37,5 méteres vitorlákkal elindult a teherhajó, amely drasztikusan csökkentheti a szén-dioxid-kibocsátást – videó
Naponta akár 20 tonnával is kevesebb szén-dioxid-kibocsátást eredményezhet, ha egy teherhajó merev vitorlákat kap, és a szélenergiát is felhasználja a közlekedéshez. A technológia első éles tesztje most kezdődött el.
hvg.hu
A becslések szerint a globális szén-dioxid-kibocsátás mintegy 2,1 százalékáért tehető felelőssé a tengeri szállítmányozás. Így tehát ha szeretnénk megállítani a klímaváltozást, vagy legalább csökkenteni annak hatásait, akkor olyan megoldásokra is szükség lesz, melyek leváltják a hatalmas, csak a fosszilis energiahordozókkal működő teherhajókat. Ezt segítheti elő az a brit fejlesztésű vízi jármű, ami nemrég indult el első útjára.
A BBC szerint ilyen például a Pyxis Ocean nevű hajó. Speciális, merev vitorlákat használ annak érdekében, hogy jelentősen csökkentse üzemanyag-felhasználását. A Cargill nevű vállalat Kínából indította útnak a hajót, brazil partokhoz tart. Ez az út a WindWing nevű technológia – amit a brit BAR Technologies fejlesztett – első valós tesztje.
A merev vitorlák 37,5 méter magasak – vagyis magasabbak, mint egy 10 emeletes ház –, és csak akkor nyílnak ki, ha a hajó kifutott a kikötőből. Ugyanabból az anyagból készülnek, mint a szélerőművek lapátjai, így hasonlóan erősek és tartósak.
Cargill
A BBC által idézett szakemberek úgy vélik, hogy a szélenergia felhasználásával a teherhajók a teljes élettartamuk alatt nagyjából 30 százalékkal kevesebb üzemanyagot használnak majd el.
Jan Dieleman, a Cargill Ocean Transportation elnöke szerint ugyan nincs csodaszer, amellyel egyik pillanatról a másikra teljesen kizöldíthető a tengeri szállítmányozás, de a Pyxis Ocean példája jól mutatja, milyen gyorsan fejlődnek a dolgok. Mint mondta, öt évvel ezelőtt még nem gondolta volna, hogy mára lesz olyan megoldás, amellyel lehetségessé válik az üzemanyag felhasználásának ilyen mértékű csökkentése.
Cargill
John Cooper, a Forma-1-es McLaren-csapat volt mérnöke szerint az iparág fordulóponthoz érkezett, 2025-re pedig az újépítésű hajók fele ilyen megoldással lesz felszerelve. Számításai szerint két vitorlával napi 1,5 tonna üzemanyag spórolható meg, néggyel pedig 6 tonna, ami így 20 tonnával csökkenti a szén-dioxid-kibocsátás napi mértékét.
Simon Bullock, a Manchesteri Egyetem tudósa szerint a végső cél az, hogy 2050-re nullára csökkentsük a károsanyagok kibocsátását. Bár ez a cél még messze, az ilyen megoldások jelentős mértékben hozzájárulhatnak ahhoz, hogy ezt sikerüljön elérni.
Két héten belüli döntést ígért, de két nap után lecsapott három iráni nukleáris létesítményre Donald Trump azzal a bombával, amellyel csak az USA rendelkezik. Azt találgatják, első és második elnöksége eddigi legnagyobb kockázatvállalását előre kiszámított módon, furfangosan tette, vagy kiszámíthatatlan szeszélyből.