Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"6e4904ee-455d-4780-b2e9-83e38d3d8039","c_author":"HVG Állásbörze","category":"kkv","description":"Nem érdemes lemaradni róla: több mint 1000 állás, neves cégek, ingyenes karrier-tanácsadás, rengeteg program és nyereményjáték vár rád. Április 9-én szerdán reggel 10 órakor startol a HVG Állásbörze a budai Dr. Koltai Jenő Sportközpontban. Ezzel párhuzamosan fut majd a hvgallasborze.hu oldalon az online állásbörze, amely péntek késő délután ér véget. A belépés a hibrid rendezvényre ingyenes, de regisztrációhoz kötött. Íme néhány tipp a felkészüléshez.","shortLead":"Nem érdemes lemaradni róla: több mint 1000 állás, neves cégek, ingyenes karrier-tanácsadás, rengeteg program és...","id":"20250408_kezdodik-a-HVG-Allasborze","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6e4904ee-455d-4780-b2e9-83e38d3d8039.jpg","index":0,"item":"957095c2-b975-4b81-b6f7-bb401a20cb92","keywords":null,"link":"/kkv/20250408_kezdodik-a-HVG-Allasborze","timestamp":"2025. április. 08. 10:09","title":"Már csak 1 nap és startol a legnagyobb hazai állásbörze","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"781ad16e-5251-4fcc-8015-5d099d7b165a","c_author":"Lenthár Balázs","category":"360","description":"Négy éven át dühöngött az észak-amerikai kontinens máig legvéresebb háborúja, amelyben több amerikai vesztette életét, mint az összes utána kitört fegyveres konfliktusban, beleértve a világháborúkat is. A háború szimbolikusan 1865. április 9-én, délután ért véget a kihalófélben lévő kicsi, virginiai falu, Appomattox Court House egyik lakóházának szalonjában, ám az emlékezete máig kísérti az ország közvéleményét.","shortLead":"Négy éven át dühöngött az észak-amerikai kontinens máig legvéresebb háborúja, amelyben több amerikai vesztette életét...","id":"20250409_amerikai-polgarhaboru-vege-160-ev-appomattoxi-fegyverletetel-Lee-Grant","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/781ad16e-5251-4fcc-8015-5d099d7b165a.jpg","index":0,"item":"6d2700b2-b76f-41bc-95c1-87117d10d590","keywords":null,"link":"/360/20250409_amerikai-polgarhaboru-vege-160-ev-appomattoxi-fegyverletetel-Lee-Grant","timestamp":"2025. április. 09. 20:00","title":"„Nem tehetek mást, fel kell keresnem Grant tábornokot, bár inkább halnék ezer halált” – 160 éve ért véget az amerikai polgárháború","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"83662f27-84df-4fff-8f54-7b2f71e7eda4","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Azt ígérik, hogy egyenként ellenőrzik majd UV-lámpa alatt a szavazatokat.","shortLead":"Azt ígérik, hogy egyenként ellenőrzik majd UV-lámpa alatt a szavazatokat.","id":"20250409_velemenynyilvanito-szavazas-biztonsagi-papir","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/83662f27-84df-4fff-8f54-7b2f71e7eda4.jpg","index":0,"item":"0d7c2caa-fc07-442d-b919-915c235c763d","keywords":null,"link":"/itthon/20250409_velemenynyilvanito-szavazas-biztonsagi-papir","timestamp":"2025. április. 09. 19:50","title":"Biztonsági papírra nyomtatják a kormány szavazólapjait Ukrajna EU-csatlakozásáról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d2c07538-f729-4832-aecd-0fdf8b1b9ed4","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Jelentős hatása van az árrés csökkentésének abban, hogy lassult az infláció – írja a Nemzetgazdasági Minisztérium, pedig a legtöbb élelmiszer még az előtt bekerült az adatbázisba, hogy az új árrésszabály életbe lépett volna.","shortLead":"Jelentős hatása van az árrés csökkentésének abban, hogy lassult az infláció – írja a Nemzetgazdasági Minisztérium...","id":"20250408_NGM-inflacio-letores-modszertan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d2c07538-f729-4832-aecd-0fdf8b1b9ed4.jpg","index":0,"item":"b3e2f780-e4de-402f-8a27-0f74c07f4f9c","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250408_NGM-inflacio-letores-modszertan","timestamp":"2025. április. 08. 10:25","title":"Úgy büszkélkedik az NGM az infláció letörésével, mintha nem olvasták volna el, hogyan számolta ki a KSH","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"25079c2f-ab48-4206-90b5-9df9d930244c","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A kedden este felmerült áramellátási hiba javítása jelenleg is tart.","shortLead":"A kedden este felmerült áramellátási hiba javítása jelenleg is tart.","id":"20250409_bkk-m2-metro-kozlekedes-aramellatas-hiba-potlobusz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/25079c2f-ab48-4206-90b5-9df9d930244c.jpg","index":0,"item":"688cc098-fc12-459d-8d88-d52d51eae00d","keywords":null,"link":"/itthon/20250409_bkk-m2-metro-kozlekedes-aramellatas-hiba-potlobusz","timestamp":"2025. április. 09. 05:47","title":"BKK: Továbbra sem jár a kettes metró az Örs vezér tere és a Puskás Ferenc Stadion között","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"77f6a1ab-496e-4c05-900d-07daaaa1b346","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az ÁSZ azt bizonygatja, hogy a vizsgálatában kifogásolt felépítmény akkor jött létre, amikor Windisch László már nem volt az MNB alelnöke.","shortLead":"Az ÁSZ azt bizonygatja, hogy a vizsgálatában kifogásolt felépítmény akkor jött létre, amikor Windisch László már nem...","id":"20250409_allami-szamvevoszek-mnb-velemenycikk-reagalas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/77f6a1ab-496e-4c05-900d-07daaaa1b346.jpg","index":0,"item":"896f6e9f-47eb-4cff-9a3a-3909cdee36c4","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250409_allami-szamvevoszek-mnb-velemenycikk-reagalas","timestamp":"2025. április. 09. 15:08","title":"Kikérte magának a számvevőszék, hogy az elnöke szeme láttára zajlott volna a „Matolcsy-varázslat” a jegybanknál","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"14d586e3-ca8f-4a8c-8823-2d222be785b3","c_author":"Crystal Group","category":"brandchannel","description":"A két újkeletű vagyontervezési eszköz célja és előnye hasonló, de felépítésük eltérő. Mindkettő segítségével el lehet érni a vagyonvédelmi-, elkülönítési és tervezési célokat, sőt mi több, adózási szempontból is ugyanazok az előnyök illetik meg mindkét instrumentum használóit. Mégis vannak különbségek – ezeket járjuk körül szakértő segítségével.","shortLead":"A két újkeletű vagyontervezési eszköz célja és előnye hasonló, de felépítésük eltérő. Mindkettő segítségével el lehet...","id":"20250408_Bizalmi-vagyonkezeles-vagyonkezelo-alapitvany-Crystal-Worldwide","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/14d586e3-ca8f-4a8c-8823-2d222be785b3.jpg","index":0,"item":"516a9258-ff8d-4893-87f9-ad86b23e4952","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250408_Bizalmi-vagyonkezeles-vagyonkezelo-alapitvany-Crystal-Worldwide","timestamp":"2025. április. 08. 07:30","title":"Nem úri muri: ezt kell tudni a bizalmi vagyonkezelésről és a vagyonkezelő alapítványról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Crystal Worldwide Group","c_partnerlogo":"69277d6e-5ab7-4502-a807-c6177aed924b","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"675f25b9-b1a7-4357-a835-e0bc1e9e9419","c_author":"Domány András","category":"gazdasag","description":"Újabb költségvetési átcsoportosításról szóló kormányhatározat jelent meg a hétfő késő esti Magyar Közlönyben.","shortLead":"Újabb költségvetési átcsoportosításról szóló kormányhatározat jelent meg a hétfő késő esti Magyar Közlönyben.","id":"20250408_koltsegvetes-modositas-atiras","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/675f25b9-b1a7-4357-a835-e0bc1e9e9419.jpg","index":0,"item":"dfbb1a42-a0e0-4218-a311-7acf7a0d45ee","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250408_koltsegvetes-modositas-atiras","timestamp":"2025. április. 08. 09:07","title":"Három nappal az előző módosítás után újra belenyúlt a kormány a költségvetésbe","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A legtöbb légi baleset után megszaporodnak a vacsoraasztal mellett az “Ígérd meg, hogy nem repülsz többet” mondatok, pedig a jövő heti gép útja semmivel sem lesz veszélyesebb attól, mert a múlt heti lezuhant. Sőt. A repüléstechnikai megoldásoknak köszönhetően pedig, ha meg is történne a repülőbaleset, kivételesen nagy esélyünk van arra, hogy semmi bajunk nem lesz.
Sokan félnek a repüléstől?
Egy 2008-ban, az Amszterdam-Schiphol repülőtéren végzett felmérés szerint az emberek 40 százaléka fél a repüléstől.
Azért félnek, mert sok repülőbaleset történik?
Nem, a levegőben kevés (bővebben: nagyon kevés) baleset történik.
Az utolsó lezárt év, 2012 adatait nézve azAviation Safety Network szerint összesen 475 kisebb-nagyobb baleset történt, ebből mindössze 23 volt (néhány utas számára, tehát nem mindenkinek) halálos kimenetelű. A tavalyi a repülés történetének legbiztonságosabb éve volt.
Az Aviation Herald adatbázisa szerint idén – az AAR 214-es járat esetével együtt – eddig 70 olyan, polgári repülést érintő baleset történt a levegőben, amelyik sérüléssel járt.
AFP / Eric Feferberg
Tényleg a repülés a legbiztonságosabb?
Igen. A Wikipédián olvasható, több forrásból származó adatok alapján több szempontból is összehasonlíthatjuk az utazás különböző formáit. Míg egymilliárd leutazott órára buszon 11,1 haláleset jut, vonaton és repülőn 30-30, addig autóban 130, gyalog pedig 220. Sokkal életszerűbb azonban, ha nem idő, hanem távolság alapján számolunk, mivel az utazás célja általában nem valamennyi idő eltöltése, hanem valamekkora távolság megtétele. Egymilliárd megtett kilométerre repülővel mindössze 0,05 haláleset jut, míg vonattal 0,6, autóval 3,1, motorral pedig 108,9.
A Discovery Channel gyűjtéséből kiderül: repülőbalesetre 1 az 1,2 millióhoz az esélyünk, a légikatasztrófa miatti halálra pedig 1 a 11 millióhoz. (Tehát egy baleset jut 1,2 millió járatra, egy haláleset 11 millió repülésre.) Összehasonlításképpen: az autóbaleset miatti halálra 1 az 5000-hez. Fényévekkel nagyobb tehát arra az esélyünk, hogy a repülőtérre tartó úton történik velünk valami, mintsem utána.
AFP / Jörg Heimann
És ha a sok millióból éppen azon az egy járaton van valaki, amelyik komolyabban balesetezik, akkor mi van?
Baj.
De van egy jó hírünk: az amerikai Nemzeti Közlekedésbiztonsági Felügyelet adatai szerint a lezuhant repülőn ülő emberek 95,7 százaléka túléli a zuhanást. Ha a legkomolyabb légikatasztrófákat is vesszük, akkor is 76,6 százalék az esély a túlélésre.
Ilyesmi történt hét végén is?
Igen. Az Asiana Airlines Szöul–San Francisco-járata a leszállópálya elérése előtt a földhöz csapódott, egy része kigyulladt, farokrésze pedig teljesen megsemmisült. A gépen 291 ember utazott. 180 ember sérült meg, ketten meghaltak.
A felvételt az AAR 214-es járat egyik utasa, David Eun készítette
David Eun / Path
Veszélyesebb most repülni?
Természetesen nem. Sőt. Ha statisztikailag nézzük, a repüléstörténelem alapján nagyon kevés az esélye annak, hogy egy ilyen légi baleset után rövid idővel még egy halálos repülőbaleset történjen.
Oké, de nézzük a balesetet szenvedett gépet: az veszélyes, ha Boeing 777-es géppel repülünk?
A mostanin kívül egy komolyabb balesete volt a 777-esnek, 2008-ban a British Airways egy gépe hajtóműprobléma miatt végrehajtott kényszerleszállás közben szenvedett balesetet, szintén a futópálya közelében. A British 38-as járatának balesetében nem volt halálos áldozat, 47 ember sérült meg, közülük csak egy súlyosan.
Ez jó hír. És a gépen belül hol a legbiztonságosabb ülni?
Az amerikai Nemzeti Közlekedésbiztonsági Felügyelet 36 évnyi adatát kielemezve a Popular Mechanics arra jutott, hogy a gép egyébként népszerű elülső ülései a legveszélyesebbek, ez általában a First vagy a Business osztály, itt 49 százalék egy komolyabb repülőbaleset túlélésének esélye. A gép szárnya fölött és előtt ülve ugyanez az esély 56 százalékos, míg a kabin (egyébként sokak által nem kedvelt) hátsó részében 69 százalék a túlélési esély.
SeatGuru
Ha ehhez hozzávesszük a Discovery gyűjtését, amely szerint a kijáratok környékén, azoktól maximum ötsornyi távolsággal ülőknek van legjobb esélyük a gép evakuálásakor, már meg is van a formula: a repülőgép utolsó öt sorában a legbiztonságosabb, legalábbis statisztikailag.
Mire figyeljünk leülés után?
A légikatasztrófák túlélők számára hordozott legfontosabb üzenete az, hogy a repülésbiztonsági szabályokat, bár néha idétlennek tűnnek, nem a személyzet szórakoztatására találták ki. Tehát: a biztonsági övet tényleg mindig tartsuk bekapcsolva; jegyezzük meg, hogy ülőhelyünkhöz képes hol helyezkednek el a vészkijáratok; olvassuk el a tájékoztatókat és ha csak nem fújjuk kívülről a szabályokat, figyeljünk oda a felszállás előtti biztonsági tájékoztatóra.
A Discovery által bonyolított tavalyi légikatasztrófa-kísérlet két vezetője az Indexnek a következő tanácsokat adta: húzzuk szorosra a biztonsági övet, jegyezzük meg a vészkijáratok helyzetét, tartsuk magunkon ruhadarabjainkat és viseljünk fűzős cipőt, hogy könnyen kijuthassunk a gépből egy baleset esetén. Utóbbi alapvető, hiszen egy magassarkúban nem könnyű kimenekülni egy repülőgépből, még akkor se, ha csupán füstről van szó.