szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az Egyesült Államok repülőterein túl kevés a légiforgalmi irányítással foglalkozó személyzet, ez pedig szinte állandóan balesetveszélyes helyzetet teremt – mutatnak rá a legfrissebb adatok.

Az utasszállító repülőgépek ritkán szenvednek balesetet, ám ez meglepően sokszor csak a szerencsének köszönhető. A The New York Times az amerikai Szövetségi Légügyi Hatóságtól és a NASA-tól származó adatok alapján azt írja, az Egyesült Államokban minden héten, majdnem minden nap adódik olyan helyzet, amikor csak kicsin múlik, hogy a kereskedelmi gépek ne ütközzenek össze.

Az incidensekre a repülőtereken, vagy pedig azok közvetlen közelében, a fel- és leszállási folyamat során kerül sor.

Csak a múlt hónapban 46 ilyen esetet jelentettek, az elmúlt 12 hónapban pedig több mint 300 incidens történt. Néhány gép csak az utolsó pillanatban tudott úgy manőverezni, hogy végül ne ütközzön össze a másik repülővel.

[Hova üljünk, hogy túléljük, ha lezuhan a repülő?]

A legtöbb ilyen esetnél a pilóták vagy a légiforgalmi irányítás hibáját állapítják meg.

Az amerikai napilap példákat is említ. Nemrég például a floridai Fort Lauderdale-ben az egyik légiforgalmi irányító véletlenül engedélyezte a Delta Airlines repülőgépének, hogy a leszálláshoz készülődve megközelítse a repülőteret, miközben ugyanerre kapott engedélyt a Spirit Airlines egyik járata is. A két gép így majdnem összeütközött. Egy másik alkalommal a New Orleans-i nemzetközi repülőtéren egy landoló Southwest-járat majdnem ütközött egy felszállást végrehajtó Delta-géppel.

„Malév van zéró van": így megy a légiforgalmi irányítás

Egyetlen perc késést sem okozott a repülésben a magyarországi légiforgalmi irányítás az elmúlt évek alatt, pedig higgyék el, nem túl nehéz a levegőben lévő rendből káoszt csinálni. Pár másodpercnyi döntésképtelenség félórás késéseket okozhat - egy rossz döntés pedig katasztrófát. A HungaroControl irányítóközpontjában jártunk, ahol mindenki szerencséjére csak a szimulátorhoz engedtek oda minket.

A The New York Times szerint a legnagyobb gondot a légiforgalmi irányítók alacsony létszáma jelenti. A koronavírus-járvány idején, amikor leállt a légiközlekedés, jelentősen csökkent a számuk, és azóta sem sikerült feltölteni a helyeket.

2023 májusában az ország 313 légiforgalmi létesítményéből csak háromban volt elegendő személyzet.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!