MTI/hvg.hu

A kaliforniai Scripps Kutatóintézet tudósai a Science című tudományos folyóiratban tették közzé a kísérleteik eredményét, amely azt mutatja: a koronavírus elleni vakcinák fejlesztése szempontjából ígéretes ellenanyagot sikerült azonosítaniuk.

Koronavírus-világjárvány
A második hullámra készül a világ, miután számos országban újra megemelkedett a koronavírussal fertőzöttek száma. A 2019 végén kitört világjárvány már eddig is több százezer beteg halálát okozta, a gazdasági károk pedig felbecsülhetetlenek. Igyekszünk mindenről tájékoztatni olvasóinkat, tartsanak velünk, olvassák cikksorozatunkat.

A koronavírus ellen készülő vakcinák jelentős részének vizsgálata mostanra elérte a klinikai fázist. A leghatékonyabb ellenanyagválaszhoz szükséges molekuláris sajátosságok feltérképezése azonban még mindig tart.

A SARS-CoV-2 koronavírus úgynevezett receptorkötő domén (RBD) segítségével kapcsolódik a megfertőzendő sejtek felszínén kifejeződő ACE2-receptorhoz. A tanulmány szerint a kutatók nagy erőkkel keresik, és már sikerült is felfedezniük néhány olyan antitestet, amely képes megcélozni ezt az RBD-t és blokkolni az ACE2-höz való kapcsolódást.

[Három ígéretesnek tűnő védőoltás is van a koronavírus ellen, a nyáron már tesztelik is őket]

A kaliforniai Scripps Kutatóintézet szakemberei 294 ilyen ellenanyagot tanulmányozva mutatták ki, hogy az IGHV3-53 nevű gén a leggyakrabban alkalmazott IGHV gén a vírus felületén lévő tüskeszerű fehérjék RBD-jének megcélzására.

A szakemberek mostani eredményei nagy reményekkel kecsegtetnek a vakcinafejlesztés területén. Hogy mikorra lehet készen az oltóanyag, arra egyelőre csak becsléseket tudnak mondani a szakemberek, bár az oroszok már azt mondják, náluk már készen van a működő védőoltás. A vakcinafejlesztésre szintén igen sokat áldozó Bill Gates azonban már most arra figyelmeztet: ha a piac dönt a koronavírus-gyógyszerről, az katasztrófához vezethet.

Az index.hu eddigi szerkesztősége lényegében megszűnt létezni, az ország elveszítette a legolvasottabb online felületét. Ez a független magyar sajtóra és a tájékozódás szabadságára mért eddigi legsúlyosabb csapások egyike. A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, hogy minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Lázár János feljelenti a teniszszövetség volt főtitkárát