5 cm-es pontossággal, valós időben mutat majd mindent a fényeslitkei terminál virtuális ikre
Felépítik a fényeslitkei East-West Gate (EWG) intermodális terminál valósághű virtuális ikertestvérét (Digital Twin), amely valós időben, 3D-ben követi a logisztikai központ folyamatait és működését – a vonatok, a kamionok, a daruk, a szállítójárművek mozgását és az áruk útját. Egy magyar startup és az EWG együttműködésében fejlesztett megoldás komplexitását tekintve világújdonságnak számít.
hvg.hu
A Kelet-Európai Intermodális Konferencián mutatták be a MaxWhere megoldását: a magyar startup a logisztikai központ valamennyi alrendszerének információját begyűjti, feldolgozza és valós időben jeleníti meg, így létrehozván a terminál tényleges virtuális ikertestvérét. Azzal, hogy 3D-s térben, valós időben jeleníti meg a működő terminált, segíti a folyamatok tervezhetőségét, optimalizálását és a hatékonyság növelését. Az EWG közlése szerint ez az ipar 4.0-ás megoldások és a logisztikai központok üzemeltetése tekintetében is világújdonságnak számít.
A magyar startup fejlesztése a létesítmény több alrendszeréből, például a terminál operációs rendszeréből, a beléptetőkapukból, a darukat vezérlő egységekből, vagy éppen a kamerákból gyűjti és egyesíti az információkat, majd valós időben megjeleníti azt az operátoroknak, akik így a terminál működésének minden pillanatát 3D-ben tudják nyomon követni, akár távolról is, és a rendkívüli – nem a szabályoknak megfelelő – események azonnal korrigálhatók.
A MaxWhere – köszönhetően többek között az intermodális terminál területén felépítendő saját, helyi 5G-hálózatnak – „rendkívüli időbeli és térbeli precizitással” követi a terminál területén lévő vonatokat, kamionokat, az összes konténert, és az emberek mozgását, valamint az átrakási folyamatokat – a megoldás grafikai környezete és vizualizációja igény szerint skálázható. A tájékoztatás szerint a rendszer a daruk mozgását és helyzetét öt centiméteres pontosággal tudja figyelni, kapcsolatban van a vasúti beléptetőkapukkal, a konténereket azonosító OCR-kapukkal, a sorompókkal és a mérlegekkel.
A vasúti logisztikában egyedülálló technológiai fejlesztés kezdődik a Fényeslitkén épülő East-West Gate intermodális kombiterminálon - adta hírül a privát mobilhálózatot telepítő Vodafone Magyarország és a Huawei. A jövő év első negyedévére elkészülő létesítmény Európa legnagyobb okos vasúti logisztikai terminálja lesz, ahol a kontinensen elsőként saját 5G-hálózatot használnak majd a belső kommunikációra és a technológiai eszközök működtetésére.
Mivel egy átrakóterminál működése előre tervezhető és pontosan szabályozott, a rendszer össze tudja vetni a napi üzemeltetési terveket és az előre lefektetett működési szabályokat a valósággal, és így képes kiszűrni a rendellenességeket, előre jelezi a várható hibákat.
Nemcsak arra figyelmeztet, ha például egy kamion nem a számára kijelölt helyen, hanem egy daru hatókörében tartózkodik, hanem arra is, ha egy vasúti szerelvényen az előre jelzetthez képest más sorrendben követik egymást a konténerek, ami azok összekeveredését okozhatná, vagy ha nem az előre kijelölt helyére kerül egy konténer.
Továbbá azt is jelzi, ha illetéktelen személy próbál bejutni a terminálra, mely esetben az operátorok a program segítségével azonnal az esemény helyszínére tudják irányítani a biztonsági kamerákat.
A napi üzemeltetési tervek ismeretében az operátorok a MaxWhere-rel akár jövőbeni szimulációt is tudnak végezni, így előre fel tudnak készülni az előttük álló műszak feladataira. Ugyanezt a tudást felhasználva már a terminál indulása előtt oktatási és betanítási célokra fogják használni a rendszert.
Az ukrán-magyar határ közelében január óta épülő East-West Gate vasúti intermodális kombiterminál a tervek szerint egy tesztidőszakot követően 2022 első negyedévétől már éles üzemben fogadja majd a vasúti és az intermodális forgalmat. Az Ázsiát Európával összekötő vasúti folyosó egyik legnagyobb és legmodernebb logisztikai állomása lesz.
Sokáig úgy tűnt, Donald Trump veje, Jared Kushner építhet luxusingatlant az egykori jugoszláv hadsereg 1999-ben lerombolt központjának helyén, ám Szerbiában egyre többen ellenzik ezt.