emlékezetes: hasonlóan állt hozzá a termékfejlesztéshez Steve Jobs is az Apple-nél.)

YouTube / Every Elon Musk Video

Arról sem a Reuters forrásai, sem pedig a Tesla nem beszélt, hogy számszerűen hogyan is áll most a gyártás, de a lemaradás állítólag olyan nagy, hogy a Panasonic már arra kényszerült, hogy a kifejezetten a Tesla számára készített napelemes elemeknek új vevőt találjon. Egy korábbi Panasonic-alkalmazott szerint a cég már nagy tételben árulja a fotovoltaikus paneleket. A cég nem tagadta, ugyanakkor nem is erősítette meg az értesülést – csupán annyit nyilatkoztak, hogy a Tesla a Panasonic alkatrészeivel kezdi majd meg a tetőcserepek értékesítését.

Hogy ez pontosan mikor következik majd be, egyelőre nem tudni. Elon Musk a múlt héten arról beszélt a befektetőknek, hogy már több száz otthonnak van napelemes tetőcserepe, ugyanakkor később pontosítottak: ebbe már azt is beleszámolták, ahol még csak részlegesen, vagy egyáltalán nem kezdtek bele a szerelési munkálatokba. A hivatalos adatok szerint egyébként Kaliforniában eddig csupán 12 otthont láttak el a Tesla tetőcserepével.

Tesla

A Teslán azonban nemcsak emiatt nagy a nyomás. A cég rengeteg állami támogatást vett fel, hogy létrejöjjön a gyártósor: 350 millió dollárt kaptak a felépéítésére, 275 millió dollárt a berendezésekre, 125 millió dollárt pedig egyéb költségekre. Cserébe a Tesla vállalta, hogy 1460 embert foglalkoztat Buffalóban, 10 év alatt pedig 5 milliárd dollárt költ el New York államban. Sokan azonban kételkednek, hogy ez valóban így lesz – ebben az esetben a Teslának évente 41,2 millió dolláros büntetést kellene fizetnie. A cég állítása szerint jelenleg 600 munkást foglalkoztatnak, és jó úton haladnak afelé, hogy teljesítsék a vállaltakat.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, kövesse a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Tech

Okostelefont készít a Tesla?

Egy okostelefon elő- és hátoldali paneljét mutató kép jelent meg a neten. El is indult a találgatás: csak nem a Tesla korábban már emlegetett okostelefonjáról van szó?

hvg.hu Tech

Nem kis ígéret: az eddiginél 10x jobb lesz a Tesla "öntudata"

A Tesla eddig az Nvidiával kooperált, hogy az autók önvezető funkciójához – illetve a környezeti viszonyok feltérképezéséhez – szükséges képfeldolgozó chip bekerüljön a kocsikba. Most úgy tűnik, Elon Musk chipfronton (is) saját útjára tereli a Teslát.