A jelenlegi kezelési módoknál hatásosabban képes csökkenteni a tumorsejtek méretét létező gyógyszerek kombinációja – derül ki a Chem tudományos lapban megjelent tanulmányból.

Az Austinban lévő Texasi Egyetem és a Koreai Egyetem kutatói szerint az új megközelítés minden rákfajtára alkalmazható. A kombinációs terápia hatására 50 százalékkal kisebbek lettek a tumorok egerekben az olyan kezeléshez képest, amelynek során ugyanazokat a gyógyszereket, de külön-külön adták az állatoknak.

Sok nagyon hatékony rákellenes gyógyszer nem képes hosszú távon hatásos maradni, és a legtöbb tumor idővel ellenállóvá válik a sejtek gyors mutálódása révén – olvasható a tanulmányban. A kifejlesztett kombináció egyrészt doxorubicinből (DOX), egy évtizedek óta használt, kemoterápiákban hatékony alkotóelemből és diklór-ecetsavból (DCA) áll, amely anaerobbá alakítja a sejt anyagcseréjét, így a tumor "megfullad".

A kutatók szerint a rákos tumorok a korai szakaszban nehezebben jutnak oxigénhez, ekkor a kevésbé hatásos anaerob anyagcserét folytatják, amely nem igényel oxigént és érzékeny a kémiai terápiára. Amikor azonban a tumorok már érettebbé válnak, és anyagcseréjüket aerobra váltják, gyakran ellenállóvá válnak a gyógyszerekkel szemben, ami a páciensek szempontjából az életet fenyegető változás. Ekkor játszhat szerepet a DCA.

"Amikor normálisabb metabolizmusra vált, ellenállóvá fejlődik. De ha megállítjuk ezt a váltást, kihasználhatjuk ezt a sérülékenységet" – mondta Jonathan Sessler, a Texasi Egyetem professzora, a tanulmány egyik vezetője.

A hatékonyság kulcsa tehát a két aktív elem kombinálása egyetlen molekulában, hogy amikor elérik a rákos sejtet, ugyanazon a helyen legyenek ugyanabban az időben – véli Sessler.

A kutatás során a tumoros egereknek, amelyeknek kombinált gyógyszert adtak, két hónap után 75 százalékkal kisebb lett a tumora azokhoz az egerekhez képest, amelyeket nem kezeltek, és fele akkora azon egerekéhez képest, melyek ugyanazokat a gyógyszereket külön-külön kapták. Az egerek olyan tumorokat hordoztak magukban, melyek már ellenállóak voltak a doxorubicinnel szemben, a kombinált kísérleti szer azonban felülkerekedett ezen a rezisztencián is.

Hozzátok, az olvasóinkhoz fordulunk, azt kérve, hogy tartsatok ki mellettünk, maradjatok velünk. Ti, ha tehetitek, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt.

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is, minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk NEKTEK!

Hogyan állítja meg a káposzta a rákot?

Egy speciális vegyület révén képesek csökkenteni bizonyos zöldségek, köztük a káposzta, a brokkoli és a kelkáposzta a bélrák kialakulásának kockázatát.

16 ezer lélegeztetőgépet vesz a kormány, de 4 ezret is bajosan lehetne működtetni