szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az amerikai CO2 Rail egy speciális vagont fejlesztett, ami a vonat mozgása közben kötné meg a levegőben lévő szén-dioxidot.

Újfajta megközelítést adna a levegőben lévő nagy mennyiségű szén-dioxid problémájára az amerikai CO2 Rail nevű startup cég. A vállalat egy olyan vasúti szerelvényt tervezett, ami menet közben vonná ki a levegőből az üvegházhatású gázt. Az erről szóló terveket a Joule tudományos lapban publikálták.

A cég mérnökei a Torontói Egyetem kutatóival közösen olyan vasúti kocsit terveztek, amelynek a tetején hatalmas légbeömlőt lehet találni. Mivel a vonat nagy sebességgel halad, így nincs szükség külön ventilátorra ahhoz, hogy a levegő keresztül haladjon a rendszeren. Emiatt jelentős mennyiségű energia takarítható meg azokhoz a rendszerekhez képest, amelyeknél elektromos áram segítségével üzemeltetik a szívóberendezéseket.

A vasúti kocsi belsejében kialakított kamrákban leválasztják a szén-dioxidot, majd egy folyadéktartályban tárolják.

A vagon végén így már a tiszta levegő jut vissza a környezetbe.

Carbon capture train concept could clean air as it zooms along the tracks

CO2 Rail, a U.S.-based train startup, has plans to capture carbon directly from the air as its modified train cars criss-cross across the country, negating the need for large facilities to take out carbon from the air, a press release said. Direct carbon capture is a straightforward method to reduce the amount of carbon dioxide in the atmosphere.

E. Bachman, a cég vezetője az Interesting Engineeringnek úgy nyilatkozott, 12 óránként, amikor a személyzetváltás és a tankolás történik, átfejtik majd az összegyűjtött szén-dioxidot egy másik tartálykocsiba. Amikor megfelelő mennyiségű vagon összegyűlik, akkor a szén-dioxidot le tudják szállítani annak az iparágnak – például a gyógyszeriparnak –, amelyiknek épp szüksége van a nyersanyagra.

A vagont egyébként úgy tervezték, hogy akár 24 órán keresztül is képes legyen a szén-dioxidot szűrni. A leválasztáshoz áramot használnak, amit a vagonra szerelt napelemekből, valamint a vonat regeneratív fékrendszeréből nyernének ki. Ezzel a megoldással egy átlagos tehervagon évente nagyjából 6614 tonna szén-dioxidot tud kiszűrni a levegőből. Ennek köszönhetően tonnánként nagyjából 50 dollárba kerül a rendszer működtetése, ami meglehetősen baráti költség.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!