hvg.hu

Az ionoszférában kitört ciklon hivatalosan 2014-ben volt detektálható, de a kutatók csak most tudták megerősíteni. A jelenség mintegy 8 órán át tartott.

Kutatók úgynevezett űrhurrikánt észleltek a Föld légkörének felső rétegében, az ionoszférában, az Északi-sark fölött. A különös jelenség még 2014-ben zajlott, a műholdak akkor látták is, de a szakembereknek csak most, az adatok elemzése után sikerült megerősíteniük: tényleg lezajlott egy ilyen esemény.

A tudósok azt is megállapították, hogy az űrciklonok és a Földön zajló viharok között – viselkedésben legalábbis – nincs sok eltérés. Az viszont jelentős különbség, hogy a fönt kavargó hurrikán esetében nem (eső)víz, hanem elektronok potyognak, ez a 2014-es jelenség idején is így volt. A Readingi Egyetem szerint a felfedezés új megvilágításba helyezi bolygónk és az űr közti kapcsolatot.

A 2014-ben detektált űrvihar idején egy ezer kilométer szélesen kavargó plazmatömeg az óramutató járásával ellentétes irányban forgott, több nyúlványa is volt, majd 8 óra elteltével szertefoszlott.

A jelenség detektálásához nagy segítséget nyújtottak kínai, amerikai, illetve brit kutatók mérései, valamint az úgynevezett 3D-s magnetoszféra-modellezés, amellyel képet kreálhattak a lezajlott eseményről. A témában íródott tudományos publikációt a Nature Communicationsben tették közzé.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának tudományos témákkal is foglalkozó Facebook-oldalát.

Kiderült, hogy jobban elfogadjuk a védőoltást, ha nő az orvos