Az új vizsgálat 90 százalékos bizonyossággal lesz képes észlelni a fejlődő kórt a páciens vérében.

Az olcsó és egyszerű teszt színváltó folyadékot használ annak felderítésére, akadnak-e rosszindulatú sejtek valahol a szervezetben. Az eredmény 10 percen belül látható – derült ki a Nature Communications című szaklapban bemutatott tanulmányból.

"Ez egy olcsó és hordozható műszer, mely diagnosztikai eszközként lesz használható, akár mobiltelefonnal is" – mondta Matt Trau, az ausztrál Queenslandi Egyetem kutatója.

A teszt megalkotását az tette lehetővé, hogy a kutatócsapat felfedezte: a rákos DNS és a normál DNS lényegesen eltérő módon kapcsolódnak fémes felületekhez. Ennek köszönhetően kifejlesztettek egy tesztet, mely különbséget tesz az egészséges és a rákos DNS között, még az olyan kis DNS-nyomokban is, mint amekkorák utat találnak maguknak a véráramba.

A DNS-mintát aranyrészecskéket tartalmazó vízhez adják. A rákos sejtekből származó DNS hozzátapad a nanorészecskékhez, a víz színe így rózsaszín marad. Az egészséges sejtekből származó DNS más módon kötődik a részecskékhez, a víz színe kékre változik.

A tudósok 200 rákos emberi mintán és DNS-en tesztelték a módszert, 90 százalékos bizonyossággal. Egyelőre csak mell-, prosztata- , bél- és nyirokcsomórákra tesztelték, de a kutatók meggyőződése szerint az eredményeket a kór más típusaival is meg tudják ismételni.

"Biztosan még nem tudjuk, hogy ez a rákdiagnosztika szent grálja-e, de nagyon érdekesnek tűnik, hiszen egy hihetetlenül egyszerű, univerzális rákmarker, elérhető és olcsó technológia, amely nem igényel bonyolult, laborokhoz kötött műszereket, mint a DNS-szekvenálás" – emelte ki Trau.

A továbbiakban a teszt hatékonyságát embereken és nagy klinikai kísérletekkel kell próbára tenni, mielőtt leendő páciensek diagnosztizálására alkalmazzák.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának tudományos témákkal is foglalkozó Facebook-oldalát.

A mesterséges intelligenciával lépne a rák nyakára a 33 éves magyar feltaláló

Az idén a világ ötödik legjobb egyetemének rangsorolt Massachusetts Institute of Technology által kiadott MIT Technology Review minden évben kiválasztja a 35 legtehetségesebb 35 év alatti feltalálót. Az európai kiadvány 2018-as kiadásába beválasztották Szalay Kristófot is, akinek a fejlesztése a rákgyógyszerek kutatását igyekszik előmozdítani mesterséges intelligencia segítségével.

Íme a cuki apróság, amivel a Honda betör a villanyautók piacára