A jelenlegi kezelési módoknál hatásosabban képes csökkenteni a tumorsejtek méretét létező gyógyszerek kombinációja – derül ki a Chem tudományos lapban megjelent tanulmányból.

Az Austinban lévő Texasi Egyetem és a Koreai Egyetem kutatói szerint az új megközelítés minden rákfajtára alkalmazható. A kombinációs terápia hatására 50 százalékkal kisebbek lettek a tumorok egerekben az olyan kezeléshez képest, amelynek során ugyanazokat a gyógyszereket, de külön-külön adták az állatoknak.

Sok nagyon hatékony rákellenes gyógyszer nem képes hosszú távon hatásos maradni, és a legtöbb tumor idővel ellenállóvá válik a sejtek gyors mutálódása révén – olvasható a tanulmányban. A kifejlesztett kombináció egyrészt doxorubicinből (DOX), egy évtizedek óta használt, kemoterápiákban hatékony alkotóelemből és diklór-ecetsavból (DCA) áll, amely anaerobbá alakítja a sejt anyagcseréjét, így a tumor "megfullad".

A kutatók szerint a rákos tumorok a korai szakaszban nehezebben jutnak oxigénhez, ekkor a kevésbé hatásos anaerob anyagcserét folytatják, amely nem igényel oxigént és érzékeny a kémiai terápiára. Amikor azonban a tumorok már érettebbé válnak, és anyagcseréjüket aerobra váltják, gyakran ellenállóvá válnak a gyógyszerekkel szemben, ami a páciensek szempontjából az életet fenyegető változás. Ekkor játszhat szerepet a DCA.

"Amikor normálisabb metabolizmusra vált, ellenállóvá fejlődik. De ha megállítjuk ezt a váltást, kihasználhatjuk ezt a sérülékenységet" – mondta Jonathan Sessler, a Texasi Egyetem professzora, a tanulmány egyik vezetője.

A hatékonyság kulcsa tehát a két aktív elem kombinálása egyetlen molekulában, hogy amikor elérik a rákos sejtet, ugyanazon a helyen legyenek ugyanabban az időben – véli Sessler.

A kutatás során a tumoros egereknek, amelyeknek kombinált gyógyszert adtak, két hónap után 75 százalékkal kisebb lett a tumora azokhoz az egerekhez képest, amelyeket nem kezeltek, és fele akkora azon egerekéhez képest, melyek ugyanazokat a gyógyszereket külön-külön kapták. Az egerek olyan tumorokat hordoztak magukban, melyek már ellenállóak voltak a doxorubicinnel szemben, a kombinált kísérleti szer azonban felülkerekedett ezen a rezisztencián is.

Hogyan állítja meg a káposzta a rákot?

Egy speciális vegyület révén képesek csökkenteni bizonyos zöldségek, köztük a káposzta, a brokkoli és a kelkáposzta a bélrák kialakulásának kockázatát.

Jobbik-közlemény: a Fidesz migránsokat telepít be