szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Naponta akár 20 tonnával is kevesebb szén-dioxid-kibocsátást eredményezhet, ha egy teherhajó merev vitorlákat kap, és a szélenergiát is felhasználja a közlekedéshez. A technológia első éles tesztje most kezdődött el.

A becslések szerint a globális szén-dioxid-kibocsátás mintegy 2,1 százalékáért tehető felelőssé a tengeri szállítmányozás. Így tehát ha szeretnénk megállítani a klímaváltozást, vagy legalább csökkenteni annak hatásait, akkor olyan megoldásokra is szükség lesz, melyek leváltják a hatalmas, csak a fosszilis energiahordozókkal működő teherhajókat. Ezt segítheti elő az a brit fejlesztésű vízi jármű, ami nemrég indult el első útjára.

A BBC szerint ilyen például a Pyxis Ocean nevű hajó. Speciális, merev vitorlákat használ annak érdekében, hogy jelentősen csökkentse üzemanyag-felhasználását. A Cargill nevű vállalat Kínából indította útnak a hajót, brazil partokhoz tart. Ez az út a WindWing nevű technológia – amit a brit BAR Technologies fejlesztett – első valós tesztje.

A merev vitorlák 37,5 méter magasak – vagyis magasabbak, mint egy 10 emeletes ház –, és csak akkor nyílnak ki, ha a hajó kifutott a kikötőből. Ugyanabból az anyagból készülnek, mint a szélerőművek lapátjai, így hasonlóan erősek és tartósak.

Cargill

A BBC által idézett szakemberek úgy vélik, hogy a szélenergia felhasználásával a teherhajók a teljes élettartamuk alatt nagyjából 30 százalékkal kevesebb üzemanyagot használnak majd el.

Jan Dieleman, a Cargill Ocean Transportation elnöke szerint ugyan nincs csodaszer, amellyel egyik pillanatról a másikra teljesen kizöldíthető a tengeri szállítmányozás, de a Pyxis Ocean példája jól mutatja, milyen gyorsan fejlődnek a dolgok. Mint mondta, öt évvel ezelőtt még nem gondolta volna, hogy mára lesz olyan megoldás, amellyel lehetségessé válik az üzemanyag felhasználásának ilyen mértékű csökkentése.

Cargill

John Cooper, a Forma-1-es McLaren-csapat volt mérnöke szerint az iparág fordulóponthoz érkezett, 2025-re pedig az újépítésű hajók fele ilyen megoldással lesz felszerelve. Számításai szerint két vitorlával napi 1,5 tonna üzemanyag spórolható meg, néggyel pedig 6 tonna, ami így 20 tonnával csökkenti a szén-dioxid-kibocsátás napi mértékét.

Simon Bullock, a Manchesteri Egyetem tudósa szerint a végső cél az, hogy 2050-re nullára csökkentsük a károsanyagok kibocsátását. Bár ez a cél még messze, az ilyen megoldások jelentős mértékben hozzájárulhatnak ahhoz, hogy ezt sikerüljön elérni.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!