szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Egy orosz jégtörőnek sikerült elszállítania az ellátmányt és a friss személyzetet minden idők legjelentősebb sarkkutató expedíciójához, mely a német Polarstern (Sarkcsillag) kutatóhajón, az Északi-sarktól több mint 150 kilométerre vizsgálja a klímaváltozást – közölte az Alfred Wegener Kutatóintézet.

A Dranyicin Kapitány nevű orosz jégtörő pénteken közelítette meg a Polarsternt, a hétvégét az emberek és az ellátmány hómobilos és gyalogos átszállításával töltötte.

A kutatóintézet közleményében azt írta, a Dranyicin a szállítással rekordot is döntött: messzebb jutott saját erejéből, mint bármely más hajó eddig az évnek ilyen korai szakaszában. Két nappal a találkozás előtt a Polarstern saját rekordot állított fel: 156 kilométerre közelítette meg az Északi-sarkot, vagyis messzebb jutott, mint bármely hajó eddig az arktiszi télben.

Steffen Graupner / Alfred-Wegener-Institut

A 140 millió eurós (47,1 milliárd forint) expedíció kutatóhajóját ősszel egy 2,5 kilométer széles, 3,5 kilométer hosszú jégtáblához fagyasztották oda, a jégen kutatótábort alakítottak ki. A hajó a jégtáblával egy éven át sodródik a Jeges-tengeren, a sarkvidék belsejébe is eljuthat, ahova jégtörőhajók nem lennének képesek utat törni a vastag téli jégben. Az együttsodródás 2020 júniusáig tart, amikor megindul az olvadás, és a Polarstern valahol Grönland és a Spitzbergák között kiszabadul a jég fogságából. Ezt követően indul a begyűjtött adatok értékelése.

A kutatók elsősorban a klímaváltozást tanulmányozzák, hogy jobban megértsék, milyen hatást gyakorol a globális éghajlatra az Északi-sarkvidék, a Föld klímájában bekövetkező változások korai barométere, amely az elmúlt évtizedekben minden más térségnél gyorsabb felmelegedésen ment át.

Jan Rohde / Alfred-Wegener-Institut

Húsz ország – köztük az Egyesült Államok, Nagy-Britannia, Oroszország és Kína – kutatói használják alaptáborként a hajót, hogy méréseket és kísérleteket végezzenek. A Polarstern személyzetváltása komoly kihívást jelentett, mivel az Arktiszon ilyenkor szinte egész napos a sötétség, és a tengeri jég ebben az időszakban a legvastagabb.

Miután a Dranyicin keresztültörte magát a befagyott tengeren, és a Polarsterntől biztos távolságban, egy kilométernyire megállt, a legénység speciális fűtött tartályokban szállította át a friss gyümölcsöt és zöldséget az akár -58 Celsius-fokost is elérő hidegben.

Michael Gutsche / Alfred-Wegener-Institut

A kutatóhajón tartózkodó nagyjából 100 ember az expedíció második, tízhetes szakaszában mintegy

8100 tojást, 1360 kilogramm burgonyát és 86 üveg Nutellát fogyasztott el.

A következő váltást és szállítást már repülőgéppel végzik, mivel március végére lesz elég fény, hogy a jégtáblán megoldják a leszállást.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának tudományos eredményeket is bemutató Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!