Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"d6ac4557-f5a8-4713-b744-aca2b2dc6866","c_author":"Lőrincz Tamás","category":"itthon","description":"A MÁV több olyan bérlakást is kiürített a budapesti Keled úton, amely a hivatalos szakértői vélemény szerint lakhatásra alkalmatlanná vált. A HVG információi szerint költöznie kellett egy háromgyerekes családnak is, de miután nem kaptak semmilyen kompenzációt – pénzt vagy lakhatási alternatívát –, így lényegében az utcára kerültek. A vasúttársaságnál azt közölték, hogy mindenben a törvények szerint jártak el, az érintett lakóknak pedig akkor is ajánlottak valamilyen segítséget, ha jogcím nélkül tartózkodtak az ingatlanban. Ennél valamivel többet ígért a MÁV, amikor a tervezett Mini-Dubaj projekt érdekében kellett kiüríteni rákosrendezői ingatlanokat. A tapasztalatok alapján három gyerekkel még albérletet is nehéz találni Magyarországon.","shortLead":"A MÁV több olyan bérlakást is kiürített a budapesti Keled úton, amely a hivatalos szakértői vélemény szerint lakhatásra...","id":"20250519_Csaladbarat-kormany-Kompenzacio-nelkul-kerult-az-utcara-egy-haromgyerekes-csalad-az-allami-MAV-berlakasabol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d6ac4557-f5a8-4713-b744-aca2b2dc6866.jpg","index":0,"item":"cefadb1e-82f5-426f-b687-87ddc1d89c9c","keywords":null,"link":"/itthon/20250519_Csaladbarat-kormany-Kompenzacio-nelkul-kerult-az-utcara-egy-haromgyerekes-csalad-az-allami-MAV-berlakasabol","timestamp":"2025. május. 19. 07:09","title":"Családvédelem a hétköznapokban: az utcára került egy háromgyerekes család a MÁV bérlakásából","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"95371c67-c091-4a0c-baa3-3756e3199dae","c_author":"Maltofer","category":"brandchannel","description":"A vas hiánya az egyik leggyakoribb nyomelemhiány, nagyjából minden harmadik embert érint világszerte. Komoly hatással van az egészségre: csökkenti az energiaszintet, rontja a kognitív funkciókat és gyengíti az immunrendszert. Ha kiderül, hogy vashiányosak vagyunk, a hatásos vaspótlás mellett a vashiány okait is meg kell találni. Ebben a cikkben összeszedtük, hogy miért fontos ez.","shortLead":"A vas hiánya az egyik leggyakoribb nyomelemhiány, nagyjából minden harmadik embert érint világszerte. Komoly hatással...","id":"20250428_Hatastalan-a-vaspotlas-okok-maltofer","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/95371c67-c091-4a0c-baa3-3756e3199dae.jpg","index":0,"item":"d58f7528-e719-42d9-9bde-92f0594b03b9","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250428_Hatastalan-a-vaspotlas-okok-maltofer","timestamp":"2025. május. 19. 07:30","title":"Hatástalan a vaspótlás? Mutatjuk a lehetséges okokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Maltofer","c_partnerlogo":"b5850ba1-e583-4d22-9186-688d82b8c838","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"f45e6ca5-94f0-47c0-8a92-2ac0dde3d5ca","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Addig lehet módosítani a NAV által készített tervezeten, és addig lehet rendelkezni az adó 1+1 százalékáról is.","shortLead":"Addig lehet módosítani a NAV által készített tervezeten, és addig lehet rendelkezni az adó 1+1 százalékáról is.","id":"20250519_adobevallas-hatarido-ado-1-szazalek-NAV","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f45e6ca5-94f0-47c0-8a92-2ac0dde3d5ca.jpg","index":0,"item":"075ea27f-91df-43c8-90d2-351b2ed92ffb","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250519_adobevallas-hatarido-ado-1-szazalek-NAV","timestamp":"2025. május. 19. 08:25","title":"Kedd éjfélkor jár le az adóbevallás határideje","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3a5dda03-c4c3-42bf-a2d0-cc7518001650","c_author":"Lengyel Tibor","category":"itthon","description":"Nem volt meglepetés a titkos szavazás eredménye: kedden az Országgyűlés kormánypárti többsége két új alkotmánybírót választott. Polt Péter lemondott legfőbb ügyész és Hende Csaba volt honvédelmi miniszter került be a testületbe, ahonnan még így is hiányzik egy tag. A kitiltott Hadházy Ákos a ruhatárban szavazhatott, és meghekkelte a voksolást.","shortLead":"Nem volt meglepetés a titkos szavazás eredménye: kedden az Országgyűlés kormánypárti többsége két új alkotmánybírót...","id":"20250520_Papirforma-a-szavazason-alkotmanybiro-lett-a-felrenezo-exfougyesz-Polt-es-a-bukott-miniszter-Hende-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3a5dda03-c4c3-42bf-a2d0-cc7518001650.jpg","index":0,"item":"836a7c66-d512-49cd-b90b-1b6bb9c1f9da","keywords":null,"link":"/itthon/20250520_Papirforma-a-szavazason-alkotmanybiro-lett-a-felrenezo-exfougyesz-Polt-es-a-bukott-miniszter-Hende-ebx","timestamp":"2025. május. 20. 09:42","title":"Papírforma a szavazáson: alkotmánybíró lett a félrenéző exfőügyész Polt és a bukott miniszter Hende","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"af83c1b5-6988-4a62-8721-95516e25a4fe","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A mostani amerikai politika nacionalista, kíméletlen és korrupt, és ez felbátorítja Orbán Viktort. Trump lemond a puha hatalomról, így meggyengül Amerika, és olyan autoriter hatalmak váltják fel a helyét, mint Oroszország és Kína. Az országoknak közösen kell szembeszállniuk Trumppal, mert csak akkor van rá esély, hogy az emberi jogok érvényesülhetnek. Nem valószínű, hogy valaha is bíróság elé kerülnek az olyan despoták, mint Putyin, és ez részben a Nyugat hibája. Témák és vélemények a világsajtóból.","shortLead":"A mostani amerikai politika nacionalista, kíméletlen és korrupt, és ez felbátorítja Orbán Viktort. Trump lemond a puha...","id":"20250519_Nemzetkozi-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/af83c1b5-6988-4a62-8721-95516e25a4fe.jpg","index":0,"item":"3783ca56-e9d9-4be1-b6a9-c56bc63ae4f1","keywords":null,"link":"/360/20250519_Nemzetkozi-lapszemle","timestamp":"2025. május. 19. 10:44","title":"Der Standard-kommentár: Donald Trump az EU végső stressztesztje","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7ee2991d-2a46-4d5a-b5ab-d67505f2a3fd","c_author":"Arató László (EUrologus)","category":"eurologus","description":"Az Európai Bizottság előrejelzése szerint sem a GDP-növekedés, sem az inflációs adatok nem utalnak a gazdaság erősödésére. Különösen aggasztónak tartják a beruházások visszaesését.","shortLead":"Az Európai Bizottság előrejelzése szerint sem a GDP-növekedés, sem az inflációs adatok nem utalnak a gazdaság...","id":"20250519_europai-bizottsag-gazdasasgi-prognozis-magyar-gdp-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7ee2991d-2a46-4d5a-b5ab-d67505f2a3fd.jpg","index":0,"item":"5c6a73eb-5a15-4181-9999-97daa6d555c5","keywords":null,"link":"/eurologus/20250519_europai-bizottsag-gazdasasgi-prognozis-magyar-gdp-ebx","timestamp":"2025. május. 19. 11:14","title":"Brüsszel szerint is elmarad a repülőrajt: a magyar növekedést az utolsó helyre várják a régióban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6325fe6e-744f-46c7-8807-ca88c783c8ba","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A polgármester szerint a „tolerancia” kifejezés ijesztette meg a kormánypártiakat.","shortLead":"A polgármester szerint a „tolerancia” kifejezés ijesztette meg a kormánypártiakat.","id":"20250518_Kovacs-Gergely-XII-kerulet-Hegyvidek-fideszes-plakatok-Arad-a-Tisza-tolerancia-onkormanyzat-telephely","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6325fe6e-744f-46c7-8807-ca88c783c8ba.jpg","index":0,"item":"07d03494-eb54-4dfa-bfc6-563ddd498357","keywords":null,"link":"/itthon/20250518_Kovacs-Gergely-XII-kerulet-Hegyvidek-fideszes-plakatok-Arad-a-Tisza-tolerancia-onkormanyzat-telephely","timestamp":"2025. május. 18. 15:02","title":"Kovács Gergely felírta a fideszes plakátokra, hogy „Árad a Tisza”, rögtön el is vitték azokat az önkormányzat telephelyéről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"effb3087-6293-4d02-9294-b05ee0494c60","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A kormány szerint a szervezet politikai testületté vált.","shortLead":"A kormány szerint a szervezet politikai testületté vált.","id":"20250520_Megszavazta-a-parlament-Magyarorszag-kilep-a-Nemzetkozi-Buntetobirosagbol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/effb3087-6293-4d02-9294-b05ee0494c60.jpg","index":0,"item":"3dcbcfa0-2ebe-4ee1-acd1-813328705faa","keywords":null,"link":"/itthon/20250520_Megszavazta-a-parlament-Magyarorszag-kilep-a-Nemzetkozi-Buntetobirosagbol","timestamp":"2025. május. 20. 08:49","title":"Megszavazta a parlament, Magyarország kilép a Nemzetközi Büntetőbíróságból","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A legtöbb légi baleset után megszaporodnak a vacsoraasztal mellett az “Ígérd meg, hogy nem repülsz többet” mondatok, pedig a jövő heti gép útja semmivel sem lesz veszélyesebb attól, mert a múlt heti lezuhant. Sőt. A repüléstechnikai megoldásoknak köszönhetően pedig, ha meg is történne a repülőbaleset, kivételesen nagy esélyünk van arra, hogy semmi bajunk nem lesz.
Sokan félnek a repüléstől?
Egy 2008-ban, az Amszterdam-Schiphol repülőtéren végzett felmérés szerint az emberek 40 százaléka fél a repüléstől.
Azért félnek, mert sok repülőbaleset történik?
Nem, a levegőben kevés (bővebben: nagyon kevés) baleset történik.
Az utolsó lezárt év, 2012 adatait nézve azAviation Safety Network szerint összesen 475 kisebb-nagyobb baleset történt, ebből mindössze 23 volt (néhány utas számára, tehát nem mindenkinek) halálos kimenetelű. A tavalyi a repülés történetének legbiztonságosabb éve volt.
Az Aviation Herald adatbázisa szerint idén – az AAR 214-es járat esetével együtt – eddig 70 olyan, polgári repülést érintő baleset történt a levegőben, amelyik sérüléssel járt.
AFP / Eric Feferberg
Tényleg a repülés a legbiztonságosabb?
Igen. A Wikipédián olvasható, több forrásból származó adatok alapján több szempontból is összehasonlíthatjuk az utazás különböző formáit. Míg egymilliárd leutazott órára buszon 11,1 haláleset jut, vonaton és repülőn 30-30, addig autóban 130, gyalog pedig 220. Sokkal életszerűbb azonban, ha nem idő, hanem távolság alapján számolunk, mivel az utazás célja általában nem valamennyi idő eltöltése, hanem valamekkora távolság megtétele. Egymilliárd megtett kilométerre repülővel mindössze 0,05 haláleset jut, míg vonattal 0,6, autóval 3,1, motorral pedig 108,9.
A Discovery Channel gyűjtéséből kiderül: repülőbalesetre 1 az 1,2 millióhoz az esélyünk, a légikatasztrófa miatti halálra pedig 1 a 11 millióhoz. (Tehát egy baleset jut 1,2 millió járatra, egy haláleset 11 millió repülésre.) Összehasonlításképpen: az autóbaleset miatti halálra 1 az 5000-hez. Fényévekkel nagyobb tehát arra az esélyünk, hogy a repülőtérre tartó úton történik velünk valami, mintsem utána.
AFP / Jörg Heimann
És ha a sok millióból éppen azon az egy járaton van valaki, amelyik komolyabban balesetezik, akkor mi van?
Baj.
De van egy jó hírünk: az amerikai Nemzeti Közlekedésbiztonsági Felügyelet adatai szerint a lezuhant repülőn ülő emberek 95,7 százaléka túléli a zuhanást. Ha a legkomolyabb légikatasztrófákat is vesszük, akkor is 76,6 százalék az esély a túlélésre.
Ilyesmi történt hét végén is?
Igen. Az Asiana Airlines Szöul–San Francisco-járata a leszállópálya elérése előtt a földhöz csapódott, egy része kigyulladt, farokrésze pedig teljesen megsemmisült. A gépen 291 ember utazott. 180 ember sérült meg, ketten meghaltak.
A felvételt az AAR 214-es járat egyik utasa, David Eun készítette
David Eun / Path
Veszélyesebb most repülni?
Természetesen nem. Sőt. Ha statisztikailag nézzük, a repüléstörténelem alapján nagyon kevés az esélye annak, hogy egy ilyen légi baleset után rövid idővel még egy halálos repülőbaleset történjen.
Oké, de nézzük a balesetet szenvedett gépet: az veszélyes, ha Boeing 777-es géppel repülünk?
A mostanin kívül egy komolyabb balesete volt a 777-esnek, 2008-ban a British Airways egy gépe hajtóműprobléma miatt végrehajtott kényszerleszállás közben szenvedett balesetet, szintén a futópálya közelében. A British 38-as járatának balesetében nem volt halálos áldozat, 47 ember sérült meg, közülük csak egy súlyosan.
Ez jó hír. És a gépen belül hol a legbiztonságosabb ülni?
Az amerikai Nemzeti Közlekedésbiztonsági Felügyelet 36 évnyi adatát kielemezve a Popular Mechanics arra jutott, hogy a gép egyébként népszerű elülső ülései a legveszélyesebbek, ez általában a First vagy a Business osztály, itt 49 százalék egy komolyabb repülőbaleset túlélésének esélye. A gép szárnya fölött és előtt ülve ugyanez az esély 56 százalékos, míg a kabin (egyébként sokak által nem kedvelt) hátsó részében 69 százalék a túlélési esély.
SeatGuru
Ha ehhez hozzávesszük a Discovery gyűjtését, amely szerint a kijáratok környékén, azoktól maximum ötsornyi távolsággal ülőknek van legjobb esélyük a gép evakuálásakor, már meg is van a formula: a repülőgép utolsó öt sorában a legbiztonságosabb, legalábbis statisztikailag.
Mire figyeljünk leülés után?
A légikatasztrófák túlélők számára hordozott legfontosabb üzenete az, hogy a repülésbiztonsági szabályokat, bár néha idétlennek tűnnek, nem a személyzet szórakoztatására találták ki. Tehát: a biztonsági övet tényleg mindig tartsuk bekapcsolva; jegyezzük meg, hogy ülőhelyünkhöz képes hol helyezkednek el a vészkijáratok; olvassuk el a tájékoztatókat és ha csak nem fújjuk kívülről a szabályokat, figyeljünk oda a felszállás előtti biztonsági tájékoztatóra.
A Discovery által bonyolított tavalyi légikatasztrófa-kísérlet két vezetője az Indexnek a következő tanácsokat adta: húzzuk szorosra a biztonsági övet, jegyezzük meg a vészkijáratok helyzetét, tartsuk magunkon ruhadarabjainkat és viseljünk fűzős cipőt, hogy könnyen kijuthassunk a gépből egy baleset esetén. Utóbbi alapvető, hiszen egy magassarkúban nem könnyű kimenekülni egy repülőgépből, még akkor se, ha csupán füstről van szó.
Mióta Orbán Viktor megalapította a Harcosok Klubját, sokan felidézik az eredeti művet, amelynek földalatti mozgalmáról a miniszterelnök elnevezte saját digitális szabadságharcosait.
22 országból 85 főszerkesztő és kiadóvezető áll ki a Fidesz „átláthatóságról szóló” törvényjavaslatával szemben. Állásfoglalásukat változtatás nélkül közöljük.